Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - jkirkebo

Sider: [1] 2 3 ... 909
1
Model 3 / Sv: Model 3 må rustbeskyttes utvendig
« på: I går kl. 22:59 »
Ble det rosa bil?😋

Hehe, ja. 3M 1080 Fierce Fuchsia, med karbonfiberfolie på "planken" og midtkonsollen. Utført på ypperlig vis av Scandinano i Drammen.

2
Pussig sted å spare inn noen kroner. Holdt på å falle av stolen i sommer da jeg hørte at SR kom uten matter i det hele tatt. Gjorde at det ble lettere for meg å få solgt mine originale, men jeg angrer i grunn på at jeg solgte dem så billig, for 3D Maxpider sine er noe overprisa skrot som ser ut som de har vært trampa på i 20 år etter bare noen måneder. Må jevnlig smøre dem inn med bumper gel/plastfornyer for at de skal se ok ut igjen, men de blir veldig glatte, og det går med mye av dette middelet.

Vi fikk SR+ uten matter i det hele tatt. Superfornøyd med det, da slipper jeg et lass med stoffmatter som ligger i boden i 8-10 år og bare samler støv. Bestilte gummimatter fra Tesla Shop og fikk de før vi fikk bilen ;) Som tidligere er jeg kjempefornøyd med Tesla sine gummimatter. De hadde dog ikke til trunk-brønnen, så den ble bestilt fra Bilkomponenter.

3
Model S / Sv: Permanent redusert ladehastighet.
« på: I går kl. 13:34 »
Gradvis mellom ca 2000-14000 har jeg lest. Med 18.000km er vel bilen et sted mellom 3500-4000 tør jeg tippe. Nedtrappingen skal ha begynt, men det burde være nesten umerkelig.

Vår X75D nærmer seg 7000kWh hurtiglading og lader raskere enn noen gang før. Jeg får 127kW på maks nå, og den krysser på 65kW/65%.

Mesteparten av de snaue 7000kWh'ene er dog CHAdeMO-lading.

4
Du må regne med 50.000 i verditap pr år de første årene hvis du kjøper ny e-golf. Kan hende at det blir en klassiker, men ville ikke gamblet på det.

Ja, det blir fort dyrt å beholde bilen i kort tid. Vi solgte nettopp vår Leaf, kjøpt ny i 2011 for ca. 290k inkl. vinterdekk. Fikk 67k for den, så verditap ble 28.000,- pr. år. Det synes jeg var ganske pent. Tviler på at vi klarer det samme på en Tesla Model 3 vi kjøpte som erstatning til 425k ;)

5
Tesla SW og AP / Sv: Ettermontering av HW3 i USA på gang. Nytt fra Norge også.
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 22:09 »
Ja Tesla vil vel aldri innrømme dette, må det til søksmål for å få fram sannheten og evt penger tilbake?
Kan isåfall bli dyrt for Tesla. Veldig dyrt. Det antas at 120.000 biler skal ettermontere FSD-computer. Hvis nå for eksempel 60% av disse er MCU1 biler som ikke kan ettermontere (penger tilbake), eller må få byttet til MCU2 for å klare det, snakkes det om hundrevis av millioner dollar. Regner med at de jobber på spreng for å få det til.

Nåja. Om 72.000 biler må få ettermontert MCU2 og den koster Tesla anslagsvis 13.000,- inn inkl. jobb er det snakk om ca. 100 mill. dollar. Penger, ja, men småpenger i forhold til dagens cashbeholdning.

6
Model X / Sv: Typical km ved 80% batteri x75
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 11:06 »
Sparker i gang denne igjen.

Flere som opplever stading synkende rekkevidde på bilen.

Nå opplever jeg 247km på typical ladet til 80%

Har forsøkt å kjøre bilen ned under 10%, så opp igjen til 100%, men får bare 310km på max.

Bilen har forøvrig gått 23.000 km og er en nov 18 mod.

Har forsøkt å si noe om dette når jeg hadde den på service, men de sier bare at tallet blir påvirket av kjørestil.
Dette er vel feil?

Noen som har liknende erfaringer med synkende rekkevidde?

Tja, vår X75D fra mars 2017 lader til 313km, tror det er ganske normalt? Den har gått 72kkm da. Ny så ladet den til 326km mener jeg å huske.

7
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 03:11 »
Om bilen blir 5 % mer effektiv etter innkjøring så betyr det at rekkevidden kan forventes å være uendret i 3 år  :+1:

Inntil man bytter dekk. For det er nok der den store effekten kommer, innkjørte dekk ;)

8
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 05:11 »
Utfordringen er at kun dyre elbiler skal skattlegges hardere etter Aps mening. Det Ap gjør er da å tvinge salget over til dyre fossilbiler slik at de får mer skatt. Man prioriterer ned klima for å få inn mer skatter.
Det er absolutt ingenting miljøvennlig med å stimulere til salg av biler med 100 kWt batterier og vekt på 2500 kg. Batteriene har kanskje 20-25 kg med rare earth minerals som er så ressurskrevende og møkkete å utvinne at man stort sett ikke vil gjøre det i vestilge land.

Nå er jeg spent, du må virkelig forklare hvilke rare earth mineraler som brukes i batterier.

9
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
« på: mandag 11. november 2019, klokken 21:32 »
Beklager, mente selvfølgelig at man bare får beholde 200.000 av den millionen man tjener over 1,7 millioner. Med en lønn på 2,7 millioner har man normalt ganske gode tilleggsytelser samt noen muligheter til å få f.eks aksjeopsjoner osv osv, men som sagt; en marginalskatt på 80% er helt feil (også) etter mitt syn.

Bare om man er ansatt et sted. Jeg vil tro at svært mange av de som tjener såpass driver for seg selv, og da er det dårlig med tilleggsytelser og aksjeopsjoner ;)

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Okkupering av ladeplasser. Fra elbil24.no
« på: mandag 11. november 2019, klokken 16:12 »
Det er de andre hurtigladerne jeg tenker på at står tomme nesten hele tida. Tror Grønn kontakt og Fortum bare har bygget ut mer enn det egentlig er grunnlag for. Heftige subsidier for å bygge? Folk er jo tydeligvis ikke veldig interessert i å betale de prisene de skal ha, og lader heller hjemme.

Det gjelder ikke her på østlandet ihvertfall. Jeg bruker jevnlig Fortum sine hurtigladere i Dokka, Gran, Roa eller Gjøvik. Det er 2 stk. på de 3 første, og 3 på Gjøvik. Det er svært sjelden jeg lader disse stedene uten at minst en annen elbil er innom i løpet av den tiden jeg lader. Heldigvis er det sjelden kø ennå, men så kjører jeg heller ikke på typiske utfartsdager (fredag/søndag) heller. Det har dog skjedd mange ganger at det har begynt å bli kø når jeg er ferdigladet, dvs. at den andre laderen er opptatt og minst en i kø som venter på den jeg bruker. Håper det kommer noen 150kW ladere på denne strekningen snart (den i Hakkadal er for langt sør for meg).

Tesla har ingenting på denne strekningen. Jeg har 283km til hytta og passerer Rygge etter bare 30km kjørt hjemmefra. Det er den siste jeg passerer. Uten innlagt strøm på hytta behøves det lading underveis, så jeg er glad for Fortums utbygging. Hvis ikke hadde det blitt mange mils omvei via E6 istedenfor raskeste veien (Rv4).

11
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
« på: mandag 11. november 2019, klokken 13:02 »
Med modellen min er en oppi 1,2 mill i inntekt før de siste 100 000 skattlegges med 50% skatt, samtidig som snittet på hele inntekten er nede i 22%

Det betyr 78 000 kr utbetalt i måneden i tillegg til borgerlønna  på runmdt 8000 kr, noe som burde holde til salt i grøten for en typisk bompengedirektør. ;)

Samtidig ville en mer "vanlig" høytlønna arbeidstaker med 600 000 kr i inntekt kun betalt 8% skatt og hatt 46 000 kr i tillegg til borgerlønna på rundt 8000 kr. Dette burde holde både til mat samt spare til Rivian SUV'en som nå koster rundt 200 000 kr mer.

I praksis skal en opp i ufyselig høy lønn før en betaler tilnærmet 80% i skatt med min modell.

1,7 millioner for å være nøyaktig. Noe som mange gründere fint klarer. Men hva er da incentivet for å klare dette? Man sitter jo nesten ikke igjen med noe som helst av inntekten over dette. Se f.eks på Lisa Aisato, norges mest kjente illustratør som har jobbet seg sakte og sikkert opp. Bor på Hvaler, skattbar inntekt i fjor ca. 4,6 millioner kroner og skatt på drøye 2,2. Hadde jeg vært henne og blitt belastet med 80% skatt på nesten to tredjedeler av inntekten hadde jeg flyttet til Strømstad sporenstreks. Resultatet hadde da blitt 2,2 millioner mindre i skatteinntekter, ikke en økning.

Selv hadde jeg neppe giddet å legge mye ekstra energi i å drive firma, da hadde jeg heller jobbet litt overtid i dagjobben min og tjent like mye som i dag. Med mindre total verdiskapning som resultat, siden jeg ville jobbet mindre.

12
Er i gang nå på Stortorvet.
Wow, hurtigladere der man er skjermet fra snø, regn og vind. Det har jeg aldri sett før :)

Hehe, det har vi hatt i mange år i Fredrikstad. Står inne i Apenesfjellet P-hus.
Men der er det vel ikke noe shoppingsentre :-)

Tja, to kvartaler å gå til Torvbyen og ett til gågata så det er ganske sentralt. Men du må ut da ;)

13
Er i gang nå på Stortorvet.
Wow, hurtigladere der man er skjermet fra snø, regn og vind. Det har jeg aldri sett før :)

Hehe, det har vi hatt i mange år i Fredrikstad. Står inne i Apenesfjellet P-hus.

14
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
« på: mandag 11. november 2019, klokken 10:52 »
Poenget mitt var at en-pedals-kjøring kan fint Tesla løse med alle typer motorer i kombinasjon med bremser hvis de vil.
At de kun lanserer funksjonen på noen av bilene synes jeg er merkelig.

Det synes ikke jeg. De lanserer det for de bilene som kan regenerere ekstra energi ved dette. De lanserer det ikke for de bilene som ville brukt mer energi på dette. Helt logisk.

Tesla kunne selvsagt lagt inn bruk av brems på regen-funksjonen også, slik som andre har gjort, for å få lik regen hele tiden selv når batteriet er kaldt. Men det ville også ført til høyere energibruk fremfor at sjåføren tilpasser kjøringen etter den mengden regen som er tilgjengelig. Jeg er glad Tesla gjør ting som de gjør, andre er sikkert ikke enige.

15
Elbiler i media / Sv: Snart kommer VTG til Norge
« på: mandag 11. november 2019, klokken 09:59 »
Myndighetene skal måtte betale meget godt for å få meg til å bruke opp batteriet på annet enn å operere bilen.

Hvis de prøver seg med tvang går jeg tilbake til fossilbil.

De tenker nok litt lengre frem i tid enn kun dagens bilpark. Batterier blir stadig bedre, og om få år har vi nok batterier som holder mange, mange tusen sykluser. Om batteriet klarer f.eks 2 mill. km så er det kanskje greit å bruke opp litt av den ekstra levetiden på noe annet?

Sider: [1] 2 3 ... 909