Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jagarock

#1
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
mandag 21. november 2016, klokken 19:42
Mista nylig en ladestrek i leafen, så kobla opp leafspy pro med wifi adapter og det er nedslående tall og grafer. Har 2012 Leaf kjøpt ny fra forhandler Februar 2012, men ikke levert og registrert før Mai 2012.

Så har et halvt års garanti igjen. Hører noen snakker om at det er 8 års garanti på batterier? Jeg ser ihvertfall etter en kjapp run av leafspy pro at det virker som det ikke er store spikes i battericeller, men jevnt slitt batteri. Men jeg aner ikke hvordan man burde måle dette. Burde man teste dette først når batteriet er på low power eller litt før? Over lang avstand?

AHr: 55.83 (hva betyr det forresten)
SOH: 85%
HX: 71% (dette betyr hvor mye av max kapasitet som kan forventes? eller er det den over)
odo: 38256km
200 QC, 927 L1/L2s (926 L1, siden jeg kjøpte L2 just nu igår)

Lurer også på noen ting til:
* Noen tips til gode måter å ordne eksternt varmeapparat? Har lyst til sverige et par ganger i vinter, men det tror jeg ikke blir spesielt gøy uten å skru av varmen og sette på en bensinvarmer e.l. fra biltema.
#2
LeafSpy / Sv: OBD2 WiFi adapter - erfaring?
mandag 21. november 2016, klokken 18:21
Den billigste du finner funker fint. Rekkevidden på den er vel ca 5-10 meter. Bare husk at den står på selv om bilen er avslått, sånn er det kanskje med alle wifi dongler med obdii? Så positivt: Du kan sjekke ting mens bilen er slått av. Negativt: Jeg visste ikke dette, så den draina ihvertfall batteriet mitt 6-7% en natt jeg lot den stå i.

Ingen "offswitch" og ganske bulky, men ingen problem for en "mellombygd" person å ha denne i mens man kjører. Ikke opplevd noe dropouts heller. Fornøyd med den alt i alt. Samme type norske verksteder tar 3x prisen for. Som jo er normalt med moms og skattepresset vi har vi norgeland.

Kjøp nå, før SV og MDG eller lignende finner på å bringe oss tilbake til tilstander lik nordkorea og krever moms fra første krone på utenlandskjøp + 9000 i forenklet tollgebyr:

https://www.ebay.com/itm/261528731775
#3
Fant ikke andre tråder ved lett søk her inne om akkurat dette, har bare fått med meg at det kan øke kjørelengde så mye som 20%. Med anbefalt så mener jeg vel det som står oppgitt i manualen, eventuelt i dørkarmen (ihvertfall på min nissan leaf)

Har dette mye for seg, (jeg er klar over at det reduserer kjørekomfort), og som den nybegynneren jeg er så spør jeg samtidig om hvordan man kan lese seg fram på dekket til max tillatte trykk?

Og jeg kan jo tenke meg at dette også kan slite ekstra på dekkene? Ja/Nei?
#4
For oss som ikke er heldig nok til å ha tesla, men (pr idag) stusselige nissan leaf 2012 liggende og slenge (neida ikke så ille.. bare om vinteren), hva blir den mest økonomiske måten å komme seg fram og tilbake på?

Jeg ser på arctic roads årsabbonement (312,- pr måned), og det vil jo slå de fleste fossilbiler på totalpris tur/retur bare på en tur pr måned, to turer om man skal konkurrere med de nyeste fancy småbilene men det tåler man fint. Hvis du da ikke faller for fristelsen for megaburger med cola på hvert ladestopp..

Er det dette som er det beste alternativet nå idag? Og hvordan fungerer laderne til arctic roads? Jeg hører de har 4 ladekontakter på hvert stopp, men det gjelder vel totalt, ikke 4 ladekontakter som alle passer nissan leaf? Eller er det multiladere alt sammen? Og ikke minst, er oppetiden på disse stabile nok til at man kan slippe å uroe seg for om den neste stasjonen er nede for telling? Og kan man forvente ventetid når man svinger innom?

Mye spørsmål i liten post, håper på oppløftende svar fra andre som titt og ofte tar seg en sverigetur :)
#5
Kjøretips / Sv: Harrytur pr 14.09.2014
søndag 14. september 2014, klokken 19:12
Ja se der ja. Hadde jeg ikke tenkt på. 2 mil kortere er det også :)
Da får man prøve det neste helg.
#6
Kjøretips / Sv: Harrytur pr 14.09.2014
søndag 14. september 2014, klokken 13:52
Jeg ser nå at det eneste som duger på veien er ishavsveien sine ladere med 240,- pr lading.
Og med ingen sanntidsdata og ødelagt lader i sarpsborg utgår det å dra på harrytur med elbil.

Blir rettogslett fryktelig mye billigere med bensinbil.

#7
Kjøretips / Harrytur pr 14.09.2014
søndag 14. september 2014, klokken 13:42
Noen som har noen tips å komme med?
Oslo - Nordby shopping center er vel det som er det vanlige?

Vet at noen hurtigladere er fryktelig upålitelige, så å ringe alle leverandørene før tur nesten er et must..
Og noen av dem går det vel heller ikke an å starte uten abonnement? Og noen er ekstremt dyre iforhold til andre?

Ser her: http://www.ishavsveien.no/aktuelt/
Prisen på en enkelt lading er nå doblet til 240,- pr lading, og det er for 30 minutter! Haha, det er jo totalt håpløst...... Kommer til å bli ramaskrik når folk får dette med seg. Ingen som kommer til å gidde bruke dem.

Hvordan kjører du denne strekningen?
#8
LeafSpy / Sv: Hente ut ekstra info, fks batteriprosent fra leaf?
fredag 29. august 2014, klokken 00:36
Hvor nøyaktig har det vært disse prosentene? Tenker iforhold til det som vises når du kommer til en hurtiglader, eller om noen har testa å kjøre den helt tom.
#9
LeafSpy / Sv: Hente ut ekstra info, fks batteriprosent fra leaf?
torsdag 28. august 2014, klokken 18:42
ok. finnes det noe alternativ til iphone? eller er kanskje greit å bare kjøpe en skrøpelig android og la den ligge i bilen permanent..
#10
LeafSpy / Hente ut ekstra info, fks batteriprosent fra leaf?
torsdag 28. august 2014, klokken 18:24
Er det noen enkel løsning for å hente ut foreksempel % gjenstående på batteri, eller hvor mange ganger den har blitt hurtigladet?

Særlig det med % batteri hadde vært kjekt, da jeg har vært borti at batteriet har vært både 13% og 4% når de tre strekene kommer. Virker som det har med temperatur å gjøre, så det blir litt uforutsigbart.
#11
ja ringte begge, men de fikk ikke gjort noe. så de skulle sende teknikere til å se på det, men som grønn kontakt sa, "den har vært nede hele sommerferien, og vi får ikke taki teknikere nå som det er fellesferie. vi oppdaterte facebooksidene våre og nettsiden i god tid, det lønner seg å sjekke dette".

jess, så neste gang man skal ut på langtur må man altså innom 4-5 forskjellige nettsider og sjekke om laderne faktisk virker :)
#12
Planla tur nordover basert på status på hurtigladekartet.
Viste seg at to av laderne var ute av drift selv om de viste noe annet på kartet.

Det gjelder den i brumundal og rudshøgda, begge funker ikke per nå.

Kjedelig om kartet viser feil, måtte treiglade enn god stund for å komme oss videre
#13
Gikk endelig. Men at det skal ta over en time fra flatt batteri til det er mulig å flytte den noen meter var sånn passe irriterende :)
#14
Jeg kjørte batteriet helt tomt, og rakk akkurat komme nærme nok en vanlig gratis ladeplass så jeg fikk lada.

Har stått her en time og lada, men forsatt viser det tre streker i guessometeret, og får ikke kjørt en meter, så jeg får parkert ordentlig.

Når jeg oppdaterer i carwings står det akkurat nå at jeg har 7km med strøm på batteriet.

Hva er dette? Mø den lades til minst 10% før jeg får lov å røre den eller noe?
#15
GOM / Sv: Batterivisning i prosent
fredag 04. april 2014, klokken 08:58
Lurer på hva som er mest nøyaktig egentlig.
Jeg kjørte akkurat bilen ned til 6km gom 0 streker, stopper og starter bilen.
Da får jeg bare tre streker ---.
Kjører 7km, kobler på hurtiglader, og på hurtigladeren står det faanmeg 8%.

Er det hurtiglader eller bil som viser sykt feil?

Nå kjørte jeg også akkurat en tur, to streker igjen, putter i hurtiglader, den sier 39%. Bil eller lader som viser feil?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA