Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - gaja

#1
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
onsdag 04. oktober 2017, klokken 21:04
Enten så er jeg blind, eller så har jeg ikke den sirkelen du viser, Petter. Men det er en blå tankmåler nede til venstre i den venstre klokka, så det er nok den jeg må bruke. Det blir mer som en gjettometerknapp v2.0, men skal vel klare å bruke den.

Takk for hjelpa!
#2
e-Golf / eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
onsdag 04. oktober 2017, klokken 20:21
Trengte litt lengre rekkevidde enn på eNV200, så jeg lånte en tjenestebil fra jobben. Har kjørt eGolf før, men dette er den nye modellen. På dashbordet ser jeg bare gjettometerknappen, med 264 km rekkevidde. Hvordan kan jeg se hvor mange kWh eller % det er igjen på batteriet?
#3
Tidlige: Buddy / Kewet / Ny hobby ønskes kjøpt (buddy/kewet)
torsdag 06. oktober 2016, klokken 21:23
I følge statistikken skal elbilister ha to biler, men vår husholdning har bare en. Vi har lenge trodd at det skulle holde med elsykkel i tillegg, men det teller visst ikke. Så da må løsningen bli en Buddy. Er det noen som har en de kan tenke seg å selge videre? Eller som har gode råd om hva vi skal se etter når vi kjøper en?
#4
Nissan e-NV200 / Sv: Hengerfeste
torsdag 06. oktober 2016, klokken 21:10
Rekkevidde blir sannsynligvis helt rlendig med henger på den bilen. Tror ikke du kan regne med mer enn 5 mil da.
#5
Nissan e-NV200 / Sv: Kan man legge seteryggen helt flat på 5-seteren?
torsdag 06. oktober 2016, klokken 21:05
Tok noen bilder, med framsetet så langt fram jeg fikk det, og så langt bak det gikk med baksetet nede. Hvis noen har lyst til å klage over rotet i bilen, så kan de få komme og rydde.
#6
Vi endte opp med en svært enkel løsning med lim (tec7), et par fine metallskinner, og hull gjennom taket. Funker som bare det. Her er en liten infofilm vi lagde, omtrent like spennende som Filmavisen men den viser det den skal vise:
https://www.youtube.com/watch?v=TusWWeCN2dg

Solcellene er kjøpt herfra: http://www.photonicuniverse.com/en/catalog/full/232-250W-semi-flexible-solar-panel-for-motorhome-caravan-camper-van-rv-boat-or-yacht-made-in-Austria.html
#7
Tesla / Sv: Powerwall - tilgjengelighet og priser i Norge
søndag 04. september 2016, klokken 15:13
Interessant hvor gode Tesla har vært på å selge en innpakning. Batterier i seg selv er ikke noe nytt, det eneste Tesla har gjort er å lage noe som tar litt mindre plass og ser bra ut. De fleste med eneboliger har plass til en liten rekke med båtbatterier i garasjen eller på loftet, hvis det virkelig er pga lønnsomheten de ønsker seg en batteribank.

Jeg ser ikke bort fra at man kan nærme seg lønnsomhet, hvis man klarer å få såpass med egenproduksjon fra solceller e.l. at man kan koble seg off-grid og slippe nettavgiften.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Pris - rekkevidde
søndag 04. september 2016, klokken 14:45
Prøvde meg på en enkel oppsummering av pris/km på bruktbiler på finn.no. Veldig omtrentlig, og basert på NEDC, men det gir jo et inntrykk:

450   Citroen Saxo
500   Buddy
500   Citroen C-Zero
500   Peugeot 106
531   Mitsubishi i-Miev
533   Peugot iOn
556   Th!nk
600   Reva
600   Tazzari Zero
600   Nissan Leaf 24 kWh
647   Renault Kangoo
650   Renault Twizy
676   Peupeot Partner
680   Nissan Leaf 30 kWh
708   Renault Zoe
801   BMWi3 94aH
824   Citroen Berlingo
882   Nissan e-NV200
929   Smart Fortwo ED
938   VW e-up!
1012   Tesla 85
1048   Kia Soul
1063   Ford Focus Electric
1105   BMW i3 60 Ah
1105   VW e-Golf
1174   Mercedes Benz B
1282   Tesla 60
#9
Nissan e-NV200 / Sv: Fossilvarmer på e-NV200
tirsdag 19. juli 2016, klokken 20:41
Vi har løst varme og andre energibehov med en 250w solcelle på biltaket, og et ekstra 12v batteri i bagasjerommet.
#10
Goonz og Elexo: jepp, det er bloggen, og vår meget informative opplæringsvideo. Den ble kanskje litt vel "Filmavisen", men der ser man ihvertfall hva vi har gjort :)
#11
Vi bruker Evaliaen som bobil om somrene, og holder nå på med å installere solcelle på taket. Den eneste andre jeg veit om som har gjort det, er en kar i England som har gjort en skikkelig ombygging av sin eNV200, med popup-tak og hele greia: https://pbs.twimg.com/media/ClJZbjhUkAERjpU.jpg:large

Vi har det originale taket, og det er jo ikke helt flatt. Vi har kjøpt samme type tynn flexibel solcelle som på bildet, men tror vi bør montere solcella på en tynn plexiglassplate, for å få den flat, og så skru plata fast ved hjelp av skruehullene til railsene? Spørsmålet er hvor mye luftmotstand og støy det vil skape... Vi har veldig lite lyst til å borre hull i bilen, men ser ingen andre måter å få inn strømkablene?

Noen som har lyst til å synse om gode løsninger?
#12
Det er ytterst få ferjer som går i null, de aller fleste blir kraftig subsidiert over skatteseddelen. Så om vi skulle betalt kostpris ville prisen nok vært det dobbelte. Og det syns jeg blir litt feil.
#13
Jeg tror dessverre ikke eNV200 er en satsing for Nissan. De har vel knapt nok lansert den i USA. Så jeg tror ikke vi skal være alt for optimistiske på å få bedre batterier innen kort tid.
#14
Jeg bruker vår eNV200/Evalia (5-seter) som familiebil til hverdags, og campervan (bobil) i feriene. Er storfornøyd! Veldig greit å svippe på ikea og bare slenge møblene baki, og kjempepraktisk å ha tilgang på seng når man er på langtur. De på jobben ruller litt med øynene når jeg leverer reiseregninger med "udokumentert overnatting - sov i bilen", men det er en del av sjarmen.

Reell rekkevidde: Jeg stoler på at jeg får 100 km, nesten uansett vær, føre, hastighet og last. Men det er fullt mulig å strekke over 120 hvis man kjører forsiktig.

Anbefaler på det sterkeste å velge 6kW lader. Det gjør stor forskjell i min hverdag å kunne fullade på fire timer på steder der det ikke er tilgang på hurtigladere. Men nå er det kanskje ikke alle som kjører like mange turer til hutiheiti...
#15
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Chevrolet Bolt
onsdag 13. januar 2016, klokken 13:35
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:50
Sitat fra: bjoris på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:18
Tesla har ett trumfkort med SC, men med langtrekkende elbiler fra andre vil det komme raskere og flere hurtigladere utenom SC nettet. Det finnes jo slik allerede så det er bare ett spørsmål om å få satt det opp.
Det er allerede titusener av CHAdeMO biler som ruller rundt på veiene i Oslo/østlandsområdet. Allikevel er lade-infrastrukturen en katastrofe. Svært lite tyder på at man får en god CHAdeMO/CCS infrastruktur før om 5-10 år. Erfaringen så langt tilsier at det ikke hjelper med kundegrunnlag. Det var nok dette Tesla fryktet ville ta livet av deres bil, og de var dermed nødt til å løse problemet selv.

Sitat fra: bjoris på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:18
Det har til nå vært prioritert å få opp ett punkt her og ett punkt der for å dekke veinettet. Det har vært riktig strategi til nå, men med flere langdistansebiler så tvinger det seg frem raskere ladere og flere.
Her må jeg si meg svært uenig. Jeg kjenner ikke en eneste Leaf-eier som ikke har kvittet seg eller er i ferd med å kvitte seg med bilen, i stor grad grunnet katastrofal opplevelse med hurtiglading. Strategien så langt er tragisk, og har vært veldig skadelig for elbil-saken. Ett punkt her og ett punkt der betyr at du ikke har noen anelse om hvordan turen med elbil vil bli, noe som gjør elbilen ubrukelig for andre enn entusiaster.
En riktig strategi hadde vært å ta lærdom av hvordan drivstoff-salget har utvilet seg de seneste tiårene, hva elbil-eiere ønsker fra en ladepause, og hva elbil-eierne ønsker å bruke bilene til. Løsningen er svært enkel, men den passer pt. ikke sammen med elbil-eiernes betalingsvilje og eventuelle krav om avkastning på egenkapital i et kort perspektiv.

Dette er en virkelighet jeg ikke kjenner meg igjen i, og det stemmer heller ikke med de spørreundersøkelsene jeg har sett. De fleste elbilister (inkl leaf-førere) bruker bilen til hverdagskjøring, og aksepterer at det er noen begrensinger akkurat nå. Nå ligger det an til å bli bygget ca 140 hurtigladere i Sør-Norge i løpet av 2016, kanskje enda flere om Enova får ut fingeren på Østerdalen, E39 og E6 nord for Trondheim.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA