Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Amoss

Sider: [1] 2 3 ... 551
1
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 20:33 »
Produktet du mener hadde løst etterspørselen, eksisterer ikke (enda).

PLONG for hverken lese hva jeg faktisk skriver, og gjentatte forsøk på å legge ord i munnen på meg, der du initierer at jeg sier det motsatte av det jeg mener.

2
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 17:03 »
Under like premisser ville markedssituasjonen vært temmelig lik som her i landet.

Og det er akkurat hva jeg sier, noe som igjen tilsier at de påstand om at "markedet" ikke var tilstede er missinformasjon. Produsentene valgte bare å sikte på siden av hva markedet etterspurte.

Hvilke land uten elbil subsidier er det du tenker har stor etterspørsel av elbiler?

Har da overhode ikke sagt at noen nasjon med andre premisser har hatt noen større etterspørsel. Det jeg derimot har hevdet var at om produsentene møtte markedet med relevante produkter til rett pris hadde de lett kunnet selge elbiler. Markedet var klart, men det var få som valgte å prøve å møte dem.


Men, dette har fint lite  med Tesla sitt ladenettverk å gjøre. Så fortsett heller å diskutere det, i stede for å spre/diskutere missinformasjon fra produsenter som valgte å ikke satse seriøst.

EOD.

3
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 15:19 »
Da kan jeg kjapt fastslå at det ikke er noen myte.

Hvis man ser på  salg av elbiler i Europa sammenlignet med historisk salg av alle biler så ser man helt tydelig at det er land med økonomiske fordeler som selger elbiler. Vil nesten påstå at det kun er slike land som har et marked for elbiler.

Skulle påstanden din være riktig ville land som tradisjonelt sett selger mange biler pr innbygger, også solgt tilsvarende elbiler. Dette stemmer ikke.

Viker som om du overså dette avsnittet:
Om noen har opplevd sviktende etterspørsel så må de enten ikke ha levert relevante nok biler, valgt å strupe leveransene eller hatt for dyre produkter eller en kombinasjon av det ovennevnte.

At vi solgte flere elbiler her var at staten var inne med avgiftsletter som hjalp siden vi alt hadde så store avgifter på biler fra før av, og dermed avhjalp på "hatt for dyre produkter" delen jeg påpekte. Hadde elbiler hvert priset noenlunde likt med fossilbiler hadde markedet stått klart også i mange andre land.

Og igjen, jeg påpekte også hvorfor de har vært dyrere i mitt innlegg...
Ny teknologi i små serier er og blir dyrere enn velprøvd teknologi i store serier...

4
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 13:55 »
Produsentene lager ikke flere biler for markedet er ikke større og teknologien er fortsatt kostbar.

Bare for å avlive denne myten:
"Markedet" har i alle fall så lenge jeg har fulgt med etterspurt relevante elbiler/nullutslippsbiler. De(n) produsenten(e) som har levert dette har lenge vært produksjonsbegrelset isteden for etterspørselsbegrenset.

Om noen har opplevd sviktende etterspørsel så må de enten ikke ha levert relevante nok biler, valgt å strupe leveransene eller hatt for dyre produkter eller en kombinasjon av det ovennevnte.

Den siste delen går på hva den siste delen av myten du kom med hevder, og er i det miste delvis korrekt: Ny teknologi i små serier er og blir dyrere enn velprøvd teknologi i store serier...

5
Tesla / Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
« på: Mandag 14. ſeptember 2020, klokken 16:54 »
At noen håper at man snart kan lade sin BMW på en superlader, er ikke "spesifikt for lading av Tesla"

Men det er fortsatt spesifikt for Tesla SuperChagere. Så den hører helt klart med her inne - i alle fall før navneendring.

6
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
« på: ſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 08:37 »
Bare litt mer bakgrunn for det man ser:
https://cleantechnica.com/2020/09/13/non-tesla-electric-cars-can-now-charge-for-free-on-some-european-tesla-superchargers/


... sånn, nå kan dere fortsette å krangle ;)

7
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheters mor?
« på: Fredag 11. ſeptember 2020, klokken 17:50 »
https://twitter.com/elonmusk/status/1304445872885780480
Sitat
Elon Musk @elonmusk

Many exciting things will be unveiled on Battery Day 9/22 🗲

8
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheters mor?
« på: Lørdag 05. ſeptember 2020, klokken 17:45 »
Er det så lurt å bruke opp batteriets ladesykluser på V2G? Kan ikke se at det skal lønne seg å degradere et batteri til til mellom 50 og 200k for å spare noen øre på strømmen.

Litt forenklet sagt:
I dag: Nei.
Med "the Million Mile Battery": Ja.

9
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheters mor?
« på: Torsdag 03. ſeptember 2020, klokken 23:31 »
Nå skal det sies at full tittel på event er « 2020 Annual Meeting of Stockholders and Battery Day». Så her kan alt mulig være tema.

Vel, hadde trodd han hadde sagt "on Shearholders meeting" om han hadde ment møtet, og "on Battery day" om han hadde ment presentasjonen. Det er så vidt jeg har forstått to forskjellige hendelser som holdes samme dag på *nesten* samme plass med så vidt jeg har forstått en liten pause mellom. Men ja, det stemmer at invitasjonene har den tittelen du nevnte, og inkluderer da altså både møtet og presentasjonen.

10
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheters mor?
« på: Torsdag 03. ſeptember 2020, klokken 21:52 »
Er det ikke dette som er "helstøpsmetoden" for rammen? Er det den han skal offisielt omtale?

Hva han skal snakke om vet jeg så klart ikke, men det virker det ikke så relevant å snakke om på "battery day" akkurat.

11
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheters mor?
« på: Torsdag 03. ſeptember 2020, klokken 21:07 »
Det kan se ut til at det blir en "one more thing" på battery day, om kanskje ikke hva de fleste så for seg...

https://www.teslarati.com/tesla-model-y-redesign-giga-berlin-battery-cell-production-details-elon-musk-interview-video
Sitat
“Like I was saying, you know, we build the factory and then also there’s a bunch of innovative stuff that we will be doing here that we will tell you about in the future… It’s not just a copy of the Model Y. It’s actually a radical redesign of the core technology of building a car. And some of this, when I do Battery Day in September, I’ll be talking about what we are going to be doing here in Berlin. But it will be the first time there’s going to be a transformation in the core structural design of the vehicle. It’s quite, quite a big thing,” Musk remarked.

12
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheters mor?
« på: Tirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 21:43 »
I forhold til gjennomsnitt så er det sånn at hvis du har ti bøtter isvann og ti bøtter med kokende vann så  har du i gjennomsnitt lunkent vann, men det er lite representativt for dette utvalget.

Helt korrekt, men det var nå det tallet som jeg hadde på minnet, tror aldri jeg har sett noe tall for medianalderen for biler som blir vraket i Norge...

13
Når vi setter så høye avgifter for å bremse forbruket av en vare eller gruppe av varer, at de potensielle kjøperne velger å dra over grensa for å handle dette billig og tjener på det, så kan vi konkludere med at avgiftene er for høye.

Her det det greit å få med seg at når *noen* varer/varegrupper er så mye billigere at man først velger å ta turen, så ender det ofte med at man handler så å si alt når man først er der. Også varer som kun er marginalt billigere - og i noen tilfeller selv varer som er dyrere i utlandet enn de er her. Ref. butikker nær grensen som er "sjokkert" over hvor mye omsetningen har øket nå - selv grønnsaker som stort sett er billigst i Norge.

14
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheters mor?
« på: Tirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 18:20 »
Hææ det er da alt for tidlig.
...

Er fullt klar over at det er fullt mulig å bruke biler mye lengre enn det, men tok utgangspunkt i gjennomsnittsalderen på biler før de blir vraket - sist jeg så mener jeg det var på 18,5år? Men det er kanskje en stund siden... - og la på litt for godt skjønn.



Tanken min var at du har bil hvor resten av bilen faller fra hverandre såpass at det ikke er verdt å ta vare på lengre, men du sitter der med et batteri som kan leve i lang tid ennå, så kan du beholde batteriet og putte det inn i et nytt chassis. Så ingen vits å kjøpe et brukt et.

Selvsagt lite realistisk fordi et nytt batteri vil sikkert være langt bedre, lettere og med langt lengre rekkevidde. Det gamle vil nok finne et nytt bruksområde, eller man bruker det til egen batteribank/powerwall.

Forsto hva du mente, men prøvde på min måte å peke på - som du her selv også peker på - at det var en smule urealistisk. ... og pekte samtidig på den mest realistiske måten å gjøre noe så nært ditt forslag som kan være realistisk (dersom produsenten ikke i mellomtiden har endret formfaktor/kontakter på batteripakkene da... :p )

15
Nei det påvirker den såkalte "Verdigrensa" - hvor mye du kan handle for i utlandet og ta med hjem uten å betale toll og avgift. 3000kr hvis under 24 timer, 6000kr hvis mer enn 24 timer.

Ok, hadde ikke fått med meg at grensen økte ved lengre opphold, trodde 3000 kr. grensa gjaldt uansett. Men da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Sider: [1] 2 3 ... 551