Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Espen Hugaas Andersen

Sider: [1] 2 3 ... 423
1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I dag kl. 15:26 »
Bare hvis man har over 1,5 mill i formue, noe de færreste har, ettersom folk flest har lånt penger for å kjøpe bolig, som så er skattemessig verdsatt lavt.

Ser ut som det er under 5% som betaler formueskatt blant folk under 40. https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/naer-hver-tredje-over-65-ar-betaler-formuesskatt

2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I dag kl. 07:37 »
Dette hadde nok noe med det å gjøre: https://news.bloombergtax.com/daily-tax-report/house-democrats-release-clean-energy-package

Dette forslaget er riktignok ikke spesielt bra for Tesla. Tesla vil allerede nærme seg 600k innen forslaget skulle gå gjennom. Tror de er omkring 400k nå. Det er bedre for Tesla om dagens insentiv blir avviklet.

Jeg solgte for øvrig litt i går. Kursutviklingen rett etter en lansering har vært ganske varierende, så nå har jeg litt handlingsrom til å eventuelt kjøpe om det skulle falle.

3
Model Y / Sv: Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?
« på: I går kl. 13:29 »
På samme måte som Tesla har skummet fløten noen år nå mens de har hatt nytte av disse incentivene mens de øvrige produsentene har sittet på gjerdet.
Det er vel akkurat det som er så tullete med systemet. De som har sittet på gjerdet belønnes, mens de som faktisk har drevet utviklingen fremover straffes. Fra dag 1 burde systemet ha vært lignende som i Norge, altså fritt frem for alle produsenter uavhengig av antall inntil en gitt dato, eventuelt inntil X millioner biler er solgt. Men det er fullt mulig de går over til et slikt system innen utgangen av 2020, eller avvikler insentivet.

Det gir som sagt ingen mening å straffe GM og Tesla, som er de eneste som har nådd taket, og er amerikanske bilprodusenter. Egentlig svært overraskende at Trump ikke har gjort noe med dette tidligere. Ikke bare hater han miljøet, men han sier han liker amerikansk industri.

4
Model X / Sv: Skrudde seg av
« på: mandag 18. november 2019, klokken 21:50 »
Vil håndbrekket parkeringsbremsen gå på ?
Ganske sikker på at parkeringsbremsen vil forbli i den tilstanden den var når elektronikken døde. Altså om elektronikken dør mens man kjører så får man ikke slått på parkeringsbremsen.

Men her finnes det sikkert noen feiltilstander der elektronikken lever tilstrekkelig til å kunne slå på parkeringsbremsen.

5
Model X / Sv: Skrudde seg av
« på: mandag 18. november 2019, klokken 21:37 »
Bremser og ratt vil fungere uansett hva som skjer med elektronikken. Det eneste som skjer om bilen dør er at servostyring og bremsekraftforsterkeren slutter å hjelpe til, altså det blir tyngre å snu rattet, spesielt i lav hastighet, og man må tråkke hardere på bremsepedalen.

6
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: mandag 18. november 2019, klokken 14:50 »
Nå var det uansett veldig surt for meg som ny eier av både elbil og Tesla skulle få denne mottakelsen. Jeg gikk  fra en gammel sliten bil som knapt klarte å kjøre i oppoverbakker til denne i håp om at det skulle være smertefritt. Men men, slikt skjer!
Det gjør det.

En ting som er greit å vite er at feilraten på elektronikk følger gjerne en "badekar"-kurve. Feilraten er stor til å begynne med, men faller raskt til et lavt nivå, og så ettersom elektronikken blir eldre og eldre kryper feilraten oppover og oppover. Altså litt enkelt forklart, feilene kommer gjerne med en gang, eller mange år senere. Ikke i midten.

7
Model Y / Sv: Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?
« på: mandag 18. november 2019, klokken 12:16 »
Model Y er raskere på 0-100 km/t, og vil trolig være raskere på bane også.

Jeg tror Mach-E vil selge bra i USA, så lenge man får $7500 i skatteinsentiv, mens man ikke får det når man kjøper Model Y. Med insentivet er Mach-E litt billigere, noenlunde likt utstyrt, noe den bør være i og med at det er en Ford, ikke premium. (Spørsmålet her blir om insentivet fortsatt finnes om 1-2 år.)

Jeg tror derimot ikke at Mach-E vil påvirke salget av Model Y globalt. Tesla vil trolig være begrenset av hvor mange de kan produsere. Om Mach-E blir så bra som Ford antyder vil de kanskje også være begrenset av hvor mange de kan produsere.

8
Tesla / Sv: Tesla lader Drammen/Lier nedlagt?
« på: søndag 17. november 2019, klokken 12:17 »
Det er forskjell på DC-lading og AC-lading. AC-lading fungerer på Type 2-plugg, DC-lading fungerer på CCS-plugg.

9
Om 20 år er de fleste SUVene som selges elektriske. Så oljeforbruket vil snu ned.

10
Kjøpe elbil? / Sv: Langtur med Polestar 2 vs Tesla Model 3
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 17:42 »
Hva legger du i din definisjon av "raskest ladende elbil"? Det er bare en kort periode at Model 3 klarer 250kW før kW stuper. E-tron f.eks. holder jevnt ca (i underkant av) 150kW fra ca 20-80%.
Jeg refererte her til maks effekt.

Model 3 trapper ned raskere enn e-tron, ja, men den lader jo også betraktelig raskere til å begynne med også. Timer man ladestoppene slik at man bruker området 10-60% så er snittet over 150 kW.

11
Tesla / Sv: Gigafactory 4 kommer i Berlin! Model 3 vant tysk pris!
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 14:11 »
1. Mye av delene vil nok fortsatt komme fra USA, iallfall om de skal fortsette å skryte av mest amerikansk bil på markedet, så en del av fraktkostnadsforskjellen kan bli spist opp der...
De sier de skal produsere batterier og drivlinjer i Europa også. Der delene til disse igjen kommer fra hele verden, spesielt Asia.

Det er litt lengre å frakte ting fra Kina til Europa vs å frakte de fra Kina til USA, men det er mer effektivt enn å frakte delene fra Kina til USA til Europa. Og det er rimeligere å frakte mindre deler på pall, vs å frakte en stor uhåndterlig bil med følsom overflatebehandling på RORO. En stor andel av vekten til en bil er stål, aluminium og glass, som kan kjøpes inn lokalt i Europa, produsert av råvarer fra Europa, Afrika og Russland.

Jeg vil tro at kostnaden av frakt av deler til Europa vil være ca tilsvarende kostnaden av frakt av deler til USA.

12
Model S / Sv: Vurderer å kjøpe min første elbil (model S) Fem nybegynner spørsmål
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 12:26 »
Hastigheten på ladingen faller raskt over 60%, så det er tidsmessig gunstigere å stoppe lading på 60-70%, og så lade oftere, enn å lade til 80%. Jeg pleier å ta et ladestopp på 20-30 minutter hver 2-3 timer.

Nå får man 145 kW lading på Model S, og i praksis er det nok ikke enorm forskjell i forhold til 250 kW. Det er et ganske smalt spenn der man faktisk mottar 250 kW på Model 3. Sånn grovt sett kan man nok forvente å spare 5-10 minutter på et 30 minutters ladestopp, hvis plaid får 250 kW lading.

13
Tesla / Sv: Gigafactory 4 kommer i Berlin! Model 3 vant tysk pris!
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 09:28 »
Jeg tenker de største forskjellen fra USA til Tyskland går på tre ting:

1. Leveranseomkostninger. Det blir betydelig billigere å slippe frakten fra California til Europa. Dette alene kan muliggjøre en prisreduksjon i området av 10-20.000 kroner.
2. Leveransetid. I stedet for 1-3 måneder kan man plutselig være nede på 2-4 uker, nesten uansett når man bestiller.
3. Ingen tollmurer. Dette har ikke så stor betydning for oss i Norge, men det kan medføre et priskutt i området av 5-10% i EU, og dette kan smitte litt over på norsk prising også.

14
Tesla / Sv: Gigafactory 4 kommer i Berlin! Model 3 vant tysk pris!
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 09:10 »
De er langt på nær et slikt mobbeobjekt som Tesla er...
Tja, det at Opel ikke er mobbeobjekt til samme grad er vel mer fordi bilene er billige og intetsigende, selv om kvaliteten er langt under Tesla. At noen kjøper seg Opel vil aldri føre til misunnelse.

Men fortsatt hører jeg svært lite bra om "Skropel", så de er jo et mobbeobjekt, til en viss grad.

(Og når det gjelder Ampera-e, så er den produsert av GM i USA. Heldigvis!)

15
Model S / Sv: Vurderer å kjøpe min første elbil (model S) Fem nybegynner spørsmål
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 11:02 »
1. Det er vanskelig å si om man bør vente. Tesla kjører fortløpende oppdateringer. Man kan si at Model S er en gammel bil, men det er egentlig ikke veldig mange likheter mellom en 2012 Model S og en 2019 Model S. Motorer, batteri, lader, interiør, lys, osv. Det meste er endret. Den eksterne formen er stort sett lik, med unntak av fronten. Jeg ville forvente at oppgraderinger stort sett vil være linket til prisøkning, så jeg ville nok egentlig kjøpt bil når det passet for meg. Skal man vente på neste oppgradering får man aldri kjøpt bil.

2. Er vel ikke-adaptive LED. Du kan vurdere å få installert en ekstra LED-bar e.l. Det koster ikke veldig mange tusenlapper.

3. Noen kjører piggfritt, andre kjører med pigg. Bruk det du mener er best for det området du kjører. Jeg kjører pigg, men skulle jeg f.eks pendlet inn til Oslo hadde jeg gått for piggfritt.

4. Om du ikke punger ut ekstra får du adaptiv cruise control og at bilen styrer selv for å holde seg i feltet sitt. I FSD er det inkludert summon, parkeringsassistent, at bilen kan skifte felt ved å benytte blinklyshendel. Jeg har hatt lånebil med FSD, uten at jeg har hatt spesielt mye nytte av den, så for min del er den ikke verdt prisen.

5. Ja, det meste er inkludert. Men det kan fortsatt være mulig å få tak i ting "off menu". Det har tidligere vært mulig å få f.eks soltak og sjuseter. (Kan godt hende det er slutt på det.)

Sider: [1] 2 3 ... 423