Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Øyvind.h

Sider: [1] 2 3 ... 786
1
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona 2019 brukt
« på: I dag kl. 08:55 »
Elsker svaret ditt, og hvordan du slo ned det bastante svaret fra Indianrunner70. Fikk meg til å le.
Må vel heller si det understøtter Indianrunner70 sitt innlegg ganske godt?
Han skriver at den ikke er egnet for barnevogn eller småbarnsfamilier. Han skriver ikke at det er umulig, men når en liten vogn tar det aller meste av bagasjeplassen, selv med senket gulv, understøtter det hans innlegg langt mer enn det «slås ned». Småbarn ligger i dypvogn. Usikker på om selv Brio Smile med denne montert ville fått plass, eller om kun understellet kan ligge baki og toppen må ligge i baksetet?
Med små barn må en av de voksne påregne å sitte både foran og bak, avhengig av lengden på tur.

Når vi fikk barn byttet jeg fra Polo til Passat. Nettopp for å få plass til både barnevogn og bagasje på en trygg og effektiv måte. Vi kunne kanskje klart oss med Poloen, men kombinasjonen småbil og barn kan være ganske strevsom. Vi hadde Leaf en kort periode med barn. Den er ikke ulik i bagasjeplass. Det var mye organisering og styr for å få det til å funke den korte perioden.

2
Men hvordan får en tak i eNiro med app om en ikke sikret seg plass på venteliste? Blir vel fort 420-430" kanskje på Finn? Da er det ikke langt opp til en Model 3 long range (sr+ koster 430) hvor du får helt andre ytelser, 4wd, hengerfeste og et ferdig ladenettverk

3
Model X / Sv: Levetid bremseskiver
« på: I går kl. 16:59 »
Min hadde gått 72-73.000km når jeg solgte den. Tror ikke Tesla har tatt bremseservice, da jeg har bedt om det men ikke fått noen faktura eller info om det på servicerapport.
Bremsene virket fortsatt helt fine når den ble solgt. Ingenting påpekt på service i hvert fall, noe jeg vil tro de ville gjort om de mente de var slitt?
Jeg vil vel tro bremser/bremseklosser bør byttes i løpet av de nærmeste 20-40.000km, men jaggu ikke sikker.

4
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: I går kl. 13:12 »
Hadde de hatt en ryddig og korrekt tilnærming til hendelsen i både i tekst og video hadde det vært litt mer aksept for clickbait-tittelen :)
Slik jeg leser det gjorde han en grov feilvurdering, flerret opp dekket og promoterer det som et "Tesla-sjokk". Klart det selger bra og får mange klikk. Men da bør en i det minste forvente at en bak overskriften finner en korrekt og ryddig beskrivelse.
Kanskje en litt ydmyk tone mtp skadene han har påført bilen på grunn av sine handlinger.

5
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: I går kl. 12:54 »
Skikkelig klickbait-artikkel.
Her har det vært lekkasje i dekket, journalisten så varsel om trykk. Lite trykk kan føre til skikkelig varmgang (sjekk bare opp historikken rundt hvorfor krav om dekktrykk-overvåkning kom så tidlig i USA).
Så velger han å fortsette å teste, hevder at dekket tidligere er skadet og reparert (noe som er feil) og publiserer det med overskriften "Sjokk under Tesla-testen".

Det sjokkerende her er at han som biltester unnlater å reagere på varsel-lampen, fortsetter å teste, skylder på en ikke-eksisterende reparasjon og deretter lager en video som publiseres med feil info.
Greit nok at Tesla får korrigert dette i artikkelen, men overskriften og videoen er det mest tydelige.

6
Kia Niro EV / Sv: Ettermontere frunk
« på: I går kl. 09:12 »
På ferie er alt lov :D Genial boks med enormt med plass. Kan vel pushe vektgrensene litt om den lastes fullt med tunge ting, men Motion 900 XXL var redningen når vi skulle på langtur i 2016.

7
Til S85`en kjøpte jeg McLaren XLR. Den gikk ned i frunk og bagasjerommet bak var helt fritt. Dypdelen til Emmaljungaen gikk også ned i frunken, med mulighet for å fylle bagasje både oppi den og og på sidene.
Når de ble litt større gikk vi for en City Jogger GT. Den ble veldig kompakt når den ble pakket sammen, men fortsatt god i bruk.

Men - sjefen i huset vil jo gjerne ha den aller største Emmaljungaen i tradisjonelt design. De er gigantiske og lar seg ikke pakke så mye sammen.

Veldig greit med vogn når ungene skal sove og voksne skal bevege seg eller trenger armene frie.

8
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 22:52 »
Kan ikke sammenligne Teslas app med det VAG leverer. Om en er vant med app som er veldig ustabil har en ikke tillit til at den fungerer og den verdsettes mindre.

Har en derimot app som er dønn stabil, svarer på et par sekunder og som feiler kanskje en gang i året er situasjonen helt annerledes.

Erfaringen så langt er at også Mercedes leverer rask og stabil app. Bruker 2-3 sekunder på å sjekke status og ca 3 sekunder fra kommando sendes til den er utført.

9
Andre Elbiler / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 22:47 »
Håper virkelig ikke de begår en så stor tabbe :(
Må da gjøre et snev av research i markedet de skal lansere den i???

10
Mach-e / Sv: Forsinket levering av Mach-E
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 22:35 »
Bra for pris. Men da blir det sikkert enda lengre ventetid og vanskelig å få tak i biler.

11
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 22:34 »
https://www.tu.no/artikler/na-er-salget-av-den-elektriske-folkefrakteren-eqv-i-gang/492838

For øvrig - kjøp vogn som passer i bilen, ikke bil som passer til vogna. Førstnevnte er mye rimeligere :)

12
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 11:58 »
Ja den mørke kupeen i PS2 ga helt klart en effekt på hvor kompakt den oppleves.

4 voksne på langtur tipper jeg går helt greit, så lenge de som sitter i baksetet ikke er veldig høye. Vi snakker ikke eUP her altså :) En "fingeren i været" følelse er kanskje god nok takhøyde/benplass opp til 170-175cm høyde.
Som du sier er jo lenge på rygg/bein individuelt.
Det var muligens litt trangt for føtter under førersetet, men er en bare to i baksetet sitter en sikkert litt på skrå uansett. Og en synker jo litt mer nedi på langtur også.

13
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 11:05 »
Er den objektivt sett trangere i kupeen, altså? Jeg har ikke sittet i Polestar enda, og har veldig begrenset erfaring med TM3. I sistnevnte merket jeg meg at knevinkelen ble veldig spiss i baksetet på grunn av høyt gulv, men jeg la ikke merke til problemer med takhøyde (er rundt 189 høy).
Jeg har ikke gått over med målebånd og jeg har ikke sittet i dem side om side (hoppet rett fra den ene til den andre). Men jeg har kikket på PS2 to ganger, og sittet i Model 3 en 3-4 ganger. Ene gangen jeg var innom var en kollega med XC60 med. Han vurderte PS2 som et alternativ, men konkluderte nok med at den ble for liten.
PS2 oppleves veldig kompakt. Den har en flott moderne førerplass med meget god infotainment. Interiørkvaliteten opplevde jeg som god. Ikke veldig premium, men godt over typisk asiatiske biler. Spotify og Google maps er på plass, med bra brukergrensesnitt.

Når jeg satt meg i baksetet skallet jeg i taket (er 186cm ca). Nå klarer jeg ikke huske helt nøyaktig hvor mye plass jeg manglet i høyden, men jeg tok bra oppi taket. I tillegg opplevde jeg at bakseteryggen var mye rettere enn forventet. Vinkel mot gulv husker jeg ikke helt, men tror sitteputene var ganske korte og ikke særlig støtte under lårene. Det var ikke særlig med plass mot forsetene heller. Kombinasjonen kort benplass og kort sittepute vil jeg tro gjør bakovervendte seter til en utfordring.

Men - ikke ta det som noen fasit. Jeg har bare sittet i bilen et par ganger, og konklusjonen ble da at den plassmessig blir et for stort steg ned fra EQC`en, som heller ikke er en spesielt stor bil. Selv om jeg likte førerplassen i PS2 og infotainmentopplegget. Ytelsene er også bra, hengervekten helt grei, god bakkeklaring og antatt god ladehastighet. For at PS2 skulle fungert for oss plassmessig måtte vi hatt takboksen permanent på hele året. God størrelse på bagasjeluken, men jeg ble ganske skuffet over størrelsen på selve rommet. Mulig en barnevogn har bedre plass der enn M3, men da tar den nok praktisk talt hele bagasjerommet vil jeg tro.
Bagasjerommet er relativt begrenset i alle retninger. Jeg hadde eNiro en kort runde og jeg tror jeg ville fått en del mer inn i den enn PS2.

Men som sagt - det er basert på min opplevelse uten målebånd eller test side ved side. Model 3 opplever jeg som en mer romslig bil i kupeen, selv om den heller ikke er noen storbil.

14
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 10:17 »
Jeg likte interiøret i Ipace. Fint glasstak, passe rommelig kupe og ok bagasjerom. Med størrelse på felgene blir også eksteriøret ganske kult. Men infotainment var litt gammeldags, og hengervekten er aaaalt for lav. Det holder til kvist og litt småkjøring, men min enkle normalt store boggihenger veier 346kg. Da er det 400kg igjen til last.
Selv 1800kg på EQC kan bli litt smått. Til helgen skal jeg legge torv på garasjetaket. En full henger med 3 paller med torvsekker ender på ca 1800-1850kg. Klarer det på to turer. Med iPace kunne jeg strengt talt ikke hatt en eneste pall på hengeren. I tillegg mener jeg kuletrykket er begrenset til 45kg eller noe sånt, så løsningen høres ikke veldig robust ut.

Men for alle som har liten lett henger og "aldri" kjører med henger eller flytter noe tungt er sikkert 750kg mer enn nok. 45kg holder jo til et par sykler med saksestativ.

Når det gjelder komfort er dette EQCs paradegren. Den opplevd stilleste elbilen, med et understell som maskerer bort det aller meste av ujevnheter. I Model X`en trykket jeg innimellom på heving av bilen, men ser jo at det som oftest i praksis er bortkastet.
Akkurat parkering i grøft kan derimot være en ulempe, ettersom laveste punkt er midt mellom hjulene. Da vil det å stå med samme aksling på hver side av en bratt grøftekant ikke være mulig.

15
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 09:49 »
Høres ut som en Polestar 2 er innenfor kriteriene dine også, vel.
Stor bagasjeluke, skiluke, taklast og 1500kg henger i tillegg, så kan brukes...
Om Model 3 blir for trang kan jeg ikke skjønne hvordan Polestar skal fungere. Den er jo trangere i kupeen. Større bakluke, men veldig lite bagasjerom.

Sider: [1] 2 3 ... 786