Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - elektrolux

Sider: [1] 2 3 ... 985
1
Bor i Rogaland, har Tibber med timesprising, og hadde 137,12 øre som snittpris i september (ca. 1400 kWt). Når elbilene lades så er det som regel om natta, men det er omtrent ikke mer enn en gang i uka per bil.

Er dette inkl avgifter, nettleie og fastpris nett? Eller snakker du kun om prisen til Tibber inkl mva?
Kun strømprisen inkl. avgifter og elsertifikat. Nettleie og alt annet Lyse krever inn, som netteier, kommer i tillegg.

Bekrefter mistanken min om at Tibber sine priser kanskje ikke er så gunstige som de gir uttrykk for. Selv om vi legger på mva på mine 90,42 øre snitt hos Gudbrandsdalen energi blir det ikke mer enn 113,03 på ellers like forhold

2
Stemmer det, og det betyr at vi som er best bemidlet skyver kostnadene over på de som ikke kan tilpasse seg de nye tariffene.

En ting er å montere et tidsur for VVB og Elbillading, noe helt annet er kostnaden på utstyret som skal forskyve forbruket uttover hele døgnet, også når strømnettet  er mest belastet. ::)

3
Mens Norge vil ha bom på alle biler unntatt hydrogen er Elbil gratis i Tjekkia.

Vi skal til Tjekkia neste uke for kjøretrening på Monotraceren og har i den anledningen søkt om bomfritak for Tesla S:

https://edalnice.cz/en/exempt-vehicles/index.html#deal

Problemet er et firkantet østeuropeisk byrokrati. Etter mye styr fikk vi kontakt med et menneske i systemet og beskjed om at de godtar kopien av det Norske vognkortet som bevis på at bilen er en batteribil.
Verre er det med signaturen min. Fyllte ut skjemaet det linkes til over, signerte det og scannet en kopi sammen med sertifikatet og sendte dem på mail, men det var ikke akseptert prosedyre. Digital innlogging inkluderer ikke Bank ID, så det er også utelukket. Har derfor printet ut PDF filene jeg sendte på mail, og lagt dem i en konvelutt og sendt via vanlig postgang. Nå frykter jeg bare at de heller ikke godtar det siden det er en utskrift, og ikke den aktuelle kopien jeg signerte...

Dette er tydeligvis en tidkrevende prosess, så alle som kanskje skal en handletur til Praha eller bare en liten luftetur til Tjekkia med elbilen sin bør allerede nå starte prosessen med å registrere seg i det Tjekkiske systemet.

Sist gang, i Juni, kjørte vi motorsykkelen, og da var alt så mye enklere siden MC er untatt for bom både i Tjekkia og Norge. Nettopp det er en stor grunn til at jeg kjøper Monotraceren i første omgang. ;)

4
Lade hjemme / Sv: Smart ladebox uten mnd kostnad?
« på: I dag kl. 09:13 »
Enig i den, men etter nyttår trer ny tariff inn, og da gjelder det å jevne ut forbruket, ikke lade om natten.

Til det trengs dynamisk regulert ladestyrke. Siden folk flest ikke kan lade bilen hjemme midt på dagen er det lurt å også ha dynamisk regulering av VVB og aller helst et batteri til å ta toppene.

Vi har en 8 kW Hybridinverter som sammen med et batteri kunne vært koblet mellom hovedsikringen og kurssikringene og levert inntil 8 kW strøm til huset samtidig som forbruket fra nettet kanskje er dønn stille på 2,5 kW. Vurderer faktisk 3 slike på vårt 3 fase nett for inntil 24 kW effekt som kan benyttes uavhengig av strømnettet.

5
Du har valgt en unødvendig kostbar løsning når du kunne montert 2 Tesla ladestasjoner med fastmontert ladekabel med knapp på.

Med det sagt kan du bruke samme kabel på begge bilene.

Tesla bør ha en 3 x 32A kabel for å hverken begrense lading på 1 eller 3 fase lading,  mens Volvo Hybrid kun trenger 1 fase 16A kabel.

Du trenger ikke endre noen innstillinger på Easee mellom bilene.

6
Lade hjemme / Sv: Smart ladebox uten mnd kostnad?
« på: I dag kl. 04:56 »
Myenergi utstyret vi selger tilbyr dynamisk regulert ladestyrke og trinnløst dynamisk regulert styring av VVB. I tillegg til meget enkel å justere via display eller app timer funksjoner.

Alt dette uten abonnement.

Mange tror en må ha solcelleanlegg for å utnytte Zappi og Eddi. Det er ikke nødvendig,  men vil selvfølgelig gjøre anlegget ekstra interresant.

Akkurat nå styrer jeg lading og VVB til de rimeligste nattetimene,  men over nyttår blir VVB og lading styrt mot husets øvrige forbrukere for å jevne ut forbruket mest mulig.

Nøyaktig hvordan blir avhengig av hvordan den nye tariffen utformes.

https://youtu.be/C6g4tKuL3cE

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: I går kl. 10:48 »
Tenker på å bygge en arduinobassert forrigler til sikringskapet.

Tanken er å utstyre hver krets med en kontaktor og strømtrafo, og på den måten kunne koble ut kretser for å jevne ut forbruket.

Selvfølgelig i kombinasjon med V2G lading fra Elbil og husbatteri.

Om noen vet om slike forriglere er hyllevare tar jeg gjerne imot tips.

8
Citroën / Sv: Citröen AMI
« på: ſøndag 24. Oktober 2021, klokken 20:49 »
Det har kommet et mye smartere og kulere alternativ.

https://my.matterport.com/show/?m=QoFL41Hqm3v&back=1

10
- Parkering generelt er som regel lite alvorlig selv om en gjør seg til forbryter om en f.eks har betalt for lite.

- Kjøring i Frankrike uten å ha med en alkotester er kanskje den minst alvorlige forbrytelsen en kan gjøre...


11
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think Drivverk i båt
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 07:45 »
Temaet har vært diskutert tidligere på dette forumet. 

På båt trengs ikke så fin regulering som i en bil, og en DC motor koblet med 3 trinn er antakelig en bedre løsning.

0V-halv spenning med 2 batteri i paralell og full spenning med 2 batteri i serie.

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Lydforurensing fra elbiler
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 07:35 »
" Poenget med lyden er forøvrig også at synshemmede skal kunne bevege med mindre fare for å påkjørt av biler i lav fart. "

Noen statistikk på hvor stor faren er for synshemmede fra lydløse biler?

For meg virker problemet oppkonstruert. En lydløs bil kjøre så sent at den stopper på 5 øren og straks den kjører raskere vil den høres; spesielt av synshemmede


13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Har noen sett en grei kapsling for ladekontakten?
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 07:23 »
Jeg ville gjerne hatt noe som ikke tok så mye plass og tålte å ligge på bakken (gresset) i et par uker mellom hver gang den blir brukt. Jeg tror vel uansett ikke kontakten er ment for å ligge sånn i et par uker i sørlandsk høstvær.

Å ha en Type2 plugg liggende ute i gresset er en meget dårlig idé.  Den har 12V DC mellom CP og PE og CP blir da offeranode.

Legg heller ut et helt vanlig stikk og bruk en ladekladd når du skal lade.

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Muligheter med 10A. Garasje er ikke frittstående.
« på: Onsdag 20. Oktober 2021, klokken 20:29 »
Er det mulighet for å montere et solcellepanel på taket og bruke en 150W inverter på porten.

Da trenger du også et 12V batteri for å lagre strøm i tilfelle du skal åpne porten en dag det regner.

Med portåpner fjernet fra kursen kan den brukes til ladestasjon.

Alternativt montere manuell åpning av porten?

15
NO2 og brorparten av forbruket på natten gav snittpris på 90,42 øre/kW

Innsalg ble betalt med 80,14. Skulle vært samme pris, men er antakelig lavere grunnet tidspunkt for salg. Det betyr bare 1 ting. Eddi skal monteres nå for fyll styring av VVB og overføring av alt overskudd til den.

Sider: [1] 2 3 ... 985