Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hans Håvard Kvisle

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: ladestasjoner.no lagt ned?
tirsdag 28. februar 2017, klokken 12:58
Mulig det er noe som kan brukes her?
http://ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: ladestasjoner.no lagt ned?
lørdag 18. februar 2017, klokken 19:16
Det stemmer at ladestasjoner.no har stengt av tjenesten. En liten hilsen til slutt.

På mange måter har ladestasjoner-appen vært bedre enn hva mange andre har tilbudt. Ja, vi har hatt ambisjoner nok om et godt innhold og design. Men tjenesten har vært for ustabil og dermed ikke pålitelig. Vi hadde en oppgradering i fjor sommer, den funka godt utover høsten, men nå på nyåret ble det tull igjen. Egentlig ikke så fryktelig vanskelig å rette på, men det var nok for oss som har holdt på med dette. Vi har mer enn nok annet å drive med. Dessuten begynte vi å bli lei av å svare på eposter med klager over feil. Særlig når vi var helt enig i klagene.

Diverse aktører ble tilbudt å overta virksomheten. Men enten var de ikke i stand til å bestemme seg, eller villige til å gi oss den kompensasjonen vi så for oss for arbeidet vi gjennom flere år har lagt ned i utvikling av tjenesten. Så da synes vi det var fair nok å si takk for oss, framfor å fortsette med noe som ikke er så godt som vi vil at det skal være.

Hurtigladekartet vil forsvinne om et par dager. Elbilforeninga fikk tilbud om å overta det. Men synes kanskje at det har utspilt sin rolle. Da det ble lagd for 5-6 år siden (tida flyr!), var det først og fremst for å stimulere til utbygging av hurtigladere, bl.a. ved å vise hva som var planlagt gjennom offentlig finansiering. Men etter hva vi fikk høre for en stund siden, vil ikke oligopolet lenger at planlagte hurtigladere skal vises. Visstnok av konkurransehensyn. Tror det ble akseptert av Elbilforeninga som hadde ansvaret for vedlikeholdet av den delen av kartet.

Beklager at ladestasjoner.no er borte. Nei, egentlig beklager vi ikke. Vi som har holdt på med dette i 7-8 år, har i pionértida gjort en grei innsats for elbil og alle elbilister. Nå får andre ta over og lage nye tjenester. Forhåpentligvis vil dere om få år ikke trenge å tenke så mye på lading - og alle karttjenester for lading blir overflødige!

Lykke til videre som elbilister!
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekart - dårlig med oppdateringer?
onsdag 24. februar 2016, klokken 22:31
Ta det med Elbilforeninga som har ansvaret for å vedlikeholde NOBIL som alle karttjenester bruker. Er NOBIL oppdatert,  kan alle være det. Ladestasjoner.no videresender absolutt alle tips til NOBIL.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: EV power og ishavsveien
søndag 18. oktober 2015, klokken 21:55
Sitat fra: Arctic Roads på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:36
Våre ladere har sendt sanntidsdata til Nobil helt siden etableringen. Vi har gjort en ekstra sjekk idag og kan bekrefte at signalene sendes fra oss, og at de er kvittert mottat av Nobil. Hvorfor de ikke dukker opp på Elbilforeningens hurtigladekart kan vi ikke svare for, men vi har gjort Elbilforeningen oppmerksom på temaet.

Sanntidsdata fra Arctic Roads vises i hvert fall på m.ladestasjoner.no og tilhørende apper, mottatt fra NOBIL.
Også på den latterlig lange remsa på høyre side av hurtigladekartet på www.ladestasjoner.no, og på denne mobilvisninga som heller ikke er så praktisk: http://www.ladestasjoner.no/mobil/nobilvakermobile.php

Nei, bruk den ordinære kartvisninga i mobilversjon eller som app for iPhone og Android, så får du ved å gå inn på ladestasjonene sanntidsstatus for hvert eneste ladepunkt NOBIL samler inn og videreformidler data.
#5
Sitat fra: Mippen på torsdag 05. februar 2015, klokken 23:07
Hadde han en buddy i 2006?
Ja, er det noe rart? De første Buddyene kom i 2005. Bare les boka om norsk elbilhistorie :)
#6
Eiere av bensinstasjoner kan være så mangt. En av kongene i hvert fall for noen år siden, eier av tre Statoil-stasjoner i Oslo, kjøpte i 2006 en Buddy :P
#7
Appen ladestasjoner.no som jeg bruker, er ikke usannsynlig treig. Men så bruker jeg Android, da. Ha-ha. Dessuten er det mange fordeler ved å være en webapp og ikke native app. I hvert fall når du stort sett bruker appen der det skal være godt mobilnett (og bedre blir det), hvor ladestasjoner stort sett er. Men dette har du allerede fått diskutert litte grann, Dag? Mulig dette også ender i en herlig religionsdiskusjon.

Men det var egentlig ikke poenget mitt med å skrive dette innlegget. Og jeg fortsetter ikke den debatten.Jeg skulle bare fortelle at jeg skal filleriste litt i NOBIL igjen. For det er altfor treig oppdatering av tips. Vi får mange av dem inn til ladestasjoner.no som vi videresender til NOBIL. Det bør være oppdatering minst et par ganger i uka. Det trigger flere til å være med på å vedlikeholde databasen. Noe vi alle elbilister er helt avhengige av. Dessuten dekker Transnova timene Elbilforeninga bruker på NOBIL.

Så nå skal jeg klage til NOBIL!
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
fredag 12. desember 2014, klokken 11:30
Sitat fra: Powerflux på fredag 12. desember 2014, klokken 10:03
WTG Fortum som tydeligvis kjøper de dårligste  laderene det er mulig å oppdrive  ::)

Fortum kjøpt? Er det ikke Nissan-Renault som spanderer hardwaren?
http://www.ladestasjoner.no/nyheter/156-hurtiglading-mens-du-handler?highlight=WyJraXdpIl0=
Fortum ble utvalgt til å stå for driften av disse.
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ny prismodell fra Grønn kontakt
fredag 12. desember 2014, klokken 11:25
Glemte å legge til at jeg tror dette er 1 CHAdeMO hurtig, 1 Combo hurtig og 2 AC 22kW.
#10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ny prismodell fra Grønn kontakt
fredag 12. desember 2014, klokken 11:22
Her er et regnestykke for hva det koster å sette opp ladestasjon for Grønn Kontakt
http://www.andalsnes-avis.no/nyheter/article10444216.ece

Torsdag formiddag åpnet ladestasjonen for elbiler på Øran. Ladestasjonen er kommet i stand etter et spleiselag mellom blant andre Rauma kommune og Rauma Energi som hver har bidratt med 140.000 kroner. Ifølge spesialrådgiver i Rauma kommune, Ole Kjell Talberg, har også Møre og Romsdal fylkeskommune bidratt med 60.000 kroner, driftsselskapet Grønn Kontakt med 30.000 kroner og Transnova med 340.000 kroner. Totalt koster de to ladestasjonene 680.000 kroner.

Merk at eksklusiv de "30.000 kronene" fra Grønn Kontakt, går likevel regnestykket opp med totalkostnaden 680.000 kroner.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Vrakpant på elbil?
torsdag 11. desember 2014, klokken 10:31
Siden det er en Kewet, og jeg ser i en annen tråd at den er fra 1996, så er det vrakpant fordi den er klassifisert som personbil M1.
For en sjelden gangs skyld har Caspar feil.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglader Nes i Ådal kommer mai 2014
tirsdag 09. desember 2014, klokken 09:56
Det norske kartverket opererer med Ådalsveien, så det er nok det riktige. Stoler mer på dem enn Google. Fortum har derfor rett. Mens feilen i diverse apper og kart skyldes at ladestasjonsdatabasen NOBIL har en tastefeil i adressen. Beskjed er sendt dem slik at det rettes til Ådalsveien 1161. Oppfordrer alle som finner slike feil, til å sende epost til post@nobil.no. Da kommer beskjeden fram til administrator av databasen.
#13
Temperaturen på batteriene er det viktigste sjøl om ladeeffekten synker gjennom ladetida:
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/63-elbilen-er-sjefen
Ladetida kan fint tredoble seg når det blir riktig kaldt.
#15
Litt ålreite nyheter - nå blir det en skikkelig hurtigladestasjon før julaften!
http://www.ladestasjoner.no/nyheter/179-lasse-ladested-storst-ved-e18
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA