Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - bestorp

#1
Leaf 2010-2017 / Forhandler solgte meg feil modell - krav på bytte?
fredag 26. september 2014, klokken 09:56
Kort fortalt så har forhandler solgt meg en Nissan Leaf SV (USA MOD), men som egentlig er en S (dette gjelder på utstyrsnivå). Det er store forskjeller mellom SV og S i utstyrs nivået hvor blant annet SV har varmepumpe, CC, bedre varme apparat osv.

Jeg fant dette ut ca 5 mnd senere etter kjøp at bilen er en S mod, (fant ut ved en tilfeldighet på dette forumet) og har kjørt ca 10000km. Tok en telefon til forhandler og de var villig til å finne en løsning med tanke på bytte til en SV.

Spørsmålet mitt er: Bør jeg stå på krava og kreve en tilsvarende bil med ca samme kilometerstand og med SV Utstyr kostnadsfritt for meg? Eller bør jeg ta innover meg at jeg kanskje må dele et mellomlegg for å saken løst.

Sånn jeg ser det så har de solgt meg en vare som ikke står i stil det som stod i annonsen. Bilen var merket som en SV i annonsen FØR jeg kjøpte den.

Hva mener dere andre? Tips og råd mottas med takk.
#2
Kjøretips / Lysaker - Skien (2 alternativ)
torsdag 14. august 2014, klokken 09:33
Hei! Ser på kartet at følgende ruter: Lysaker - Skien (via FV 32 over Siljan) er cirka 130 KM med en del oppover bakker. Videre ser jeg på et annet alternativ: Lysaker - Skien , med hurtigladestopp i Tønsberg.

Er det kanskje litt optimistisk å tro på tanken vil holde helt inn på Lysaker - Skien (med kjøring via Siljan)? Det er en del oppoverbakker fra Steinsholt og opptil Vindfjelltunet Hotel.

Hva tenker dere andre?

#3
Ladeplasser og ladekabler / Hva slags type kabel er dette?
tirsdag 12. august 2014, klokken 11:08
En på naboplassen på jobben kjører Leaf og hadde denne "dingsen" koblet til til vanlig "kladd" lader fra Nissan.

Noen som kan svare på om dette er en type overgang av noe slag? evt hvor jeg får tak i det?

Kjører Leaf selv :=)
#4
Leaf 2010-2017 / Eco vs B-drive
torsdag 07. august 2014, klokken 17:46
Hvor hissig er denne B-driven kombinert med Eco mode kjøring? Bruker dere B-Drive idet hele tatt? hvor er bra er den osv? :)

Bestorp
#5
TLC / Leafen så langt (liten oppsummering)
onsdag 30. juli 2014, klokken 14:46
Hei!

Har nå hatt min Leaf 2013 Usa modell i ca 2 mnd og har kjørt nesten 5000km siden slutten av mai og fram til nå. Gleden kan ikke beskrives hvor glad jeg har blitt glad i den bilen med tanke på kjørekomfor og hvordan den ligger på veien.

Videre så har jeg testet den på "langtur" fra Oslo til Larvik, men stoppet i Tønsberg for å hurtigelade men hadde strengt ikke trengt det med tanke på at jeg hadde 39 % igjen på batteriet da jeg ankom Tønsberg fra Lysaker.

Spenninga for meg er til vinteren hvordan den er i praksis med min kjørestil (ca 90km i snitt på motorvei).

Håper selvfølgelig at jeg aldri skaffer meg en bensin/diesel bil igjen, men rekkevidde angsten er der absolutt (men til å leve med).

Hvordan har deres eierskap til Leafen vært etter noen mnd?


#6
DRIFTSBATTERI / Batterikapasitet vs rekkevidde
fredag 25. juli 2014, klokken 10:22
På et eller annet tidspunkt så vil batterikapasiteten redusere seg, men vil også da rekkevidden redusere seg i takt med dette.

Eller er dette to uavhengige ting?
#7
Lading / Bruk av skjøteledning på Leaf
torsdag 24. juli 2014, klokken 10:59
Søkte meg litt opp på elbilforumet angånde bruk av skjøteledning til Leaf ved ladning. I mitt tilfelle så har jeg en standard 10AMP lader, men kunne godt tenkte meg å bruke en skjøteledning fordi jeg veit at behovet vil melde seg.

Men igjen er dette trygt å bruke? Isåfall hvor og hva bør jeg kjøpe? tenkte noe fra Biltema eller Classern.

Beklager hvis dette teamaet er svart på tidligere.
#8
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Leaf og langturer
tirsdag 22. juli 2014, klokken 10:23
Har lyst til å ta Leafen min på "langtur" dvs Oslo - Skien, men merker at jeg kvier meg littegranne pga om rekkevidden skal holde helt inn eller ei. Bruker nok hurtigladeren i tønsberg uansett.

Sliter dere andre med det samme? eller er min frykt bare tull? Si gjerne litt om hva slags tanker dere har :)
#9
Er det mulig å legge til Cruise control på en leaf? På høyreside av ratet (hvor CC ligger på andre modeller) er det ledig plass.
#10
Mulig dette er ikke er rett sted å poste dette men jeg forsøker for det.
Jeg har en interesse i å treffe andre leaf eiere i Oslo/akershus området (som gjerne ha kjørt en stund) for utveksle erfaringer og tips rundt lading, kjøring etc.

Evt om det er noen som stiller seg villig til å møte meg for utveksle et par ord rundt Leaf? :)
Grunnen er at jeg ønsker tilbakemelding fra en annen Leaf kunde og ikke en selger hos et bilfirma :=)

Thomas


#11
Har søkt litt på forumet her, men klarte å søke meg bort bare.
Iallefall kan man stole på "tanken" (kilometer bestand) til enhver tid? Eller er bare den veilendende etter som man kjører osv.

Er fullstendig klar over at kjørestil, temp osv er med å påvirke KM på tank.
Noen som har et klart svar? :)
#12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Ulike type ladere og lade muligheter
tirsdag 10. juni 2014, klokken 11:14
Jeg er en rimelig fersk el-bil eier (Nissan Leaf SV 2013 USA Import). Fikk med en standard 10AMP lader som medfølger de fleste Leafer solgt i Norge som standard.

Problemet mitt er at det er en jungel av ulike ladekabler og typer og at jeg blir forvirra over hva jeg kan bruke og ikke bruke. Det selges jo ladekabler på finn.no, men som jeg er skeptisk til da disse virker som nærmest er kinakopier av orginalen (uten at jeg har noe grunnlag å kunne kalle det for det).

Jeg kunne godt tenke meg en litt raskere lader siden på en del offentlige plasser så er ladekapasiten på 16 AMP. Har forsåvidt 16 AMP kurs i garasjen hjemme hos meg selv og lading over natten funker fint med min nåværende 10 AMP lader, men også her er behovet for å kanskje kunne unytte noe høyere kurs til lading (12 AMP feks).

Kunne trengt en liten oversikt over de muligheter og problemer i forhold til den problemstillinga jeg har.

Og sist men ikke minst, hva er forskjellen på en type 1 og type 2 lader?

Setter pris på svar :)     
#13
Elektriske utfordringer / Varme i ratt kontant?
torsdag 05. juni 2014, klokken 13:49
Skal varme i ratt være konstant på (når den faktisk er på) eller kommer og varmen av seg selv?

Testa ut varme i ratt idag og da opplevde jeg at varmen kom og gikk, varte jo forsåvidt noen minutter men ble etterhvert mindre. Kom dog tilbake igjen litt senere (husker ikke tids intervall desverre).

Noen som har opplevd det samme, eller om dette er en feil?
#14
USAleaf / Ny eier av US Leaf
fredag 30. mai 2014, klokken 12:27
Da falt valget mitt endelig på en Hvit Nissan USA Leaf SV 2013 Mod (28000 KM) til 175000,- med vinterhjul inkludert.
Er klar over denne utgaven har det minste utstyret, men fikk faktisk med Ryggekamera på denne utgaven.

Gleder meg veldig til å ta bilen i bruk og oppleve elbil revolusjonen på egenhånd :)

Kunne selvsagt gått for en SL 2012 mod, men likte intriøret (svart) bedre på denne.

#15
Ladeplasser og ladekabler / Nøkkel til ladestasjoner i Oslo
mandag 19. mai 2014, klokken 08:56
Vil nøkkel til ladestajoner i Oslo passe til andre ladestasjoner i andre byer på østlandet?
Er disse nøklene man får fra elbil foreningen / Oslo kommune universale?

Har google på dette i forkant men fant ikke noe klart svar på det.
#16
Kjøpe elbil? / Norsk Leaf / USA Leaf
tirsdag 01. april 2014, klokken 15:59
Hei :)

Jeg vurderer å kjøpe meg en brukt Nissan Leaf enten da norsk eller import usa leaf fra forhandler.
Problemet mitt er det at det blir sagt så mye rart på diverse nettsteder og forum i henhold til at en Usa Leaf ikke støtter norsk hurtig lading, at navigasjon ikke funker på jord osv. Vet at radio og navigasjon ikke funker i Norge med USA Leaf, men kan noen oppsummere kort for meg fordeler og ulemper med en Usa leaf kontra en Norsk leaf.

Takk på forhånd for svar :)
#17
Kjøpe elbil? / Vurderer å kjøpe brukt elbil
fredag 13. februar 2009, klokken 20:42
Heisann! Jeg bor i Bærum og kunne tenke meg å kjøpe en brukt elbil pga økte priser i bomringen.
Har kikket på noen brukte think fra 2000-2002 tidsrommet, men er veldig usikker på hva jeg bør velge, trenger noen tips og råd. Er det andre merker jeg bør kikke på?

Jeg tok kontakt med enviro elbil salg, men der var det opptil et års ventetid på å få noe som helst. Så da blir evt eneste utvei for meg å kjøpe privat og brukt. Er dette lurt eller bør jeg styre unna brukt biler?

Kom gjerne med råd og innspill.

hilsen

Frustret potensiell El-bil kjøper :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA