Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mircado

#1
Vi vurderer å selge vår røde Think, grunnet flytting.

- Zebra vinterbatteri -- med lang rekkevidde også i vintertemperaturer
- Med elektrisk foldetak/stort soltak -- luft i håret om sommeren!
- takstativ fra Whisperbar (2013)
- ny LG bilstereo med dab+/bluetooth/mp3/iphone/android 2013, nye pioneer-høyttalere 2013 (samme størrelse som original)
- ny ladekladd høsten 2014 (ca 7000 kr)
- sommerdekk i lettmetall, vinterdekk i stål
- Oppvarmet frontvindu
- Helfoliert fram til 2013
- rekkevidde: 175 km nådd/sjekket høsten 2014, normalt 150-180 km etter forhold og kjørestil


Kjente oppgraderinger/reparasjoner/skader: Liten sprekk i taket limt med karosserilim (forrige eier), sidespeil byttet, brudd i et par av varmetrådene bak, PCU oppgradert (software), forstilling strammet 2013 (forrige eier), nye bremseskiver mars 2015

En elbil med stor kjøreglede og som gir smil og nytte både om sommeren og vinteren! Laget for norske forhold, og en av de sene seriene produsert i Norge -- mulighet til å eie et stykke design- og industrihistorie. Har plass til en liten vaskemaskin i bagasjerommet og ski på taket, samtidig som den er lettkjørt, får parkert og smetter inn overalt.

EU-godkjent mars 2015 fram til juni 2017, siste service på elbilmek i Asker.

Bilen står i Oslo.

Kontakt gjerne per PM -- bud  på 56.000 eller mer blir tatt alvorlig, og hurtig avgjørelse vil hjelpe for prisen.
#2
Hei,

Legger link til en powerpoint-fil med bilder fra folkene i Elkhart.

http://think.agane.com/Thinkrearseat.pptx

NB: Om du har en 2008 Zebra er det ikke sikkert de passer og er godkjent for bilen -- noen sene Zebraer er mulige, men de fleste er det ikke. Det er lettest om du vet du har aller nyeste typegodkjenning (søk i egne tråder her på forumet om bakseter og VIN-nummer/typegodkjenninger).


#3
Se under kjøp og salg...
#4
Baksete-kit, helt nytt 2-seter kan settes inn i nyere Thinkmodeller vurderes solgt. Innsettet ble kjøpt direkte fra delelageret til Think i USA før fabrikken ble lagt ned, kun originale deler. Ligger i originalemballasje. Vurderes solgt fordi vi har flyttet til utlandet. Betalte selv litt over 10 000 inkl frakt og moms fra USA.

Bilbelter kjøpes separat. Enkel montering og også plass til barneseter/stoler i baksete-kittet.

Vurderes solgt, gi bud. Kjøper betaler porto eller henter i Oslo etter avtale.
#5
Kjøretips / Sv: Elbil og Adaptiv Cruisecontrol
torsdag 24. april 2014, klokken 09:40
Volvo har et system for dette under utprøving på veiene. Krever at vogntoget også har utstyr for sikkerhetens del, og blir nesten som et slags fleksibelt landeveistog. Store besparelser for alle involvert, men ikke veiklart ennå.
#6
Elbiler i media / Sv: Finansavisen har regnet på subsidiene
søndag 13. april 2014, klokken 14:33

Enig med postene over her...

Og subsidie er et svært dårlig og upresist ord. Det betyr juridisk all forskjellsbehandling eller over-/underprising, grovt sagt -- feks er statens innskuddsgaranti på bankkontoer en subsidie av bankene. Å ikke regne inn helsekostnad på dieselavgift er en subsidie av dieselbrukere. Provenytap, dvs tap av forventet inntekt, er mest korrekt, eller altså, så enkelt: avgiftsfritak. Men man regner fort helt feil her også, som electrolux skriver...



#7
Elbiler i media / Sv: Finansavisen har regnet på subsidiene
lørdag 12. april 2014, klokken 16:45

Det korrekte er å regne substitusjon, siden penger ikke kommer fra tomme lufta. Det er også slik Finansdepartementet og dets etater regner, samt økonomiske fagfolk ellers.

Dvs utgangspunkt er at kjøper alltid betaler like mye, men får forskjellige ting. Sammenligning er altså med en bil til samme pris man forventer kjøper ville kjøpt istedet, feks en BMW eller Passat. Så bytter man ut grove, lett beregnbare komponenter som batterivekt mot motorvekt, men ikke finregning. Så får man det som regnes som provenytap for staten i budsjett og regnskap. De bruker å være noenlunde realistiske, om enn aldri perfekte.

Finansdept har mer koll på det, og man bør heller bruke deres tall. De er også offentlige.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: forsiden på VG
torsdag 27. mars 2014, klokken 10:07

Hydrogen er mindre disruptivt for biløkosystemet, stasjoner, arbeidsplasser etc. Det kan være en stor fordel eller stor ulempe, ettersom hvor man ser det fra.

Det er også godt mulig å tenke seg at man kan lage sin egen hydrogen i hjemmet med sol, vind, termisk etc om noen år - eller konvertere forskjellige gasser til hydrogen. Norge kan godt ende opp med å ha en indutri for/med slik teknologi. Kanskje bytter vi ut varmepumpene i huset med hydrogenceller produsert på vindfarmer i nordsjøen når olje og gass blir ulønnsomt. Hvem vet.

Det er i det hele tatt mye som kan skje på teknologifronten, og konkurranse mellom teknologiene for strømlagring er supert. Selv venter jeg i spenning på luftkomprimeringsteknologiene de driver på med i Frankrike -- fordi jeg lurer på om det i det hele tatt kan virke, og fordi jeg hadde en racerbil som gikk på trykklufttank som liten.  Bil skal være lek og gøy også...
#9
Hvordan er reglene for å sette inn originale bakseter som barneseter (med isofixstol) på Think 09 når det /er/ tilrettelagt i bilen (men kjenner ikke hva typegodkjenningen sier, har skjønt det kan være litt tilfeldig). Trenger man rett variant av typegodkjenning når det bare er til bruk for barn med stol?

Belter er ellers noe bakseteproffer kan skaffe og sette inn (i følge dem selv).
#10
Mekanisk / Sv: Flytte førersete
mandag 10. mars 2014, klokken 20:58

All kontakt med det offentlige er i utgangspunktet en sak og skal ha et saksnummer, og arkivføres (selv om pragmatiske unntak finnes). Trenger mao ikke bety noe annet enn at det er loggført.
#11
Brilliant!

Glycerol oil/vaseline (leave on for a few hours) is another trick for darkened/yellowed plastics, but I haven't tried that on the Think -- and now I don't need to, this seems much better!
#12

Solceller er svært effektivt i Norge i den perioden hvor det faktisk er sol... På årsbasis kan det være mer energi å hente fra sol mange steder i Norge enn f.eks Tyskland. Uten å si at sol er ideelt om vinteren :)
#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 01. mars 2014, klokken 10:29

Tyske bilprodusenter prøver også å håndtere at nett-generasjonen under 30 år ikke kjøper like mange biler, utsetter å ta førerkort, ikke synes egen bil er et voksenrituale lenger osv. En taktikk har vært å prøve ut fabrikanteide bilkollektiver og biler som får folk til å bruke /litt/ bil, selv om de er unge og urbane -- med håp om at de kjøper en stor fossil når de får familie.  Kanskje har de tenkt elbil som primært en slik urban innstegsbil, også?
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler må (desverre) katagoriseres
søndag 16. februar 2014, klokken 20:48

Ah - og presisering: Jeg mener støy /andre/ hører (alle nye biler skal ha et tall på dette). Støy /inne/ i bilen er selvsagt uinteressant for annet/andre enn den som kjører bilen.

#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler må (desverre) katagoriseres
søndag 16. februar 2014, klokken 20:43

Sammenhengen med støy er vel at støy også er forurensing som plager mange. Det er et stort problem når man vil fortette i byene, og påfører samfunnet mange ekstrakostnader. Dyrere veier blir det også av mer støyende biler, pga helsekrav til støyskjermer, lokk, isolering av hus på vegvesenets regning etc.  Tanken min er at det derfor er litt mer fornuftig å fase inn en støyavgift enn å beholde f,eks vektavgift eller ytelsesavgift, som virker mer og mer meningsløse.

Mitt gjett var at en støyavgift ville gjort  elbiler billige, de tunge og store litt dyrere enn de små, og store dieselbiler med traktormotorer veldig dyre. Men jeg er absolutt mottagelig for argumenter om hva som er negativt med støyavgift - SAM var et interessant eksempel.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA