Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Marsto

#1
Ja, akkurat. Vi kommer ut av en lang vinter så motivasjon er egentlig ikke på topp for mange av oss. Jeg tenker dette fixer du fint når sommeren kommer og du kan kjøre rundt med VERDENS NORDLIGSTE THINK CITY. Det er ingen i hele verden som kjører rundt med en Think på 70 grader Nord. Det er jo nesten Nordkapp på 71 grader Nord som i TV serien. Det er en enorm bragd å kunne kjøre rundt med Verdens Nordligste Think City, når fabrikken gikk konkurs i 2011.
#2
Her er delelista jeg skulle referert til. Den sier Peugeot106/Citroen Saxo på fjærbeinet, ja. Da skulle alle uklarheter være oppklart.
#3
Hei igjen. Ja, det kan godt være Peugeot 106. Jeg fant en liste over deler som sier Ford men den kan godt være unøyaktig. Når man ser på Peugeot sitt fra Thansen så ser det ut som det er det, ja. https://www.thansen.no/bil/peugeot-106-ii-1-1-i-60hk/fjaerer-stotdempere/t5620/g1500-3531/pn971813
#4
Sitat fra: Gogs på fredag 25. april 2025, klokken 21:54Herlig!

Så det er ikke den runde koppen som vi ser på bildet som skal byttes? Men denne delen skal skrus av, og så finnes fjærbeinslageret under der igjen?

Grunnen til at jeg spør er fordi det fjærbeinslageret du linket til har 4 skruer/bolter. Mens det på bildet ser ut som har 4 (1 gjent bak?).
Det stemmer, hele fjærbeinet må ned for å komme til lageret og da må også de 3 muttere på bildet løsnes. Det kan se ut som det er 4 bolter men det er kun 3.
Her er en youtube som viser måten det gjøres på. https://youtu.be/xN4WvC9oA84?si=cQS8Kka1Bdhp9zaQ
 
#5
Det er lettest å bytte hele bærebrua når du har fått slakke i nedre bærekule. Her er linken til den fra Thansen.
https://www.thansen.no/bil/peugeot-106-ii-1-1-i-60hk/hjuloppheng/t5620/g1400-2404/pn1110463

Når det gjelder fjærbeinslager har jeg aldri byttet på Think men det sitter på toppen av støtdempere foran. Det er endel jobb og krever tilgang til fjærklemmer så du kan klemme sammen støtdemper fjærene og samtidig kunne trekke ned hele støtdemper og fjærene slik at lageret blir tilgjengelig for bytte. Fjærbeinslageret er mest sansynlig fra Ford Focus MK1. Her er link til det fra Thansen.
https://www.thansen.no/bil/ford-focus-i-1-4-16v-75hk/fjaerer-stotdempere/t9639/g1500-3531/pn1289904

Det er mer jobb å skifte venstre enn høyre da kjølevæske beholder må løsnes slik at man kommer til fjærbeins muttere. Se vedlagte bilder.
#6
Akkurat, jeg fortsetter forespørslene til Statens vegvesen. Jeg fikk i siste svar en epost adresse for å fortsette dialogen. Har stilt spørsmålene på nytt så får vi se om de kommer med nye svar. Bare hold ut så kommer det nok et svar igjen snart.  ;)  ;)
#7
Ja, som du sier er ikke dette noe som oppdages uten videre men ved en ulykke, brann/røykutvikling eller tilsvarende med påfølgende tekniske undersøkelser der det stilles spørsmål ved batteritype blir det selvfølgelig oppdaget. Hvis man da har en merknad i vognkortet om batteritype men har byttet, da kan man være skikkelig ut å kjøre på tynn is. Jeg tenker batteribytte er kun aktuelt fra Zebra til lithium. Har aldri hørt at noen har gjort motsatt. Jeg ba Sv spesifikt om det finnes opplysninger i typegodkjenningene om batterityper.
Hvis man derimot ikke har merknader i vognkortet vil jeg ihvertfall så langt tro det er uproblematisk å bytte batterikjemi.


#8
Har i den siste tiden vært i kontakt med Statens vegvesen om tilgang til typegodkjenningsdokumenter. De sier de ikke kan utleveres da de tilhører eier/produsent. Når Think gikk konkurs i 2011 kan Statens vegvesen ikke kopiere og utlevere hele teksten i dokumentene men svare på spørsmål om det vi lurer på. Jeg spurte om batterityper kan byttes om uavhengig av hva bilen ble levert med originalt. Svaret er som følger:

Hei.
Sender deg Registermerknad:

BATTERI: SODIUM/CLORID, HØYTEMP., 371 VOLT. Fabrikasjonsplate: I MOTORROM PÅ STØTFANGERBJELKE Innpreget understellnr: INNVENDIG PÅ RAMME BAKKANT HØYRE SETE Ramme/Karosseri: SEPARAT STÅLRAMME, LUKKET KAROSSERI I PLAST.

Slik jeg leser svaret er at hvis det er en merknad i vognkortet om batteri type kan bilen ikke bytte batteritype.

 
#9
Her sjekket litt rundt med 4 forskjellige Think City, firedørs og to dørs. Typegodkjennings nummer står i vognkortet og det ser ut til å være minst to typegodkjenninger, en typegodkjenning for 4 dørs og en for 2 dørs. Det kan også være merknader om batteritype i merknadsfeltet. Det gjør meg noe mer usikker på om typegodkjenning dekker begge batterityper. Jeg ville ihvertfall vært skeptisk til å bytte kjemi hvis batteri typen er beskrevet i vognkortet.  Det er flott hvis andre kan poste om de har anmerkninger om batteritype eller andre typegodkjenninger som ikke er beskrevet her.
#10
Jeg har lyst til å lenke denne tråden ut igjen etter mange år i dvale i Think Classic delen av forumet.
https://elbilforum.no/index.php?topic=7575.msg84521#msg84521

Det er nå flere som selger sine Think City med ny batteri kjemi. Dette gjelder egentlig bare Think City med Zebra batteri som har byttet til Lithium Ion. Det leses raskt ut i vin nummeret hvilken batteri kjemi som bilen er godkjent for. Er dette et problem hvis bilen utsettes for en skade hvor batterikjemi blir et tema? Det kan i hovedsak være om bilen blir utsatt for brann, varmgang og røykutvikling eller lignende problemer. Er det egentlig lov å bytte fra Zebra til Lithium uten å ta den lange runden med ny godkjenning og medfølgende notat i registeringsdokumentene hvilken batterikjemi bilen har?
Statens vegvesens link er fremdeles aktiv innenfor dette temaet. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/elbil/eldre-elbiler/
#11
Sitat fra: worry på torsdag 03. april 2025, klokken 21:56Interessant forresten, det som står på dokumentet du la ut. Jeg synes å huske at cellene var oppgitt til max 4,10 volt, men her står det 4,20.

Siden Think bare lader til 4,10, så burde det tilsi at cellene er pent brukt. Mange biler, og annet utstyr, lader til 4,15 og også 4,20.
Sitat fra: worry på fredag 04. april 2025, klokken 12:38I stedet for å høre på meg, så er det bedre å lese her. Det er mange interessante artikler hos
Batteryuniversity.com

https://batteryuniversity.com/article/bu-1003a-battery-aging-in-an-electric-vehicle-ev

Å neida, vi må nok høre på deg, ja. Skal lese de artiklene, ja. Jeg gjorde en sjekk på celle spenningene med coomtool idag, ved fulladet batteri, og på dette batteriet ligger samtlige cellepar mellom 4.079V og 4.098V De ser også ut til å holde bra også. Kjører fint 120 km uten å bruke varmeapparatet for mye når vårtemperaturene har vært behagelig de siste dagene. Idag snør det igjen, selvfølgelig. Typisk trønder vær.     
#12
Hei til alle i forumet. Jeg opplever nå en egen bekymring hvor lenge vi kan forvente at Think City Enerdel batteripakkene i våre Think City kan forventes å leve. Det jeg har funnet av dokumentasjon er at battericellene har en forventet levetid på omkring 15 år/2500 ladesykluser opp til 100%. Har noen mer håndfast informasjon om hva man kan forvente av batteripakken når de fleste er 15 år gamle og har veldig stor spredning i antall ladesykluser? Her er et bilde av det jeg har funnet av specs for den originale Enerdelpakken.
Vår 2010 Think City tror jeg har passert 2500 ladesykluser uten å vite eksakt. Det som denne tabellen sier er 2500 sykluser til 100%. Hva har dere der ute av erfaring på levetiden og kan vi forvente en rask EOL(End Of Life) for mange Enerdel pakker i nær fremtid?   
#13
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: TIM modul feil
onsdag 02. april 2025, klokken 14:04
Hei worry. Flott å lage en egen tråd på dette. Når det gjelder den tråden du referer til over så er den bilen i full drift etter jobben med TIM modulen. Dette er Warlock land så han kommer sikkert med mer. Det jeg har grublet mye på er hvorfor disse komponentene blir så varme at de omtrent tar fyr. En teori vi gjorde oss er manglende kjøling. I de bildene fra den tråden ser man kraftig varmgang med røykutvikling som har avsatt et sotlag, så hvis noen har opplevd dette på andre PCU`er det flott å få informasjon om det her, ja.
#14
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Vindusviskere
tirsdag 25. mars 2025, klokken 17:16
Sitat fra: Gogs på tirsdag 25. mars 2025, klokken 16:50Så til det store altoppslukende spørsmålet: vindusviskere.

Er det bare å ta med vindusviskeren inn til Thansen og be om en lik? Eller er det en spesiell type?

Tenker da bare på bladet. Er sikkert en enkel sak, men spør likevel.  ;D
Veldig bra spørsmål. Jeg tenkte akkurat som deg og kjøpte en med samme lengde. Det ble feil da hele ruta skal dekkes av en visker. Det endte med at høyre del sett fra innsiden ikke blir visket godt nok. Den bøyde kurven på viskeren dekker ikke godt nok. Da er spørsmålet hvilken visker brukes på systemer som har bare en visker?
#15
Jepp. Det er de, men så er det to spor i løpet der glidepinnene glir. Det er de som er mystiske i forhold til o-ring som følger med i settet til glidepinnene. 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA