Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Øyvind.h

Sider: [1] 2 3 ... 873
1
Ariya / Sv: Ariya
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 18:13 »
Innhentet tilbud fra forhandler, og det var som forventet. 4wd kommer etter sommeren neste år en gang. Bagasjerommet blir mindre da plassen under gulvet bak forsvinner.
Vurderer å kjøpe allikevel, men satt det på vent da jeg er låst til å ta ut bilen til avtalt pris, ett år frem i tid uten noen forbehold.

Å inngå en så låst kontrakt ett år i forveien er uaktuelt. Så da ble det ikke bestilling foreløpig.
Skinnsetene får en kun i blått. For øvrig likte jeg bilen. Veldig godt inntrykk av førermiljø, skjermer og finish.

2
EV 6 / Sv: Leveringstid ev6
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 14:22 »
Takk for oppdatering. Jeg har ikke fått noe på epost fra Kia.
Ser ut til at det blir litt som for Ioniq 5. RWD har forhandler bestilt og fått tak i en del av som ikke er allokert, og i hvert fall i OK antall.
4wd er noe en kan få neste år, antakelig. Men produksjonstallene matcher jo ikke reservasjons/bestillingstall. Spent på om min tidlige reservasjon av EV6 4wd faktisk gir tidlig levering eller ei.

3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
« på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 18:29 »
Har hatt begge biler, tmy har større bagasjerom og lengre rekkevidde. Bortsett fra det er IONIQ5 bedre på så si alt.
Ettersom både en i familien og en kamerat har fått sin Y har jeg hatt gleden av å kikke nærmere på dem nylig. Det er definitivt mer bagasjeplass i Y ja. Høyere, romslig under gulv/på sidene og romslig frunk.
For å nærme seg må jeg kjøre setene i I5`en helt frem. Det hjelper, men da forsvinner også en del benplass. Merker også at bakdørene på I5`en er veldig lange, antakelig som følge av fleksibel rad 2. Det har vært litt upraktisk nå og da.

I helgen tok jeg I5 på langtur tur/retur Oslo-Trondheim. Med elektrisk fotskammel, god rekkevidde, ventilerte seter og romslig kupè ble det en fin tur med 5 pers og bagasje. Bagasjebehovet var begrenset, men vi fikk med oss det vi skulle med grei margin.

Det som trakk litt ned var når mørket falt på. Da merket jeg betydelig forskjell på Hyundai lys vs Mercedes/BMW.
Den andre nedturen var hurtiglading. Det gikk helt greit, men langt unna makseffektene som rapporteres. Så aldri noe mer enn 120-140kW, men den holdt effekten greit oppover. Men ser Model Y også har skuffet noen på det området.

Når det gjelder utseendet synes jeg I5 er veldig kul. Ble derfor litt overrasket når kona sa hun synes den var grusomt stygg. Samme sa en venninne av henne, så den er nå døpt Myrsnipa :D Hver synes best om egne barn. Jeg digger utseendet, men skulle nok ønske lysdesignet også ga godt lys og ikke bare så kult ut. Liker at bilen er romslig, men ikke så stor utvendig. Fleksibilitet når en trenger det er fornuftig.
Men - lang akselavstand merker jeg at har sine utfordringer på parkeringsplass. Da er det plutselig en stor bil som skal manøvreres, selv om den ikke er stor utvendig.

moby666 - hvordan vil du si lysene er i forhold til hverandre i mørket? Både nærlys og fjernlys.

4
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil skal jeg velge?
« på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 18:11 »
Ehh... AWD grunnet vinterføre i Oslo..?

Litt avhengi av hvor man bor / kjører i Oslo, så kan det faktisk være greit med AWD av og til :O
Awd er definitivt kjekt å ha i Oslo også ja:) Selv om det er hytteveiene som er viktigst for oss å kjøre opp bekymringsfritt, er det i Oslo vi nyter 4wd klart mest. Bratte bakker, start i lyskryss, holke osv. Ofte 4wd er både nyttig og behagelig i byen.

5
EV 6 / Sv: Leveringstid ev6
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 22:22 »
Min skulle komme i oktober, så det er lov å håpe på noen kundebiler :)
Men i dagens marked er det sikkert ikke det.

6
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 12:46 »
Dette virker merkelig. Hvis det er oppgitt taklast kan du jo likevel ikke laste som en tulling. Og hva som er å "laste som en tulling" er jo også en vurderinggsak. Er det slik at det er forskjellige vurderingsprosedyrer i de to tilfellene, der du kan være litt mer tulling hvis du har originale bøyler? Det tviler jeg litt på.
Hva høres merkelig ut? At kontrolløren må vurdere lastsikring? Det er da ingen som påstår noe i retning av det du viser til (laste som en tulling).

Et svar fra Vegvesenet i 2019 postet på forumet tidligere:.
Sitat
Hei,

Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.
Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2

Med hilsen
kenpau

Faggruppe: Kjøretøy Lette Asker Bærum Oslo
Postadresse: Statens vegvesen Region øst, Postboks 1010, 2605 LILLEHAMMER
http://www.vegvesen.no  e-post: mailto:firmapost-ost@vegvesen.no

7
Model 3 / Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 12:37 »
Ja det er i mørket toning av vinduene foran kan gjøre at du går fra å se fotgjengere til ikke å se dem. Jeg kjører forbi et 3-veiskryss hver gang jeg kjører hjemmefra, og der medførte toningen at jeg ikke lenger følte jeg hadde oversikt på venstre side av bilen i mørket når jeg kjørte inn i krysset. Dårlig belyst område, men i blant fotgjengere, joggere, syklister uten lys osv. Det gikk helt fint uten toning, men med toning ble det akkurat for mørkt til at jeg opplevde å se godt nok.
Da måtte utseende vike for trygg bruk av bilen.

8
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 11:37 »
Fra at Tesla bare "godkjenner" eget ekstrautstyr, til å si at det er ULOVLIG er å strekke den langt. Betyr det da et mine Thule skiholdere som er montert på mine originale Tesla takbøyler (så vidt jeg vet lager strengt tatt ikke Tesla takgrind) er ULOVLIGE, siden de da er en del av et "system"??

Akkurat dette er blitt diskutert tidligere når Model S? ikke hadde oppgitt taklast. Om det ikke er oppgitt taklast var tilbakemelding fra Vegvesenet at det da er vurderingssak om lasten er tilstrekkelig sikret.
Dvs. om du har et stativ som bruker originale fester og sitter godt så er det ingen grunn for Vegvesenet til å reagere på løsningen.
Det skal nok ekstremt mye til for å møte en ansatt som vil pirke i manual og deretter i hvilket merke takstativet har, så det ville jeg ikke ofret en tanke. Så lenge stativet sitter godt og lasten er sikret godt har en dekket det Vegvesenet er opptatt av. I den grad en noensinne støter på en kontroll hvor noen velger å bruke tid på å sjekke takstativ.

9
Model 3 / Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 19:44 »
At det er trafikkfarlig, nja. Når du kjører Tesla ser man vel stort sett alle de andre bilene i sidespeilet uansett?  :laugh:

Common misconception. Det er ikke fordi du skal se ut at du ikke får ha mørke ruter foran, men for at andre skal kunne se inn.
Jeg opplevde det trafikkfarlig/ubehagelig med moderat toning foran B-stolpen. I et kryss rett oppi gata følte jeg rett og slett at det ble for dårlig sikt i mørket, så foran B-stolpen toner jeg aldri igjen. Selv moderat (tror jeg hadde 20-35-50 på bakrute, bak B og foran B).

10
Roro frakt er visstnok betydelig billigere enn container ja.
https://www.shipoverseas.com/blog/difference-cost-roro-container-shipping/

11
ID.4. / Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 11:40 »
På en del slike veier er det 70-80 grense og en møter biler titt og ofte. Tror ikke det er mange som halverer farten hver gang en møter en bil. Det er som oftest god plass, med mindre bilens. "sikkerhetssystem" vil at du skal frontkollidere.

12
I dag finnes det mange konkurrenter. Men hvilken elbil er den mestselgende? Model 3. Ca 7500 bare i 2021.

13
Har ikke hørt annet enn at min Y ikke kommer før neste år en gang, så jeg står fortsatt på liste. Rett nok Performance. Men ser det er en del som har bestilt relativt nylig som også venter (LR), så listen er i hvert fall ikke tom :)
Når Y nå begynner å rulle rundt kommer de mindre våkne/mer trauste kjøperne på banen. De som må prøvekjøre først.
Model 3 ble også levert i relativt solid volum fra start, og folk fikk bil ganske kjapt. Men etter de første tusener var levert har Tesla nå blåst forbi 30.000 levert av den. Siden 2019. Med andre ord - de som kjøper akkurat i starten er bare en liten brøkdel av potensielle kjøpere.

To be fair så har prisen på model 3 falt betraktelig siden den kom ut da 😅
edit: + forbedret seg i kvalitet
Kostet ikke Model 3 LR omtrent nøyaktig det samme nå som ved lansering? 464k?

Men poenget står. De aller første leveransene blir bare en brøkdel av salget.

14
Har ikke hørt annet enn at min Y ikke kommer før neste år en gang, så jeg står fortsatt på liste. Rett nok Performance. Men ser det er en del som har bestilt relativt nylig som også venter (LR), så listen er i hvert fall ikke tom :)
Når Y nå begynner å rulle rundt kommer de mindre våkne/mer trauste kjøperne på banen. De som må prøvekjøre først.
Model 3 ble også levert i relativt solid volum fra start, og folk fikk bil ganske kjapt. Men etter de første tusener var levert har Tesla nå blåst forbi 30.000 levert av den. Siden 2019. Med andre ord - de som kjøper akkurat i starten er bare en liten brøkdel av potensielle kjøpere.

15
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 15:47 »
Har pratet med to som har fått sin Y nå, og begge er fornøyd med støydemping. Begge kommer fra relativt ny X og er sånn sett godt vant til moderat støynivå, selv om X ikke er best på det området.

ID4`en jeg hadde uten doble sideglass varierte fra stillegående til bråkete, avhengig av veidekke.
Men - nå gikk jeg fra EQC til ID4 så da er en jo rigget for skuffelse på støydempingsfronten.
Nå som jeg har hatt IX3 en stund før jeg gikk til Ioniq 5 synes jeg støynivået i IX3 og I5 var helt OK.
Dermed tenker jeg nok at Model Y skal være god nok mtp støy den også, men gjenstår å prøvekjøre.
Det jeg nok derimot må gjøre noe med er 21" på Y`en, for de tror jeg blir litt for harde mtp at jeg kjører en del på hyttevei på sommeren. Gikk fra 22 til 20" på X`en av samme årsak.

Sider: [1] 2 3 ... 873