Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PAS

#1
Model S 2013 - 2022 / Dekkhotell moss/rygge ?
tirsdag 01. april 2014, klokken 13:29
Det er tid for å få ut sommerdekkene fra mittdekkhotell.no i Oslo.  og det ville vært praktisk med et dekkhotell i Moss RYgge området. Tesla skal jo åpne Service senter her snart og må ha en dekkhotell avtale. Ringe TM i Oslo, men de viste ikke om når og hvor Tesla Rygge skulle åpnes. Er det noen som har erfaring med dekkhotellene i Rygge mht håndtering, av pg påmpontering av  Tesla dekk.?
Vil helst ikke overlate bilen til noen som ikke har erfaring med oppjekking osv, og som leilihgetsboer uten stor garasjejekk er det upraktisk å gjøre dette selv
#2
Sitat fra: daniel_mh83 på torsdag 20. februar 2014, klokken 22:22
Hei,

nå spør jeg sikkert dumt for mange her! men jeg er relativt ny her inne på forumet, eller hvertfall på denne tråden!

Jeg venter nå min Tesla om ikke så lenge, jeg har noen spørsmål jeg trenger hjelp til.

1.Jeg bor i borettslag i Oslo, vi har ikke lagt ut strøm men jeg bor rett ved felles parkeringen. Jeg tenker derfor at jeg skal trekke skjøteledning til bilen! 5-7 meter. Lar det seg gjøre?

2. trenger jeg noe annet en det som følger med Teslaen for å bruke vanlig stikkontakt strøm fra hjemmet? vis i såfall hva trenger jeg å kjøpe?

håper på rask og konstruktive svar :)

du trenger kraftige saker det er snakk om store strøm mengder som vanlige skjøteledninger ikke er dimensjonert for. Helst 2.5 mm
feks en kombinasjon av

http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

koblet til en 16A kurs som det ikke går så mye annet på om natten

og
http://www.clasohlson.com/no/Skj%C3%B8tekabel/Pr363097000

og  med blått adapter til ladekladden (følger vel nå med)
¨
Det beste er å få gravet ned en kabel fra ditt eget sikringskap til en egen ladestolpe der du parkerer
#3
påmeldt, dette må prioriteres foran skitur
#4
Sitat fra: i_expect på søndag 26. januar 2014, klokken 22:16
Da har jeg svaret for januar 2013: Kan man kjøre Brokelandsheia-Gol med Tesla i et snitt på -7 grader og snø? Ja, med en mellomlading i feks Drammen (takk til deg Johan!). Veldig bra det opplegget med "ladekamerat"!
Kan man kjøre Gol-Brokelandsheia i et snitt på ca -7 og etterhvert tett snødrev? Nesten...

Kjørte opp til Gol på Fredag. Da gikk det på håret. Hadde ca 10km igjen da batteriindikatoren viste 0. Etter hva jeg har lest tidligere burde vi klare det, og vi klarte det. Men de siste 5 milene gikk i sakteste laget for enkelte andre billister, men vi kjørte ut for å slippe frem!

I dag fyllte vi opp mens minsteungen fikk noe mat på Gol. Vi gav oss når indkatoren viste nesten helt fullt og la av gårde. Da vi kom til Mjøndalen bestemte vi oss for å kjøre videre uten å stoppe i Drammen for å lade (tabbe!). Vi regnet på det og mente at dette burde gå fint. Været var greit. litt våt veibane, men ikke snøvær. Da vi kom på E18 snudde det faktisk totalt og etterhvert ble det mer og mer snø og tyngre og tyngre å kjøre. Jeg lå ALDRI over 96km/t i 100-sonen og var pinlig nøyaktig på fartgrensene nedover og lå under i store deler av Telemark. Jeg hadde etterhvert under 200kwh i snitt til tross for snøværet.

Og det så ut til å gå greit helt til etter at vi passerte Skien/Porsgrunn. Da forsvant km fort. Bakken ned fra bomstasjonen på Østerholtheia gjorde godt og vi var helt sikre på at dette ville gå bra. 700 meter fra innkjøringen til Brokelandsheia fikk vi meldingen vi absolutt ikke ville ha: Pull over safely. Bilen var tom!

Forferdelig irriterende. Og ikke minst når annen familie som også kjørte fra Gol i sine fossilbiler begynte å ringe  :-[ Denne episoden kommer de aldri til å glemme... Jeg har alltid skytt av at å kjøre tom for strøm gjør man bare ikke. Det er da bare å stoppe å lade litt... Jaja. lærepenge ble det i alle fall.

Vi ble stående en stund på veien og fikk også beskjed om lavt 12v batteri, så jeg fikk ikke en gang satt bilen i Tow mode. Snakket med Tesla som foreslo at jeg bare skulle dra den opp allikevel. Godt det var snødekke og glatt... Måtte booste 12v på bilen ytterligere før den våknet til liv og ville ta lading.

Etter å ha blitt hentet av naf og kjørt til Cinderella ble jeg henvist til passasjersetet av kona  :)

Stoppet bilen helt eller var du bare lydig da den flashet: Pull over!
Det er en skjult reserve på  10-20km etter at den står på zero

#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: SUDDEN DEATH
onsdag 04. desember 2013, klokken 15:07
Sitat fra: MR Tesla på mandag 25. november 2013, klokken 14:15
NAF fikk vekket bilen idag med å lade på 12v batteriet- da bilen endelig våknet sa de at jeg måtte kjøre minst en halv time for å lade batteriet- det kan vel ikke stemme ? Det er vel ikke en egen Dynamo til 12V? Tror ikke alle som er ute å gir service har hatt Teslakurset?

Etter min første "sudden death"   - var trådstarter  har jeg nå hatt en fulladet slik liggende klar i trunken
Forløpig har jeg ikke hatt bruk for den

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-1100-A-37903/

#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Alloygator? Erfaringer?
mandag 28. oktober 2013, klokken 22:26
Bestilte Alloygator fra England etter å ha lest div innlegg på dette og andre forum. Men monteringen så ikke helt lett ut, man skal slippe ut noe luft og så presse de inn i felgkanten. Det så også ut som om bilen burde jekkes opp.  Tenkte at dette kunne vente til skifte av hjul. Fikk skiftet til vinterjul på mittdekkhotell.no i dag, men de hadde ikke erfaringer med Alloygator. De prøvde å få de på sommerdekkene, etter å ha tappet ut en del luft, men fikk det ikke til. Da var det snakk om å vrenge hele dekket av felgen først, men det tok jeg ikke sjansen på  så jeg lot det være. De anbeflate helelr ikke å bruke ALloygator . Har en nå pakke grå Allygator  til billigslag om noen vil prøve seg
#7
kommer rett fra mittdekkhottel.no og har byttet ut mine 21 Miechelen sport med 19 tommer piggfri Nokia R2.  Etter 10 min begynte dekktrykk varsel å lyse. Stoppet på Shell på Ås, trykket var 45 bak og 42 foran (nomielt  38/42), men dekkene var jo varme. Fylte på litt foran, men etter 10 min kom warningen opp igjen. Lurer på om dekktrykksensorene skulle ha vært omkalibrert ?.
Forøvrig: merkbart mindre hjulstøy med 19tommer piggfri, men litt mer "flytende" følelse ved raske svinger og filskift. De sitter ikke så klistret på veien som 21 tommere, men det er "no free lunch" Virker også på første tur med 19 tommer somom kw/km går litt ned
Er det noen andre som har hatt trøbbel med dekktrykk sensorer etter dekkskift?
#8
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
fredag 04. oktober 2013, klokken 17:07
Det er mittdekkhotell.no på  Ensjo  som er samarbeidspartneren til Tesla. Vinterdekkene hentes der og de tilbyr også oppbevaring av sommerdekkene
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Deep Sleep
fredag 04. oktober 2013, klokken 14:27
Sitat fra: MrUnderhill på fredag 04. oktober 2013, klokken 13:00
Sitat fra: PAS på fredag 04. oktober 2013, klokken 12:42
Selv om skjerm var død og bilen i deep sleep, virket fob'en på frunk og trunk
Da må det vel være igjen bittelitt strøm på 12v batteriet? Ikke nok til å "starte" bilen, men nok til å løse ut trunk / frunk. Det betyr jo uansett at en 12V lader med batteri kan være nyttig, og er tilgjengelig selv om den ligger i frunken  :-)
Det var 11,8 V mellom de to polene i frunken, sikkert nok til å åpne opp låsene
Jeg har også "sikkeheterspakken" og det skal da være et ekstra 12V batteri , men vet ikke om det hjalp noe
Sikerhetsbatteriet skal betjene alarmer mm.  Bilen so og hylte da vi kom ned til bildekket på Bastøyfergen,  Sørg for at "tilt" bryteren i control setting er AV når man går fra bilen på ferger!!
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Deep Sleep
fredag 04. oktober 2013, klokken 12:42
Selv om skjerm var død og bilen i deep sleep, virket fob'en på frunk og trunk
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Deep Sleep
fredag 04. oktober 2013, klokken 12:39
Sitat fra: Roger (NO) på fredag 04. oktober 2013, klokken 09:42
Sitat fra: Kjelli på fredag 04. oktober 2013, klokken 09:42
En kommer inn i bilen med dødt 12V batteri?
Godt poeng!

Jeg hadd "død bil" på hytta på Gol og fikk åpnet frunk og trunk med fob'en
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software update v5.6
torsdag 03. oktober 2013, klokken 20:17
Update uten probl, Sto at det skulle ta 2 t, men gikk på < 1 . Bare vanlgig 3G uten wifi i garasje.  Svart skjerm mens det pågikk.  Norsk meny. Manual.
#13
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
torsdag 03. oktober 2013, klokken 20:07
Fikk i etterm oppringing fra TM, Oslo ved vinterdekk. Kan hentes ut på dekkservice senter på Alnabru, fikk ikke meg meg navnet, men skal få mail om dette. (? Vianor rett ovenfor TM??). Hadde bestilt Pirelli u pigg, da det var eneste piggfritt alternativ da jeg bestilte ( SIG 52), men kunne nå få bytte over til Nokia piggfritt for 8K i mellomlegg noe jeg gikk for.  JEgforstår at disse ksulle være klare rett over helgen
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: SUDDEN DEATH
søndag 29. september 2013, klokken 21:12
Prøver å analysere hva som skjedde da 12v feil gjorde at bilen "sovnet inn."
Jeg så at lading startet opp, men sjekket ikke etter en Tim me at den fortsatte
Dagen etterpå lekte jeg meg med "visible Tesla," på Mac en,  jeg slo ikke på noe, men det er mulig at den aktivere noe i bilen som trakk 12v. Til slutt hang den bare og jeg kom ikke videre i programmet

Diskuterte medNAFfyren vedr startkabler vs lader med "booster" , det siste var absolutt å foretrekke da startkablene kan gi kortvarige spike som kan skade elektronikk

Heretter vil jeg ta med batterilader i frunken. Tenker på et par ukers parkering i vinter påG Moen, Bilen får vi ladet, men 12v batteriet lades tydeligvis ikke ved vanlig lading
TM burde redegjøre for når 12v bli ladet.


Sent from my iPad using Tapatalk
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: SUDDEN DEATH
søndag 29. september 2013, klokken 12:03
NAF bil mom fra Neasbyen. Han hadde ingen erfaring med Tesla. Ved hjelp av linken tidligere i denne gtrådene fikk jeg opp på ipaden min videoen med hvordan nose cone tas av og man kommer til  12V terminalen. Der var det 11.8 V til tross for bilen hadde vært tilkoblet strøm hele tiden (dog kun 9A) i 1,5 døgn. NAF mannen snakket med Tesla Motors og fikk beskjed om at dersom spenningen var under 12V skulle bilen på planet og fraktes til Oslo. Ikke lett når den sår parkert på en liten p plass med nesen inn og tauekroken skal festes foran. Ikke mulig å sette en "død" bil i jack ell tow mode.  Så jeg insisterte på å prøve med startkabelen hans . Etter 1 min med spenning på 12V terminalen våknet bilen opp og advarte om lav 12V spenning og etter en studne slukket denne advarselen også. Kjører nå hjem som normalt
Moral: sjekk 12V spenningen om bilen skal "overnatte" i kaldt vær. Ha evt med batterilader.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA