Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - elektrolux

Sider: [1] 2 3 ... 950
1
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Senking av Classic
« på: Torsdag 29. Oktober 2020, klokken 19:45 »
Genial den PSA bakakselen. Kan riktignok være litt stress å trekke armene av torsjonsfjøren etter 20 år. Savner bildet av gliset du nevner.  ;)

2
Var ikke ferdig med å legge den inn...

3
Ikke lett med rund stolpe, men er ikke "hodet" på toppen flatt på baksiden?

I så fall kunne kanskje denne fungert med dobbelsidig teip:

4
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Elektrolux gjør noe han ikke har gjort før
« på: Torsdag 29. Oktober 2020, klokken 14:25 »
Er registrert, men vet ikke hvordan jeg kan lade via abonnementet mitt. Tenker på de som enten må lade i et borettslag eller på hurtigladere. Med slike ladekostnader, og nå bompenger og årsavgift på elbil tror jeg jeg ville valgt å beholde Dieselen.

For egen del kom jo turen på 155 km, tross hurtiglading og bom, på rundt 100 kr, så har vekslepenger igjen til salt i grøten.

5
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Elektrolux gjør noe han ikke har gjort før
« på: Torsdag 29. Oktober 2020, klokken 12:16 »
Måtte til Egersund trafikkstasjon for å vise en ombygget MC, og var lite lysten på å kjøre den i høstværet. Det betød at sykkelen måtte inn i Berlingoen og lading underveis for å klare den 155 km lange turen.

For å si det kort, er jeg bare enda mer fornøyd med å ha en Tesla S med gratis Supercharging i stallen.

6
Tidlige elbiler: Think / Sv: Er jeg helt på jordet?
« på: Mandag 26. Oktober 2020, klokken 10:05 »
Sats heller på "originalen" Nemlig A266 eller PIV4 fra 1999-2001

Enklere, bedre, mer driftsikker, og ikke minst bedre vinterbil enn Ford sitt vellykkede eksperiment med å fjerne de geniale egenskapene disse bilene har:

- Bulk og sprekk og falme imune karrosseriplater. Erstattet av Ford med paneler som både falmer og sprekker 
- PTC varmelement med timer.  Fjernet av Ford
- Diesel webasto. Fjernet av Ford
- Autoseiling/Auto regen.  Fjernet av Ford
- Varmetråder i vinduet.  Kun som tillegsutstyr på Ford sin A306
- Evigvarenede NiCd batteriteknikk som tåler dyputlading, og sprengkulde. Fjernet av Ford.

En A266 classic med Robometer og omprogrammert simotion adresserer originalen sine problemer med innprogrammert self distruct parameter. Det som står igjen er tilgangen til ladere, men de finnes, og kan erstattes med hyllevare fra Kina.



7
Kjøpe elbil? / Sv: Lange service-intervaller?
« på: Mandag 26. Oktober 2020, klokken 09:50 »
Har opplevt bremsesvikt på en gammel Diesel campingbil nedover hårnålsvingene til Dalen i Telemark. Føltes litt ekkelt, men stoppet bilen ved å pumpe bremsene og gire ned og ventet til det hele hadde kjølt seg ned. Tror problemet var varmgang på framre skiver og klosser og muligens kokende bremseveske.

Slike problemer vil aldri oppstå på en elbil siden 30-50 kW kinetisk energi går tilbake til batteriet i stedet for inn i bremsesystemet.

Misforstå meg likevel rett. Det jeg sier er at det er helt unødvendig pengebruk å betale i dyre dommer for årlig eller biårlig bremseveskebytte, når det er overveiende sannsynlig at det uansett blir arbeid på hydraulikksystemet før bremsevesken i seg selv skaper problemer av noe som helst art.

Noe helt annet er å engasjere partneren en flott påskedag til å pumpe bremsene når en likevel bytter tilbake til sommerdekk. Da trenger en utstyr for 80 kr på biltema som vist på bildet. Jobben er gjort på 2 min./hjul.

La merke til at bremsevesken i Berlingoens kalippere var noe misfarget etter 7 år og kommer nå til å flushe hele systemet når første anledning byr seg.    :)

Denne videoen indikerer at en bør bytte bremsevesken hver  50-80 000 km, noe som tilsvarer ca hvert 3. - 4. år, men avhengig av hvor mye partikler den har tatt opp indikert av fargen på vesken:

https://youtu.be/8pasUhLPg-E




8
Zoe / Sv: Lade ZOE på en Tesla vegglader (TWC)
« på: ſøndag 25. Oktober 2020, klokken 17:29 »
Alternativt kan du bruke vår Zoe ladetrafo direkte inn på Tesla ladestasjonen via vår mode 3 til mode 1 adaptor :

https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/renault-zoe-3-kw-universell-ladetrafo?tm=ladestasjoner

9
Kjøpe elbil? / Sv: Lange service-intervaller?
« på: ſøndag 25. Oktober 2020, klokken 06:47 »
Bremsevesken er helt fin den. Ser ut som ny gjennom reservoaret der den bor i et forseglet system, og beveger seg helt lett litt fram og tilbake når jeg trykker på bremsene. Moder jord er nok glad dess lengre den får være der den er, selv om du er bekymret for om jeg skulle kjøre en tur til ditt nærområdet.

Har skiftet mye bremseveske før og erfart at den etter svært mange år kan bli misfarget av gummi og fukt og da godt kan byttes. Derimot har jeg til gode å erfare at det ruster der bremsevesken er. For å ruste kreves nemlig oksygen og det  er det lite av i et urørt bremsesystem.

Som regel ender en opp med at et bremserør må byttes grunnet utvendig rust, og da må en uansett flushe systemet.


10
Kjøpe elbil? / Sv: Lange service-intervaller?
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 06:16 »
Kjølevesken er long life, og blir ikke utsatt for noe som helst ekstremt i en elbil. Også behov for bremseveskebytte er kraftig overdrevet av de som tjener på slikt.

Derimot er det lurt å holde eventuelt luftfilter til batterikjøling under oppsikt så dette ikke går tett. Alle som klarer å bytte filter på egen støvsuger, klarer også å gjøre det på bilen.  ;)

Og ja, Kasko bør også vurderes. Hadde selv en episode der jeg var svært heldig med å ikke ha kasko på ene Porschen min. Ble påkjørt, og med kasko ville skaden blitt erstattet over den, og så over motparts ansvar. Det betyr andre og for skadelidende dårligere regler for oppgjør.

Ved å gå direkte på motparts dekning skal skaden dekkes fullt ut og innen rimelig tid.

11
Humor og kanari / Ny form for ladeangst?
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 05:59 »
Mest tragikomisk denne her:

Trailer sakset på glatta og skjøv ladende Polestar oppå laderen..

"Første tur i nybil
Ifølge vitner på stedet ble hendelsen ekstra sørgelig for eieren av elbilen som sto til lading. Dette skal ha vært hans aller første tur med den flunkende nye bilen, som han hadde hentet i Trondheim tidligere på dagen.

Dette var visstnok hans aller første ladestopp på ferden heim til Tromsø."

https://www.namdalsavisa.no/kjorte-inn-i-parkert-trailer-personbil-og-ladestasjon-store-materielle-skader/s/5-121-831384


12
Alt det andre / Sv: Helsepersonell eksosforgiftet
« på: Fredag 23. Oktober 2020, klokken 11:43 »
Tragikomisk hendelse.

Alltid lurt på hvorfor teststasjonene er overbygde nettopp med hensyn til smittefaren. Når det på toppen av det hele er innendørs er det vel fare både for kullos og Korona på en gang.

13
Kjøpe elbil? / Sv: Lange service-intervaller?
« på: Fredag 23. Oktober 2020, klokken 10:03 »
Kjørt vår e-Up 80 000 km over 7 år og har til gode å levere inn på "service".

Har kun skiftet vindusviskere og dekk og 12V batteri, samt filt vekk rust og smørt opp bremser hver vår.

M.a.o. skal du ha bil du kan kjøre lenge med uten å oppsøke verksted er elbil perfekt. Serviceindikatoren i bilen henger igjen fra den tiden biler faktisk trengte service, og kan lett nullstilles uten å oppsøke verksted.

14
MG ZS EV / Sv: Smartlader fungerer ikke fra fabrikk
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 14:33 »
Mange rare måter å tjene penger.

Skulle kjøpe TV hos Power og ble tilbud Pixel sjekk og firmware oppgradering for 1250 kr. Altså skal jeg måtte betale for en kvalitetssjekk produktet burde hatt før det forlot fabrikken, og betale for ny firmware som en forventer et nytt produkt har. Kan det værer overliggere som selges?

MC forhandleren insisterte på klargjøringskostnad da vi kjøpte scooter, og Elkjøp ønsker minstesats for å se om den døde telefonen kan fikses på garanti ??

Den lokale take away sjappa tar ikke imot penger før vi har bekreftet beløpet. De legger selvfølgelig opp til å legge på litt tips.

Vi selger ladeutstyr. Før salg klargjør vi produktet og installerer nyeste firmware som en selvfølge. Faktura, selvfølgelig uten fakturagebyr forventes betalt med fakturert beløp. Reparasjoner tar vi no cure no pay.

Er det for mange blåruss som styrer?

 

15
Elbiler i media / Sv: Nå må elbilene betale mer i bom
« på: Mandag 19. Oktober 2020, klokken 08:56 »
Gjør som myndighetene legger opp til og bytt til #Bomfrie Li-L7e kjøretøy. Som regel mer kjøreglede, men selvfølgelig ikke like trygge og behagelige som en ordentlig bil. Anbefaler spesielt BMW C Evolution el scooter, Renault Twicy, Buddy M9 og ikke minst den nye Citroen Ami

Sider: [1] 2 3 ... 950