Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#1
BMW iX3 / Sv: Virkelig forbruk på iX3
onsdag 09. oktober 2024, klokken 10:44
Ja mener jeg kjørte på 20". Det kan ha litt å si. Dekktype har også en del å si (20" hadde Bridgestone Alenza, aner ikke hvor i landskapet de er mtp rullemotstand.)
#2
BMW iX3 / Sv: Virkelig forbruk på iX3
onsdag 09. oktober 2024, klokken 10:22
I NAF testen skal alle kjøre "normalt" og følge fartsgrenser og annen trafikk, men bruke bilens sparefunksjoner. Jeg tror bilen stod i Eco pro. Klimaanlegget var på med aircondition. Ut over det var det godt og varmt den dagen, så jeg mener solgardinen i taket var stengt.
Kjørestilmessig fulgte jeg fartsgrenser og annen trafikk. Litt penere langkjøring enn jeg ellers ville hatt, men ikke full sparemodus.
I IX3`en er det vel en strek som viser lading/akselerasjon. I bakker mener jeg at jeg forsøkte å la bilen trille, dvs holde streken i midten der bilen triller fritt, men det var ikke noe ekstremfokus fra min side på sparing og jeg tror de fleste ville fått omtrent samme resultat som jeg fikk. Det viktigste er kanskje å ikke ligge for tett på bilen foran slik at en må gasse og bremse mye, men heller kan ligge i jevnt tempo.
Jeg merker jo for egen del betydelig forskjell i forbruk om jeg legger meg bedagelig i høyrefelt på vei til hytta kontra mye bruk av venstrefelt. Dels pga hastighet, men også en del fordi det blir mer "gass/brems" istedenfor jevn kjøring.

For øvrig var jeg veldig fornøyd med IX3`en! Godt sammenskrudd, solid, mange smarte innstillinger og tilpasninger (alt fra "ikke lås opp før jeg tar i håndtaket" til varslingen om kommende ny hastighetssone som var nyttig på ukjente veier). Hadde bilen hatt 4wd skal du ikke se bort ifra at jeg fortsatt hadde kjørt IX3, rett og slett fordi bilen var bra og kvaliteten veldig bra. Antakelig den 2WD bilen med aller best fremkommelighet jeg noen gang har testet, selv om det ikke er i nærheten av 4WD.
#3
BMW iX3 / Sv: Virkelig forbruk på iX3
onsdag 09. oktober 2024, klokken 09:57
Alt avhenger av hastighet. I NAF sommertesten kjørte jeg nesten 56 mil. Snitthastigheten var da 71,4km/t. Ca 6-7km av dette var etter at bilen rapporterte 0km rest.

Veldig gode forbrukstall mtp karosseri og biltype.
Jeg tenker det kan henge sammen med hastighet, vær/føre og kjørestil.

Til sammenligning kjørte vi til Sverige med IX3 senere samme sommer 2021 og da ble forbruket høyere (16,4 Oslo-Karlstad). Dels pga full bil og bagasjeboks på kroken, dels pga mer motorvei. Snitthastighet på ca 84-85km/t og forbruk på 17,2 totalt på drøye 40 mil. Men det gikk mye i 100+ da. Øde tomme veier med relativt god standard.

Om du ikke klarer komme ned på rundt 14-16kWh/100km på pen langturkjøring sommerstid i 70-80 sone tenker jeg det kan være noe med kjørestil? Det virket relativt enkelt å holde moderat forbruk med IX3, noe en egentlig ikke skulle tro. BMW virker å levere veldig energieffektive og godde drivlinjer.
#4
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Q6 - tester
tirsdag 08. oktober 2024, klokken 19:00
Rammeløse dører skal jeg ikke ha igjen, med mindre bilen er perfekt på alle andre områder. Selv om vi som oftest forvarmer er det veldig greit å ha en bil hvor dørene alltid kan åpnes, uansett vær. Vi parkerer for det meste utendørs både hjemme og på fjellet, så dører som fungerer problemfritt 365 dager i året uten tiltak er et poeng for oss.
Selv om vi ikke slet voldsomt mye med det når vi hadde rammeløse dører (før vi fikk hytte på fjellet), var det tilfeller hver vinter hvor de ikke gikk ned. Jeg lærte meg triks med smøring, forvarming og bruke bankkort til å løse is mellom dør og rute. Kona var ikke stor fan og endte i blant med ruta utenpå list. Heldigvis uten at ruta ble knust noen gang. Tror heller ikke vi fikk merker i listene.

I tillegg til frostproblematikken får man en billig slamrelyd når døren lukkes, noe som gjør litt vondt i sjela.

Kanskje dørene er billigere å produsere uten ramme, men jeg vil kanskje heller tro det skyldes at døren blir "penere" når den er åpen uten ramme? Det må jo være en grunn til at bilprodusenter velger å levere den løsningen, selv om dørlyden blir slamrete og det kan skape problemer på vinteren.

Det eneste forbeholdet jeg må ta er om det finnes produsenter som klarer å lage solide og vellydende dører med rammeløse vinduer, som ikke har problemer med frost. Jeg har kun erfaring med rammeløse vinduer fra ett merke, og sånn sett ikke testet om andre leverer mer solide og gode løsninger med dette designet.
#5
Elbiler i media / Sv: Går det rett vest med Tesla nå ?
tirsdag 08. oktober 2024, klokken 17:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 17:20Bare pris og rekkevidde stemmer så svelges kameler med pels og alt. Men det er helt greit det. Det er jo bilen man kjøper - ikke for å bli bestevenn med Donald.
Jeg er ikke umiddelbart enig i at alt er greit, så lenge produktet passer med egne preferanser.
Hvor grensen går er individuelt, men jeg er ikke enig i at så lenge produktet er bra skal en være helt likegyldig til alle andre forhold.
For 10 år siden var det å kjøre Tesla et tegn på at en tok en sjanse og var teknologiinteressert, selv om det var amerikansk bil på godt og vondt.
I 2024 har det plutselig blitt synonymt med støtte til Trump og hans verdensbilde. En kan ikke kjøpe nå uten å signalisere at en støtter det som skjer. En kan late som en ikke skjønner hva kjøp medfører og signaliserer, men en slipper ikke unna det. På samme måte som kjøp av kinesiske biler er et signal om at kjøp av bil derfra er helt OK. Mange synes jo det er helt greit, fordi produktet treffer bra på egne preferanser.

Det føles som vi er tilbake på 1930-tallet igjen med "tåler du denne, så tåler du denne" fremferd.
#6
Lade hjemme / Sv: hjemme lade i borettslag
lørdag 05. oktober 2024, klokken 21:36
Om det er din lader, men du frykter at naboen drar ut kabel og lader selv, så kanskje starte med noe enkelt hvor du vil se om noen har dratt ut kabel?
Finnes det mulighet for å låse kabelen fast i noe med sykkellås om du frykter tyveri av kabel? Eller er det bare tyveri av strøm med din eller medbragt kabel?
#7
Lade hjemme / Sv: Zaptec Go vs. Zaptec Pro vs. Tesla Wall Connector 3
fredag 04. oktober 2024, klokken 21:39
Der jeg bruker endring av fase er mellom 230V enfas og 400V trefas.
Normalt lader vi på hytta med 230V enfas og 10-12A.
Skulle vi eller besøkende av en eller annen grunn ha behov for høy effekt kan vi gå opp til 400V16A trefas. Eller noe midt imellom.


Øvrig behov er vel kun ved skjev belastning, flere ladere på samme adresse, uheldig fordeling av forbruk mellom faser ellers i hus osv. Ting som elektriker stort sett kan justere på en gang for alle ved behov.

For øvrig vant Zaptec testen blant annet fordi emballasjen var fin for montør og designet var kompakt. Noe som ikke fremstår spesielt sentralt for meg som kunde. Vet en del har slitt med varsel om varmgang i Zaptec laderen (fremstår som helt annet omfang enn brukere av Easee). Kanskje fordi den er sort og så kompakt at den fortere går varm?

Gjengangerfeil hos Easee har vært defekt ledstripe. Min ble byttet pga dette. Gjort på et par minutter etter at ny boks kom i posten.
#8
Lade hjemme / Sv: Zaptec Go vs. Zaptec Pro vs. Tesla Wall Connector 3
torsdag 03. oktober 2024, klokken 22:18
Veldig fornøyd med mine to Easee bokser.
Praktisk å kunne endre effekten via app, følge forbruk, styre smart ved behov etc. Fungerer like bra med alle biler,  så en er ikke prisgitt bilens funksjoner.
Skulle noe mot formodning skje med boksen er bytte gjort på 2 minutter. Klikk gammel av og ny på.
Fjernstyres med mobilnett eller Wi-Fi.

Har ikke sjekket pris så jeg vet ikke hvor konkurransedyktige de er nå, men enkelhet og funksjonalitet er bra. Virker også som selskapet er over kneika mtp at kjøpet er trygt for kommende år.

#9
XC40-EV / Sv: XC40 Hybrid i Sandvika storsenter ulykken
onsdag 02. oktober 2024, klokken 08:50
Feil pedal forekommer ofte, uten at det må være noe teknisk feil med bilen. Kona til en bekjent klarte det i en Model S i et parkeringshus hvor det ble en del skader.
Krampe i benet, tråkket på feil, fått illebefinnende etc. Virker som om teknisk feil med bilen er en svært sjelden årsak til utilsiktet akselerasjon. Hos Toyota var det vel noe med løse gulvmatter?
I tillegg kan det sikkert være tilfeller hvor folk uforvarende kommer borti styring av cruisekontroll, aktivering, hopp til siste hastighet osv og kanskje ikke rekker skjønne hva som skjer eller tråkker på feil pedal i panikk.
Automatisk hopp til at det må være teknisk feil virker å ha svært lave odds for å være riktig, selv om bilen har hatt tilbakekalling på ett eller annet tidspunkt.
#10
10cm kortere enn ID4, så den er kompakt men romslig. Bagasjerommet ser ganske effektivt ut mtp plass.
Det gikk tålelig greit rundt med EQC sine 500 liter, så det kunne kanskje gått greit for oss selv om 470 liter er litt i minste laget.

https://m.youtube.com/watch?v=jrT7-Vh0CQA&pp=ygULc2tvZGEgZWxyb3E%3D
#11
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 30. september 2024, klokken 21:56
Kunne godt hatt en autonom bil som kjørte deler av veien til hytta.
Siste del opp på fjellet ser jeg derimot ikke for meg at en autonom bil håndterer bra nok når det er krevende forhold nærmeste 10-20 årene.

Det mest nyttige scenarioet for oss tenker jeg er de gangene vi gjerne skulle hatt to biler. Da er det ofte slik at en autonom bil kunne kjørt i skyttel og dekket flere behov.
Kommer vi dit kan det dog godt hente autonom bildeling vil løse samme problem.

Det hender også vi drar på middag hos venner hvor vi har med diverse (mat, barn, hund) og vi kunne tenke oss et glass vin eller to. Da hadde det vært fint å kunne kjøre til vertskapet og la bilen kjøre hjem på slutten av kvelden.
#12
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Q6 - tester
fredag 27. september 2024, klokken 22:47
EQE SUV står øverst på min liste i dette segmentet. Men har bare kjørt ix50 så langt så det kan potensielt endre seg om jeg tester alle tre.
Rett og slett basert på tiden med EQC som jeg synes var veldig bra.
#13
Model Y / Sv: Lakkfeil takbue model Y
fredag 27. september 2024, klokken 11:49
Fort gjort at det blir fargeforskjell dessverre. Enten umiddelbart eller over tid.
Jeg fikk skade på min EQC når den var to uker gammel, og selv om verkstedet var stort og kjent, og brukte korrekt farge, så ble det en bitteliten nyanseforskjell som irriterte meg helt frem til jeg solgte bilen.
Kommer dog helt an på hvor petimeter en er. Noen ser ikke slike forskjeller. For andre skjærer det i øynene.
Å bytte hele delen er ikke nødvendigvis noen bedre løsning det heller. Min erfaring er at hele paneler ikke kommer ferdig lakkert fra fabrikk. De sendes ulakkert og lakkeres lokalt. Resultatet blir det samme.
#14
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Q6 - tester
fredag 27. september 2024, klokken 11:21
Så den siste gjennomgangen av Autogefühl nå hvor de viste frem en sort Q6.
Unektelig en moderne og lekker bil. De buede OLED-skjermene, head up med AR, lyssignaturer, hengervekt, batterikapasitet, ladehastighet osv virker å være veldig bra. Virker for øvrig å være typisk solid tysk, med solide dører som lager dump lyd, tyder på at den er godt sammenskrudd og godt isolert. Knapper for senk av bakseter, knapp for senk av bakaksel ved innlasting, regner med hengerfeste er elektrisk?

Noen bommerter, men alt i alt en interessant bil. Får se an rentenivået mtp om det blir ID7 GTX, eller gå en klasse opp neste år når bilen nærmer seg 2 år :)
#15
Gjenganger det dessverre. De som påberoper seg å være de eneste som har "sett lyset" og forstått det alle andre ikke forstår, er de som i langt mindre grad evner å være kildekritiske.

Utfordringen er at det er en velgerskare som er svært enkle å engasjere og spille opp. En så det blant annet når Trump ikke ville gi fra seg makten hvordan han navigerte med sin kommunikasjon. Forkastelig, men forutsigbart og gjennomskuelig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA