Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fortoggale

#1
Sitat fra: Amoss på torsdag 21. juli 2016, klokken 09:46
Hmm... Litt usikker her, men er ikke dette i praksis det de uansett må gjøre for å få lov til å etablere en fabrikk i Kina?  Skal man først gjøre det der, hvorfor ikke også andre steder?

Deres løsning er generisk, den funker ikke bare for Kina men hvor som helst. Går fabrikken i Freemount i metning så kan de selge en ny fabrikk til en fyr på andre siden i Georgia. Åpner det seg muligheter i Venezuela så er det noen som kan starte produksjon der også. I Brasil har de mye proteksjonisme så modellen passer der også.

Det blir en slags franchise men større...
#2
Sitat fra: JumboTour på torsdag 21. juli 2016, klokken 09:13

At Tesla har stort fokus på å designe maskiner som lager maskiner har vi hørt før i forbindelse med lanseringen av modell 3, eller rettere sagt i forbindelse med fremskyndingen av produksjonskapasiteten. Her i masterplanen sier Elon nokså klart hvordan de planlegger å øke produksjonskapasiteten i praksis. Til og med i uthevet skrift forteller han at planen er å bli god på å levere fabrikker som et produkt i seg selv for å sørge for å få opp volumet på elbiler så raskt som overhodet mulig.

Dette har jo potensiale til å være en game change for å si det mildt. Hvis Tesla mener å dra denne helt ut vil de antakelig eie designet og brandet men selge retten til produksjon og distribusjon til den som måtte se seg tjent med det. Når de støtter dette ved å selge fiks ferdig produksjonslinjer så får de en skalering vi aldri har sett maken til i noen industrier! Det betyr at de må gi fra seg noe kontroll men plussiden er dramatisk.

Dette er en ny måte å drive industrialisering på i skjæringspunktet mellom tradisjonell kapitalisme, delingsøkonomi og open source.

Hvis dette funker så blir det en Blue Ocean forretningsplan som kommer til å ha dramatisk effekt på hele bilindustrien og energiindustrien. Mange kommer til å blø og ha det vondt hvis det går.

Det blir fryktelig spennende å se om det funker!
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla-tur til Skottland
torsdag 21. april 2016, klokken 13:16
Det går veldig bra. Var der i fjor. Få deg en ChaDeMo sladd så kan lade kjapt utenfor SC nettet. Skaff deg RFID kort fra
Skottene bygger ut ChaDemo-nettet med 50km oppløsning. De er ikke i mål men følg med på kartene.

Sett unit på bilen til miles så kan du enklere følge fartsgrensene. Promillegrense i Skottland er 0,5 og i England er det 0,8. Alle kjører på feil side av vegen så det er helt normalt. Ikke prøv å få dem til å endre det. De har også en veldig behagelig kjørekultur så du kommer til å ha en flott tur. Bare synd med det været de har...
#4
Noen som vet noe om hengerfeste på modesl S?

Lurer også på hvordan den nye fronten er. Må den fjernes ved tauing? Er det plast eller alu? Noen som har peiling?
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: 85kwh ikke lengre tilgjengelig
mandag 08. februar 2016, klokken 15:47
Tror ikke dette er lurt Tesla. Dere kryster sitronen litt vel hardt. Tvinge kunder å gå fra 85 kwt til 90, og fjerne den rimeligere bakhjulsdrevne bilen er lite generøst.

Dette smaker litt slik jeg kjente det da jeg prøvde å legge inn litt større minne i min iPhone. Leverandøren vet best....

Mitt tips er å slutte med dette. Kunder liker ikke å bli umyndiggjordt. Trofaste kunder ser man når det er andre alternativer i markedet. Bruk derfor tiden nå til å dyrke den lojaliteten dere trenger om noen år.
#6
Det er IKKE greit at det kommer betaling på El-biler på rogalandsferjene.

Fordi:
- Vi er ikke i nærheten av å erstatte fossil med elektrisk transport.
- Gratis ferjer i et ferjefylke er et tiltak som svinger
- Fylkesrådmannen er illojal ovenfor de sentrale politiske signaler som er gitt - unisont

Jeg er enig i at Elbilfordelene står for fall når elektriske kjøretøy erstatter fossile. Inntil da vi trenger en reell politikk som også beskriver overgangen. Altså, hvor mange el-biler på et ferjedekk før det må gjøres noe, f.eks øke fossile priser eller introdusere betaling på el-bilene. Nå er det ingen slik politikk og gud og hvermann er like menigsberettiget. Her har fylkesrådmannen kuppet saken og forsøker å tilrane seg definisjonsmakt.

Det ville vært til stor hjelp hvis elbilforeningen kunne gått ut og forsøkt å stoppe dette. Selvfølgelig vil jeg støtte opp under et slikt tiltak. Kanhende andre krefter også ville trå til som Bellona, Zero og andre.

Så må jeg si jeg er spent på hva MDG sier. Kanskje tiden er inne for å rake kastanjene ut av glørne der....
#7
Lading av Tesla / Sv: Lading i Jordan
mandag 16. november 2015, klokken 21:27
Takk for oppklaring. Artige kommentarer må jeg si.

Hvis du ikke vil kjøre gjennom Syria er jo Irak et alternativ....
#8
Lading av Tesla / Lading i Jordan
torsdag 12. november 2015, klokken 09:03
Var innom supercharge.info og ser at de har tre superladere i Jordan - og med ganske god spec.

Viste ikke at de kjørte Tesla der en gang!

Her må det være en god historie et sted. Noen som vet noe?
#9
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Innsamlingsaksjon for Baltor
fredag 14. august 2015, klokken 08:33
Dette er jo bare usaklig surr. Hvordan knytter dere homovigsel til bombrikker?

Hjernedødt.....

Dessuten, er dere engasjert i kirken eller er det bare en forventning at den bare gjør det dere liker best?

Kirken tar skaperverket på alvor. El-bilisme er et bidrag til løsning men problemet er langt større enn transport. Jeg tror kirken trenger folk som har et mye videre verdensbilde enn det dere foreskriver.

Dessuten bør Baltorsaken diskuteres med politikere på stand nå i høst. Bomselskapene må helt klart få en skrape. De er dyre og ineffektive.
#10
Lading av Tesla / Sv: Hjemmelading i UK?
onsdag 29. juli 2015, klokken 21:43
Litt sen her men har alikevel et bidrag. UMC for UK er en enhet uten adaptere som gjør at vi kan bytte mellom Shuko, 230V 32A eller 400V 3-fase. Tesla i UK tror at hele verden bruker en UMC mot lokal kontakt. Jeg har hatt både telefoner, mailer og bilder med dem uten å få dem til å skjønne at jeg lun ønsket en UK adapter.

En tekniker på Tesla Forus forklarte dette for meg. Jeg fikk en Shuko adapter til UMC av Tesla og kappet av Shukopluggen og satte på en UK plugg. Husk bare riktig N og L. Har benyttet den med hell mange ganger under oppholdet her.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Avgiftene kommer..men ikke enda!
torsdag 07. mai 2015, klokken 20:35
Sitat fra: fortoggale på torsdag 07. mai 2015, klokken 15:10
Tror vi skal være forsiktige med å ønske oss mere avgifter på fossile kjøretøy, selv om jeg ønsker at flere velger elbil! 
Veiavgiften fra fossile kjøretøy utgjør idag over 10mrd, og med alle de andre avgitene oppå dette(engangs,moms,drivstoff etc) kunne vi kjørt på europas fineste veier om bilrelaterte avgifter gikk tilbake til veibygging/vedlikehold! Dessverre forsvinner mye av "melkekuinntektene" til andre statlige budsjett  :(.      Hvis en fortsatt forgunstigelse av elbiler fortsetter..lenge, vil folk av egeninteresse og fornuft gå over til elbil!
Er generelt mer tilhenger av gulrot, kontra pisk! Og det gjelder i stort sett det meste av statlige og andre tiltak.

Gulroten blir for de som velger el-biler. Pisken er ikke så mye for fossilbilkundene. De har faktisk valgt det. Gitt at resten av verden følger oss så får bilprodusentene som er hyperallergiske mot ny teknologi Darwins ultimatum: Tilpass dere ny virkelighet eller gå under.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Avgiftene kommer..men ikke enda!
torsdag 07. mai 2015, klokken 15:10
Problemet er at politikerene nå er uten politikk.

Målet var å kraftig redusere forurensning ved å gå fra fossil til strøm i biltrafikken. 20% solgte elbiler på en god dag gjør det ikke. Vi må ha 100% - altid.

Derfor burde beskatningen av el-bilene fulgt en opptrapningsplan for antall registrerte biler. Man kunne tenke seg en mal tilsvarende listen under. Som utgangspunkt kan vi anta at infrastrukturen totalt i Norge koster kr 15 mrd per år og med 2 500 000 biler blir det kr 6 000 per bil pr år.


  • Ved opp til 50% elbiler i trafikken betaler fossile 100% av infrastrukturkostnadene, dvs opp til kr 12 000 pr fossile bil pr år
  • Ved opp til 75% elbiler betaler fossile kr 18 000 pr fossil pr år
  • Ved opp til 95% elbiler betaler fossile kr 30 000 pr fossil pr år
  • Over det betaler fossile kr 75 000 pr år

Dermed får man en selvforsterkende effekt og alle har en interesse i å skifte over til elektrisk. Liten eller stor el-bil betyr mindre.

Og vi når målet!

Kan vi bare en gang få en politikk som faktisk oppnår noe - en gang værsåsnill....
#13
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
tirsdag 30. desember 2014, klokken 20:19
Var innom SC-kartet på teslamotors.com og ser at det i løpet av denne vinteren kommer opp en stasjon på Jæren. Er det noen som vet noe mer om hvor og når?
#14
Jeg tror ærlig talt ikke at vi kan snakke oss vekk fra moms. Det vi imidlertid kan gjøre er å diskutere innfasingen og hvordan veger skal finansieres. det kans e ut som om finans har tatt initiativet til diskusjonen. Derfor vil jeg få bidra med et lite forslag:


  • Engangsavgift for el-bil, enten hk, eller hva det nå skal være: kr 0,-
  • Årsavgift: Ett fast beløp pr bil uavhengig av kjørelengde som dekker vedlikehold. Om bensinbiler får et påslag er det en annen diskusjon. Det er allerede på plass.
  • MVA: Hva med 2017: 1% og deretter +1% pr år
  • Finansiering av nye veger: Dette er en investering landet gjør for å skape nye verdier. Bør derfor ikke finansieres av de kjørende som vegavgift, bompenger el.lign men de som bruker den tjenesten som vegene gir - dvs innbakes i de øvrige beskatningssystemene i landet.
#15
Sitat fra: Gnilre på søndag 17. august 2014, klokken 18:32
det er liten tvil om at Elon og Jesus er samme person.

Tja, her var det en til som røk ut av IQ-cup 33 - 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA