Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - elektrolux

Sider: [1] 2 3 ... 925
1
Enig med deg at elbil/hybridbil hjelper "dårlige" sjåfører å kjøre mer økonomisk og at disse tipsene derfor er mindre relevante for oss, men jeg foreslår at du finner et par ruter og tester dette ut med en VW, BMW C evolution, Volvo C30, Hyundai Ionic/Kona, Mercedes B klasse/EQC, eller en Classic Think:

a) Gjennom en typisk trafikkåre med mange røde lys en dag med lite trafikk
b) En kupert rute med start ca 100 høydemeter over målet

På en ideel rute b) vil du med autoseiling ikke engang behøve å bruke energi om du seiler. ( Berg og dalbane prinsippet )

Du vil bli positivt overrasket over hvor mye enklere det er å kjøre økonominsk ( les unngå regenerering ) og mer avslappende det er. ;)


2
Denne videoen viser økonomisk kjøreteknikk. Riktignok for forbrenningsmotorer. Legg likevel hei merke til Rødlys og bakketopp scenarioene som er mye enklere med en bil med autoseiling enn en som må aktivt seiles:

https://youtu.be/u2HzdfxGPsM

3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Anbefale hjemmelader
« på: fredag 21. februar 2020, klokken 21:04 »
For kunder i sør Rogaland tar vi 9900 kr for ferdig oppsatt 3,6 kW Qubev. Om noen klarer å lade 10 t daglig i en måned uten at noen reagerer koster det netteieren ca 1000 kr i strøm.

Tipper nærmeste løsning med autentisering koster minst 3000 kr mer, altså 3 måneder med mer eller mindre kontinuerlig lading før det svarer seg med autentisering.

Vi monterer  forresten lås på denne og Ratio sine ladestasjoner for kun 300 kr påslag.

4
Det holder som regel lenge med en slik dummy stikk å plugge bilens plug inn i mellom bruk, og kabelen over ladestasjonen:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-dummy-vinklet-versjon?tm=annet-utstyr

5
Renault / Sv: 230V TT nett vs trafo eller Raydiall
« på: fredag 21. februar 2020, klokken 11:54 »
Å lade via Schuko er fullt lovlig til fast bruk så lenge stikket er lagt opp for formålet på forskriftsmessig måte.

Skal du bruke Raydiall kabelen via mode 3 ladestasjon kan du bruke overgang til Schuko som du da plugger Raydiall kabelen til. Vet ikke om Renault leverer overgang direkte til slike ladestasjoner.

Renault er forøvrig vår største kunde på disse overgangene.

6
Avansert: Batterier og Lading / Sv: 10A 3-fase sikring
« på: torsdag 20. februar 2020, klokken 06:58 »
Ville spurt elektrikeren om det. Høres rart ut, og du har i praksis 1/3 av den ladekapasiteten du kunne hatt på f. eks en Renault Zoe, Tesla, Mercedes B klasse Audi Peugeot etc.

7
Overgangskabler til schuko er ikke forskriftsmessig, så det anbefales ikke i fellesgarasjer, men gjør man dette i en villa er det jo brukeren det evt. vil gå ut over.

Og hvor har du det fra at Mode 3 til mode 1 overgang, som er helt nødvendig på elektriske kjøretøy som ikke støtter Mode 3, er ulovlig? Vedlagt er COC på vår versjon.

8
Mange gode poeng, men jeg tror nok du er som alle andre forsøker å skatte minst mulig. Selv har jeg etter 1,5 uker med bom også på elbil, enda til gode å ha en betalbar passering gjennom bommene. ( Var nære på i dag da Kona skulle på flyplassen, men slapp unna grunnet timesregelen som gjorde at Jr. endte opp med å ta bomkostnaden da han likevel skulle bruke bilen til jobb like etter at jeg kjørte den.

Mine primære ankepunkter mot bompenger er:

- Ineffektiv og dyr måte å samle inn skatt.
- Fungerer nærmest som en fast minsteskatt i kroner. ( I motsetning til prosenter )

Løsningen min er enkel. Beløpet staten mener de trenger bør kreves inn som en del av drivstoffkostnaden. Det løser de fleste urimelighetene. Da vil de som kjører stort og ofte betale mest, mens de som kjører lite og miljøvennlig betaler minst samtidig som en slik innkreving er uavhengig av bosted.



9
Kjøretips / Test av #bomfrie kjøretøy
« på: onsdag 19. februar 2020, klokken 08:14 »
Siden den viktigste grunnen ( for over halvparten av elbilkjøperne ) til å kjøpe elbil, nemlig fri bom, nå er mer eller mindre fjernet kan det være av interesse å se på #bomfrie transportmidler.

Denne testen tar for seg 3 slike:

https://www.youtube.com/watch?v=VGjWquzjO5s

Se også mer under #laelbilenstaa på Instagram. Her kan en legge ut ideer til #bomfrie passeringer. Kampanje jeg har startet går ut på at en oppretter en egen sparekonto der en setter over ikke betalte bompenger. Jeg har etter 1 1/2 uke med bompenger også på elbil enda til gode å betale bom. Til gjengjeld har jeg spart opp 100 kr på min sparekonto og har sjekket ut at fortsetter jeg i samme stil vil disse pengene Ferde sjefen ikke får, kunne gi meg 49 000 kr på en IPS konto når jeg fyller 67 år. I tillegg har jeg blitt sunnere og lettere og gladere etter at jeg gikk over fra elbil til elsykkel, scooter og andre L7e kjøretøy.

10
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Elektriske 2 hjuler forhandler på Vigrestad
« på: onsdag 19. februar 2020, klokken 05:15 »
Løfter fram denne grunnet interresant vareutvalg og gode priser:

https://www.ksbil.no/to-hjul/

11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: "3D" Zappi nærmer seg
« på: tirsdag 18. februar 2020, klokken 23:24 »
Usikker. Vil uansett snart komme også for V1 Zappi

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Kan dette være bekreftelsen på at Seiling er tryggere?
« på: tirsdag 18. februar 2020, klokken 23:22 »
Du har gode poenger der. Kanskje seilingen til bilen framfor en fører til så mye stress for bilen bak at det forklarer hvorfor de er så utsatt for ulykker 8)

13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: "3D" Zappi nærmer seg
« på: tirsdag 18. februar 2020, klokken 20:31 »
Viktig software oppdatering er nå tilgjengelig. Endelig støttes 3 fase IT nett effekt måling:

https://myenergi.com/zappi-2-firmware-version-2-163/

Vi har HUB for oppdatering av software til utleie eller salg.


14
Andre Elbiler / Sv: Artega Karo
« på: tirsdag 18. februar 2020, klokken 19:42 »
Artega Karo stiller selvfølgelig svakt på tekniske og praktiske spesifikasjoner sammenlignet med VAG trillingene, men sammenligner en med hva en originalen Isetta går for, er denne et kupp.

Her kjører en rundt i et smykke av et kjøretøy, til stor glede for en selv og omgivelsene.

I tillegg kommer selvfølgelig gleden med å kunne bevege seg fritt rundt uten å forholde seg til bom og timesregler etc. etc.

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Kan dette være bekreftelsen på at Seiling er tryggere?
« på: tirsdag 18. februar 2020, klokken 18:47 »
Seiling er underforstått noe en gjør uten aktiv innblanding. Altså seiler en ikke fritt på eksosbiler med mindre en aktivt setter giren i fri, holder clutchen inne eller gassen i nøyaktig den stillingen som gjør at motoren ikke blir dratt rundt av bilens kinetiske energi.

På e-Golf og mange andre bl.a BMW Evolution vil en i seilemodus kunne slippe "gassen" og så seiler en. Det gir en mer avslappet kjørestil da en vet funksjonen er der, og en må aktivt aktivere regen ved å bremse.

Sider: [1] 2 3 ... 925