Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Espen Hugaas Andersen

Sider: [1] 2 3 ... 445
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: Lørdag 30. Mai 2020, klokken 18:47 »
Kan ikke se for meg å kjøpe noe annet en elbil i fremtiden. Er åpen til å kjøpe noe annet enn Tesla, men å gå tilbake til fossilbil ville være en stor nedtur.

Ytelser, enpedalkjøring, lite støy, ingen besøk til fyllestasjoner i hverdagen, osv. Det er for mange fordeler med elbil til å vurdere noe annet.

2
Model X / Sv: Levetid bremseskiver
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 13:21 »
Tidligere erfaringer er ikke direkte overførbare. De fleste andre bilene man vil ha vært borti har ikke samme fokus på ytelser, så de har som regel mindre bremseskiver. Og ingen regen. Mindre bremseskiver krever mindre bremsing for å blir varme/rene/tørre. Men er langt mindre passende til banekjøring o.l.

Når bremseskiver er utslitt etter bare 25k km ville jeg anta at det er snakk om rust. Da blir km-stand litt irrelevant. Jeg antar det som er verst i forhold til slik slitasje er regelmessig småkjøring i områder med mye salting, med lite langkjøring og lite bremsing. (Det hjelper å sette regen på low om vinteren, slik at man får bremset mer.)

3
Model X / Sv: Kjøpehjelp eldre Vs nyere X
« på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 10:54 »
Jeg ville kanskje vurdert noe ala denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=178655609

4
Model X / Sv: Kjøpehjelp eldre Vs nyere X
« på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 10:38 »
MCU1 er OK, så lenge man ikke skal bruke den som nettleser e.l.

Hvis man skal kjøre mye nedover i Europa ville jeg helst hatt 100D/LR. Den har mer rekkevidde og lader raskere. Da er man på 2017 og senere.

Når det gjelder garanti så er Model X en dyr bil, med ganske dyre deler og dyre verkstedtimer. Altså det er ikke uten risiko å ha en bil utenfor garantitiden. Om man ikke har råd til å bruke f.eks 20.000 kr/år i vedlikehold ville jeg holdt meg unna. Det er på ingen måte sikkert det blir så dyrt, men det er ikke spesielt smart å sette seg i en situasjon der man bekymrer seg for om det skal oppstå en feil.

Bilen min har vært på verksted litt oftere enn jeg skulle likt, kanskje 10 ganger på tre år/110000 km, men jeg tror også jeg har fått ryddet unna det meste av feil som var på bilen når jeg mottok den. Jeg *antar* det blir mer i området 1-2 ganger per år fremover.

5
Audi e-tron / Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 13:42 »
Du mener her at ett sekund fra eller til i akselerasjon fra 0-100 km/t er avgjørende for om du vil trives med en bil eller ikke..?
Det har en betydning. Men jeg kan leve med dårligere ytelser også, det er bare det at da faller også betalingsviljen. Per i dag er ikke e-tron spesielt aktuell for meg, i forhold til totalpakken. Med bedre ytelser, lavere pris, mer rekkevidde, osv så ville bilen bli mer aktuell.

(Liker som tidligere nevnt Tesla godt altså, så dette var ikke noe innlegg for å forsvare e-tron mot Tesla. Var bare litt fascinert av begrunnelsen for å evt velge bort en e-tron. Heldigivs er vi ulike, og nå begynner det jo å bli en del valgmuligheter også i elbilmarkedet :+1:)
Absolutt bra med valgmuligheter.

6
Audi e-tron / Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 13:26 »
I en Auto-Bild ( hefte 10.2019 ) duell mellom  Audi e-tron 55 og Tesla Model X 100D blir e-tron målt til 5,6 sek og X til 5,1 sek ( testforbruk hhv. 33,4 kW og 34,7 kW , test rekkevidde hhv 280 km og 290 km ).

Ingen racerbiler noen av dem - sjekk Porsche Taycan Turbo S  ( eller en hvilken som helst bensinbil med +/- 500 hk ) :)
Jeg vil si både 5,6 og 5,1 er godkjent. Det er ikke racerbilakselerasjon, men det er heller ikke kjedelig. Jeg vil helst ha en bil som ikke er kjedelig. (Har man høyere krav enn meg, og vil ha vil ha racerbilakselerasjon kan man gå for Model X performance.)

7
Audi e-tron / Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 12:49 »
For å unngå DU-havari ( kfr Tesla ) er boost-funksjonen begrenset til automatisk å gå til normal etter 8 sekunder - du har tilsvarende boost-effekt i kick-down.
( " The Tesla Grin " får du selvfølgelig ikke i E-tron , men du slipper også Tesla. )
I mitt syn er det OK om det er en liten pause mellom hver gang boost funksjonen kan aktiveres, men det jeg ikke ville kunne akseptere er om det er en plundrete manuell operasjon å aktivere boost før hver bruk, ala launch control.

Men nå høres det ikke ut som det er det. Om alt man trenger å gjøre er å sette den i sport ved begynnelsen av kjøreturen og så ordner bilen selv med å justere ytelsene, så vil jeg si det er greit nok. Da er ikke e-tron utelukket for min del. Men det måtte være e-tron 55. (Egentlig litt rart at Audi ikke har gitt e-tron mer ytelser generelt. 1 sekund bedre over hele linja så kunne e-tron gått fra å være "ikke utelukket" til "aktuell".)

8
Audi e-tron / Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 11:50 »
Trykker girspaken to ganger mot deg. Engang for drive engang til for Sport, som gir boost.
Og da er det aktivert, til man setter bilen i park, eller?

9
Model X / Sv: "Non-performance uncorked acceleration" =?
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 10:50 »
Sjekket hos meg selv nå, har også fått opp "Non-Performance Uncorked Acceleration" på min X100D.
Om en søker kjapt på nettet så står det den skal være nedi 3,7 sek for 0-60Mph.
Det er på Model S.

10
Audi e-tron / Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 10:41 »
Når det gjelder ytelse syns jeg man bør under 6 sekunder. I chill-modus har min Model X ca 8 sekunder, og det oppleves direkte tregt. Fun-factor er da på null.

Ser e-tron 55 er akkurat innenfor i boost-modus. Hvordan er det med denne funksjonen? Kan den alltid være på eller må den aktiveres? Hvordan aktiveres den i så fall?

11
Audi e-tron / Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 10:22 »
Tesla må kunne levere bil ganske kjapt fortiden, de har jo ikke solgt noe i år i norge.
Er noen måneder ventetid nå. Produksjonen stoppet i 5-6 uker pga corona, men allerede før det slet de med å produsere nok til å møte etterspørselen. (Ny bestilling nå kommer trolig august/september.)

12
Model X / Sv: "Non-performance uncorked acceleration" =?
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 08:39 »
Har en 2017 "corked" X100D som har 5,0 sekunder.

De som kunne uncorke tror jeg gikk ned til 4,9 eller 4,8 sekunder, så det var ikke snakk om veldig stor forbedring. Det var betydelig mer forbedring på X75D.

13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 14. Mai 2020, klokken 14:35 »
Nå det gjelder valuta så er det ca alltid slik at høyere pris betyr lavere etterspørsel. Men det har nok ingenting med leveransesituasjonen akkurat nå. Det betyr bare at når den opplagrede etterspørselen fra fabrikkstengningen er ryddet unna vil slaget stabilisere seg på et lavere nivå.

14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 14. Mai 2020, klokken 14:33 »
Ja det kan være biler på vei som ble produsert før de stoppet produksjonen. Mener jeg leste om noen som hadde fått utsatt leveranse fra april til juni/juli. Så det kommer sikkert en liten last sent mai/tidlig juni om båten er på vei nå.

Er poenget at etterspørselen skal vurderes utfra lasten som kommer da? Eller er det noen som mener det kommer biler og andre ikke? Mtp hvor lett det er å kansellere biler hos Tesla vil jeg tro en del har avbestilt pga korona. Om de er på vei eller blitt holdt igjen vet bare Tesla. Men en del biler kommer sikkert de neste par månedene.

Usikker på hvor stor overhead de har hatt de siste kvartalene på antall produserte vs antall solgte. Var produksjonsvolumene fortsatt på vei opp før korona? Q1 pleier vel historisk være et svakt kvartal?
Tesla pleier å selge unna så mye som mulig i Q4, så det er helt normalt at lagrene øker i Q1. Når fabrikken stopper kan man forvente at de bilene som er på lager gradvis selges ut av systemet. Men mitt inntrykk er at de 14.000 bilene nok først og fremst er i Kina og USA, ikke EU, så jeg tror ikke vi ser noe til de.

15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 15:50 »
Ekspertisen sier det motsatte;
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GGRAX4/nyt-fauci-vil-advare-om-unoedvendige-doedsfall-hvis-usa-aapner-for-fort

Skulle det nå bli en markant økning i smitten i området, vil Tesla fort få skylden for mange "unødvendige dødsfall".

Vi krysser fingrene for at det ikke skjer og at Musk vet bedre enn fascister og leger.
Han er jo den eneste fabrikken som må holde stengt og må vise ansvar..
Hva mener du han er uenig med?

Han sier bare at man ikke må åpne for tidlig, uten å ta nødvendige forhåndsregler. Forhåndsreglene blir tatt: https://www.tesla.com/no_NO/blog/getting-back-work

Og skulle det bli en markant økning i smitten, så kommer det veldig an på hvem som blir smittet. Så lenge du ikke har klynger med smittede inne hos Tesla, altså smitte mellom ansatte mens de er på jobb, så er det vanskelig å gi Tesla skylden for noe.

Sider: [1] 2 3 ... 445