Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - saftsuse

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
søndag 29. oktober 2023, klokken 23:21
Sitat fra: Merce på torsdag 07. september 2023, klokken 21:49
Sitat fra: RJK på torsdag 07. september 2023, klokken 10:23Forøvrig har jeg absolutt null tiltro til at dataene som samles inn, ikke kan og ettterhvert vil bli brukt til å overvåke oss, enten det er myndighetene, selskapene som skal brukes til å samle og sortere disse dataene, eller av kriminelle hackere som ikke har skrupler mot å bruke dataene mot deg.



Ingen ting trenger å monteres i bilen din, det kan tas fra rapportert km-stand. Mye lettere å jamme/manipulere en slik gps-dings enn odometeret i bilen din... ???

Tja, ikke vær så sikker på det.
Blant alle "gode" forslag om veiprising så har det også kommet frem forslag om:
Større avgift i rushtiden. Jeg har sett 4-5 kr per km bli foreslått. Tror det var fra TØI.
Større avgift på nybygde veier / veier som skal bygges og ikke minst eventuelle omkjøringsveier (alle skal flåes).
OSV, OSV.

Det betyr jo  i klartekst at staten vil at vi kjører innom nærmeste verksted og monterer en eller annen form for GPS.

Steike dette kommer til å bli bra. Først selge det inn som at det blir så utrolig rettferdig at de som kjører langt skal betale mer en de som kjører kort. Alle må betale uavhengig av hvor bomstasjoner står OSV, slik at "Folk flest" kommer likt ut.
Så strammes selvfølgelig skruen år etter år....
Ref. MVA systemet på mat og tjenester. veldig kort :Politikerne sa "Vi innfører MVA på alle tjenester og halverer MVA på mat, slik at folk flest kommer likt ut."
Og som alle vet, mva på mat er ikke halvparten lenger.
Og siste uttalelse jeg leste var: Hvorfor skal vi ha to MVA satser på mat? ( da vet vi hvilken vei "halv" mva snart går) 

Bare å glede seg til å bli flådd av veiprising. Jeg er rimelig sikker på at det ikke blir 29+mva når det blir innført.
En professor av noe slag, sikkert på statens regning kom frem til at 1kr flatt var passe å starte med.
#2
Lading av Tesla / Sv: Lader hjemme - med strømpris-styring
søndag 09. april 2023, klokken 21:13
Jeg kjører Easee og Tibber smart strømstyring. Fullstendig umulig å stole på.
Er satt opp til at bilen skal være ferdig ladet kl 08:00.
Likevel stopper den lading midt på natten med beskjed om at lading er stoppet pga høy pris og vil fortsette igjen kl xx:xx ( gjerne kl 23 senere samme dag) Så da kommer jeg ut til en bil som absolutt ikke er ferdig ladet til kl 08:00.

I tillegg så reagerer Teslaen med å låse opp kabelen når jeg plugger den inn, hvis Tibber samtidig kutter strømmen i påvente av lavere pris på natten.
Da er det ikke alltid den vil starte igjen når strømmen kommer på igjen.

Altså:
1: plugger inn kabelen, Tesla låser kabelen. blått lys blinker.
2: Tibber kutter strømmen.
3: Tesla låser opp kabelen med melding om at ladeutstyr ikke er klart.

I natt hadde den bare stoppet å lade igjen på rundt 60%, helt uten noen melding.
De gangene jeg er avhenging av fullt batteri så må jeg overstyre smartladingen og starte den med en gang jeg plugger inn.
Er det noen som i det hele tatt har fått easee og Tibber til å fungere sammen med Tesla?
Hva i alle dager er det eventuelt som er feil i mitt oppsett?
#3
Det ser ut til å stemme. Jeg sjekket ut linken over her til kabel med teslaknapp og de selger også løse knapper. : https://hamphi.com/en-no/products/tesla-knapp-16a-32a?variant=42308627726583

Kult tenkte jeg, kan alltids lage en slags fjernkontroll av delene. Men stusset litt på at jeg måtte velge mellom 16A og 32A. Så jeg leste litt mer og så at en av kablene skal kobles til PE terminal eller noe slikt i kabelen.
Så da må jeg nok invistere i to nye kabler med knapp. Jeg begynner ikke å rote inne i nåværende kabel :-)
#4
Bestilling og levering / Sv: Tesla og rente
torsdag 22. desember 2022, klokken 01:14
Jeg kjøpte i juni 2021 med finansiering fra DNB. Bilpris 400.000 og kun 40.000 i egenkapital.
rente første 36 mnd 1,49% effektiv 3,05%
etter 36 mnd 2,25%
Subsidiert rente fra tredjepart er differansen mellom 1,49 og 2,25.

Nå fikk jeg akkurat beskjed om at renten fra februar blir 5,14 nominell og 7,14 effektiv.
Billigste lån i DNB akkurat nå som jeg fant med under 20% egenkapital er : nominell 6.65 effektiv 7,39. Så da er det nesten ikke forskjell på effektiv rente.
Så subsidiert lån er nok god butikk for DNB, hvis det er Tesla som betaler.
Det er i alle fall ikke god butikk for meg. Da ligger vel lånet an til å bli dyrere en vanlig lån etter 36mnd..... Bare tull dette her med subsidiert rente.
#5
Lading av Tesla / Sv: Easee Equalizer eller Tibber Pulse?
torsdag 09. juni 2022, klokken 23:20
Hei,
Jeg velger å svare her i en gammel tråd i stedet for å åpne ny siden jeg lurer litt på om jeg har kjøpt feil enhet av de to i tittelen og ble ikke helt klok på svarene som har kommet så langt.

Jeg har 230v IT nett, 50 A hovedsikring og 3fas 25a inn i garasjen og har fått montert to easee ladere i serie. Elektrikeren bygde ned til enfas til laderne.
Så kjøpte jeg en tibber pulse i den tro at ladeeffekten mellom easeeladerne ville fordele den tilgjengelige effekten mellom laderne.
En boks er i tibber appen satt til maks 16a for a lade Zoe og den adre er satt til maks 30a for å lade Tesla.
Men når jeg lader begge bilene så går Tesla opp til 7+kw og Zoe til 3,8kw og sikringen ryker etter en stund.
Prater ikke Easee ladere sammen når jeg bruker Tibber pulse? Jeg så for meg at Easee laderne i dette tilfellet ville kjøre 3+ kw til hver lader?


Spørsmål 2.
Jeg koblet til Tesla ca 18:00 og tibber app sier at lading er av og vil fortsette kl 03 pga høy strømpris.
Men, jeg har i løpet av fem timer fått 11 meldinger fra Tesla Appen om at lading er avbrutt. Hver varsling har fått øket km med ca 10km per gang.
Hva skjer? Gidder ikke dette maset fra appen hver kveld. Det eneste jeg kan tenke meg er at Tibber pulse eventuelt mister internett og at lader dermed starter frem til Tibber får internet igjen? Høres det ut til å være problemet?
#6
Lade hjemme / Pod Point problemer
onsdag 06. april 2022, klokken 01:10
Hei,
Jeg har en Pod point som ble levert sammen med ZOE. Har brukt den i 4 år og har siden juni i fjor også ladet en Tesla model 3.

De siste månedene så har lading ikke starten en gang i blant. Altså vært ørlite ustabil.
Men nå har den klikket helt. Jeg har hatt en kabel stående plugget i PodPointen hele tiden, men nå starter den kabelen ladingen av ZOE bare ca 40% av gangene jeg prøver den. Tesla nekter å lade fullstendig. (Og jeg som trodde Zoe var kresen på lading)
Bruker jeg kabelen som fulgte med Teslaen så lader Zoe hver gang, mens Tesla fremdeles nekter.
Det som er rart er at både Zoe og Tesla tenker litt når man kobler til en kabel. Begge bilene står å blinker litt før lading enten starter eller feiler.
Men prøver jeg en ny kabel på Tesla, så tenker den også i ett sekund før den låser seg opp igjen. Men etter første forsøk så er det instant stopp. Omtrent så man kan lure på om Teslaen husker kabelen og GPS posisjonen og ikke vil prøve på nytt engang ved de neste forsøkene.

Jeg tok med den "Faste" ustabile kabelen til nærmeste 22kw lader og på den laderen så fungerer kabelen uten problem med Teslaen hver gang merkelig nok.

Noen som har forslag på hvorfor Zoe lader og ikke Teslaen? Synes hele greia er merkelig, både med kabler og podPoint.
#7
Lading av Tesla / Sv: Ladeport låser "automatisk" opp
søndag 06. februar 2022, klokken 00:30
Det kan ha vært noe galt med låsen. At den ikke satt skikkelig i.
På min M3 hadde jeg problemer noen ganger, både hjemme og på supercharger kan jeg få opp melding i telefonen om at ladekabelen ikke står riktig og at jeg kan lade raskere hvis jeg sjekker kontakten.

Under kuldeperioden som var i forrige uke så hadde jeg problemer med låsen på min hjemmelader.
Jeg måtte løfte kabelen opp slik at kontakten kom i spenn oppover. Hvis ikke så låste bilen opp kabelen og lading stoppet.
Når jeg skulle koble fra trengte jeg bare å slippe kabelen ned, så låste den seg opp av seg selv.
Låsen fikset seg selv når det var varmegrader.  Virker som en ganske dårlig konstruksjon den ladeporten på Tesla. Både luken og låsen. Sammenlignet med luke/lås på Zoe'en jeg har.
#8
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
lørdag 05. februar 2022, klokken 22:32
Vet du om det er det noe som kan gjøres OTA eller må den inn på verksted?
#9
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
lørdag 05. februar 2022, klokken 17:43
Sitat fra: Kim- på torsdag 30. september 2021, klokken 22:33
Flere som har fått feil på eCall og samtidig så virker ikke kameraer, eller autopilot? Ordner seg som regel over natten

Jepp, E-call må ha service og kameraer svarte og GPS står fast på siste sted jeg har parkert.
Men min fikser seg ikke over natten. Den er slik ved hver eneste oppstart av bilen. Så jeg parkerer alltid med dog / camping mode hvis jeg har et kortere stopp.
Etter 15-40 minutter kjøring så begynner det ofte å virke igjen,
Men jeg har også opplevd at GPS og kameraer fryser mens jeg kjører.
Som regel fungerer GPS og kameraer hvis jeg forvarmer bilen.

Jeg har sett på et annet utenlandsk forum at det er en del med akkurat samme problem. Men ikke noen fiks utover en hard resett som involverer å skru av polen på 12 V batteriet og noen kontakter under setet. Det har jeg ikke tenkt til å prøve så lenge bilen er under garanti.
Og så virker det som om problemet kommer tilbake etter en stund.

Det som ikke virker når dette skjer er:
Alle kameraer svarte.
GPS fryst på lokasjon. Men selve kartet kan flyttes med fingre.
Autolys på skjerm er låst. Altså mørk skjerm og dimmet speil hvis det var mørkt når jeg parkerte.
Autopilot / fartsholder virker ikke.
Og tempmåler kan det også virke som blir ustabil. Sist viste bilen -9 som det var kvelden før når jeg parkerte, mens dagen etter så smeltet snøen i varmegrader mens bilen sa det fremdeles var -9 C. Temperaturen begynte å justere seg gradvis oppover rett før kameraene kom tilbake. Så det er mulig det er en sammenheng også her.
#10
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
torsdag 07. oktober 2021, klokken 02:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. oktober 2021, klokken 12:43

Eller var det egentlig ferdig med den saken? Kan det tenkes at Vegvesenet her hadde journalister på slep, og ønsket å statuere et eksempel, og dermed sjekket personbiler ekstra strengt? Slik at Motor kunne skrive og opplyse om hvor hardt de går mot overlast?

Det er forøvrig ikke så rart om de stoppet Forresteren. Forrester har veldig myke fjøringer, så med litt ekstra last så synker fjørene sammen ganske betydelig...i tillegg så tyter jo bagasjen oppetter bakrutene, pluss takboks. På en Model Y er fjørene/demperne stramme, siden den skal tåle 217km/t med mye egenvekt+nyttelast. Bagasjen utgjør i så måte en lavere prosent av totalvekt (pga høy egenvekt pga batterier). 4-500kg bagasje/folk vil dermed ikke trykke bilen så flat som det gjør på en Forrester. I tillegg vil mye av bagasjen havne under gulvplatene, som legges igjen hjemme på ferie, samt i Frunken, sånn at takboks ikke like ofte er nødvendig, samt at bagasjen ikke stikker like mye opp etter bakrutene og roper "VEI MEG" til Vegvesenet. Og på toppen av dette er bakrutene sotet, sånn at bagasjen ikke er særlig synlig.

Har mer tro på han som er mer "down to earth" SVV som sier de ser mer pragmatisk på vekt, enn han som sitter på en sky i SVV (høyere i systemet) som tenker at sine undersåtter måler alle like mye, og alt er feil.

Kan godt tenkes at det var halveis fake news med Motor til stede.
Men det blir bare vill gjetning fra oss.

Hva om SVV nå blir mer og mer klar over vektproblematikken på elbiler? Kanskje kommer det ett skriv til alle ansatte om å være spesielt ops på overvekt av elbiler og spesielt Teslaer med sotede sideruter som skjuler baggasje :-)
Ikke vet jeg, jeg jobber ikke SVV. Men jeg ser ikke bort i fra at frekvensen av vektkontroller kan øke fremover som en konsekvens av at spesielt Tesla registrerer bilene med lav totalvekt.

Dobbeltsjekket Zoe'en min. Den kan ha nyttelast på 454 kg. Det er en del mer en min model 3 sr+ med sine 327 kg.
Tallene er merkelige på model 3. Var ikke reglene minimum 75 kg tilgjengelig per passasjer i følge ett tidligere innlegg i denne tråden?
5x75= 375 kg. Tallene i følge SVV på min model 3: Tillat totalvekt: 2139 Egenvekt: 1812 .
tilgjengelig nyttelast = 327 kg.   
Det blir bare 65.4 kg per passasjer det, Merkelig.... 
Beklager at jeg nå dro inn både Zoe og model 3 i en Model Y tråd. Jeg kan redigere det bort hvis det er et problem?
#11
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
torsdag 07. oktober 2021, klokken 01:33

[/quote]
Og helt seriøst, har du kjørt en bil som har vært overlastet på skikkelig? Duver bortover veien, har mistet kjøreegenskapene fullstendig. Slik føles IKKE Model Y med fem personer + litt bagasje.
[/quote]

Jamen så bra. Hvis jeg noen gang blir stoppet med overvekt i min mod 3 så skal jeg huske å si ifra til kontrolløren fra SVV om at han skal bare se bort i fra vognkortet.
Jeg kjører tross alt Tesla, og vi trenger ikke å følge regler for bilen tåler mye mere vekt en det vognkortet sier...
Lurer egentlig på om det der holder? Selv om argumentene du kom med er bra så er det nok fremdeles vognkortet som gjelder i kontrollen.
Det er ikke det at jeg er redd for å kjøre med 100 kg overlast i bilen min, det er det faktumet at jeg kan få problemer ved vektkontroll som irriterer meg.
Jeg var på bilferie i sommer og hadde overvekt i min model 3. Men jeg krysset fingrene for at jeg ikke blir stoppet i vektkontroll. Det gikk bra denne gangen. Jeg har aldri hatt slike problemer å tenke på i mine tidligere biler.

Jeg tipper at nesten alle som skriver her egntlig er enig i at det som Tesla driver med her er tull.
Som du skriver så føles Model Y selv med litt overvekt bra. Så hvorfor i all verden driver Tesla og senker vektene for hver nye modell?

Og nei, etter 30 år på veien har jeg aldri blitt kontrollveid. Men det er heller ikke poenget.
Etter 30 år på veien, har jeg heller aldri hatt en bil som ikke tåler litt last før det er overvekt.
Men å kjøre på ferietur med en bil som har overvekt har jeg ikke lyst til på grunn av problemene som kan oppstå.
Tipset om å leie en henger i 30 minutter skal jeg huske på. Eventuelt tenkte jeg bare å kjøre til nærmeste bensinstasjon og slippe av passasjerer og reise tilbake å plukke opp strandet baggasje.

Så er jo spørsmålet om hvor strenge er dem på dette i Sverige og Danmark? Det er to ferieland som jeg kommer til å kjøre bil i.
#12
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
tirsdag 05. oktober 2021, klokken 20:37
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 14:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:01

Det sto at de veide alle bilene de stoppet på Sokn, inkl vanlige biler. Men virker som at de ikke gidder å gi kjøreforbud for noen få titalls kilo overlast. Det var først når det var 1100kg overlast at de ga bot og kjøreforbud.
Hva!!!
Vil det si at all skremselspropagandaen her er kun skremsel?

"Du kan måtte sette igjen vekt for å kommer videre fra 1 kg overvekt. Ingen personbiler har opplevd det siste til nå."
"Så vidt man vet er det ingen til nå i Norge som har blitt kontrollert med personbil"

Jeg tok tre sitater fra deg, en hvor du mener at ingen personbiler har opplevd å måtte sette igjen noen kg ved overvekt.
Og en hvor du mener det er fritt frem med overvekt da det bare er skremselspropaganda at man kan bli veid?
Og ikke minst har du aldri hørt om personbiler bli kontrollert i Norge.
(jeg vil helst ikke tilegge deg meninger du kanskje ikke har, men det er slik jeg leser innleggene dine og det kan hende du faktisk mente ved kun EN kg overvekt da. Og da kan du jo faktisk ha rett i påstanden din)

Her er link til en artikkel i Motor fra 2020.
https://motor.no/nyheter-statens-vegvesen-trafikkregler/beklager-du-har-en-hest-for-mye-i-bilen/176830
Artikkelen vil nå opplyse deg om en personbil (Stasjonsvogn med takboks går vel under personbil?)
Så kan vi i alle fall legge den ballen død.

Her har ikke bare SVV tatt seg tid til å veie en personbil, de har til og med bedt sjåføren kaste av kg.
Det er jo regelrett uhørt, må være fake news tenker jeg. Eller skremselspropaganda? Jeg har da lest på et forum at dette her ikke skal kunne skje?
For de som ikke gidder å lese artikkelen så er det en personbil med utrolige 50kg i overvekt som må kaste av baggasje.....

Burde være noe å tygge på for alle dere som ikke synes vektbegrensingene på både Model Y og 3 er latterlige lave.
Så kan jo han fyren fra SVV som lo av at dette blir diskutert på et forum be sine kollegaer om og slutte med vektkontroll av personbiler...

Selv har jeg avbestilt min Model Y av akkurat denne vektbegrensingen. Venter fremdeles på pengene etter 40 dager og teller dager fortsatt. Har et lite håp nå som kvartalet er ferdig. Kanskje de endelig begynner å sende penger til de som har kansellert?
Det for være nok med en 3'er som ikke kan brukes til noe annet en frakting av to-tre personer med sin tillatte totalvekt på 2139.-
Det er jo helt bort i natta at Tesla lager så dårlige biler at de detter sammen med litt vekt i bilen. Man må jo ha med baggasjen på henger hvis man har tenkt til å stoppe på McDonald's og ta med supersize menyer til passasjerene.....

Tar til slutt med et sitat fra artikkelen. Og dette er vel egentlig til og med med fossilbiler som har enda mer totalvekt en disse nye el-bilene:

– Når vi har slike kontroller ser vi daglig at personbiler veier for mye. Det gjelder typisk familier som skal på hytta med full bil og full oppakning, sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i vegvesenet.

Reglene er klare: Kjøretøy er godkjent for en bestemt totalvekt.

Veier bil, sjåfør, passasjerer og bagasje til sammen mer enn tillatt totalvekt, må passasjerer eller bagasje settes igjen på kontrollplassen.

De som blir tatt får ikke kjøre videre før de er kontrollveid på nytt og er innenfor tillatt totalvekt.
#13
Model Y / Sv: Forsikring TMY?
lørdag 31. juli 2021, klokken 00:18
Sitat fra: Godot på fredag 30. juli 2021, klokken 14:15

Det jeg lurer på er om det er noe poeng med toppkasko på en elbil? Den eneste forskjellen fra kasko er visstnok "Maskinskadedekning og skade på batteripakker for biler som er inntil 8 år gamle". Er ikke dette uansett dekket av Teslas egen 8-års batteri- og drivenhetsgaranti?

Jeg vil tro at hvis du f.eks kjører på noe i veibanen som ødelegger batteriet, så dekkes ikke det av Tesla sin garanti. Garantien dekker vel kun produksjonsfeil og ikke "brukerfeil". Men vil muligens dekkes av toppforsikringen med maskinskade.
#14
Model 3 / Netflix borte og temperaturkontroll restriksjoner
fredag 30. juli 2021, klokken 22:00
Først info : jeg har 2021.4.18.2 installert.

På min Model 3 så er nå Tesla Theater blank.
Netflix, youtube og twitch er borte og jeg kan kun åpne ved bruk av talekontroll.

Noen som har samme feil, eller vet hva som er galt? Jeg har tatt en reset ved å holde inne brems og begge scrollehjulene uten at det hjalp.


En annen ting som jeg merket i dag er at temperatur bare kan stilles inn mellom 18 og 25, før var det vel 15-28.
Eneste måten og gå lavere en 18 eller høyere enn 25 er ved bruk av talekontroll.
så er det noen som vet hva som er feil? har jeg trykket på et eller annet som gjør at hvac innstillingene har blitt annerledes?

Jeg har også merket at ved bruk av Netflix så blir lyden noen ganger borte og det kommer en slags kneppelyd og så blir lyden ute av synk. Spesielt ved volumjustering med bruk av scrolleknapp. Er det flere som opplever dette?

Oppdatering: Nå hadde temperaturen gått til 19 - 25 så jeg tok en resett til og det fikset så jeg kan nå stille fra minimum til maks. Tesla kino siden er fremdeles blank.

Mvh,
Erik
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: FrP vil nedbetale alle bomprosjektene.
fredag 04. juni 2021, klokken 01:42
Sitat fra: Roy Aasen på fredag 28. mai 2021, klokken 18:42

Glemte det:  Hva FRP måtte finne på å mene om å nedbetale bomprosjektene...ligger vel i beste fall i avdelingen GPP.

Hva er GPP? Glemt Parti Propaganda? Brutto primærproduksjon?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA