Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#1
Når jeg kjøpte første Tesla på sensommeren 2013 var det knapt mulig å kjøre rundt i Norge :D
Men - vi kom oss etter hvert til Danmark, og det holdt for oss da vi flyr om vi skal til Tyskland eller lenger.
Hurtiglading synes jeg fungerer fint for oss, men har ikke noe horn i siden til batteribytte.
Nå har Tesla åpnet nesten hele sitt nettverk, så en trenger ikke kjøpe bil fra Tesla for å kjøre bekymringsfritt rundt i Europa lenger. Men - en kan komme raskere frem med batteribytte, og kan en bytte til et større batteri i korte perioder kan det være fornuftig fremfor å ha et veldig stort batteri i bilen i det daglige.
#2
Tilgang til batteribytte ser jeg ikke på som noe problem bortsett fra litt bortkastede råvareressurser.
Behovsmessig vil det fort gå noen år mellom hver gang det er aktuelt for oss.

Derimot tenker jeg det kan være positivt ift kostnad ved reparasjon, universelle pakker etc. Om mange samles rundt samme løsning/standard åpner det for spennende muligheter, korttidsleie, lettere å installere fra kondemnert bil uten skade på batteri +++.

Ikke helt utenkelig at standardisering rundt batterier blir et tema i fremtiden selv om vi er et godt stykke unna per i dag.
#3
Sitat fra: Bjørja på søndag 24. mars 2024, klokken 02:23Det høres ut som en bisarr historie, men min kollega holder hardnakket på at sånn var det...

Dette med lys er vel noe som taler for VAG?


Høres litt rart ut ja. Rute koster jo ikke så mye. På de ID4 jeg har hatt har de fikset alt uten spørsmål. Heldigvis ikke noe særlig å ta tak i på den siste.
Men leter en etter skrekk-historier finner en dem hos de fleste merker. Dagens biler tåler ikke såpe, spiser dekk, knirker, ruster og faller fra hverandre :D

Når det gjelder lys - ja VAG leverer bra på det området. Egentlig bare normalt bra etter mitt syn, for lys må og skal være bra.
I ID4 svinger lysene med veien/rattutslag, har bra sidelys i krappe svinger som aktiveres automatisk, ingen artifakter, rene linjer og god styrke. Og velfungerende automatikk med matrix.
Egentlig bare basis av hva en moderne bil bør ha i 2024. Enyaq er sikkert omtrent lik ettersom det er samme konsern. Komforten er også like god basert på min erfaring med begge.
Alle tyske biler jeg har kjøpt har hatt god kvalitet på lys. Og vi bor i Norge, hvor gode lys er sentralt store deler av året. Dessverre :)
#4
Nissan Ariya kanskje? Dog litt begrenset bagasjeplass. BMW IX1 blir også kanskje litt liten.
Kanskje noe fra Polestar?

Komfortable gode seter med god lengde - da er du gjerne på noe tysk.
Samme med lys. Tyske biler leverer bra på det området.
Enyaq er i så måte en veldig god allrounder, men har man nærhet til en kjip forhandler trekker det naturlig nok ned.

Iomiq 5 synes jeg var bra. Lynrask laring. Men enkelte småfeil og dårlige lys trakk ned. Og forhandleren jeg brukte ved det kjøpet skuffet. ID4en har vært i andre enden av skalaen. God pris, god oppfølging før/etter kjøp og god service foreløpig.
#5
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
onsdag 20. mars 2024, klokken 10:38
Passerer 10.000km nå og har god erfaring så langt. Har hatt flere ID4 og det var litt sw bugs på de to første. Det er fraværende nå med siste sw.
Byttet dørhåndtak på førersiden nettopp, og på verkstedet noterte de dugg i baklampe og vil bytte den også (på garanti), men dugg i lykter virker å være veldig vanlig på nyere lamper. De må gjerne bytte for min del, og de tar det mens jeg venter en gang i april.
Litt synd at tradisjonelle dørhåndtak er på vei ut, for det er ikke en eneste produsent som får til kreative dørhåndtak. Det går alltid på bekostning av brukervennlighet og levetid. VWs mellomløsning med godt og enkelt gripehåndtak er blant de bedre, men skulle gjerne hatt helt ordinære håndtak.

Angående håndtak og fukt/vinter - låsing fungerer mindre stabilt når det er vått ute, men når jeg berører med en større flate opplever jeg at det stort sett alltid fungerer fremfor når jeg trykket med èn finger på det lille feltet. Virker som hele håndtaket registrerer berøring, så ved stor berøringsflate fungerer det nesten alltid.

Ut over det fornøyd med programvare, kvalitet og soliditet.
Blir antakelig ID7 4wd på oss ved neste bilbytte, for den fremstår som den perfekte norgesbilen på utstyr/komfort/pris.
#6
Skoda Citigo iV / Sv: hjelp med fastinstallasjon av dashcam
søndag 17. mars 2024, klokken 22:20
Hjalp en kamerat med installasjon i Enyaq.
Han hadde ikke fått med harwire sett med kamera og endte derfor med å klippe sigarett-tenner kabelen og koble den mot permanent 12V.
Slik jeg forstår det har kameraet fungert problemfritt siden det ble installert. Ingen feilmelding på svak 12v eller andre problemer.
Anbefalte han å kjøpe hardwire kit og cutoff boksen, men siden alt har fungert nå i et halvt år tror jeg ikke han gidder.
Jeg kjøpte BlackVue kamera med innebygget cutoff.
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 15. mars 2024, klokken 19:31
Bare å ha god dialog med en selger hos Tesla, så kan en snappe opp biler med god rabatt. Var i hvert fall slik før.

Jeg likte tilnærmingen med faste priser som de hadde i starten. Men etter hvert har det blitt en del muligheter for rabatter samt svingende veiledende pris. Skulle jeg handlet hos Tesla ville jeg ventet til et tidspunkt hvor det er gode muligheter for rabatter.

At de korrigerer pris ned (men ikke opp?) ved prisjustering før levering uten diskusjon virker derimot som en mer vanlig og smidig prosess hos Tesla enn hos andre.
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 14. mars 2024, klokken 18:59
Cybertruck er en måte å få folk som ellers aldri ville kjøpt pickup, til å kjøpe pickup. Tesla har en stor fanbase.  Om volumene er tilstrekkelig gjenstår å se.
Det er kult å sette noe så annerledes i produksjon.
Modellen har bidratt til ufattelig mye PR.
Mitt inntrykk er at design har gått foran funksjon, noe som ikke matcher helt med hva en pickup har vært. Men det tiltrekker andre type kunder.
Model 2 kommer vel kanskje omtrent samtidig som VW ID1 i 2027, om en skal være litt realistisk? Muligens litt tidligere i USA.
#9
Lade hjemme / Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
tirsdag 12. mars 2024, klokken 16:46
80% er en levering fra gamledager når dimensjonering og marginer var skrale greier.
#10
Har Easee selv så usikker på hvordan en gjør det på Zaptec ladere, men et kjapt Google søk foreslo at en logger inn i Zaptec portalen med samme brukerinfo som benyttes i appen. Og justere der.
På min lader stiller jeg ampere/faser i appen.
#11
Høres ut som elektriker ikke har omprogrammert ladeboksen? Maks effekt er programmert i den.
Hjelper ikke å bare endre sikringsstørrelsen i skapet, for boksen vil bare levere det den er programmert til.

I gamledager var tommelfingerregelen å legge belastning på 80% av sikringsstørrelse fordi anlegg var mye dårligere dimensjonert. Men selv om elektriker skulle være av den gamle skolen og legge effekten med den typen margin burde du fortsatt hatt 12A. Så han har nok bare glemt å programmere boksen.
#12
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Tesla Y performance
søndag 10. mars 2024, klokken 22:28
Sitat fra: Erik1112 på søndag 10. mars 2024, klokken 22:15Du kan kjøpe min y lr hvit med vinter og sommer for 256000kr kjørt 12743km ved rask handel og forskudd. Ring 41168099

Virker en smule mistenkelig med flere innlegg på rappen, 160-170k under biler på Finn, brukernavnet er Erik og nummeret tilhører Jon Are (men finnes ikke på nummeropplysning).
#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 09. mars 2024, klokken 16:23
Ja selskapet Tesla gjør mye riktig, og har egenskaper ved sine biler som er populære.
Merket har fortsatt overtaket på flere områder, men konkurransen er sparket i gang mtp behovet for å beholde nåværende CEO i den rollen han har.
Jeg er jo takknemlig for at han var den personen han var frem til 18-19. Uten Elon hadde jeg ikke kunnet velge de bilene jeg velger nå, med stor sannsynlighet.
Og til selskapets forsvar har de gjort ting også nylig som er positivt. Åpning av ladenettverket eksempelvis. Mulig de ville blitt presset til det uansett, men det har gjort at nesten alle merker kan kjøre like enkelt rundt i verden som biler fra Tesla.
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 09. mars 2024, klokken 14:14
Fram til 2018-2019 - klart positiv.
Nå opplever jeg at han har negativ effekt basert på en rekke uttalelser og handlinger som strider mot mine verdier. Splid og polarisering. Det kan jeg ikke støtte.
Elbil-produksjon har han allerede fått i gang, og konkurrenter leverer bedre allerede. Tesla er nå bare ett av mange alternativ.
#15
Selv om Model Y og ID7 begge havner i kategorien relativt romslig 5-seter med god bagasjeplass, er det veldig forskjellige biler.
For min del er det verd å betale en del mer for ID7, for det fremstår for meg som en veldig mye bedre bil på det som er viktig for meg.
Skal jeg første vurdere noe rimeligere enn ID7 så er det heller ID4 vs Model Y som er spørsmålet, og da vet jeg jo helt klart hva jeg foretrekker.

Om prisen blir rundt 600 for ID7 pro exclusive 4wd stasjonsvogn er ikke Model Y et tema overhodet. Bare noen titusener opp fra ID4, som egentlig passer oss glimrende allerede.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA