Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Kris

#1
Ønsker tilbud på denne jobben eller ferdig ombygget Buddy. Eventuel godkjenning av ombygget kjøretøy står jeg for selv. En fordel om installatør befinner seg nær Oslo.
#2
Kjøpe elbil? / Pris på ny Leaf?
søndag 08. november 2015, klokken 23:23
Vi har fått en til i familien og må bytte ut vår trofaste Ion i en bil med fem seter. En elbil naturligvis. Peugeot'en har vært en super bil med plass til dobbel barnevogn og to barneseter, men nå må den vike. Leaf er ikke vakker, men jeg tror den er bra. Og så er den vel det eneste alternativet til under 200K. Eller har noen andre forslag?
Med denne litt komiske bonderabatten så havner en ny MY16 Leaf Acenta på 196 500,-
Men så ser jeg at Nissan skilter med et spesielt tilbud til eksisterende Nissan-eiere. Men man må oppgi VIN for å logge inn og se tilbudet. Er det noen som vet hva det går ut på? Hvis det slår bonderabatten kan jeg jo heller bruke de 850,- det koster å bli bonde på en gammel Micra. Så blir jeg eksisterende Nissan-eier :D
#3
Fikk brev av BOS i dag om at de vil ha bilen inn til en oppdatering. Stod ikke noe om hva som skulle gjøres. Noen som vet?
#4
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Elektrisk varme
torsdag 18. oktober 2012, klokken 22:19
Fikk en ide. Når bilen er fulladet, sender den et signal til kladden om å slutte å levere strøm? Eller er det fremdeles spenning i bilens kontakt?
Ideen er å lage en forgrening på ledningen som går fra bilens kontakt til batteriladeren i bilen. Og fra den forgreningen legge en ledning til en elektrisk kupevarmer med tidsinnstilling og evt. fjernstyring. På den måten kunne man sluppet å legge opp ekstra ledning ut av bilen til kupevarmer, og man kunne brukt kupevarmeren også på offentlige ladestolper uten å koble til noe annet enn ladekabelen. Kupevarmeren må naturligvis brukes når bilen er ferdigladet, men det er stort sett da man trenger den.

Jeg er forstår egentlig ikke hva elektrisitet er, så det kan være forslaget er håpløst. Noen som vet om dette er gjennomførbart?
#5
Norsk Elbilforenings oppgaver / Nøkler
fredag 12. oktober 2012, klokken 17:46
De siste ukene har jeg sendt to eposter til foreningen med forespørsel om nye nøkler til ladestolpene. Jeg har verken fått svar eller nye nøkler.
Har jeg henvendt meg til feil instans?
Noen som vet hvem jeg bør kontakte?

Jeg er forøvrig betalende medlem.
#6
Det måtte skje. Bare ergelig at det skjedde nå når jeg er tom for strøm.
Syns det er rart at disse ladestasjonene er så elendig satt sammen.
#7
Vurderer hvordan jeg skal varme opp bilen.
Alternativene er enten systemet med vannvarmer som er tilpasset Imiev eller en direkte luftvarmer som må monteres med litt egen oppfinnsomhet. Begge fra Eberspacher. Sistnevnte koster ca halvparten.
Noen som har erfaring med dette og kan gi råd?
#8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Lakktykkelse?
onsdag 13. juni 2012, klokken 00:12
Opplever litt tvilsom kvalitet på lakken.
Er det noen som vet noe om standarden for lakktykkelse på trillingene?
Jeg har hvit tett standard lakk og ble fortalt at det var klarlakk utenpå denne.
#9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Takstativ
lørdag 21. april 2012, klokken 18:53
Noen som har noe erfaringer med dette?
Har sett en og annen med takstativ. De jeg har sett virker litt knotete, og med direkte anlegg mot lakken.
Skulle tro dette var løst i 2012, men ikke uten rails ser det ut til. 
#10
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Tilhengerfeste
fredag 20. april 2012, klokken 16:39
Som nevnt i en annen tråd her, så er det et amerikansk firma som heter Torklift Central som selger hengerfester til amerikanske Imiev. Det koster omtrent 1500 kroner + mva og frakt. Ikke så dyrt.
Noen som har erfaring eller vet noe om dette produktet? Passer det til trillingene?
Finnes det andre alternativer?

Planlegger ikke å slepe så mye rundt med Ion'en, men kjekt å feste sykkelstativ på og sjøsette båten.
Det er jo ikke rare utstyret man får til disse bilene.
#11
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Felger
lørdag 07. april 2012, klokken 14:52
Tenkte vi kunne bruke denne tråden til å ramse opp hvilke felgalternativer som finns til trillingene.
Ser at det finns noen forskjellige som tilbys i Norge fra Martins og Felgimport.
Det finns også en del morsomme felger fra Japan til bensinbilen "I".
Finns det 16" felger som passer? Og dekk til dette?

(Ja, enig at det er småhårete å være opptatt av felger. Men når originalfelgen til imiev er såpass nedverdigende mot en ellers grei bil, har man vel ikke noe valg;)
#12
Kjøpe elbil? / Forhandleres garantiplikt
torsdag 22. mars 2012, klokken 20:58
Dersom jeg importerer en C Zero, la oss si fra Tyskland, og den viser seg å ha en feil som dekkes av garantien til Citroën; Kan jeg da henvende meg til en hvilken som helst Citroën forhandler og kreve å få rettet opp feilen?
Det skulle vel være likegyldig så lenge utgiftene til utbedringen dekkes av Citroën og ikke det lokale verkstedet.

Noen som vet?
#13
Kjøpe elbil? / Svindel
fredag 16. mars 2012, klokken 13:35
Auto Elite forsøker seg på litt god gammel svindel:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33781003

En brukt C Zero fra i fjor til 215 000? Altså samme pris som en ny I-miev.
Beskrevet som spesialutgaven "High Line", som må være noe de har funnet på for å bli kvitt gamle elbiler som som har hatt et enormt verditap. Blant annet ramser de opp utsyr som nøkler og bremsekraftforsterker?!? Og gjentar flere ting to ganger med litt forskjellig skrivemåte for å få listen til å bli lang og imponerende. Alt som nevnes er uansett noe alle trillinger har.

Skjønner at de er desperate, men å lure folk er ulovlig likevel.
Auto Elite er jo fullstendig useriøse.
#14
Dersom man importerer en i-miev til Norge vil man vel slippe mva i landet man kjøper bilen. Dersom man trekker fra mva, er det fremdeles billigere å kjøpe den i Norge?
Noen som vet hva de koster før mva i for eksempel Tyskland eller Sverige?
#15
Dette er to biler som konkurrerer om mange av de samme kundene. En sammenligning av dem vil derfor være nyttig for alle oss som går og lurer på hvilken bil som passer best.
Så for de som har erfaring med begge eller har noe relevant informasjon om en av dem: Fyr løs!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA