Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - jkirkebo

Sider: [1] 2 3 ... 942
1
EQC / Sv: Eqc med henger
« på: I går kl. 09:52 »
I helgen var det på tide å legge 3 tonn torv på garasjen på fjellet.
Totalt 24 mil inkludert en ekstra tur ned til Gaus for å hente last nr 2. To ganger opp på 800 meter. Forbruk totalt 90% av batteriet.
Må si jeg er imponert over forbruket så langt.
Fantastisk god trekkvogn som kjører stødig og komfortabelt opp kjerreveier med nesten 2 tonn på slep.

Elbil er generelt overlegent som trekkvogn :) Har selv hatt nærmere 3 tonn på kroken (litt i overkant i forhold til det bilen skal tåle ja) mens jeg hentet pukk til hytta. Kjørte kun på grusveier, en delstrekning er såpass dårlig at det er vanskelig å komme frem der med normale biler. Jeg må sette Teslaen i "high" eller endog "very high" for ikke å skrape nedi der og det. I tillegg er det svært bratt. Kom frem helt uten problemer, merket knapt at det hang noe bak bilen.

2
Model X / Sv: Dekkslitasje - erfaringer ?
« på: I går kl. 09:48 »
Og kortere enn mine. Bilen min har gått 80kkm, 3,5 vintersesonger og de originale 19" Nokian Hakka R2 vinterdekkene har mønster nok til enda en sesong :)
Nokian Hakka dekkene holder lenge. Xen vår med R3 SUV var gått 87kkm (ca 40k på vinter) og hadde godt med spor igjen. Samtidig hadde vi slitt ut to sett med Michelin bakdekk.


Bakdekkene mine holdt vel ca. 2 sesonger, tror bilen hadde kilometerstand 50.000 når de ble byttet. Jeg byttet igjen i fjor høst, men det var fordi jeg fikk byttet til meg et sett med 19" felger og gikk derfor over til 235/55-19. Bakdekkene som på det tidspunktet var av merke Winrun R300 var i god stand da, de hadde nok holdt vesentlig lengre enn de originale Michelin-dekkene. De Michelin-dekkene er rett og slett lite slitesterke, man bør nok kjøpe noe annet enn de til en tung bil som Model X.

Jeg satser på at Goodyear-dekkene jeg kjører på nå varer vesentlig lengre.

3
Model X / Sv: Dekkslitasje - erfaringer ?
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 21:03 »
Km er for dekka, bilen har rulla 85kkm.
Da varer dine omtrent dobbelt så lenge som mine.  :o

Og kortere enn mine. Bilen min har gått 80kkm, 3,5 vintersesonger og de originale 19" Nokian Hakka R2 vinterdekkene har mønster nok til enda en sesong :)

4
Tesla SW og AP / Sv: 2020.16.x
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 18:55 »
Heller ingen problemer med Dashcam her med 2020.16.2.1.

Hva slags enhet bruker du? Det virker som at det stort sett er de med Samsung T5 SSD som sliter etter oppdateringen.

5
Lading av Tesla / Sv: Lading 2019 Model S Raven med CCS
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 13:23 »
Har de startet oppgradering i Norge? Trodde det bare var den på Liertoppen som hadde V3 i dag.

De nye på Aksdal blir v3. Langrønningen er alt under bygging med v3, og alt annet nytt blir også v3 (Tvedestrandm Hadeland, Nord-Norge osv.).

Det er vel ikke snakk om oppgradering av eksisterende stolper, men at ved utvidelse til flere stolper blir alle nye v3. Kjipt å komme til SuC uten adapter og så er de 8 gamle v2-stolpene opptatt av andre S/X uten adapter mens de 24 nye v3-stolpene har masse ledig kapasitet? ;)

6
Lading av Tesla / Sv: Lading 2019 Model S Raven med CCS
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 13:08 »
Ingen forskjell på SuC v2. Er kun på v3 og native CCS-ladere du vil trenge det.

Da spørs det om det adapteret vil bli særdeles lite brukt. :)

Alle nye SuC bygges kun med v3 og flere av de gamle oppgraderes med v3-uttak. På sikt vil nok mer eller mindre alle S og X få bruk for CCS-adapter.

7
BMW i3 / Sv: Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 00:16 »
Hvis man har rekkevidden til det ville jeg kanskje prøvd å strekke ladestoppen til CC Gjøvik. Fra Lygnasæter er det en del høydemeter nedover så forbruket blir lavt. På CC har man et vesentlig større spisetilbud enn på Lygnasæter + en del butikker å bruke opp tiden i.

Oslo-Gjøvik går ikke på vinterstid med i3 60Ah. CC er dessuten utfordrende nettopp av årsakene du skisserer her: Alle hurtigladerne er opptatt av biler som kanskje heller burde ladet på 22 kW AC mens eierne er på shopping. Jeg benytter konsekvent Kiwi Reinsvoll eller Lygnasæter for å komme meg til Lillehammer.

Vinterstid blir det vel litt drøyt ja. Men på sommeren bør det gå bra?

Jeg bruker CC Gjøvik en del og har lun måttet vente én gang. Da tok det bare 10 minutter før en I-Pace flyttet seg. Forøvrig er det flere hurtigladere på bensinstasjonen like ved, samt sakteladere i P-huset.

Har man lyst til å spise godt på veien er det også en svært god restaurant ved Coop Extra på Gran. Der er det også to hurtigladere. Jeg anbefaler retten "spring duck" om noen stikker innom ;)

8
BMW i3 / Sv: Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 17:54 »
Sjokket kommer til vinteren.  :P

Oslo-Lillehammer med BMW i3 60 Ah med lading på Lygnasæter er helt uproblematisk selv i minus 20. Forbruket går opp og buffer går ned. Jeg vil ikke kalle det et "sjokk." Helt normalt, faktisk.

Hvis man har rekkevidden til det ville jeg kanskje prøvd å strekke ladestoppen til CC Gjøvik. Fra Lygnasæter er det en del høydemeter nedover så forbruket blir lavt. På CC har man et vesentlig større spisetilbud enn på Lygnasæter + en del butikker å bruke opp tiden i.

9
Lading av Tesla / Sv: Twc funka ikke, så blå industrikontakt er plan b
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 16:14 »
de selger dem også på tesla https://shop.tesla.com/en_no/product/blue-adapter---16a_32a-

Kun med 1-fase blått støpsel, de har ikke med 3-fase blått eller rødt.

10
Audi e-tron / Sv: Aktivisering av Ionitykort ( Audi Charging Service )
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 09:23 »
Nå skrev jeg vel "...et minimum av servicetilbud..." uten å spesifisere, og det kan gjerne være noe annet enn en pølse-pusher ;)

Jeg har sett at det enkelte steder står en ladestasjon rett ved f.eks. nærbutikken....som typisk er stengt på kveldene og søndagene. Eneste alternativet da blir kaffe på termos og nistepakke. Der tror jeg serviceselskapene kommer inn og tar markedsandeler.

De fleste ladestasjoner utenfor matbutikker står utenfor Kiwi, pga. den tidligere avtalen mellom Nissan, Renault, Fortum og Kiwi. Kiwi er stort sett oppe 7-23 mandag-lørdag ;)

Disse butikkene ligger stort sett lokalisert i mindre tettsteder, og min erfaring er at det er et ok spsiested innen gangavstand fra de fleste. Men selvsagt ikke alle.

Forøvrig er det mye bedre med en 50kW hurtiglader utenfor butikken enn 7,4kW sakteladere. Jeg tviler på at disse kommer til å forsvinne, jeg tror heller det vil bli langt flere av de. Ja til både store ladesteder langs hovedveiene og små ladesteder i tettstedene :)

11
Audi e-tron / Sv: Aktivisering av Ionitykort ( Audi Charging Service )
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 18:21 »
Jeg tror tiden for klynger med 1-2 ladere stående alene uten å være samlokalisert med et minimum av servicetilbud er forbi om ikke lenge. Dvs., jeg tror de eneste laderne som kanskje vil kunne overleve sånn plassering er de aller raskeste laderne som kutter ned ladetiden til et absolutt minimum. Men de blir da kanskje også dyrere å bruke...

Servicetilbud? Som en bensinstasjon eller en kjip veikro? ;) Personlig bruker jeg i hovedsak de små ladestedene med 2-3 ladere (1 er veldig sjelden nå, kun på Kiwi Hagan det er bare én lader av de jeg innimellom bruker) da det nettopp er disse som er samlokalisert med de servicetilbudene som jeg setter pris på. Nemlig en god restaurant og gjerne en matvarebutikk. Eksempel Fortums ladere på Roa, Gran, Dokka og Gjøvik. Alle disse stedene finner jeg mye bedre servicetilbud i nærheten enn de store, kjipe ladestedene som f.eks Nebbenes, Rygge eller Shell Mortensrud. Så jeg håper virkelig ikke de små ladestedene med noen få ladere plassert nær sentrum av tettsteder (istedenfor på en gudsforlatt plass langs veien) forsvinner. Jeg lader som regel heller på 50kW på en slik plass enn på 150kW utenfor en bensinstasjon.

50kW er litt tregt til tider, men kommer de seg opp på 75kW er jeg mer enn fornøyd (mao. en 150kW med to uttak som kan brukes samtidig).

12
Lading av Tesla / Sv: Twc funka ikke, så blå industrikontakt er plan b
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 18:15 »
Tror jeg har ny type umc, får jeg i det hele tatt 7,4 a ut av en 32a en fas med den?

Ja, men du må kjøpe en 32A adapter til den. Jeg har de på lager:

https://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2

Om du har 3-fase ut så legg opp 4-pins kontakt og kjøp utgaven med 4-pins støpsel. Det gir deg ikke raskere lading med UMC2 men kan potensielt gi deg raskere lading i fremtiden.

13
Audi e-tron / Sv: Aktivisering av Ionitykort ( Audi Charging Service )
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 18:13 »
Hele modellen med 3.parts betalere er jo tull og kostnadsdrivende. Tenk om vi måtte ha eget bankkort for Rema og Kiwi, og et annet bankkort for Coop og Xxl, et tredje for Jernia osv. Og hvis de overlappet betalte du 10 for en liter melk med det ene kortet, og 40 med det andre kortet - i samme butikk!

Det er jo slik i dag om du vil spare mest mulig. Coop MasterCard gir meg gode rabatter og kickback i Coop-butikkene, men dårlige betingelser i de andre butikkene. Skal jeg handle på Kiwi er det mao. Bank Norwegians kredittkort som gjelder.

14
jordfeil på alle faser, så den lar seg ikke bruke inntill nettleverandør fikser jordfeil i gata. pratet med en elektrikker som var erfaren på twc og han hjalp min elektrikker så godt han kunne over tlf. Meget hyggelig service.  Men med jordfeil på det nivået jeg hadde, var det ikke håp for TWC,
Siden det kan ta evigheter før de fikser dette, og det er under 14 dager siden jeg fikk den levert, får jeg returnere den til tesla.  Får retur godkjent,  og like greit å returnere mens jeg kan, enn å håpe at den funker om flere uker. 

Så kan jeg enten bare innstallere en blå kontakt og  lade med den overgangen som følger med bilen og få 1 fase 32a.   

Om du trenger noe som fungerer så har ihvertfall EcoLite null problemer med jordfeil. Har en stadig tilbakevendende kraftig jordfeil i området hjemme, den slår ut to av mine tre solcelleinvertere (som er koblet på hver sin fase) men ladestasjonene bryr seg ikke.

15
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 09:22 »
Mach-E får du høyst sannsynlig ikke i år. Den blir forsinket.

Skoda Enyaq er heller ikke noe sikkert kort med levering i år. Jeg tviler da ID er forsinket og jeg ikke tror VAG slipper Skoda før VW.

Ift ski/barnevogn ville jeg forsøkt en prøvepakking av en Model 3. Ellers støtter jeg fullt ut Vessel sin post om Model 3, dog med at en må gjøre en vurdering selv på om veistøy egentlig er plagsomt med den typen dekk en har tenkt å bruke. Det er stor forskjell på dimensjoner og type. Vi har både en LR og en performance og det er variasjon både mellom Conti og Nokian i 18’ vinterdekk og på PS4S i 20’ og Landsail i 19’ på sommer.

Hvis du først skal lade underveis (X75), så er jo en skrapet E-tron 50 innenfor budsjett.

E-tron 50 koster vel 555k nå, og noe utstyr må man nesten ha så med vinterdekk er det nok vanskelig å komme under 600k. Man må også påregne to hurtigladinger på 37 mil de verste dagene vinterstid om man ikke ønsker å bruke mye tid på å lade til 90%+. Det kan fort ta litt tid når man ikke har tilgang til SuC-nettverket.

Sider: [1] 2 3 ... 942