Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Espen Hugaas Andersen

Sider: [1] 2 3 ... 456
1
I alvorlige saker får de rettsordre.

Det er vel stort sett det samme om de da går på teleselskapene eller Tesla, men jeg er usikker på om Tesla lager posisjonsdata sentralt, så det er ikke sikkert det er noe å hente der. Slike data er ikke noe Tesla egentlig har behov for, og de sier de i hvert fall anonymiserer autopilot-data.

En annen utfordring vil være at dataene vil være lagret i USA. Altså en rettsordre i Norge som går på Tesla Norge har ingen sjanse for suksess. Tesla Norge har ingen data. De vil altså trenge en rettsordre i USA.

Sånt sett vil det være mye enklere å gå på teleselskapene. De har vel også en plikt om å lagre slike data i en viss tid.

2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 18. November 2020, klokken 11:39 »
Tror ikke Tesla har ledig batterikapasitet til å forsyne VW. De vil nok prioritere sin egen vekst over å holde liv i VW.

3
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med "strømuttak"?
« på: Mandag 02. November 2020, klokken 11:48 »
Batteriene til de fleste elbiler kan tappes via 12V-utgangene, ved å koble til en 230V vekselretter av passende størrelse. Ellers kan man få f.eks Skoda Enyaq med dette innebygget, slik at man har stikkontakt i baksetet. Riktignok er denne bare på noe sånt som 150W/0,65A. Man kan få noe kraftigere vekselretter ved å koble seg til 12V uttakene til en del elbiler. Honda E derimot er kanskje det beste man kan kjøpe i dag, med strømuttak på 1,5 kW/6,5A.

Xpeng P7 kunne fungere, om dette blir mulig å få kjøpt:

https://youtu.be/VVbdYdC1Pxs

På sikt kommer det nok også en del pickups med innebygget vekselretter, som f.eks Cybertruck, men vanskelig å si noenting om når.

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
« på: Mandag 26. Oktober 2020, klokken 10:00 »
Helt enig med det automat sier. Det er betenkelig at Uno-X/NEL har mottatt mange titalls millioner kroner i subsidier til hydrogenfyllestasjoner, med forbehold om at de skulle holdes åpne i minst 3 år, og så ble hydrogenfyllestasjonene stengt etter eksplosjonen i Sandvika.

Disse pengene bør kreves tilbakebetalt, og så kan man eventuelt vurdere å gi de samme subsidiene til noen andre, med samme forbehold. De kan gjerne øke det til 10 år, også.

Det at staten skal finansiere hele hydrogensatsningen, der private aktører kan berike seg på å levere elendige løsninger som legges ned så snart subsidiene stopper eller ting slutter å fungere, er helt latterlig.

Jeg kan til en viss grad skjønne at folk mener staten skal være nøytral i forhold til hva de støtter, men det å støtte både hydrogenbiler og elbiler virker for meg som noe ala det som skjer i noen stater i USA, der både evolusjon og intelligent design skal undervises som to likeverdige teorier...

Det er ikke slik at alle løsninger eller teorier er likeverdige. Staten har en plikt å velge side der det er til det beste for samfunnet (uten å bryte med menneskerettighetene).

5
Model X / Sv: Hvor godt tåler TMX75D konkurransen fra nyere elbiler?
« på: Mandag 26. Oktober 2020, klokken 09:32 »
Tror nok de som kjøper 100D gjerne kjører mer, og dermed kanskje bytter bil oftere.

Gidder ikke regne ut gjennomsnitt, men det ser ut som medianen er rundt 92.000 km for 90D, 56.000 km for 100D og rundt 47.000 km for 75D.

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
« på: ſøndag 25. Oktober 2020, klokken 19:43 »
Det står i artikkelen .."65 mil - sommer som vinter". Det er vel det som ofte er nevnt som fordel med hybridtransport, at rekkevidden er mindre påvirket i kaldt vær..
"sommer som vinter" er jo bare ren faktafeil.

Hydrogenbiler kan ha noe mindre reduksjon av rekkevidde på vinteren, men det er ikke noen absolutt sannhet. Stort sett det de tjener på er at de har mer spillvarme, men varmepumpe veier stort sett opp for dette, på de bilene som er utstyrt med det.

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
« på: ſøndag 25. Oktober 2020, klokken 18:19 »
Sant nok. Model S har 652 km rekkevidde. Da koster den riktignok nesten 200.000 kroner mer, men så er det også en *litt* bedre bil.

8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 15:08 »
Akkurat dette har vel ligget litt i kortene en stund? Starte produksjon i 2021 og rampe den opp det det påfølgene året.
Mulig man som superoptimist kunne tenke/håpe på stor produksjon i 2021, men hvor realistisk har det vært?
Shanghai tok 12-18 måneder fra man satte spaden i jorda til masseproduksjonen var i gang, litt utifra når man teller. Spaden ble satt i jorda i Berlin omkring februar 2020. Da kunne man håpe på masseproduksjon før sommeren 2021.

Men så er det jo det at det er ny teknologi. Shanghai var ikke ny teknologi, det var stort sett copy/paste av Model 3 produksjonen ved Fremont.

9
Elbiler i media / Sv: Det ultimate elektrisite trekkdyr....Hummer
« på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 10:32 »
Kanskje er det det ultimate trekkdyret, men det er ikke offentliggjort mulighet for hengerfeste eller hvor mye man eventuelt kan trekke.

10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 10:25 »
Alt så egentlig veldig bra ut på kvartalsrapporten. Med økt salg og (forhåpentligvis) stabil aksjekurs ut 2020, så er det veldig mulig Tesla havner på noe sånt som $800 mill i overskudd for Q4, opp fra $331 mill i Q3. Det er vel faktisk mulig de også havner over $1 mrd, hvis de flytter en del FSD penger fra "deferred revenue" til inntekt. Det er vel mer enn de siste fire kvartalene til sammen, etter at overskuddet i Q3 var det høyeste noensinne.

Så klart, situasjonen nå bør jo være veldig god, utifra aksjekursen.

Jeg sitter fortsatt på sidelinjene, men liker det jeg ser i forhold til resultater, autopilot/FSD utvikling, og battery day. Vurderer å kjøpe meg litt inn igjen, selv om jeg syns det er dyrt. En ting som kom ut er at Berlin blir den første fullskala fabrikken for 4680, der tanken har vært at dette ville være Austin.

Det eneste jeg noterte meg som var litt negativt er at Musk forsøkte dempe forventningene rundt oppskalering ved Berlin og Austin, utifra at det er mye ny teknologi der. Ser ut som skikkelig masseproduksjon kanskje havner i 2022.

11
Model X / Sv: Normalt med over 400wh/km?
« på: Onsdag 21. Oktober 2020, klokken 09:56 »
Kjørte ca 190 km i går, med kanskje 1/4 på snø og slaps, resten i til dels mye regn. Snittet mitt lå på 265 Wh/km. Nokian 19" piggdekk og 100D.

Erfaringsmessig er jeg bare over 400 Wh/km på veldig korte turer med range mode av, slik at varmeapparatet går for fullt.

12
Model 3 / Sv: Glatt ratt
« på: Onsdag 07. Oktober 2020, klokken 10:27 »
Kjørehansker er også et alternativ. Brukte det alltid i min forrige bil på vinteren.

13
Andre Elbiler / Sv: Nikola Badger «Vorbestellungen jetzt möglich»
« på: Onsdag 07. Oktober 2020, klokken 09:50 »
GM skulle endelig vedta avtalen med Nikola innen 30. september, men det er nå skjøvet til 3. desember. Man antar fordi de vil se an situasjonen i forhold til anklagene om svindel mot både selskapet og Trevor Milton, og overgrepsanklagene mot Trevor Milton. Om Milton blir satt i samme bås som Epstein, så er det nok ganske sannsynlig GM trekker seg fra avtalen. Nikola vil da være for svertet. Og da er nok Badger død.

Det eneste Nikola bringer til bordet er egentlig penger (i form av aksjer), så om Badger ikke blir noe av kan det hende GM lager sin egen utgave på et eller annet tidspunkt.

14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Droppe Tesla om Trump blir president
« på: Onsdag 07. Oktober 2020, klokken 08:30 »
En del av de som ikke har begynt å produsere biler gjør ikke det. Altså Lucid, Bollinger, Rivian, osv.

Kan hende noen av de kinesiske heller ikke gjør det, men har ikke spesielt god oversikt over det. Kanskje Xpeng.

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Droppe Tesla om Trump blir president
« på: Tirsdag 06. Oktober 2020, klokken 15:20 »
Jeg vurderer å kjøpe Tesla Model Y, men merker at jeg får veldig lite lyst å kjøpe et amerikansk merke, riktignok sannsynligvis produsert i Tyskland, dersom det amerikanske folket finner ut at det er en fantastisk idé om Trump er president i fire nye år. En ting er at Trump selv er en lygende, manipulerende fyr, men mye verre er det at omtrent halvparten stemmer på han selv etter alt han har gjort og sagt, og ikke vil ta hensyn til vitenskapsmenn, og bli med på Paris-avtalen.
Om det gjør noen forskjell så var det under halvparten av velgerne som stemte på Trump, ca 46% der Hillary fikk ca 48% av stemmene, og som en prosentandel av hele befolkningen så var det bare rundt 20% som stemte på han.

Om han skulle klare å klamre seg fast i det hvite hus, så er det nok med enda færre stemmer i år enn sist. Han planlegger å sørge for at færrest mulig av demokratenes stemmer telles. Gjennom støtte fra både politi og høyreekstreme forsøker han skremme bort velgere, og gjennom rettsaker (der han har innsatt vennligsinnede dommere) forsøker han få forkastet stemmer til demokratene.

Altså selv om Trump skulle klamre seg fast i det hvite hus, så er det ikke slik at det amerikanske folk støtter han.

Sider: [1] 2 3 ... 456