Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Amoss

Sider: [1] 2 3 ... 541
1
Det er noen ting ved dette som virker merkelig.

Dersom dette stemmer har de funnet neste steg for batterier som bokstavelig talt tusenvis av firmaer bruker enorme summer på å finne. Hvorfor da selge det til Nikola, som er et relativt lite oppstartselskap nesten uten inntekter og på konstant jakt etter mer finansiering. Jeg mener ikke dette som kritikk mot Nikola, men det bør være ganske åpenbart at andre ville hatt økonomiske muskler til å betale mye mer en hva som er mulig for dem :-\
 

Vill gjetning:
Nylig besluttet Dyson å legge ned sin elbilsatsning. De hadde da kjøpt batteriutviklingsselskapet Sakti3, som vel i sin tid også kom med noen nogenlunde tilsvarende lovnader. Siden Dyson har gitt opp dette prosjektet (kanskje fordi de forsto at Sakti3 batteriene aldri ville se dagens lys?) så kanskje de har bestemt seg for å selge selskapet. Dette kan være det Nikola nå ser for seg å kjøpe.

De som har mer økonomiske muskler har blitt forsøkt lurt før, og biter ikke på - de bet ikke på før Dyson i sin tid fikk napp heller.

Dyson betalte i sin tid USD 90 millioner, og selger det nok billigere nå - dersom det ikke er noen konkrete produksjonsbatterier å vise frem.

2
Elbiler i media / Sv: Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 13:14 »
Nå ser det ut til at konspirasjonsteoretikeren har gitt opp dette forumet, men til fremtidig referanse synes jeg denne linken er relevant og "On Topic":
https://cleantechnica.com/2019/11/14/the-greatest-scam-in-history/

Se, den kommer ikke en gang i fra mainsteam "big media" og bør derfor være trygg å lese selv for såkalte "klimarealister" ;)

3
Hyundai KONA / Sv: Kona 2020 fra 309 900?
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 13:07 »
Hvis jeg takker ja til 15.000,- ekstra så kommer den fullt utstyrt på 368.000 uten vinterdekk.
Skal bare selge den videre.
Lurer på om markedet er interessert.

Markedet er nok helt sikkert interessert i en splitter ny Kona til 368.000 selv uten vinterdekk. Problemet er om du også hadde tenkt å tjene noe på handelen... Ligger mange overprisete Kona'er på finn og der ser de stort sett ut til å ligge pent.

4
Tesla / Sv: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon
« på: fredag 15. november 2019, klokken 14:54 »
Aller først - takk for ett grundig og gjennomgående svar, og beklager lang responstid fra meg...

Miljøgevinsten i at bilen brukes hele døgnet går mest da på at det å produsere en bil er miljøfiendtlig.

Joda, den delen har jeg nok fullt ut forstått. Er bare ikke overbevist om at det er så mye mer miljøvennlig å "bruke opp" bilene i serie i stedet for parallelt.

Hver selvkjørende bil som går "døgnet rundt" (bortsett fra lading, vask, service) varer selvfølgelig kortere i tid, men garantert lenger i km, enn en bil som kjører 12.140km (snitt i norge pr 2018). 12.140km x 18,1 år (ssb snittalder ved vraking) = 220.000km til bilen vrakes.

Så langt kan jeg nok henge med, men når man trekker i fra tomkjøringen, blir det fortsatt "garantert lengre i km"? Greit nok kanskje for de som bor i - og kun blir kjørt rundt i - en by, men vi er mange som bor mye mer grissgrendt, og her blir det fort MANGE mil med tomkjøring for nær sagt en hver tur.

Også må man ta høyde for å ha tilstrekkelig mange biler til at man kan ta trafikktoppene. Både den daglige rushtrafikken morgen og ettermiddag, helgerushet og ikke minst påskeutfarten/hjemturen (og andre større trafikktopper). Om man ikke har tilstrekkelig antall biler så vil folk fort velge egen privatbil for å slippe å vente på bil i "timesvis" når det er slike topper. Blir det fortsatt like god utnyttelse av hver enkelt bil? Eller ville man måtte produsere tilnærmet like mange biler også i dette scenarioet?

En annen ting det kan være greit å ha i mente er at når så slike autonome Taxier kommer, så er det nok først og fremst de med færrest kjørte km som bytter ut sin privatbil med å basere seg på disse. En annen ting er at en av tingene som påvirker den gjennomsnittlige levetiden er at biler blir vraket i kollisjoner og andre trafikkulykker. Med autonome biler burde dette tallet gå ned, og dermed vil også gjennomsnittsalderen på bilene øke. Ja, også er jo biler med høyt bruk (les: bla. Taxier) også inkludert i dette snittet, og som vi er enige om så lever ikke disse i noe i nærheten av snitt levetiden for bilparken.


En vanlig taxi kjører dette på litt over to år (fant ingen statistikk på hvor langt en taxi kjører, men en artikkel der 3 stk sier de snitter på rundt 100' i året). En taxi skrotes ikke etter 2 år og 3 måneder, men selges gjerne etter 2-4 år. Ettersom taxien selges etter å ha gått eksempelvis 300.000km og fortsetter livet sitt lenge etter å ha gått langt lenger enn vanlige privatbiler, tyder vel på at en bil tåler km mye bedre enn tid.

Ett par ting her: Disse kjørelengdene du viser til - er det for biler som kjører med kun en sjåfør, eller biler som kjører mer eller mindre døgnkontinuerlig med flere sjåførskift? I denne sammenligningen er kun den siste egentlig av interesse - dersom jeg da ikke har rett i det jeg skrev over om at flåten må ha en så høy reservekapasitet at de ikke faktisk blir kjørt "døgnet rundt" som jo er argumentet her?

En annen ting er at nettopp fordi de skal brukes så mye så velges normalt biler av høy kvalitet (og dermed også normalt høyere karbonavtrykk til produksjon) til slike tjenester, og det samme vil nødvendigvis fremtidens autonome taxier være. Fra min barn-/ungdom på 60-/70-tallet husker jeg kun Mercedes som taxi i Oslo, og argumentet var at de var de eneste bilene som holdt lenge nok til taxibruk. Dette tilsier at de BØR holde langt lengre enn snittet i antall km, og sier dermed mindre om hvorvidt biler generelt tåler km bedre enn tid.


La oss si at en tesla tåler 450.000km før kost/nytte kalkylen sier at det ikke er verdt å bytte batteri osv og den skrotes. (https://futurism.com/the-byte/tesla-record-mileage-900000-kilometers som har byttet batteriet en gang og er dermed enda mer miljøvennlig enn det lave eksempelet jeg tok i tall her). Bilen som går som selvkjørende taxi/pool vil da gå minimum dobbelt så langt som en privateid bil.

Beklager, men her mister du meg helt.  At det er en grense for når "kost/nytte kalkylen" sier om det er verd å ta en større reparasjon av bilen har jeg ikke noe problem med, men å trekke det til at dermed vil "Bilen som går som selvkjørende taxi/pool vil da gå minimum dobbelt så langt som en privateid bil" henger bare ikke på greip. Hadde du endog argumentert med at også tiden spiller inn i denne kalkylen, slik at det er lettere å forsvare å bytte batteri på en bil som er 2 år gammel som har gått 450.000 km, enn for en privateid bil som er 12 år og har gått like langt. Men det var ikke din argumentasjon her...

 
(les: da blir gamle forurensede biler byttet ut fortere, gjennomsnittet blir da ikke 18,1 år før skroting, men kanskje 3-5 år og de store teknologiske kvantesprangene (solidstate batterier i 2030?) gjør seg gjeldene fortere.).

Men dette argumentet derimot har jeg ikke noe problem med å "kjøpe". Men jeg ville nok helst ha hengt det på "sikkerhet" fremfor "miljø".  Men at det akkurat er i ferd med å skje store ting på den tekniske fronten - både for batteriene og selvkjøringen - er det rimelig trygt å anta. Men ikke at det nødvendigvis behøver å fortsette slik i "all evighet". Så fra miljøhensyn så vil jeg si dette er ett midlertidig argument.

Hvor mange tomkjørte km en slik bil må kjøre aner vi ikke, men sannsynligvis mye mindre enn dagens taxier (som man heller ikke finner tall på ;)) ettersom kundegruppen idag er relativt liten. Dersom ingen har råd til egen bil, vil kundegrunnlaget bli ekstremt høyt og sannsynligvis vil tomkjløring bli mye lavere enn på dagens taxier.

Ikke glem at om dette blir så altomfattende som folk tar til ordet for, så vil det bli mye mer "taxikjøring" i distriktene. Og her er avstandene mye større, og tomkjøringen sannsynligvis høyere.

Taxiene/pools er selvfølgelig priset som uber idag, med dynamisk prising, dvs at det å ta taxi til/fra jobb 8-16 er dyrt, men 10-18 kanskje er rimelig. Det å ta taxi alene er dyrt, mens det å dele (uber pool) med 4 stk på veien (eller naboer) er billig. Det stimulerer til at de som skal samme vei bruker pools. Bilene veksler naturligvis momentant om de er taxi eller pools etter hva det er etterspørsel etter på det tidspunktet.

Dersom alle i en gate har måttet kvitte seg med bilen (pga utgifter til kjøp/bruk) og man vet at det går en selvkjørende uber pool 07.00 (som koster noe mer enn vanlig kollektiv buss/trikk/tog/t-bane) velger nok mange den framfor vanlig kollektiv. Idag kunne nok ekstremt mye av kjøringen i byer blitt borte, dersom naboen satt på fordi dere skulle samme vei, men siden begge har råd (bompengene må iaf dobles i Oslo, før man orker sosialisere med naboen om morgenen) til komforten/friheten av å kjøre egen bil, gjør de det.

Men snakker du ikke lengre om autonome taxier, nå snakker du om autonome mini-busser! Da snakker vi om noe helt annet. Ja, autonome minibusser som komplementerer den øvrige kollektivtrafikken har jeg tatt til orde for over at høres ut som en god løsning.

Men de som velger privatbil fremfor kollektiv fordi de ikke ønsker å bli presset sammen med en masse andre (mer eller mindre) ukjente personer vil jo fortsatt velge privatbilen fremfor mini-buss eller "pool kjøring" med taxi.

... og jeg kjøper fortsatt ikke argumentet om at noen autonom personlig taxi vil være nesten like billig som egen privatbil. Dersom da ikke privatbilen som sådan ilegges så kraftige avgifter - som taxiene slipper - at det er avgiftene som avgjør regnestykket. Men med autonome elektriske privatbiler seg jeg ikke helt argumentet for dette...

5
Model S / Sv: Er det noen som har fått mer Power ennå?
« på: fredag 15. november 2019, klokken 13:47 »
Kalles placebo. :)

Ikke bare placebo i alle fall:
https://www.youtube.com/watch?v=j8hdGCunJso


Men ser ikke ut til at det ble så mye bedre ytelse på Model S....

6
Tesla / Sv: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon
« på: fredag 08. november 2019, klokken 10:43 »
Man må se på det i forhold til hvor mye transport man får ut av hver produserte bil. Om bilen brukes opp på 2 år er irrelevant. Hvis den har fraktet i snitt f.eks 2 personer 1 million km i løpet av de to årene så er det en veldig god ressursbruk kontra en bil som varer 20 år og frakter samme antall personer 500k km i løpet av de 20 årene.

Den autonome bilen som brukes opp på 2 år har det fyllt et transport behov som det ville tatt 15 (for å ta et tall) normale biler å fylle. Derfor vil også bilproduksjonen gå kraftig ned når dette markedet med autonome biler modnes. Man får en mye bedre utnyttelse av ressursene rett og slett.

Joda, ser argumentene dine. Problemet her er at vi begge så langt kun har hatt tall tatt rett ut av luften å bruke. Det jeg etterlyser her er vel strengt talt reelle tall å bruke for å se om hvorvidt det faktisk er en bedre ressursutnyttelse eller ei å ha bilen som en autonom taxi i stedet for en autonom privatbil.

Bare for å bruke dine tall her, for at en autonom taxi skal ha fraktet 2 personer i snitt 1 million km på 2 år, så må bilen selv ha kjørt mye lengre da det nødvendigvis blir mye tomkjøring. For å igjen ta tall ut av luften så kan man kanskje si at 50% av kjøringen blir tomkjøring?  I så fall skal bilen ha kjørt 2 millioner km på disse to årene...

Hvorfor mener du at som autonom taxi vil bilen klare 2 millioner km, men kun 500k som privatbil?  Joda, ser jo at "tidens tann" også vil tære på bilen, f.eks. rust og batteri-degradering på tid. Men vil virkelig forskjellen være stor? For å klare å holde 2 millioner km må nødvendigvis bilen være bygget av en rimelig god kvalitet, og er den først bygget - og vedlikeholdt - godt nok til det, bør den også holde godt over 20 år/500k km som privatbil - vil jeg tro.

Men som sagt, jeg vet ikke, jeg bare stiller spørsmål om den ukvalifiserte påstanden, og "kjøper" den ikke usett. Her må vi altså få bedre faktiske tall for å underbygge påstanden, evnt. se at den ikke helt holder mål. Hvor mye tomkjøring blir det (her bør man kunne bygge på erfaringer med vanlige taxier), hvor høy snitt-utnyttelsesgrad er sannsynlig, hvor lenge holder de i autonom taxi tjeneste og hvor lenge holder samme bil som privatbil? Både år og antall kilometer er relevant her.

7
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 21:05 »
Det Tesla har gjort er fantastisk, men for meg har dessverre Tesla ikke innfridd på servicesiden de siste årene.

...


Og dette viser hvor viktig det er at konkurrentene faktisk etterhvert kommer på banen! Men større konkurranse kan ikke Tesla fortsette slik, men blir nødt til å behandle kundene med mer respekt enn de gjør i dag. Ellers stuper salget.

8
Tesla / Sv: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 21:01 »
Det går mer på produksjon, det er bedre at man lager 1 bil som kan frakte 20 folk hyppig enn 20 biler som bare frakter 1 person i ny og ne.

Ja, er det nå det?  Dersom den ene som frakter 1 person (eller 1 husstand) i ny og ne kan vare i 20 år, mens den som frakter 20 personer/husstander varer i 1 år?

Jada jada, tallene over er tatt rett ut av luften, men dere ser alle at en bil som står mye i ro nødvendigvis må vare lengre enn en som blir "brukt hele tiden".



2) Bedre bykjerner for kollektiv, sykkel og gange, da er det flere som klarer seg uten bil.

Blir det bedre bykjerner? Joda, det blir det fordi det er elbiler vi snakker om, ikke fossiler. Men som flere har tatt til ordet for over kan det fort bli *mer* trafikk og ikke mindre av dette. Selv ser jeg muligheten for at det kan slå begge veier.

Hvor mange som har bil har lite å si, det er bruken det vil komme an på. Om bilen man bruker kalles "taxi", "autonom taxi" eller "privatbil" spiller liten rolle, bortsett fra at taxiene ikke trenger (så mange) parkeringsplasser, men gjengjeld kjører mye tomkjøring (med eller uten sjåfør).

Selv om de ikke er godt representert på et interesseforum som dette så er det veldig mange folk der ute som ser på bil som et nødvendig onde de gjerne skulle klart seg uten.

Det har du sikkert rett i, men hva er det som gjør at de ser på det som ett nødvendig onde?  Jobb-pendlingen?  Besøk og venner og familie som bor lengre unna enn der kollektivtilbudet er godt nok?  Hytteturen? Campingferien?

Billigere taxi betyr ikke at alle - eller de fleste - plutselig finner ut at taxi er løsningen på alle transportbehov.

Missforstå meg rett - jeg tar ikke til ordet som motstander av autonome biler, langt derifra. Jeg ser frem til den dagen jeg kan dra på byen, ta meg noen glass, og helt lovlig kunne sette meg inn i baksetet i min egen bil og be den kjøre meg hjem! Jeg bare deler ikke det synet som det virker som om en del her har om at "alle" plutselig dropper privatbilen og lar en taxi overta hele familiens transportbehov bare for at taxi blir noe billigere. Og som jeg var inne på over, så er jeg ikke så helt sikker på at det blir så mye rimeligere som en del ser ut til å tro.

Men autonome mini-busser som kan komplimentere ett kollektivsystem som for mange ikke fungerer tilstrekkelig er noe jeg tror at kan fjerne flere private personbiler fra veiene. Men det er altså ikke enten eller: Ole Brum sier "Ja takk, begge deler", og jeg sier "Ja takk, alle tre" - Taxi, minibuss og privatbil. Hvert til sitt bruk, og gjerne autonome.

9
Tesla / Sv: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 19:59 »
For miljøet er det mye mer nyttig at en bil brukes hele tiden...

Jeg har sett flere som kommer med denne påstanden, så dette er ikke spesifikt rettet mot deg, men til alle som hevder dette:

Jeg må nok være litt "tjukk i hue", men klarer ikke helt å se den helt store miljøgevinsten i at en bil blir "brukt opp" på få år istedet for å vare i mange år før den må skrotes og erstattes med en ny.

Joda, det blir mindre behov for parkeringsplasser med autonome biler som kjører hele tiden, men tviler litt på at de kommer til å plante skoger i parkeringskjellrne rundt om kring (for å sette det litt på spissen :p ).

10
Tesla / Sv: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 15:50 »
Jeg tror de fleste vil klare seg med en bil i fremtiden, og stadig flere vil også velge å ikke ha bil.
Man bør ikke legge dagens vaner og bruksmønstre som grunn når man tenker om fremtiden.
Da kan man fort ende opp med å si noe sånt som at "en telefon må ha taster"!

Sant nok. Men husk også at det stort sett er de unge som velger å klare seg uten, "vi gamliser" som er vant med privatbil vil neppe velge den bort i stor grad. I alle fall ikke så lenge man har unger som bor hjemme eller skal være med på hyttetur.

Og joda, når (autonome) Taxi'er blir billigere så vil det også være lettere å droppe bil#2 i familien. Men tror nok en del her har litt overdrevne forhåpninger på hvor mye billigere det blir. Dersom man ser på hvor mye Elon forespeiler oss at man i fremtiden kan tjene på å la privatbilen kjøre andre når man ikke bruker den selv, og husker på at også Tesla skal ha sin del for å drifte nettverket, så blir det nok fortsatt langt dyrere enn å kjøre egen bil.


Husk at førerløse minibusser med plass til ca 10 personer blir tilgjengelig. Du bestiller og betaler med app og får sanntidsoppdatering på hvor bilen er. Den henter deg nær døra, plukker opp andre som skal i samme retning og leverer deg ved døra. Dette kommer til gi en markert nedgang på antall biler i drift.

Ja, DETTE har jeg mye mer tro på for å redusere trafikken enn tanken om autonome privatbiler som taxi. Dette blir da en mellomting mellom vanlig buss og taxi, driftet som vanlig kollektivtrafikk og dertil hørende priser. Men vil fortsatt ikke fullt ut erstatte privatbilen for mange. Men kan erstatte mye lokal transport, så man beholder privatbilen til de litt lengre turene.

Men så klart, det er ikke enten eller. Det vil være ett marked for begge deler - selv om de ikke hverken hver for seg eller tilsammen fullt ut erstatter behovet for privatbiler for "alle".

11
Tesla / Sv: Giga factory 3
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 12:21 »
Kinabilene skal leveres med batterier fra LG-chem, og ikke Teslabatterier fra Panasonic.

I starten blir det både LG og Panasonic, men CATL vil etterhvert overta for Panasonic i følge de siste oppdateringene jeg har sett.

https://www.teslarati.com/tesla-reaches-preliminary-agreement-battery-supplier-china-catl/

12
Tesla / Sv: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 23:02 »
Autonome biler erstatter drosjer, ikke privatbiler.

Nettopp  :+1:

For de som ikke innser dette så prøv å tenke dere frem til en normal norsk påskeutfart/hjemtur der "alle" har droppet privatbilen og skal reservere en autonom bil med skiboks og plass til hele familien med bagasje for påskeuka...

13
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 22:56 »
Fin artikkel, og denne tråden fortjener legendestatus. Moro å se tilbake på deler av diskusjonen for noen år siden - særlig med han som bidro sterkt til endeløse kveruleringer om at Volkswagen ikke sov - de kunne lage elbil når som helst - de bare vurderte markedet slik at det var riktig å vente. Den 'riktige vurderingen' var altså å jukse med utslippsdata...

Hehe, litt spesielt å lese denne artikkelen nettopp i lys av argumentene som ble brukt her for noen år siden...   8)
Mye av det som sto der virket liksom bittelittegranne kjent :P

14
Elbiler i media / Sv: Nok en gang "Ny batteriteknologi", men...
« på: tirsdag 05. november 2019, klokken 16:50 »
Tror man må dele inn de som er redd for å bruke tid på lading i to.

Mye riktig du skriver her ja. Men dersom denne teknologien som vi diskuterer her blir tatt i bruk, og ladere blir satt opp som støtter dette, så har gruppe 1 ett mindre argument, og gruppe 2 kan (enda) lettere overbevises. Og ellers tror jeg ikke det er så vanntette skrog mellom disse to gruppene som det fremsettes som her. Tror nok også det er en god del endringsmotvillige som - om kanskje litt motvillig i starten - kan være villige til å høre/diskutere, og etterhvert som argumentene mot faller i fra kan la seg overbevise. Selv om du har helt rett i at for enkelte vil det nok være så å si umulig å komme igjennom motviljen.

For den teoretiske hyttebrukeren du nevnte så anser jeg det egentlig ikke så viktig å få vedkommende til å bytte. Lite bruk i byer/tettbygde strøk. Relativt lite bruk totalt. Vedkommende må da så gjerne beholde det gamle diesel-/bensin-droget sitt så lenge hen finner det fornuftig/økonomisk å holde den i gang. Før eller siden må den byttes ut, og da er det forhåpentligvis en elbil som ender opp som det mest fornuftige/økonomiske valget - enten det er nytt eller brukt.

Dersom man kan skåne batteriet ved denne måten å lade på, så tror jeg det er bedre å sette i større batteri og ha større buffer i topp og bunn. I følge sw på mobilen min så får jeg 0.16 sykluser ladeslitasje ved å lade opp til 80% i forhold til 0.97 til 100% (Samsung S10 og AccuBattery).

Dette kan du sikkert ha rett i, men enn så lenge er batterier fortsatt kostnads-drivene for elbilene, og større batterier gir da høyere pris, som igjen gjør det vanskeligere for mange å forsvare overgangen. Spesielt ett større batteri - til en høyere pris - som ikke også bidrar til å øke rekkevidden. Slik jeg har forstått det burde ikke denne teknologien som nevnt i artikkelen drive batteriprisene så mye opp, men kan jo så klart drive opp strømforbruket - spesielt på vinterstid. Men så klart, jeg kan ta feil, og det kan være at strømforbruket blir så høyt at vinningen går opp i spinningen. Time will show :)

15
Lading av Tesla / Sv: Model 3 på Circle K 150kW
« på: tirsdag 05. november 2019, klokken 11:12 »
Lier har vel ikke lading for TM3?
Stod du på delt lader? De heter f.eks. 1A og 1B, og hvis 1A er i bruk og du kobler deg på 1B, så får du redusert fart.

Jeg tror nok han snakker om Circle K 150kW laderne på Lier, ikke Tesla SuC på samme sted?

Sider: [1] 2 3 ... 541