Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Rav4_EV

Sider: [1] 2 3 ... 128
1
Lade hjemme / Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
« på: Tirsdag 16. Mars 2021, klokken 15:46 »
Egentlig litt rart at en får fylle bensin selv.

Det er jeg helt sikker på hadde vært strengt forbudt i dag om bensin hadde vært et nytt drivstoff. ;)

2
Leaf 2010-2017 / Sv: Disko i bilen
« på: Torsdag 04. Mars 2021, klokken 18:05 »
Kjøp nytt 12 volts batteri !

3
Model X / Sv: Bestille X nå?
« på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 15:09 »
De trenger ikke å komme på høring. Kommer gjerne rett før jul i budsjettforhandlinger og gjelder fra 1.1.21

4
Elbiler i media / Sv: Må i følge Viking kjøre elbilen for å lade 12V-batteri
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 14:02 »
Ingen elbil trenger å være i bevegelse for å lade 12 volt batteriet.

Sånn i utgangspunktet skal elbilen styre oppladingen selv. Noe utlading skjer selv om all elektronikk "sover" i bilen,

Den "våkner" med jevne mellomrom og vil flytte energi fra drivbatteri til 12 volts batteri.

Hvorfor en elbil plutselig har tomt 12 volts batteri har flere årsaker.

1. Programvarefeil, med mye elektronikk ombord kan det være feil som gjør at enheter ikke "sovner".

2. Bilens drivbatteri har så lav ladekapasitet (SOC%) at den ikke kan levere mer uten selv ta skade.

3. 12 volts batteriet har allerede blitt delvis ødelagt fordi bilen er lagret og batteriet har vært tom flere ganger mellom fabrikk og kunde.

4. 12 volts batteriet er utslitt og har ikke kapasitet nok til å holde bilen i live mellom hver gang den "sover"

5. Elbilen vil koble ut lading av 12 volt i korte perioder under ladeprosessen for å kalibrere drivbatteriet. Da er det viktig at 12 volts batteriet har kapasitet til å holde bilen "våken"

Husk at 12 volts batteri er blybatterier og lever sjeldent mer enn 3-5 år
På en elbil får du ikke noen tilbakemelding før det er tomt. En fossilbil vil dreie saktere på starteren lenge før det blir full stans.

Så til slutt en advarsel: 12 volts batteriet koster 800-1500 kr. Om dette har kritisk dårlig kapasitet kan omformeren mellom drivbatteri og 12 volts batteri blir kortvarig overbelastet og havarere. Denne koster fort 20.000 kroner og oppover. Kjøp nytt batteri om det er over 3-5 år. Billig forsikring  :)

5
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Litt for kort kabel.
« på: Mandag 01. Februar 2021, klokken 07:31 »


Inferno, m.fl. som feks Deltaco (på Elkjøp) stammar vel alle frå Besen fabrikken. Vi sel også ladeboksar og ladekablar derifrå på jobben.


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no


Og disse går i feil på "diodetest"?

6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvorfor så billig Fortum-lader?
« på: Lørdag 30. Januar 2021, klokken 12:54 »
10 øre/minuttet er 6 kroner timen for 22 kW. :o

Dette er langt under prisen bare for strømmen.

Om dette er sant, vil det neppe vedvare.

7
Lade hjemme / Sv: Forvirret i ladejungelen - hvilken ladeløsning velger jeg?
« på: Onsdag 20. Januar 2021, klokken 19:18 »


En ting er i dag, men satser også på en "framtidsrettet" løsning. Om noen år regner jeg med at også andre bilen skal erstattes med elbil. Men har ellers fått gode svar etter å hatt elektriker på besøk for å få pristilbud. Ifølge elektrikerne kan det legges opp 32A og så setter man ellers opp begrensning eller ha dynamisk regulering.




Da er nok en "fremtidsrettet" løsing bedre med to ladestasjoner om du planlegger flere elbiler.
Vi har 2 elbiler og 2 ladestasjoner. Kunne ikke tenke meg alt plunder med å dele.

8
Lade hjemme / Sv: Forvirret i ladejungelen - hvilken ladeløsning velger jeg?
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 15:56 »
Om trådstarter heller oppgir hvor langt han kjører per dag og hvor mange timer han står parkert med mulighet for å lade, er det lettere å gi svar.

En 16A ladeboks gir deg fint 15-20 km per time i ladehastighet.

9
Kjøpe elbil? / Sv: Kan du taue en elbil for å lade den opp?
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 08:12 »
Det er det som er perfekt med å slepe en elbil. Trenger ikke elastisk tau da tauet kan holdes stramt ved regenerering.

10
Kjøpe elbil? / Sv: Kan du taue en elbil for å lade den opp?
« på: Mandag 18. Januar 2021, klokken 18:50 »
Bare tull, det er den samme elektronikken som driver bilen framover som sørger for regenerering. Du kan taue til batteriene er fulladet.

11
Feil Narvestad, det er 3 fas 315A og mer enn nok strøm ;D

12
*Gjesp* Enda en Narvestad har meldt seg til tjeneste  :(

13
Første post i tråden er sitert under. Om styret ikke setter noen begrensing, men lar hver enkelt beboer belaste opp til 32A 3 fas 22kW er det fare for at vern på 315A kan gå.

Om det skjer, hvor ligger ansvaret?
- styret i sameiet?
- nettselskapet?
- beboer som belaster for mye?
- elektriker som kobler det opp?
- eller andre ?

Hvordan tror du resten av nettet er konstruert? Man har ikke lokale styrer uten fagkunnskap rundt en trafostasjon som setter begrensinger etter synsing.

Her burde trådstarter bytte sikring og sette opp ladeboksen til 16A via elektriker. Så burde lokale- og riks-synsere ta seg en velfortjent juleferie  ;D
Har sittet 12 år i kommunestyre og hørt på folk som skal mene noe om områder de ikke har hjemmel til å utøve makt. Verden går ikke tom for slike mennesker. ;)

14

Nåja. Nettselskapet har anledning til å regulere effekt (enkelte steder i Agder får man ikke godkjent mer enn 8A 1-fase til lading), så det ville ikke være merkelig om styret kan gjøre det samme siden problemstillingen er identisk (for svakt nett på stedet til at alle kan lade raskt).

Slikt har et borettslagstyre verken kompetanse eller lovhjemmel til å regulere. Når jeg leser posten din skjønner jeg hvorfor det gjøres så mye feil i maktutøvelse i styrer :(

15
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Barelade boksen er på lager
« på: Fredag 25. Desember 2020, klokken 11:15 »
Kan jo ikke brukes for mode 2 lading den verken oppfyller kravene eller at produsent har opplyst noe annet enn at det er en mode 3 lader. Villedende markedsføring. >:(

Sider: [1] 2 3 ... 128