Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - elektrolux

Sider: [1] 2 3 ... 941
2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tabbe å innføre bombrikke for elbil?
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 00:29 »
Ikke moped. Lett MC med forbruk tett oppunder en Toyota hybrid.


3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tabbe å innføre bombrikke for elbil?
« på: Lørdag 04. Juli 2020, klokken 21:17 »
Den enkle måten å innføre rettferdig veibruksavgift er på drivstoffpumpene. Jentungen skal studere i Bergen og med ørten elbiler i stallen ville det vært logisk at hun fikk en av disse.

Med bompenger også på elbil ble det i stedet en bensinscooter. Da kan hu bevege seg så lenge hu har råd til å fylle bensintanken og slipper ubehagelige bomregninger 2-6 måneder etter passeringer og slipper å havne i luksusfellen.

4
Løp og kjøp!

Med 2 Sagem bokser og reserve motor og ikke minst Robometer snakker vi godt over 300 000 bare i deler .

5
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Ladekabel - hvilken produsent
« på: Torsdag 02. Juli 2020, klokken 16:21 »
Vi har bokstavelig talt utrolig god erfaring med Kina kabler fra Duosida. Besen bruker samme kabel, bare egne plugger.

Enig i å kjøpe kabel til bilen du har nå; ikke til en du kanskje kjøper om noen år.

Nesten som dekk. En kjøper ikke dekk for å ha til neste bil...

En liten "funfact". Når vi priser utstyret må vi ta høyde for potensielle reklamasjoner. Dermed blir det mest driftssikre utstyret rimeligere enn utstyr med utfordringer.

Dermed følger kvalitet prisen, men gjerne motsatt vei enn hva en tror.

6
Lade hjemme / Sv: Hjemmelader. Boks eller kabel med styringsboks?
« på: Torsdag 02. Juli 2020, klokken 16:13 »
Har den egne (blå) kursen jordfeilautomat er Qubev et godt valg og gir inntill 7,4 kW lading. Er det kun overbelastningsvern på kursen bør du velge f.eks en Ratio som har både DC og AC vern innebygd.

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
« på: Fredag 26. Juni 2020, klokken 13:56 »
Problemet med den fordelingen av bilene er at nye biler (inkludert biler som har vært i tidligere eie) kjøres mer enn en bil en har eid i mange år.

Dermed blir det mer forurensning når øverste ledd på rangstigen bytter ut sin Diesel bil. Hadde han i stedet kjøpt en elbil og beholdt Dieselen for langturene hadde han brudt denne rekken, og kunne kjøpt en mye mer miljøvennlig batteribil med mindre batteri.

Løsningen er egentlig en heftig vektavgift. 0 kr opp til 1T og 10 000 kr opphøyd i andre for hver 100 kg over det.  :D

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tabbe å innføre bombrikke for elbil?
« på: Fredag 26. Juni 2020, klokken 13:45 »
Nå er det i alle fall offentlig innrømmelser om at Autopass ordningen har store problemer med sikkerhet mot misbruk:

https://www.motor.no/artikler/bompenger-hareide-vil-stoppe-bombrikke-misbruk/

Samtidig er det deilig at jeg som har nok formue og inntekt til at jeg årlig betaler formueskatt slipper å betale bompenger og heller lar de som ikke er like heldige ta seg av denne dugnaden.  >:(

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
« på: Onsdag 24. Juni 2020, klokken 11:45 »
Husk at import for ombygging til elektrisk drift er helt avgiftsfritt.

Hovedproblemet er reglene for godkjenning av ombygginger ikke redusert avgift på import av eksossamlebiler

10
Lade hjemme / Sv: Hyttelading - hva får folk lov til å installere
« på: Onsdag 24. Juni 2020, klokken 11:36 »
Jeg unngår problematikken med å installere 32A industrikontakt (kappsag, stamp  :) ), ladeboksen stiller jeg inn på 20A da det er mere enn nok.

Så lenge stikket har Jordfeilvern type B eller kun brukes unntaksvis bør det fungere.

Ellers kan en bruke en buffer i form av at batteri og lade bilen via inverter. Altså lade en batteribank på 50-100 kWt med 2-3 kW effekt og så overføre energien til bilen som inntil 22 kW AC eller til og med som hurtiglading via DC-DC converter

11
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla model S - driftkostnad
« på: Tirsdag 23. Juni 2020, klokken 10:37 »
Kjøpte en 2013 S85 med gratis super charging og 2 års garanti og er kjempefornøyd.

Eneste utgiftene etter litt over 1 år og 25 000 km er ca 50 000 kr i forsikring, dekk og TPS sensorer.

12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Billigst mulig lading for boretsalg
« på: Tirsdag 23. Juni 2020, klokken 08:01 »
Også verd å nevne at Zaptec via Charge 365 tilbyr komplett pakke der ladekostnaden med påslag av 15% trekkes direkte fra brukers konto.

Ingen lading, ingen trekk, og ingen faste utgifter. Kun avtalt strømpris + 15% for betalingestjenesten.

13
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Lithiumcelle utladet til under 1 Volt.
« på: ſøndag 21. Juni 2020, klokken 09:35 »
Er alltid et håp. Sett cellen(e) på C100 lading og sjekk elastisitet etter et par døgn så får du svar. Gode celler tar strøm, mens håpløse går gĺatt opp i over 5V

14
 :+1:

15
Zoe / Sv: Lading med "støvsugeren" på Zoe 50
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 14:15 »
Pre owned and used with a Podpoint charging unit.

Sider: [1] 2 3 ... 941