Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thor Atle

#1
Flere andre biler "kalibreres" mot innebygd gps slik at feilmarginen skal vere minst mulig..
Kan dette kansje gjelde  i-Miev'en også?
#2
Elbil og økonomi / Sv: Elbil økonomi "vanlig" bil
lørdag 08. oktober 2011, klokken 13:48
Vis du allerede har en bil. Behold den 1-2 år. Vent på at flere biler blir stupet på markedet.
Men vis du allerede må ut og handle ,kjøp da ELEKTRISK!!

Små diesel/ bensinbiler koster ca100 000 mindre. men har flere/større utgifter.

Prisen på disse vil utjevnes på en 8-10 års periode.
Men prøv kalkulatoren på.

Http://gronnbil.no/kalkulator/

Jeg var ikke i tvil. Jeg var nødt til og ha ny nr2 bil.

Vurderer også at om 3-4 år kansje min diselbil også skal byttes.
Da vurderer jeg om jeg skal ha SERIEhybrid eller om jeg skal gå for elbil og leie en bil for de lengre turene.
Blir nok de siste da jeg kun trenger langdistanse 4-6 ganger i året
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
torsdag 06. oktober 2011, klokken 23:59
hvor er Type/level 2 laderene...

velger å henvise til for og ikke si noe galt

http://en.wikipedia.org/wiki/Level_1,_2,_and_3_charging#Level_1.2C_2.2C_and_3_charging

hadde det ikke hvert ok med uttakk på 30-100A?
se ET enkelt  produkt på
http://blinknetwork.com/chargers-commercial-l2-pedestal.html

bilens lader vil da kunne lade med sen hastigheten den selv vill eller kan.?

1/10 av prisen på en CHAdeMO type 3 lader,,,, høres veldig intresangt ut  spør du meg. da kan du ta turen ut til fks. 10mil for å spise en god  middag /eller på handletur på senteret.
Mye billigere for bedriften som velger å innstalere det. Du blir verende og handler/spise.
da det kansje tar 2 timer for og komme hjem igjen. tror jeg hvertfall personlig hadde satt pris på det.

Flere av disse jeg har sett på har også muligheten til å sette på varierte betalingsformer.sms.kort enten kontant eller forhåndsbetalte..

jeg har hvertfall innsett at private bedrifter, ikke kommer til og donere strøm til hurtigladerene evig..
kan tenke meg at å betale vanig strømsats for og lade bilen full på en med en hastighet på 7.68 kW (= 240V x 32A*).

mens som en nevnte tidligere for en type 3 lader er en gjerne oppe i de doble,, om ikke mer..



   



#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tips om ny universal ladestasjon?
søndag 24. oktober 2010, klokken 00:05
Sitat fra: eledille på mandag 18. oktober 2010, klokken 11:41
Sitat fra: hens på mandag 18. oktober 2010, klokken 08:08
Eledille:

Noen som vet hvordan det er med utbygging av 400V i Norge? Er det slik at alle nye anlegg er 400V, eller er det tilfeldig?



Tror vi kan se relativt langt etter at alt skal bygges om... men alle nye byggefelt store nybygg(med egen trafo) skal vere  400v. og dette gjelder over hele landet. enkelte trafoer blir byttet (og har blitt byttet) til 400volts annlegg MEN dette krever kostbare endringer hos mange strøm kunder og er IKKE prioritert av levrandørene..
#5
Agder elbilforening / Sv: Webasto.
onsdag 14. juli 2010, klokken 23:03
har måtte moderere blaninga på E85 litt da jeg følet det tok litt lang tid og få opp tempaturen. bruker nå 5liter 95 på 20liter E85
#6
du kan klippe den. men den eksterne speningen må ikke vere tilkoblet bilens spenninger grunnet vis det oppstår overslag så FÅR remoten spenning tilbake på den sorte lederen.. :o og oppstår dette er sansynligheten for at remoten er defekt :'(

grunnen til at jeg prøver og få til å bruke deler av en remot er at remotene har et innebygd galvanisk skille på signalene og dermed kan en bruke 12volten i bilen, men med å redusere spenningen med en zenerdiode på min 5,6v :)

håper dette kan vere til hjelp..og er de noen som har spørsmål/eller komentarer så bruk pm for og få min oppmerksomhet. 
#7
Beskytte bilen mot lyn er en fin  ting. Men tror du vill få noe av den samme effekten med med og bruke 30Ma jord feilbryter, da lyn lager 'uharmoniske strømmer' i nettet. Har vert utefor av (billige) såkalte lynvern har vert PADDER (UTEN NOEN FORM FOR VERN INNI) så hver litt obs på hva du kjøper. N' er ikke en garanti. Den jeg hadde var godkjent som nettop ei padde. Men ble solgt som lyn vern.
#8
Her må jeg si at dette er tipping men jeg ville prøvd meg en Min 10kOhm pot men gjerne mer til og begynne med tror ikke du kan få for stor motstand da dette høres ut til og gå på spennings-delings prinsippet mål mellom ledningene og se vike som har spenning(størt)(oftest sort og rød bruker dette videre) og  eventuelt grøn blir da ref. Kobl da rød og sort på pott pinene som har størst motstand og grøn på variabel. Dette er synsing og ikke en mal. Da jeg uttaler meg uten gjenskap til nevnt motor. Men med moderat kjenskap til elektronikk.
#9
Mener(med stor risiko for og ta feil) av motoren har med eller mot klokken"+"+"-"-"  og på tvers da + -.
og da blir det +og - som er slitt..

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. juli 2009, klokken 08:07
Bildet viser nevnte børsteholder.

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. juli 2009, klokken 08:07
Det er minus børstene som er nedslitt, mens pluss børstene ser omtrent uslitte ut.----

+ og - bøstene er også av forskjellig fabrikat, og jeg heller nå mot at dårlig håndværk ved siste børstebytting kan være årsaken til dette.

#10
Tips angående ir er å Åpne alle rem.(nye) Og lakere disse med spesial lakk for elektronikk. Dette hindrer at ir og vann kan kortslutte eller lage søppel data obs. IKKE lakker pluggend.
#11
En kan forsyne/  drive disp. + 1(siste) rem. Ved og koble inn spenning på sort  og rød ledning. Skal en hindre og driver rem. Sett inn diode På den RØDE. Signalet er ligger på den grønne og referansen for denne er  den sorte.
#12
Beklager. Å kaste ut ett utsagn i lære luften. Men på MIN bil er de dårlig kontakt som skaper det meste av støyen om. Og ja støyen som er skapt av elektro støy kan reduseres med magnet.   

Og det med og lage ekstern spenning. Jeg tenker å bruke deler av/fra en remot. men og fjerne funksjonen som legger  til og bruke zenerdiode til og bruke 5.6v av 12 volten. Vet ikke om dette er gjenomførbart.
(Remoten skiller spenningsmoråde på innkommende og utsent signal)
#13
Sitat fra: Thor Atle på mandag 12. juli 2010, klokken 08:28
Husk også på at produsenen sier at utstyret ikke tåler ladespeninga.
Jeg trodde faktisk displayet bare skulle ha 6volt, men det ligger kanskje over to blokker?
[/quote]

remotene har en diode for velging av spening denne er merket med "selekt 12v" eller "12v selekt" husker ikke va det var. og produsenten skrev at den ikke pactrakeren ikke kan brukes på blybatteri på grund av LADE spenninga....
litt usikker, men mener lade speninga er den same om det er vanlig batteri eller traktion pakke i bly(13,4-14,7?).

og nei den er ikke koblet over 2 blokker ved NiCd

(ladespeninga på et NiCd har jeg blitt fortalt at KAN komme over 9,5v ved overlading) =19v

og de røde ledningene ja.. hoved problemet er kortslutning mot grøn eller sort begge kan skade remoten.. sikringa ryker....( uheldig så kan en diode inne i remoten kansje mer også, men dette har jeg erfart)
Den røde ledningen lager IKKE støy...

men støy kommer "oftest" av dårlig kontakt i mellom remot- remot- disp,,,

jeg holder litt på  med tanken om og lage en ekstern strøm forsyning til disp.. men det tar tid.. skal legge ut tegninger,, NÅR og VIS jeg får det till..

#14
Hensikten med likeretterbroa er  at  en ikke skal vere uheldig og koble ,+  på - og motsatt. Da går sikrringa på pactrakeren.  Angående og bruke 12 volten i bilen. Sa kan en ikke koble sammen -(12v) og -(120v) uten å gjøre 12 volten galvanisk avSkilt. Husk også på at  produsenen sier at utstyret ikke tåler ladespeninga.
#15
tips til  i packtrak'er sikringene er orginalt Picofuse 250mAF (elfa med produkt kode 33-034-27), men kravet til sikringen er kun at den er mindre enn [ 250 mA F ].

tips er at +(røde) ledningen mellom remotene er bare ett problem fjern/klipp den røde inne i packtrakeren (senderene)
OPS (ikke den siste da det er denne som forsyner displayet)
grønn er signal med referanse mot den sorte(-) 


jeg har i tillegg også koblet inn meg inn med et 4,5V - 9V batteri mellom den røde(+) og den svarte(-)(har også laget en likeretterbro for og ikke kortslutte senderen) :o ;) :o
dette for og kunne følge batteriene legst mulig ned.
displayet virker best med spenning høyere enn 4,5 (4,8 på batteriet)etter min mening ,

remotene drives greit ned til 3,5V(prøvde dette da en celle hadde tatt kvelden).
men kan også drives fra eksternt batteri men er sikringa  på remoten gåen ??? da har den ikke referanse verdi og da sender den kun videre dataene til neste .

???
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA