Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Marsto

#1
Hei igjen Twirk. Det ser ut til at det er ingen som riktig forstår hva som skjer med ditt batteri. Kanskje du kan ta kontakt med et firma som heter batteryconsult i Sveits?
https://www.batteryconsult.ch/?page_id=140
Dette firma ble startet av produksjonsdirektør i Mes-Dea som produserte ditt Zebra batteri. Kanskje noen kan gi deg hjelp der?
#2
Denne jobben er det nok ikke mange som har gjort. Det er nok ikke nok kjørte kilometer for et sånt lager til å bli et problem. Det du tenker på er vel lagrene som sitter der de røde pilene er på vedlagte bilde.
Legger også ved verksted manualen til forstilling. Jeg tror du må ned med hele stasen på begge sidene hvis du må skifte begge lagrene her, ja.
#3
Det er hovedkortet til batteripakken som sitter bak den luka. Bare skru den opp å ta et par bilder. Det er overkill å ha på verneutstyr. Det er ingen problem å koble fra og demontere kortet hvis det er noe som er brent på det. Det er som regel den runde blå motstanden som heter precharge resistor som skaper problemer. Hvis det er ingen synlige brennmerker eller svart sot på kortet er det ingen vits å demontere det.   
#4
Har du åpnet opp MLEC luka i front av batteripakken?
#5
Flotte greier. Hvis det er varmekabler i det gulvet du har pakken på må du være kjapp å ta en titt i spaltene på sidene av batteri modulene. Der er det lettest å se fukt/kondens ved å lyse med ei lommelykt inn i spaltene. Ta bilder. Lokkene må av for å fortsette testing av kortene.
#6
worry sin video er perfekt. Der ser du hvordan rlec kortene er plassert på toppen av hver modul. I løpet av august har jeg forhåpentligvis rlec kort som kan brukes. Det viktigste for deg er å finne ut hvor mange som er ødelagt. De er ganske kostbare så å være nøye med testing er viktig. Det er unødvendig å kjøpe alt for mange og hvis det viser seg at det er enkeltceller som er problemet blir jobben mye mer omfattende. Jeg vet ikke hvor lett det er å skaffe enkeltceller men det er det sikkert andre her som vet mye mer om, ja. Til så lenge får vi håpe og krysse fingrene for at det kun er rlec kort som er problemet. 
#7
Jøss, den ser jo helt ny ut. Det virker som om den ikke kan ha gått særlig mye på saltede veier ihvertfall. Hvordan ser den andre siden ut, da? Den vender jo mot kjøreretningen og er alltid mer utsatt? På den siden finner du også lokket til MLEC kortet som kontrollerer stort sett alt som foregår i pakken. Fint om du hadde et bilde av det også. Lokket må av også og da er det fukt og kondens som må sjekkes samt en runde med rlec kortene som du har rapport fra i commtool. Du har jo allerede startet å lese logger om demontering så det første jeg ville tatt er en kontroll på de rlec kortene som har rapportert lav cellespenning med å bytte plass med kort på batterimoduler som viser ingen feil. Jeg ville startet med begge kort på batterimodul 1 som ser ut til å være i orden og byttet dem med kortene på batterimodul 2 som ser ut til å melde feil. Deretter må du rulle batteriet under bilen igjen og plugge det til for å sjekke med commtool om du leser av det samme på modul 2. Hvis det viser det samme som første commtool diagnose før kortbytte, må nok rlec kortene på modul 2 byttes. Deretter kan du fortsette med denne metoden på resten av modulene for å konkludere at du ikke har noen problemer med enkeltceller i de modulene som viser feil.     
#8
Det du kan gjøre er å legge sammen flere blad på en bladføler så tykkelsen er såpass at den kan med litt kraft presses inn i spalten på kontakten som vist på bildet her. Når du får presset ut plastbiten litt i midten merket med rund sirkel så drar du kontakten rett ned. Den må nok vrikkes endel for for å løsne. Se bildene her av kontaktene slik de ser ut. 
#9
Hei mathoe. Det er ikke usansynlig at noe har skjedd med precharge men jeg ville prøvd å bruke commtool 3.08 først for å slette feilkodene. Hvis du hører kontaktorene slå inn når du trykker på slett feilmeldinger i commtool er det mest sansynlig ikke precharge problem. Da min precharge brente slo flere av precharge kodene inn med feil. Har du commtool 3.08?
Edit: Du bør få kontakt med commtool med samme utstyr som du brukte til savvycan. Uansett hvis du har mulighet til å ta ned batteripakken bør du gjøre det men først etter at du har blitt litt sikrere på hva det er. worry her på forumet er ikke i tvil om at de aller fleste kasser har fuktproblemer. Det kan nok alle som har gjort jobben bekrefte, ja.
#10
Her er et bilde til fra Orkanger treffet hvor vi fikk besøk av Thinkere fra Sveits. Det ble 7 kjørbare Think City samlet og det har vi aldri sett her i Trøndelag. Nå får vi håpe på et enda større Think treff en gang i fremtiden. 
#11
Thinken på Orkanger har blitt lokalt berømt. Vi arrangerte et Think treff tidligere i uka og det ble en flott begivenhet hvor lokal avisa dukket opp og skrev en artikkel. Thinken går som ei klokke fremdeles og vi i Trondheim Thinkers er veldig glad for det. 
#12
Tror det stemmer bra det worry fant her, ja. Ser fra denne linken at det er sansynlig rett del.
https://elbilforum.no/index.php?msg=1066869
 
Det skal også gå an å demontere hele styrestag systemet uten å demontere selve styresnekka. Se vedlagte bildeutklipp fra samme link. Stig Leine gjorde dette tilbake i 2022. 
#13
Hei Gogs. Følger opp her fra Warlock og worry med det jeg tror er at duren du hører når pedalen trykkes inn er nok bremsekraft forsterkeren. Det er helt normalt. Det du beskriver om kjølevæske er ganske uforståelig. Det høres ut som noe er selvmekket her. Det skal ikke være noen hendel for avstenging i kjølesytemene. Det hadde vært fint om du kan ta noen bilder av dette og hele motorrommet for overskikt. Når det gjelder girvelger ser du om lysene på dashbordet flytter seg fra park til drive til revers og nøytral når du flytter girspaken?
#14
Hei fj. Det du kan gjøre er å ta kontakt med en i Trondheim Thinkers som er veldig god på Think analyse. Han er ikke på forumet så har sendt deg en personlig melding så du kan ta kontakt med han.
#15
Sitat fra: bcx238h på fredag 10. mai 2024, klokken 15:37Hei og hå igjen...

jeg har målt spenningen på batteriet før, under og etter tilkobling, startforsøk.
Skjer omtrent ingen ting...  ::)

Drog til en butikk for bilrekvisitter mm.
Fikk presentert dette batteriet her:



Avslappende NOK1890,- for et 53Ah batteri.

Koblet til batteriet via startkablene:



Men bare diskolys i dashbordet og til slutt "Powerlimit" og "Fyll batteriet" lampa som blinker.

Det siste jeg gjorde før hele problematikken begynte, var faktisk lading av hovedbatteriet.

Altså må jeg nok fram med PC-en min og sjekke Bits and Bytes...  :laugh:  :P

P.S. Har levert batteriet tilbake. Heldigvis fikk jeg pengene tilbake!  :)
Oisann...Her har du en sak som er omtrent prikk lik den jeg har nå. Commtool neste ser det ut som her ja.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA