Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - RuneW

Sider: [1] 2 3 ... 167
1
HW3 i en Model 3 ?
Hva får en egentlig reelt ved å få HW3 ?

Vi får jo hverken selvkjøring eller smart summon........

Nei, per nå er det jo stusselige saker... Eneste er kanskje at det bruker en del mindre effekt enn HW2 på samme dataprossesering. Men jeg tenker som så at det er greit å ha det unnagjort når ting begynner å ta seg opp på software-fronten.

2
Model 3 / Sv: Bytte driveunit pga høyfrekvent ulyd
« på: I går kl. 14:44 »
Typisk pwm frekvens i en motor drive vil være fra 2kHz til 15-16kHz eller mer. Finner ingen dokumentasjon på Tesla sin driveunit. Nå er jeg ikke så god til å identifisere toner jeg hører, men ved å leke med en tonegenerator: https://www.szynalski.com/tone-generator/ vil jeg si lydene jeg hører i min bil varierer fra ca 2kHz til 6-7Khz

Ja, det kan nok stemme med det jeg hører også. Jeg er litt usikker på om det er noe som er mer markert nå enn før.

3
Noen som har fått ettermontert HW3 i en Model 3 enda? Jeg prøvde meg med å bestille time i appen, men den ble kansellert av Tesla med:

"Hei,
Det er ikke sluppet HW3 på bilen din, dette blir sluppet i puljer.
Timen blir kansellert.
Mvh Tesla Service Moss"

Vel, det var jo lov å prøve seg  :laugh:

4
Model 3 / Sv: Bytte driveunit pga høyfrekvent ulyd
« på: I går kl. 11:18 »
Hvilket frekvensområde er det snakk om egentlig? Hører også en "hvinelyd" ved rundt 50-60 km/t, uten at jeg synes den er spesielt høy eller sjenerende.

Men veldig "høyfrekvent" er den ikke. Jeg hører knapt nok noe over 12kHz, så den er i alle fall ikke i det området.

5
Tesla SW og AP / Sv: Phantom braking (En mulig løsning)
« på: Mandag 01. Juni 2020, klokken 18:28 »
Her virket ikke bremsene eller nødbremsene:

https://youtu.be/HsuS0Lyr5gg

Ja, det forklarer alt...

6
Model Y / Sv: Tesla Model Y Videos
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 14:16 »
Tysk rekkevidde-test av Model Y:
43 mil i 108km/t snittfart er ikke ille. 28 mil med 145 i snittfart er og greit. Slår vår gamle 2017 X100D.

Og dette var med 21" performance-hjul også. Han sa vel at man kunne legge på 5-7% med 19" aero-felger (husker ikke nøyaktig tallene)?

7
Tesla SW og AP / Sv: 2020.20.X
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 14:09 »
Jeg håper de fleste skjønner at "fjas" ikke hindrer utviklingen av FSD det aller minste.

Jeg skal være såpass ærlig å si at jeg også er skuffet over at FSD ikke har kommet lenger, men jeg gidder ikke å irritere meg over at det kommer fjas i oppdateringene av den grunn. Kanskje av andre grunner, men ikke av den grunn  :laugh:

8
Model Y / Sv: Tesla Model Y Videos
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 11:03 »
Tysk rekkevidde-test av Model Y:

https://www.youtube.com/watch?v=gsHNN93Ty7Y

9
Tesla SW og AP / Sv: Tesla starter betaling av Premium Connectivity
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 22:22 »
Er sikkert nevnt tidligere i tråden her også.

Godt mulig. Orket ikke å jobbe meg gjennom all klagingen  :laugh:

10
Tesla SW og AP / Sv: Tesla starter betaling av Premium Connectivity
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 12:08 »
Jeg hørte litt på Spotify via delt nett med mobilen i går. Funket bra det, men det var ett eller annet krøll som skjedde når jeg startet å kjøre. Virket som bilen byttet fra wifi til intern 4G. Så måtte jeg stoppe (husker ikke om jeg satte bilen i P eller ikke), switche til wifi igjen. Etter dette så funket delt wifi fint hele veien.

Er det noen som har forsket rundt dette og vet om en måte å unngå dette på? Jeg skjønner at det normalt sett er lurt å bytte til 4G når man begynner å kjøre, men det hadde vært kjekt om man kunne sette ett wifi-nettverk til prioritert over 4G, selv ved bevegelse.

11
Tesla SW og AP / Sv: 2020.16.x
« på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 14:16 »
Forleden kjørte jeg sydover E18 i Vestfold på en 110 km/t strekning. Så kom det noe veiarbeid og hastigheten var satt ned til 50 km/t uten annen forvarsel enn dette skiltet. Mitt spørsmål er nå at hvis Tesla hadde hatt skiltgenkjenning og møtt et slikt 50-skilt i 110 km/ strekning, ville bilen da ha hugget inn bremsene tilsvarende vi opplever med fantombremsing hvor alle i bilen henger i sikkerhetsselene? Antagligvis ikke. Jeg går ut fra at oppbremsingen vill vært tilsvarende man får når man bare slipper wattpedale, dvs ganske myk.

Problemet ville vel heller være at bilen ville ha begynt nedbremsingen langt inne i 50-sona og hadde ikke kommet ned i 50 km/t før man allerede var ute av den... Om det fungerer som i dag da... Håper og tror også denne logikken blir bedre med gjenkjenning av fartsskilter.

12
Tesla / Sv: Servicecenter Tønsberg
« på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 14:06 »
Ikke insideinformasjon, men tilsynelatende tidligst andre halvår i 2020.

"Om kort tid åpner vi et servicesenter i Molde, og senteret i Sarpsborg vil åpne i løpet av sommeren. Etterhvert kommer også er vi på plass i Bodø, Tønsberg og Hønefoss, for å nevne noen, fortsetter Sandvold Roland."
https://www.tv2.no/broom/11226295/
Jeg pratet med en ansatt hos Tesla i dag, som sa at kun Bodø og Sarpsborg er i rute. Alt annet er lagt på is inntil videre. Molde er som kjent allerede åpnet.

Tjah... en kan begynne å lure når man ser på fremgangen i Sarpsborg...

Jeg synes det har sett akkurat ut som på bildene under nå i 2 mnd...

 [ You are not allowed to view attachments ]  
 [ You are not allowed to view attachments ]  

Jeg kjører stadig vekk forbi og kan ikke huske å ha sett bevegelse på mange uker. Men jeg er det ikke så mye på dagtid da...  :laugh:  Men det er tydeligvis ikke noe stress fra Tesla sin side for å ferdigstille dette.
 
"i løpet av sommeren" kan jo bety i september...

13
Tesla SW og AP / Sv: 2020.12
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 22:48 »
Hmmm... Jeg synes alltid bilen har ligget litt for nærme, selv på 7, på motorveien.

Og litt for langt i fra ved saktegående kjøring...

14
Model 3 / Sv: Hjulskift Model 3 (fiks for jekk)
« på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 14:37 »
Har kjørt 25kkm siden mars i fjor og når jeg søyle sette på sommerdekkene i vår så var jeg merkelig nok ikke istand til å finne et dekkpar som var mer slitt enn det andre. Helt lik slitasje på alle 4. Jeg kjører riktignok som en gammel tante, men likevel...

15
Tesla SW og AP / Sv: Tesla tilbyr ikke HW3-oppgradering foreløpig
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 15:13 »
Autopilot: Det har ikke jeg merket noe til. Ville aldri lagt ned så mye penger i noe som i beste fall kan vise seg å være placebo.

Og hva er det i verste fall?

Sider: [1] 2 3 ... 167