Fjerde bil på lista er min og har vært daglig i bruk siden 2010.
Den er en 5-dørs prototype conductive type, bygget ca 1999/2000.
Meg kjent er den eneste conductive og høyrerattede førstegenerasjon Rav4 EV i Norge.
Conductive betyr at den kan lades ved bruk av helt ordinær ladekontakt, slik som på nyere elbiler.
Alle andre førstegenerasjons Rav4 EV i Norge er inductive type.
Til lesere av tråden som ikke har kjennskap til bilene, kan jeg si at disse ble utviklet for markedet i USA/California ifm. utslippskrav.
Med unntak av noen få conductive prototyper, er samtlige produserte eksemplar av førstegenerasjon Rav4 EV induktiv type.
De har en induksjonsbasert "ladespade" som plugges i ladeporten i fronten av bilen. Spaden og ladeporten inneholder hver sin spole, og når spaden plugges inn induseres elektrisk strøm mellom spolene, slik som i en ordinær trafo. Dette skjer hjelp av høyfrekvent vekselstrøm (130-360 kHz).
Ladespaden drives av et eksternt "ladeskap", en Magne Charger. Skapet er typisk fastmontert hjemme, men har sett at eiere frakter det med i bagasjerommet på bilen. Magne Charger omformer vanlig 230V 50Hz vekselstrøm til høyfrekvent vekselstrøm og leverer inntil 6,6kW effekt.
Historien rundt min conductive Rav4 EV antar jeg er at Toyota fraktet sine prototyper fra Japan til Sverige for vintertesting, anslagsvis rundt 1000-årsskiftet. Da elbilprogrammet ble terminert rundt 2003, ble bilene stående igjen på lager i Sverige i flere år. Tilslutt fikk en svensk elbilentusiast kjøpe et større parti med prototypebiler, deriblant noen flotte og enda mer sjeldne 3-dørs Rav4 EV "validation prototypes".
Jeg importerte bilen fra Sverige i 2010 med ca 30'000km på telleren, og registrert den i Norge som motorhistorisk kjøretøy etter å ha fått gode råd fra forumbruker «Rav4_EV».
Conductive Rav4 EV kommer originalt med en proprietær type1-ladeport med ladeluke på høyre framskjerm. Jeg har fått bygget en type2 ladeport som passer i bilens originale kontakter. Veldig praktisk fordi bilen kan lade hvor som helst, både hjemme og på offentlig ladeinfrastruktur. Kan enkelt bytte tilbake ladekontakt, om jeg vil føre bilen tilbake i original stand.
En ulempe med conductive Rav4 EV er at den ikke har implementert Control Pilot signal. Dvs. den kan ikke tilpasse ladeeffekt til hvor stor sikring som er tilgjengelig. Den trekker ca. 4,5kW uansett. Man må derfor derfor minimum benytte en 20A sikring på ladekursen.
En artig ting med conductice Rav4 EV er at den har Chademo-ladeport for DC hurtiglading med ladeluke på venstre framskjerm. Dessverre ble aldri gjeldende protokoll fullstendig implementert på bilen, så den er ikke mulig å bruke.
Er det noen andre første generasjon Rav4 EV på lista som fortsatt er kjørbar og har skilter?
Den er en 5-dørs prototype conductive type, bygget ca 1999/2000.
Meg kjent er den eneste conductive og høyrerattede førstegenerasjon Rav4 EV i Norge.
Conductive betyr at den kan lades ved bruk av helt ordinær ladekontakt, slik som på nyere elbiler.
Alle andre førstegenerasjons Rav4 EV i Norge er inductive type.
Til lesere av tråden som ikke har kjennskap til bilene, kan jeg si at disse ble utviklet for markedet i USA/California ifm. utslippskrav.
Med unntak av noen få conductive prototyper, er samtlige produserte eksemplar av førstegenerasjon Rav4 EV induktiv type.
De har en induksjonsbasert "ladespade" som plugges i ladeporten i fronten av bilen. Spaden og ladeporten inneholder hver sin spole, og når spaden plugges inn induseres elektrisk strøm mellom spolene, slik som i en ordinær trafo. Dette skjer hjelp av høyfrekvent vekselstrøm (130-360 kHz).
Ladespaden drives av et eksternt "ladeskap", en Magne Charger. Skapet er typisk fastmontert hjemme, men har sett at eiere frakter det med i bagasjerommet på bilen. Magne Charger omformer vanlig 230V 50Hz vekselstrøm til høyfrekvent vekselstrøm og leverer inntil 6,6kW effekt.
Historien rundt min conductive Rav4 EV antar jeg er at Toyota fraktet sine prototyper fra Japan til Sverige for vintertesting, anslagsvis rundt 1000-årsskiftet. Da elbilprogrammet ble terminert rundt 2003, ble bilene stående igjen på lager i Sverige i flere år. Tilslutt fikk en svensk elbilentusiast kjøpe et større parti med prototypebiler, deriblant noen flotte og enda mer sjeldne 3-dørs Rav4 EV "validation prototypes".
Jeg importerte bilen fra Sverige i 2010 med ca 30'000km på telleren, og registrert den i Norge som motorhistorisk kjøretøy etter å ha fått gode råd fra forumbruker «Rav4_EV».
Conductive Rav4 EV kommer originalt med en proprietær type1-ladeport med ladeluke på høyre framskjerm. Jeg har fått bygget en type2 ladeport som passer i bilens originale kontakter. Veldig praktisk fordi bilen kan lade hvor som helst, både hjemme og på offentlig ladeinfrastruktur. Kan enkelt bytte tilbake ladekontakt, om jeg vil føre bilen tilbake i original stand.
En ulempe med conductive Rav4 EV er at den ikke har implementert Control Pilot signal. Dvs. den kan ikke tilpasse ladeeffekt til hvor stor sikring som er tilgjengelig. Den trekker ca. 4,5kW uansett. Man må derfor derfor minimum benytte en 20A sikring på ladekursen.
En artig ting med conductice Rav4 EV er at den har Chademo-ladeport for DC hurtiglading med ladeluke på venstre framskjerm. Dessverre ble aldri gjeldende protokoll fullstendig implementert på bilen, så den er ikke mulig å bruke.
Er det noen andre første generasjon Rav4 EV på lista som fortsatt er kjørbar og har skilter?