Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Marsto

Sider: [1] 2
1
Jeg representerer vel siste rest av Trondheim Thinkers og har diagnoseutstyr for Think City. Ta gjerne kontakt, Arne Asphjell, Mob 918 97 598.

Ellers er jeg helt enig i det som hevdes i denne tråden - det er viktig å ta vare på den norske elbil-arven ved å holde norskproduserte elbiler i live, og i trafikken. Jeg forsøker å gjøre mitt, men Think og Buddy i trafikkbildet minker fort:

Norskproduserte elbiler i trafikk ved årsskiftet 2020/2021:

Think      365    (herav 124 Classic, 241 City)
Buddy      240    (herav 30 på vanlige skilt, 210 registrert som motorsykkel)

Sum      605

Hei Arne.
Flott at du fremdeles har diagnoseutstyr. Jeg slår på tråden iløpet av uka. Håper vi kan klare å finne ut om det er verdt å gjøre et forsøk på reparasjon. Av statistikken du har laget ser jeg det er 241 Think City igjen på veien. Håper det er mulig å fremdeles være en del av den statistikken litt til.

2
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: PTC varmer til salgs på Finn
« på: Onsdag 10. November 2021, klokken 12:42 »
Takk for det Marsto. Det er absolutt aktuelt å prøve seg på denne jobben nå. To originale varmekolber har tatt kvelden nylig. Men aller helst skulle jeg fått til en styring som ikke involverer omprogrammering av noe av det originale i bilen.

Men holdt det virkelig å kun omprogammere CDCM? Jeg trodde jobben inkluderte både VCU og PCU også?
Det står slik i "PTC Retro-fit Instructions - 10-15-2012".

Når det gjelder det som står i PTC instructions 10-15-2012 fikk jeg bekreftet fra Think ingeniøren som programmerte min CDCM at det som står om VCU og CDU i denne instruksen ikke lenger er nødvendig å ta hensyn til. Jeg mener det er fordi det er en gul ledning som ikke lenger er i bruk fra PTC elementet.

3
Hei igjen worry. Norsk bilindustri historie er superartig å kjøre rundt i. Det som er synd er at det går så lang tid mellom hver dang noen i Norge prøver å lage en norsk bil.
Når det gjelder p-can adapteret kom jeg over en engelsk tråd som beskriver litt problemene med tilkobling til diagnose programmet.
https://forum.peak-system.com/viewtopic.php?t=5055

4
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: PTC varmer til salgs på Finn
« på: Onsdag 10. November 2021, klokken 09:34 »
Kontrol-ledningene er der selvsagt for å styre enheten. Den starter nok ikke uten riktig signal der...

- en leder er jord,
- en leder er 12V,
- en leder er "start varming" signal, så vidt jeg vet er det et PWM-signal (Pulse Width Modulation)
- den siste lederen er en "feilmeldingslinje" ut fra varmeapparatet, helt hvordan en virker vet jeg ikke, og tror ikke den ble tatt i bruk på Thinkene... man jan jo gjette på den blir 12V eller jordet om noe er galt...

Hei Warlock. Jeg gjorde jobben med en PTC varmer for noen år siden. Bare send meg en pm hvis du trenger info om hvordan jeg gjorde det.

5
Hei worry. Det var utmerket informasjon. jeg ble litt mer optimistisk når det kan være mulig å skaffe deler til en eventuell batterireparasjon. Warlock har vært innom her på forumet og kommet med god informasjon og jeg har sendt ut et par forespørsler til noen av de som drev Trondheim Thinkers. Jeg har selv en helt grei bærbar pc med Win 10. Har du litt info om hvordan den eventuelt kan installeres?   

6
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: PTC varmer til salgs på Finn
« på: ſøndag 07. November 2021, klokken 13:58 »
Takk for det Marsto. Det er absolutt aktuelt å prøve seg på denne jobben nå. To originale varmekolber har tatt kvelden nylig. Men aller helst skulle jeg fått til en styring som ikke involverer omprogrammering av noe av det originale i bilen.

Men holdt det virkelig å kun omprogammere CDCM? Jeg trodde jobben inkluderte både VCU og PCU også?
Det står slik i "PTC Retro-fit Instructions - 10-15-2012".

Ja det holdt med omprogrammering av CDCM. Alt har fungert fint i alle årene etter installasjonen.

7
Hei Warlock.
Suverent at det fremdeles kan være noen som har diagnoseutstyr. Skal sjekke med HMA om han vet hvor det er. Ser at du nevner Windows i ditt innlegg. Betyr det at diagnose programvaren ikke kjører på Windows 10?

8
Mange takk worry, for tilbudet om å lose gjennom denne operasjonen. Jeg ble mer optimistisk når du sa at det er mulig å skaffe RLEC kort. Da kan det være håp. Jeg har av og til kontakt med et par personer fra ei gruppe her i Trondheim som engang i tiden kalte seg Trondheim Thinkers. 
Skal sjekke opp med noen av dem om det er mulig å finne batteridiagnose utstyr for utlån. Jeg skal komme tilbake med mer info når jeg vet mer om mulighetene her i Trondheim.  :+1: :+1:


9
Hei worry. Dette var nyheter jeg ikke har fått med meg. Thinkèn er pent brukt og egentlig for bra til å skrotes. Den har gått 114000 km så den er klar for mange flere kilometer. Jeg har den filosofien at det er viktig å holde disse på veien så lenge som mulig. De er vel snart samleobjekter men jeg holder til i Trondheim. Her er det snart bare jeg som har en med skiltene på. Er det mulig å få utført og fixet problemet gjennom noen her i Trondheim? Jeg har inntrykk av at det bare er Elbilmek i Asker som kan gjøre slike jobber.   

10
Da ser det ut til at vår gode gule Think City 2010 mod. med lithium batteri har tatt kvelden. Idag skjedde det midt i rushtrafikken. Tankmåler lampa begynte å blinke samt at skiftenøkkel lyser konstant. Den stoppet og er nå umulig å starte samt lade. Energimåleren viser 100% men når tankmåler lampa blinker indikerer det tomt batteri. Kjøreturen startet med 80% fullt batteri. Det bør være omtrent 70% igjen nå. 12V batteriet er toppladet og etter mange år med gode råd og tips her på forumet har jeg greid å holde denne på veien i over 11 år. Nå er jeg kommet til veis ende og er helt rådvill om hva som har skjedd. Har mistanke om at problemet ligger i kretskortene som kontrollerer batteripakken, men er det noen her som har opplevd det samme?
Tenker å selge bilen så skulle noen være interessert i en gul Think City 2010 mod. med mange gode deler eller ser seg råd for å fixe dette problemet så er det bare å ta kontakt. Jeg har selv bygget om og montert PTC varmer, demontert hele bakakslingen og skiftet lager til torsjonsfjæring, demontert PCU og skiftet de berømte sikringene for uttaket til varmeapparatet.   

11
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: PTC varmer til salgs på Finn
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 15:53 »
Jeg installerte ptc varmer en gang i tiden. Her er min fremgangsmåte for å få den til å fungere. Den gir fremdeles god varme 4 år senere.

https://elbilforum.no/index.php?topic=32069.msg550651#msg550651

12
Det er fremdeles liv i Thinken etter så mange år og har lagt inn litt rutine med å tilføre varmluft for å tørke opp under bilen på dager med mye regn. Setter en vifteovn foran bilen og åpner også panser så det sirkulerer luft gjennom motor rommet.
Har de siste ukene begynt å oppleve rød trekantlampe (høyspentfeil) begynner å lyse rett etter start. Det virker som at kontroll kortene på batteripakken ikke slår inn på riktig måte. Må slå av og på tenning flere ganger før de slår inn riktig og start kan gjøres uten rød trekantlampe lyser.

13
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Hvem har kjørt lengst nå?
« på: Torsdag 05. Mars 2020, klokken 18:01 »
Think City 2010. Passerte 98000 km idag på originalt Enerdel Lithium batteri. Ikke dårlig for et batteri som blir 10 år iår. den har gått daglig på sommers tid og i vintersalt suppa her i Trondheim.

14
Hei. Thinken går fremdeles fint og etter opptørkinga i 2015. Jeg jekket opp bilen og satte den på bukker. Måtte bruke litt tid og en liten vifteovn satt på gulvet under bilen et par dager. Det ser ut til å være viktig å ikke kjøre inn i vanndammer i for stor fart. Unngå dammer helt om mulig og der det renner vann i hjulspor i slitt asfalt er det ihvertfall min erfaring at Thinken går helt fint om man unngår kjøring i dem også. For høy fart inn i større vannmengder ser ut til å være årsaken her. Med vennlig hilsen Marsto

15
Ser også i boka at det ble kun produsert 460 biler i Norge av Think City. 1876 biler produsert i Finland hvorav bare 148 biler med Lithium batteri. Det var ganske overraskende.  :-\
Man må vel snart se på disse bilene som samlerobjekter??

Sider: [1] 2