Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Øyvind.h

Sider: [1] 2 3 ... 811
1
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheter?
« på: I går kl. 13:04 »
Som kunde skulle jeg gjerne sett at Teslas antatt solide forsprang på batteri- og drivlinjekost kom meg til gode i form av vesentlig lavere pris enn konkurrentene.
Jeg vet USD jobbet mot dette, men valuta har også vært ulempe for andre bilmerker som selges i Norge.

2
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
« på: I går kl. 12:55 »
Er ikke sikker på at jeg vil ha det første batteriet Tesla lager selv... Go Panasonic... Tenker jo litt på mekaniske ting som Tesla har laget selv, som Model S sine dørhåndtak, regn"sensor", baklykter, takluke osv osv.....blir sjeldent riktig de første gangene... Pleier ofte å være en grunn til at de andre bil/batteri-merkene ikke har laget ting på den måten...som Tesla ikke har oppdaget...ennå....

Ok, så på grunn av et håndtak så må hele bilen være feil satt sammen. Skjønner.
Cherrypicking much? Om du ikke liker diverse byggekvalitet-eksempler (jeg kan ramse opp en mye lengre liste enn det Towalkordrive la ut) kan vi jo kanskje se isolert på batterier? Hva tenker du eksempelvis om de innledende kvalitetsutfordringene når de introduserte anode med silisium. Strupingen av 85-pakkene? Kontaktor-problemer (både lydproblemer og full kollaps)?
Generell struping av alle pakker basert på DC lading? Valg av en mer begrenset oppvarmings-effekt for Model 3 pakkene?

Tesla lærer stort sett av sine feil, men ikke alltid. Det er grunn til å tro at det nye batteriet er godt gjennomtenkt. Men en bør ikke lukke øynene totalt for historikken.

3
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: I går kl. 12:05 »
For de rekkeviddehungrige hadde det jo vært bra om de kunne satt dette batteriet i en bil med mindre ytelsesfokus.
Jeg tviler på at trippel-motor konfigurasjonen gir bedre rekkevidde, så en kunne fått enda bedre rekkevidde med standard motoroppsett og "plaid" batteriet.
Audi har jo lansert sin "grom-versjon" av E-tron med litt bedre ytelser og trippel-motor. Men den fikk kortere rekkevidde enn standard E55.

Synd Lucid fikk stå såpass kort på tronen. Teslas fokus synes jeg personlig burde ligge andre steder enn enda heftigere ytelser.

4
EQC / Sv: Batteri EQC
« på: I går kl. 11:57 »
Alle de som jobber hos forhandler lader sine e-troner til 100% hver natt. Men disse folka har jo aldri bilene sine mer enn maks et par år, så spiller lite rolle for dem.

Iht diverse studier ser degraderingen ut til å flate ut et stykke ned på 80-tallet. Mener det var rundt 85%.
Ingen elbiler har 15% buffer i topp, så skal en gi et godt og universelt råd som gjelder for alle elbiler er det å lade til maks 90% fast.
Tesla har historisk ikke hatt noen buffer i topp, men kan enkelt settes til 85%. Og jeg mener personlig det er fornuftig å gi brukerne tilgang til toppen, med føringer på bruk.

Litt på siden kan jeg referere til den aller mest erfarne i Norge (og antakelig verden) på avlesning av batterikapasitet hos Tesla (Sigurd). Han har blant annet organisert store avlesningstreff på supercharger og sitter på et solid datagrunnlag. Han meldte på et tidspunkt at han så høyere degradering på demobilene fra Tesla enn de andre. Dvs. biler som lades til 100% hver natt, og som antakelig også kjøres noe hardere enn snittet. Om det er 100% ladingen, effektuttak eller kombinasjon som resulterte i høyere pakketap er vanskelig å si. Men antakelig en kombinasjon. Ettersom bilene ikke har buffer på topp (med enkelte unntak) er det helt som forventet.
Pakker med noe buffer på topp vil degraderes noe tregere, men å unngå konsekvent 100% lading opplever jeg at er godt dokumentert og bra tiltak for å redusere tap.

5
EQC / Sv: Feil på EQC
« på: I går kl. 11:49 »
EQC skal støtte OTA. Om det faktisk kommer noe OTA gjenstår å se, og jeg tviler nok på at alle bilens styringsenheter kan oppdateres OTA. Det er nok mer snakk om GUI/MBUX, nye tjenester der osv.
32A oppdateringen spurte jeg min forhandler spesifikt om før jeg hentet ut bilen og fikk bekreftet at den var på plass.

Og som forventet lader den med 7,4kW både fra 230V32A enfas og fra 400V16A trefas.

6
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
« på: I går kl. 11:44 »
Det er vanskelig å treffe dønn likt på alle parametere (primært batteriets temp og SOC). Men, erfaringsmessig skulle en tur som jeg tok da (når jeg ladet på BKK) resultert i maks effekt. Spennet for når en får høyeste effekt er ikke så smalt. Utetemp var vel kanskje 6-8 grader, hadde kjørt i rundt 4 timer og kom fra Oslo.
Før turen så jeg andre hadde nevnt at de ikke fikk god effekt på Maurset, og når jeg delte erfaringer i merkeforum i etterkant kom samme respons fra andre. Ingen krise for min del, for laderen lå bare 10-20% under der den burde ligget, men jeg registrerer at den lå lavere og at en del andre har samme erfaring fra forskjellige merker.

Som du sier kan det være at Ionity i større grad er optimalisert for bilene fra sine eierselskaper. Konspiratorisk kan det være tilsiktet, men velger å tro at så ikke er tilfelle. Tyskerne tar nok ikke slike sjanser etter dieselgate...

Helt konkret brukte jeg MR 1-2. 30. august. Plugget i ca kl 09:18. Skulle det dukke opp noe i loggen som tilsier at "feilen" ligger på bilsiden står du fritt til å dele informasjonen her. Jeg er alltid åpen for å lære, og for at andre kan lære av mine feil/erfaringer.

Og så det er sagt - jeg er samlet sett fornøyd med lading ved BKK! Flott at det står noen ladere her og der :) Maurset var rimelig øde, men ser ut til at det skal komme opp en kiosk/cafe der, og Tesla setter vel opp en del stolper der nå som gir mer trafikk og driftsgrunnlag for service-tilbud.

Appen fungerte fint og prisingen var bra. I etterkant ser jeg at jeg fint kunne kjørt ned til Eidfjord og ladet der, men uten behov for annet enn benstrekk og litt oppdatering på nett/epost var det helt kurant sted å stoppe.

7
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
« på: I går kl. 09:55 »
Synes BKK fungerer bra og har bra grensesnitt.
Det eneste jeg opplever at trekker ned er effekten de leverer. Den virker å ligge lavere enn det eksempelvis Ionity leverer. Eksempelvis ladet jeg på Maurset og fikk vesentlig lavere snitt enn jeg burde hatt, og jeg ser flere kommentere det samme. Mulig det ligger begrensninger på inntakssiden som gjør at den må reguleres?
Effekten varierte også noe i sesjonen, tilsynelatende uten god forklaring.

8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 21:53 »
Facebook har noe sånt som 1,7 milliarder brukere og sitter på helt en avsindig plattform med brukerdata.
Ikke helt sammenlignbart, men forsåvidt en grei benchmark ift verdsetting.

9
EQC / Sv: Batteri EQC
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 17:12 »
En kan begynne med manualen, som blant annet påpeker at hyppig lading til 100% elder batteriet raskere.
Så den som har fortalt deg at det ikke er skadelig har ikke engang lest bilens dokumentasjon...

Ut over dokumentasjon fra Mercedes kan en også ta utgangpunkt i generell forskning på batterier av denne typen. Fullading anbefales ikke. Faktisk bør en vel godt ned på 80-tallet før degradering flater ut.

10
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
« på: Mandag 21. ſeptember 2020, klokken 14:31 »
Argumentene dine vedrørende utbygging faller på sin egen urimelighet da Tesla må tilpasse kapasiteten sin ut i fra behovet uansett.
Ja det er jo hele poenget? Om Tesla skal tilby samme opplevelse til hele bilparken som de tilbyr eierne må de sette opp 3-4x antall stolper. Og dette må naturligvis de nye brukerne betale for. De bør ikke diskriminere kunder.

Det er helt klart bedre om alle som bygger ladestasjoner åpner for lading av alle merker.
Enig. Tesla har valgt en modell med høy inngangspris (del av kjøpspris) og lav brukspris. Hver aktør står fritt til å velge sin modell.
Om utenforstående i dag ønsker tilgang til nettet bør de kunne betale de samme 10-20-30.000,- up front slik eksisterende brukere har gjort. Det vil sikre videre oppdimensjonering. Tesla får ikke korrekt betalt for nettverket om de skal ta noen kr per kWh for at folk skal kunne lade fredag ettermiddag i fellesferien langs E6. Det sier seg selv. Skulle de gått for pris per kWh ville vi nok fort snakke noen tiere per kWh. En kjøper ikke bare strøm. En kjøper en sømløs stressfri ladeopplevelse med god kapasitet over hele Europa. Så får det være opp til hver enkelt om det har en verdi eller ei. De som ser verdien kjøper tilgang. De som ikke ønsker tilgang velger andre tilbydere.

Noen velger time på Elixia med utdannet instruktør. Andre velger en tur i skogen.

11
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
« på: Mandag 21. ſeptember 2020, klokken 13:51 »
Så det er bedre for miljøet at Tesla bygger nødvendig infrastruktur? Eller er poenget at Teslas infrastruktur er for god og må ha større grad av kø, for miljøets del?
Du skrev ikke at det var bedre for miljøet. Du skrev at det ville komme eiere av Tesla til gode. Og det er det jeg ikke helt klarer å se så lenge kapasiteten skal forbli på nåværende nivå, eller om utbyggingstakten kun justeres opp mht hvor mange andre biler som kjøper tilgang men ellers likt dimensjoneres slik det gjøres i dag. Da er primært mer finmasket nettverk jeg ser på som positivt. Ellers ikke så nøye om jeg kommer til en stasjon med 20 eller 60-80 stolper avhengig av om det er lukket eller åpen.

En åpning nå ville ført til mindre kø på andre stasjoner (som ikke er dimensjonert korrekt) og mer kø hos Tesla (som er dimensjonert godt, men som på ingen måte er dimensjonert til å håndtere alle elbilene.
Så lenge alle som ønsker tilgang går inn med samme sum og bidrar til nødvendig oppskalering er jeg positiv til at nettverket åpnes.
Alternativet er at det betales kun per kWh eller kWh og minutt for de som vil bruke nettverket. Men det blir nok ganske dyrt mtp dimensjonering. Vi er fort over Ionity prisene.

12
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
« på: Mandag 21. ſeptember 2020, klokken 11:06 »
Men en åpning av eksisterende nettverk og utbygging etter dagens modell, vil jo også komme Tesla eiere til gode?

Det vil antakelig gi flere valgmuligheter da dette kanskje åpner for mer finmasket nettverk. Men ut over det ser jeg ikke umiddelbart store fordeler. Skal Tesla betjene hele markedet (dvs alle må kjøpe seg inn up-front slik som eierne) må de øke antallet stolper med 3-4x.

For meg er det jo ikke viktig om en lokasjon har 20 stolper kun for Tesla, eller 60-80 stolper som skal betjene alle merker. Jeg er usikker på hvilken merverdi det skulle gi meg.

Eneste fordel jeg ser er at nettverket kanskje blir mer finmasket, rett og slett grunnet mangel på plasser hvor en kan etablere stolper i så stort antall.

Eierne nyter jo uansett godt av jevn og god vekst i både lokasjoner og antall stolper, uten behov for investering fra andre bilprodusenter. Det er en del både ulemper og fordeler ved å åpne nettverket.
Det som er sikkert er at det må gigantiske investeringer til for å kunne åpne for alle og samtidig gi samme kundeopplevelse for Tesla-eiere. Derav poenget med at alle som skal ha tilgang må betale 10-20-30.000,- upfront.

13
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
« på: Mandag 21. ſeptember 2020, klokken 10:23 »
Tesla har på ingen måte tatt etableringskostnaden for å tilby lading til alle. De har kun tatt foreløpig etableringskost for å betjene egen brukermasse.

14
EQC / Sv: Bagasjeromsmatte
« på: Mandag 21. ſeptember 2020, klokken 09:53 »
Fikk med gratis til kupeen, men ikke bagasjerommet.
Da fikk du både gummimatter og de originale velourmattene, eller måtte du velge ? jeg fikk beskjed at BOS i juni at de ikke hadde gummimatter. De hadde visstnok sluttet med det..  :o
Ja amg matter pluss gummi.

15
EQC / Sv: Bagasjeromsmatte
« på: Mandag 21. ſeptember 2020, klokken 08:10 »
Fikk med gratis til kupeen, men ikke bagasjerommet.
Hadde en biltema matte liggende som jeg tilpasset målene på til bagasjerommet.
Tror den kostet 2-300.

Sider: [1] 2 3 ... 811