Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Amoss

Sider: [1] 2 3 ... 549
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Forbikjøring
« på: Fredag 20. Mars 2020, klokken 12:10 »
Det er som det bemerkes utrolig hvordan fartspresset demper seg ved gjennomsnittsmåling, fotoboks, eller uniformert politibil........

:P

https://www.youtube.com/watch?v=NowHyEhPlJw

2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 19. Mars 2020, klokken 22:09 »
Men dette er foreløpig et eksperiment slik jeg har forstått det.

Da jeg hørte Trump uttale seg på nevnte pressekonferanse så fikk jeg ikke det inntrykket. Men ser at de omtaler det slik i artikkelen jeg linket til. Om det var fordi jeg missforsto Trump eller om journalisten valgte å ikke tro på ham eller.no skal jeg ikke si for sikkert :)

3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 19. Mars 2020, klokken 21:26 »
De medisinene han nevnte har ganske lenge vært aktuelle i forsøk på å finne en vaksine. Disse er brukt mot malaria og ebola. Mulig dette er nyheter i USA, men det gjøres helt klart fra fagfolk at man likevel snakker om 12-18 måneder før det er ferdig utviklet. Det finnes dessverre ikke noen shortcut nå.

Skal legge til at det ikke er medisinen som brukes idag som er aktuell, men eventuelle noen virkningsstoffer i dissse.

Nja, er ikke egentlig noe inne i medisin, så godt mulig jeg har missforstått noe.

Men, er ikke vaksiner noe man gir friske mennesker slik at de får motstoffer slik at de ikke senere blir smittet av viruset? 

I følge pressekonferansen til Trump var dette en medisin de kunne gi til smittede personer med relativt milde symptomer for å gjøre dem raskere friske og smittefrie.

I følge samme pressekonferansen ble det gjentatte ganger nevnt at dette var noe de forventet å kunne ta i bruk så å si øyeblikkelig. Ikke nødvendig med noe testing, da medisinen alt var godkjent og man viste alt om evnt. bivirkninger. Men at den ikke fungerte godt på pasienter med mer alvorlige symptomer.

NB: Dette må ikke taes til inntekt for at jeg tror på alt den personen lirer av seg :P  Men om dette ikke også skulle vise seg å være "alternative fakta" - eller at jeg har missforstått noe veldig - så stemmer så vidt jeg kan se ikke det du skrev her. Men nei, blir ikke vanskelig å overbevise meg om at du kan dette bedre enn Trump'en ;)

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Forbikjøring
« på: Tirsdag 17. Mars 2020, klokken 23:13 »
... og så beklager jeg igjen at jeg ikke svarer på spørsmålet i topic da jeg fortsetter debatten fra den andre tråden.

Hvis trafikken ligger 5-10 kmt under fartsgrensen, så er det vel mikroskopisk å tjene på å tråkke seg forbi en og en?
Videre er det potensielt  trafikkfarlig å ligge så nærme som endel gjør for å være klare til å kjøre forbi når anledningen byr seg.
Det er også relativt stressende for de som har andre trykkende bak, samt å få en villmann som hiver seg forbi.
Jeg skjønner at mange her syns det er en naturlig del av kjøringen å drive med forbikjøringer, det er det vi er lært opp til, men jeg mener at det egentlig er temmelig unødvendig, og skaper mye stress og farlige situasjoner.

Jeg skal ikke motsi deg på noe av dette (uten at noen skal behøve å ta det til inntekt for at jeg er enig eller uenig med hva du skriver - det er irrelevant). Poenget mitt som jeg trodde jeg burde hatt klart å vise deg var at ett forbud i seg selv ikke hjelper. Dersom en del av trafikantene ikke respekterer forbudet så blir det ikke fulgt, enten det er "forbikjøring forbudt", (doble) heltrukne linjer eller en fartsgrense.

Det eneste som faktisk hjelper er to-feltsveier med fysisk midtdeler og uten veiskulder. Og jo, de som da vil forbi blir fortsatt stresset av å ikke komme forbi og blir liggende helt opp i ræva til den de vil forbi og blinke som gale i håp om at du svinger av ved første mulighet for å slippe dem forbi.

Sånn, så kan de som gidder ta opp spørsmålet i topic :)

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Forbikjøring
« på: Tirsdag 17. Mars 2020, klokken 23:03 »
I stedet for å svare deg på spørsmålet ditt så peker jeg på at dette er en tråd som ble opprettet ut i fra en OT debatt i en annen tråd. Knut henviste i den tråden til denne nye tråden her som jeg oppfattet som en oppfordring til å fortsette debatten her. Derfor finner jeg det nødvendig å peke på OT delen som startet med dette innlegget:

Å ha det så rask akselerasjon og "ha det gøy" mener jeg ikke hører hjemme på offentlig vei.
Rask akselerasjon er nyttig ved forbikjøringer. Den har vel høyere toppfart og, så muligens skjer ting fortere oppe i fart.

6
Model Y / Sv: TMY og akselerasjon med sideblikk på forbikjøring.
« på: Tirsdag 17. Mars 2020, klokken 21:08 »
Jeg tror det hadde sittet mye lenger inne for folk å kjøre over i motgående fil hvis det ikke var lov, enn det å trykke litt for hardt på gasspedalen.

Akkurat, det er jo som kjent aldri noen som kjører forbi over (dobbel) heltrukken gul linje.... :p

7
Model Y / Sv: TMY og akselerasjon med sideblikk på forbikjøring.
« på: Tirsdag 17. Mars 2020, klokken 17:15 »
Dersom det ikke var lov, hadde man godtatt at det var slik, og dermed hadde alle roet seg ned.

Du mener akkurat som at alle godtar at det ikke er lov å bryte fartsgrensene og roer seg pent ned til å ligge på eller under denne?

8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 10. Mars 2020, klokken 00:59 »
Der ble det i dag påpekt at verdien av Pensjonsfondet var under 10.000 milliarder grunnet fallet i oljepris og fallet i kronens verdi.

Joda, du står normalt på ignore, men klikket meg ved en feil inn på dette innlegget, og kunne ikke dy meg for å påpeke denne direkte feilinformasjonen.

Joda, korrekt at fondet vippet ned under 10.000 milliarder NOK i verdi, en verdi den nylig passerte på vei opp. Men det er vel lite olje i "oljefondet"?  Så er nok ikke *direkte* grunnet oljeprisfallet at fondet har mistet verdiene. Og fallet i kronens verdi virker motsatt - i og med at fondet er i annen valuta vil ett fall i den norske kronen medføre at fondet ØKER verdi i norske kroner.

Årsaken til fallet er fallet i aksjeverdiene (kun utenlandske aksjer så vidt jeg vet). Noe av dette kan dog muligens skyldes fallet i oljepris.

Så skal du først trolle, så prøv i det minste å trolle med noenlunde korrekt informasjon, så det ikke blir for tydelig at du snakker om noe du ikke har peiling på.... (og at du ikke en gang klarer å følge med på informasjonen NRK gir)

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
« på: Tirsdag 03. Mars 2020, klokken 01:09 »
Hvordan kan dette ha seg?
Har de glemt å korrigere for årsmodell f.eks.?

Årsaken ligger litt gjemt nede i artikkelen:
Sitat
- Tilbudet i bruktbilmarkedet styres av det som ble solgt nytt de foregående årene, det som ble leaset ut 3 eller 4 år tidligere og det som blir importert. Her ser man en gradvis reduksjon av dieselbiler med 4,5 prosent nedgang i volum i 2018 og videre 5,5 prosent nedgang i volum i 2019, sier Ryhjell.

I motsatt ende av skalaen har man elbilene, som hadde en volumøkning på 70 prosent i 2018 og 26 prosent i 2019. I 2019 ble det publisert dobbelt så mange elbiler på FINN som det ble i 2017.

Med andre ord - det er ikke på langt nær så mange brukte 3->5 år gamle elbiler på markedet som det finnes av diesel.

Dersom det faktisk er slik at elbiler faller raskere på bruktmarkedet enn fossilbiler,
så må det nesten bety at etterspørselen etter elbil i kundegruppene som normalt kjøper brukt,
er lavere og treigere til å snu seg enn nybilmarkedet...

"Han viser også til at elbilene har større prisreduksjon enn dieselbilene.

- Den gjennomsnittlige prisreduksjonen på en dieselbil på FINN har falt med 25 prosent fra første til andre halvår av 2019, og prisreduksjonen er i snitt 47 prosent lavere på en dieselbil enn på en elbil. Elbilens priskutt er også økende, sier Ryhjell."

Vel, dette er litt vanskelig å forholde seg til. Snakker de da om utropsprisen på finn.no?  Alle vet jo at det ikke nødvendigvis behøver å være relevant for hva bilen faktisk går for. Er det snakk om eldre elbiler så kan det være usikkerhet til kvaliteten på batteriene til de første elbilene, og/eller at det da oftest er snakk om relativ kort rekkevidde. Er først nå i det siste det har begynt å komme noen med rimelig god rekkevidde bortsett i fra Tesla.

De nevner også at elbiler ofte blir liggende lengre enn dieselbilen på finn.no før de blir solgt. Er ikke overrasket når jeg ser hvor mange elbiler som ligger ute for en høyere utropspris enn bilen kostet som ny....

10
Elbiler i media / Sv: Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook
« på: Lørdag 29. Februar 2020, klokken 16:53 »
Hjelpes!   :o

Det er rett nok kun lokallaget i Oslo som det er snakk om nå, men dog....
https://www.dagbladet.no/nyheter/sivs-fylkeslag-vil-gjore-norge-til-patriotisk-fyrtarn/72195752

Sitat
- Frp bør være tydelige støttespillere til Folkeopprøret mot klimahysteriet.

11
Hyundai KONA / Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
« på: Tirsdag 25. Februar 2020, klokken 10:45 »
Linken funker ikke..

Legg til den manglende slutt-parantesen som har falt utenfor linken i innlegget.

12
Elbiler i media / Sv: Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook
« på: Tirsdag 25. Februar 2020, klokken 09:12 »
... men blir mer skremt av at Dagbladet beskriver gruppa som «en maktfaktor i miljødebatten».....

... og nettopp derfor er det så godt at vi har den "mot gruppen" som seiler opp som en ballanserende "maktfaktor". Nå er det vel kun ca 12k medlems-differanse i disse gruppene og "mot gruppen" ser fortsatt ut til å vokse raskest. Så om ikke lenge bør den ha passert originalgruppens medlemsmasse og dermed også som "maktfaktor".

13
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Fra Kina og rett til fjells i vår tredje store vintertest
« på: Lørdag 22. Februar 2020, klokken 18:16 »
Nei, eg får opp alt som er publisert, utanom denne aller siste. Siste artikkel / nyheit som kjem opp er den om Think-Katinka frå 19/2, som òg er den siste som er linka til her i forumet før denne.

Ups, ser det nå. Gikk inn på "elbil nyheter" - regnet med at denne og mange av de andre nyhetene hørte inn under der. Sorry...

14
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Fra Kina og rett til fjells i vår tredje store vintertest
« på: Lørdag 22. Februar 2020, klokken 14:27 »
Source-linken funkar ikkje, og eg finn heller ikkje artikkelen nokon plass på elbil.no. Feilpublisert?

Ser ut til at  nettsiden har problemer. Siste publiserte nyhet der er akkurat nå fra 19. desember 2019.

15
Tesla / Sv: Hvem er mer usympatiske enn Teslaeiere..
« på: Lørdag 22. Februar 2020, klokken 13:32 »
Ok, men som eksempelet mitt viser lykkes de iallfall i liten grad....

... så langt. Det er ikke uten grunn at Gjensidige stadig er i media for å fortelle både egne kunder og konkurrenter at elbiler er og bør være dyre å forsikre.

Sider: [1] 2 3 ... 549