Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Øyvind.h

Sider: [1] 2 3 ... 739
1
Jaguar i-Pace / Sv: IPace vs Model x
« på: I går kl. 22:22 »
Mye motorvei/110 sone på vei til hytta?

2
Model 3 / Sv: Dårlig veigrep i snø, men...
« på: I går kl. 16:08 »
Jeg opplevde rwd Model S som god på vinterføre. Årsaken er nok at du i oppoverbakker flytter vekten bakover og da får drivhjulene bedre grep.
I tillegg er antispinn ekstremt bra på å dosere kreftene. Dvs ikke for harde kutt eller for mye hjulspinn.

Ulempen med rwd er at du ikke kan flytte drivhjulene til sted i veibanen med mer grep ved å legge over rattet og spinne sidelengs.

Å kjøre opp med rwd blir ikke ulikt å rygge opp med fwd. Men mulig Leaf har en større del av vekten foran slik at forskjellen blir større.

3
Jaguar i-Pace / Sv: IPace vs Model x
« på: I går kl. 14:13 »
Eqc begynner vel på 616 med ganske raus standardutstyrsliste, inkl matrix lys.

4
Jaguar i-Pace / Sv: IPace vs Model x
« på: I går kl. 12:44 »
Om du ikke planlegger bytte før i løpet av 2020 ville jeg sterkt vurdert EQC.

Det er nok en fin bil for de som ikke liker å kjøre bil. Makan til dvaskt oppsett! Fjærlett styring uten tilbakemelding og generelt fullstendig uinspirerende. Å gå ut av I-Pace og inn i EQC var en skikkelig nedtur kjøremessig. Den føltes også veldig klaustrofobisk inni når den ikke hadde glasstak(slik de fleste I-Pace har), men en liten takluke.
Synes den var god å kjøre jeg. Ekstremt godt støydempet, god miks mellom komfort og sport, flere forskjellige kjøremoduser. Testet blant annet gamle Mossevei og den lå bra på veien. Men komfort er satt foran hardhet. Den har fått meget gode skussmål på kjørefølelse av biltestere også, men Ipace er klart mer sporty for de som foretrekker det.
Siste generasjons matrix lys var også var rå og maskerte lynkjapt og feilfritt. Bra rekkevidde og brukbar ladehastighet også. Men takluka er liten og litt utdatert. Den tar jeg bare med fordi den ligger i en utstyrspakke jeg skal ha, ellers hadde jeg droppet den. Fra Model X blir alt bunkers uansett, så den kamelen må jeg bare svelge. Husker jeg savnet panotaket i Model S når jeg gikk over til X, for panotaket i S er veldig stort og en stor del kan åpnes. Men panorama frontrute tok unna noe av savnet.

Matrix-lys får man jo ikke på Model X, noe som er et vesentlig drawback. Ei heller masserende ventilerte seter. På lyssiden har jeg selv supplert med ledbar og fått solide fjernlys, men det må dimmes manuelt (auto er ikke ideelt med den flombelysningen).

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg definitivt prøvekjørt EQC før beslutning tas.

5
Jaguar i-Pace / Sv: IPace vs Model x
« på: I går kl. 11:42 »
Hadde du levd med Model X og småbarn hadde du ikke vært så avfeiende :)

6
Jaguar i-Pace / Sv: IPace vs Model x
« på: I går kl. 10:13 »
Ser ikke hvorfor i alle dager småbarn skulle være et problem ved å eie I-Pace.
Da må du lese det jeg skriver en gang til. Å laste inn småbarn i Model X er en helt annen verden enn eksempelvis Ipace. Årsaken til at du ikke forstår forskjellen er nok fordi du aldri har hjulpet barn inn/ut av sete i Model X, eller har eid/levd med Model X og småbarn. Det er en drøm sammenlignet med andre biler.

Noe annet jeg ikke har nevnt, men som ungene elsker, er muligheten til å søke etter sanger i Spotify lekende lett på store skjermen. Ymse ønsker om sanger og artister fikses på sekunder på storskjermen via den integrerte Spotify klienten. Det er en av klagene jeg fikk fra ungene når jeg nevnte at vi skal få ny bil som ikke er fra Tesla.
7 seter har også vært gull i mange situasjoner, men bytter selv til 5 seter nå og ser jeg klarer meg helt greit med det. Om noen år igjen blir det dog utfordrende når begge ungene vil ha med venner på hytta. Det går jo da ikke.

7
Jaguar i-Pace / Sv: IPace vs Model x
« på: I går kl. 10:11 »
Om du ikke planlegger bytte før i løpet av 2020 ville jeg sterkt vurdert EQC.

8
Jaguar i-Pace / Sv: IPace vs Model x
« på: I går kl. 08:44 »
Sjekke kampanjen som kjøres nå til 660.000,-. Får inntrykk av at matrix er lagt til der, men ikke sikker.

Det er to ganske forskjellige biler. Eneste jeg kommer på i farten at jeg ville lagt til ardevds liste er den enorme frontruten som gir panoramautsikt på tur. Andre biler føles som bunkers etter en tur i den. Og bakdørene er geniale om du har småbarn som du må hjelpe med barnesete. I tillegg er du trygg på at de ikke smeller dørene inn i andre parkerte biler pga sensorer i siden og taket.

Men klarer du deg med plassen i Ipace, hengerfeste-kapsiteten, ikke har småbarn eller kjører mye langturer høres den ut som et godt valg av de to.

https://www.insignia.no/kampanjer/elektriske-jaguar-i-pace-nordic-edition/?gclid=CjwKCAiA8K7uBRBBEiwACOm4d7x5PJqP5nKau3LTJiBNWBuCo3sokSkz0slkFZJAUap72-HICLJRXxoCyGYQAvD_BwE

9
Elbiler i media / Sv: 46 mrd i bilavgifter i 2018
« på: I går kl. 07:10 »
Svingninger har det alltid vært, det er meget veldokumentert.

Dokumentert av hvem? De samme forskerne som nå sier at klimaet går ad undas? Hvorfor skal jeg tro noe mer på det ene enn det andre? Det er Big Green som står bak hele konspirasjonen. Heldigvis har vi bl.a. Klimarealistene som avslører plottet.
Du skal stole på de med massiv forskning og dokumentasjon, ikke en knøttliten gruppe som forsøker å opponere med påstander som lett motbevises av seriøs forskning.

Når det gjelder konspirasjonsteorier kan du jo starte med Koch-brødrene.
Men har du bestemt deg for å snakke opp de såkalte klimarealistene og avfeie det massive grunnlaget som viser at de tar feil tror jeg ikke det er håp. Da har du bestemt deg på forhånd.
Jeg opplever det stort sett som pinlig på realistenes vegne når de uttaler seg, når påstandene er så lett å gjennomskue med bare bittelitt lesing.
Det var en liten gruppe som lobbet for at røyking ikke forårsaket kreft. De måtte også gi tapt mot massiv forskning.

10
Elbiler i media / Sv: 46 mrd i bilavgifter i 2018
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 19:28 »
Svingninger har det alltid vært, det er meget veldokumentert. Det som er annerledes nå er at endringen skjer i et ekstremt tempo som savner sidestykke. Å fornekte dette blir for dumt med det enorme forskningsmaterialet vi har i dag.

11
Model S / Sv: Permanent redusert ladehastighet.
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 18:27 »
Ja dette virker alt for lavt. Capping er vel ikke ned til mer enn rundt 95kW.

Nå er det ganske kaldt ute så du må kjøre langt før det er varmt. Om du forvarmer, kjører et par timer og så kobler i - får du da også 40kW? Sjekket at ikke range mode er aktivert? Det deaktiverer batterivarmeren.

12
Audi e-tron / Sv: Vinterbilen e-tron quattro
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 17:24 »
e-tron starter på 499 000,- og e-Golf startet på 315 000,-, så dobbel pris er vel å ta i. 185k for større bil, ekstra motor og dobbelt så stort batteri, er et kupp. Men ja, ryggekameraet til VW er veldig smart. Kan det være patenter som blokkerer andre for å gjøre det samme? Har jo vært på markedet i 5-6 år nå. Og Audi burde i så fall ha tilgang på det?
Dette blir prik, men eGolf koster nå fra 250 og Etron fra 500 (begge på kampanje), så dobbel pris er veldig nøyaktig.

13
Jaguar i-Pace / Sv: Kommende oppdateringer
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 07:08 »
På Tesla er da dette ypperlig implementert. Appen funker bra og i bilen er det også lekende lett å stille Max SoC.
I tillegg varsles du på den store skjermen om at det sliter mer på batteriet om du lader til 100% gjentatte ganger. Jeg fikk varselet etter at jeg glemte justere ned etter langtur en gang.
Trinnløs justering av landegrensene er gjort i appen på noen få sekunder.
Eller på det automatiske ladeskjermbildet som popper opp i bilen når du lader.

14
Model S / Sv: Nedetid på Tesla-appen?
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 19:01 »
Nå husker jeg ikke helt sist appen var nede, men sist mener jeg var for noen måneder siden når løsningen var nede globalt en time eller to og man måtte reinstallere appen.

De gangene jeg har hatt problemer med å komme inn har det enten vært fordi bilen er på wifi med ekstremt dårlig dekning, eller det har vært problemer med wifi hjemme. Men wifi-trøbbel virket som et tilbakelagt kapittel fra flere år tilbake. Nå virker det som om det går på wifi, alltid. Uansett hvilket wifi-nett jeg er på.
Ser jeg flere år tilbake var det en gang behov for omstart av store skjermen. Men problemer med app kan jeg telle på en hånd siste 3-4 årene, så det er etter alle solemerker en feilfri app.
Svarer fortsatt på få sekunder, på tross av at Tesla nå har innført en mer energisparende modus enn jeg hadde før når bilen er parkert. Merker ingen forskjell etter at volumene tok av med Model 3 heller.

15
Model 3 / Sv: Dårlig veigrep i snø, men...
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 13:12 »
Har prøvd å sette Model S i trøbbel på vinterføre under kontrollerte forhold men det var ikke lett.
Problemet med gamle rwd Model S var at du fikk deaktivert antispinn, men ikke ESP.
Dvs. du kunne fint slenge bakenden litt ut, men ble vinkelen for stor grep bilen inn med en gang og korrigerte deg. Jeg synes ikke den var leken nok, men til gjengjeld var den "trygg" å leke med.

Sider: [1] 2 3 ... 739