Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - andreash

#1
Kjøp og salg av deler og utstyr / Type1 pistol med 3m kabel
torsdag 07. oktober 2021, klokken 12:24
Har nettopp byttet til Type 2 på hjemmeladeren min, så om noen skulle ha bruk for en type 1 pistol til Nissan Leaf med ca 3m kabel. Stort tverrsnitt, så regner med den kan brukes på 32A uten problem.
Sender bilde på forespørsel
#2
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Langtur hurtiglading Ampera-e
fredag 01. oktober 2021, klokken 11:35
Hei,
Da ble det en Opel Ampera-e på meg ja..

Skal hente og kjøre bilen fra Torp,Snadefjord til Bergen i morgen.

Siden de er litt laderestriksjoner inntil disse bilene får nye batterier har jeg et spørsmål.
Hvordan ville dere planlagt hurtiglading på denne turen?
Antar å starte med 80-90% på batteriet hvis selgeren lader opp til 90 før vi møtes.
Og hvis jeg har lest rett, bør bilen ha ca 120km igjen ved neste lading. da kommer jeg vel kanskje opp mellom Veggli og Dagali en plass.. og lade opp til 80-90% igjen..

Så et nytt stopp på vestlandet en plass.. Eidfjord? Voss?
Hvilke ladeapper bør jeg ha registrert meg hos i forkant? Har BKK app, men ingen andre foreløpig.
#3
Kjøpe elbil? / Kjøpshjelp, familie på 6 + hund
tirsdag 10. august 2021, klokken 21:15
Hei,
Dette med folks bruk av sin bil og behov er høyst forskjellig.
Men jeg drister meg utpå med et par spørsmål.
Bakgrunnen min er at vi har en Leaf 2013, og en MB Vito 9-seter. Diesel. Jeg og fru pluss 4 barn/ungdom. 8-17år.

Er redd Leafen vil koste mye å holde liv i fremover og vurderer å bytte inn begge bilene i en som gjør nytten.

Hva skal vi gjøre/velge??

Opel/peug/citroen sin 75kw med Hengerfeste virker midt i blinken. Men eldste gutt er snart voksen.
Så jeg tenker det er fornuftig å se 3år frem i tid på type kassebil.. Da lukter det rått prisfall for trillingmodellene i denne kategorien..

MB EQV er jo samme bil som den jeg har i praksis bortsett fra hhv. 0kg henger og 2000kg henger i dag..
(har stadig nytte av henger til tross for svær Vito i utgangspunktet..)
Tenker dere andre at EQV taper seg like mye de neste 3år? finner jo noen lett brukte allerede med 75-100.000kr prisfall fra i høst.


Neste på alternativlisten er type SUV med hengerfeste og takstativ.. (BYD Tang, NIO.. og andre som er på vei).
Prisfall er nok stort her også, men det er en bil jeg kunne tenke meg å ha lengre enn 3år.. så da blir det bedre i snitt over 5-7års tid..
Men for en som er vant til "ubegrenset" bagasjeplass.. Er det i det heletatt mulig å reise på helgetur med 6pers og hundebur i en SUV?? Takboks til skiene.. Har sett løsninger med en skiboks på hengerfestet.. Men er det nok?
Sportshenger e.l. er jo greit på vår-sommer-høst.. Men ser ikke helt for meg å reise på vinterfjellet med henger.. Mange utrygge situasjoner på dårlig bøytede veier.. og kanskje parkeringsbegrensninger pga snø.

Billigste kan fort vise seg f.eks 4år gammel diesel mpv.. men det er jo hverken elbil eller fremtidsrettet..??


Er noen andre i tilsvarende situasjon? hvilke vurderinger gjør dere?







#4
Tidlige: Buddy / Kewet / dine lasterekorder
onsdag 15. april 2009, klokken 09:14
Hei

Som kjent blandt oss i dette forumet, så er Buddy/Kewet en forholdsvis liten bil..
Hva er dine rekorder med tanke på hva du har fått inn i bilen?

Her er mine to beste:

tur til byen..
to voksne pluss en liten tass i barnestol.
En stk barnevogn (trile)
4-5 fulle handleposer

Måtte kjøre med en arm rundt fruen.. ikke for romantikken sin del, men manglende bredde fra dør til dør..


Skogshogst..
To svære voksne.. (over 200kg tilsammen)
to skikkelige motorsager, to skogshjelmer, to kjeledresser, sagebukse, to par støvler i 46-47. 20liter bensinkanne, 10liter oljekanne pluss litt dildall..

Andreas

#5
Tidlige: Buddy / Kewet / ny lyd i bilen.
mandag 02. mars 2009, klokken 10:11
Hei.

Har etter siste ukers snøfall fått en svak ekstra lyd fra buddyen. Og muligens redusert kjørelengde.. vanskelig å si da temperaturen har vert litt opp og ned..

La hendene på alle bremsedeler uten å kjenne noe varme. Men differensialen og motoren var god og varm..

Motoren er greit nok for den blir jo sikkert varm av all strømmen. Men skal differensialen utvikle noe særlig varme?
Var god og lunken (20-30 grader) på overflaten etter 8km kjøring..

mvh
Andreas

#6
Tidlige: Buddy / Kewet / Buddy kjørelengde
tirsdag 20. januar 2009, klokken 09:56
Hei..
Ser i forskjellige innlegg at kjørelengden i buddy varierer litt.
Kan lage dette emnet slik at vi lett finner typiske kjørelengde.

Etter å ha hatt Buddyen i 3-4dager har jeg følgende resultater. (oppdateres utover våren)

Kjørelengde
28km (gulesider) 29.7km (tripteller). Vestlandsveier... 70% kupert 50-60km/t 30% firefelts med 80km/t
(ikke det at buddyen klarer 80 akkurat...)


Restverdi batteri: (km-stand=3650km)
30-35% restverdi v 3-5grader (hjemover)
35-40% restverdi v 3-5 grader (til jobb)


Oppdatering 02.02.2009
20-25% restverdi v -2-3 grader (til jobb)

#7
Tidlige elbiler: PSA / forsikring dekker batteri??
søndag 07. desember 2008, klokken 18:01
Hei..

Mulig det er flere som vet dette men kan nå nevne det..

Batteriene i min Partner hadde en liten eksplosjon, og med kasko/delkasko er/var dette en forsikringssak..

For min del får jeg desverre nye forsikringsvilkår 10.desember der eksplosjon i batteri er unntatt fra bestemmelsen om erstatning etter brann/eksplosjon..

Heldigvis meldte jeg inn skaden under det gamle vilkåret.. så jeg får ny firerkasse fra IF..

Kanskje noen flere der ute som må sjekke forsikringsvilkårene sine...
#8
Tidlige elbiler: PSA / subjektiv erfaring av merkeverksted Bergen
torsdag 06. november 2008, klokken 14:13
Hei.

Det aner meg at denne tråden muligens er litt på kanten av det tillatte. Men når våre NiCad batterier koster såppas mye å fikse, vil jeg komme med følgende subjektive uttalelse.

Hvis du må velge mellom disse verksteder: Aalgaard fj.v, Scanauto på Kokstad og Åsane Auto.
Velg Åsane Auto. Dette gjelder kun for behandling av batteriene.. På vanlige biltekniske reprasjoner kan er de nok omtrent like gode alle tre.

Send PM om du ønsker begrunnelse..
#9
Avansert: Batterier og Lading / prosedyrer etter skifte av blokker
torsdag 06. november 2008, klokken 13:19
Hei.

Hva er standard prosedyre etter bytte av enkeltblokker i PSA.
En initiallading er jo ganske intens for gamle batterier. Må man ta initiallading etterpå?

Eg ha fått bytta to defekte blokker i min bil.. og i den kasse der byttet var, er alt i orden.. men det ser ut til at ein ny blokk har fått problemer i 4-er kassen.. tipper at initialladingen vi tok etter byttet var litt for drøyt for en av blokkene??

mulig jeg er helt på jordet, men det er altså status og satser på å få orden på siste blokken også..

#10
Hei.

Noen som har nødvendig utstyr for vannfylling til salgs?
En EVLite eller tilsvarende??

#11
Hei.

Jeg lanserte i en annen tråd idèen om å gå sammen for å konvertere en bil i Norge og få den godkjent.

Så i stedet for å kuppe den andre tråden, startes herven en egen tråd..

Bakgrunn: Konvertering av vanlig bil er gjort i norge to-tre ganger. Men å komme seg igjennom nåløyet hos veivesenet er både tidkrevende og vanskelig. Og risikoen for avslag er stor.
Enkeltpersoner som ønsker å sette i gang et slikt prosjekt, risikerer å bruke mye tid og penger på en bil som ikke kommer seg ut av garasjen..

Idè/målsetning: Sette i gang en konvertering og spre både arbeid og økonomisk risiko ut på flere personer.. (kanskje vi tilogmed får litt statsstøtte hvis vi spiller kortene riktig..(innovasjon Norge e.l..))
Noen jobber med mekansik.. noen på elektrisk.. og noen på dokumentasjon og noen med politikk..

Økonomi: vi spytter inn en gitt sum penger hver, som også blir vårt budsjett, og får dermed tapsrisikoen betydelig lavere hvis bilen aldri blir godkjent.
Hvis bilen blir godkjent, kan den kjøpes ut av en av investorene. eller selges til høystbydende på et egnet bilmarked..

#12
Tidlige elbiler: PSA / Klage mot Algaard??
mandag 15. september 2008, klokken 09:37
Noen som har fått problemer etter Vannfylling hos Algaard...?
Jeg har fått redusert kjørelengden betydelig etter service hos ALgaard.. Og lurer på i hvilken grad andre el-bil eiere har opplevd tilsvarende.. Og evt. hvilke klagerettigheter man har i en slik sak??
#13
Avansert: Batterier og Lading / Exide Maxxima i elbil
onsdag 23. januar 2008, klokken 13:32
Heisann..

Som sikkert en god del av dere har fått med dere, gikk ELbilen min opp i røyk i helgen..

Det som er tilfelle, er at batteripakken fortsatt er intakt..!

Til tross for at min elbil kapital har fått seg en kraftig knekk, lurer jeg på følgende..

Er det noen av de vanlige Elbilene som ruller rundt i Norge som kan bruke samme batteritype som jeg har? Kan jeg med lettere modifiseringer skaffe en think/peugeot106/buddy e.l. som har defekte batterier, og putte mine nesten nye Maxxima AGM inn?

De fleste ladesystemene vil jo være tilpasset til bilens originale batterier, men det kan kanskje tilpasses litt av finurlig elektronikk eller noe slikt?

Hva med dimensjoner og vekt??

#14
Avansert: Batterier og Lading / Timeout Zivan lader
fredag 18. januar 2008, klokken 07:56
Heisann!

Fikk en uventet feilmelding fra laderen i dag. Den melder at ladingen har gått i timeout.
Eg har jo som nåkken her inne veit, 12 Maxxima AGM batterier, med powerchec balanseringskretser på alle batteri. Registrerte også at første batteriet i serien dreiv å balanserte i dag tidlig.. dvs spenningen mellom 12V og 24V var ulik.

Målte spenningene en gang tidligere før eg monterte balansering, og då registrerte eg at det var svært stor forskjell i ladespenning over hvert batteri. Men nå tenker eg at balanseringen skulle hjelpe til med dette..
Er det fortsatt ikkje nok?? Mine balanseringskretser kan flytte 5A, så dei skulle vel være kanskje effektive..

Kan det vere dårlig kontakt ein plass? Bilen oppførte seg bra i går..?? Og eg sjekka ladingen to ganger i går kveld.. Syntes kanskje den hadde lada litt lenge, men tenkte ikkje videre på det siden stømmen til laderen gikk nedover fra hver gang..
Har desverre ikkje fått kjørt eller målt bilen i dag.. (sliter litt med å få godkjent et senkesett  :()

kommentarer?
#15
Med frost på ruten og lite tilgang på varme sommerdager, vurderes et varmeapparat som ikke stjeler rekkevidde på batteriene mine..

send melding på forum om du har noe jeg kan bruke..

Andreas
#16
Avansert: Konvertering til elektrisk / Peugeot 205
fredag 28. september 2007, klokken 09:23
Heisann.

Tenkte eg kunne starte ein liten tråd for spesielt interesserte.

Kjøpte denne bilen (http://www.austinev.org/evalbum/632) frå ein navnebror på Stord.

Den har desverre fått ein del rust sidan sist den var i bruk, og det kommer nok til å være hovedfokus i starten av høsten.

Etter (eller paralellt med) avrustning, er planen å lage batterioptimaliseringskrets, som forhindrer skadelig overlading, samt sørger for at kvart enkelt batteri alltid får korrekt lading.
Sidan det er ein stor 144V batteriladar for heile seriestrengen, må eg laga ein liten krets til kvart batteri.

Har begynt å pendle med Ferje til jobben, og taper 94kr, i ferjebillett, pr dag el-bilen ikkje er brukande..
Så me får håpa at det ikkje er altfor mykje arbeid før skilta kan hentast..


Satsar på å oppdatere tråden etterkvart som ting byrjar å skje.. (Ska pusse opp to hus samtidig, og i tillegg pendle 1time kvar vei til jobb..)puh..

Andreas
#17
Avansert: Batterier og Lading / Superbatteri
tirsdag 15. mai 2007, klokken 14:03
Prøver å legge ut et pdf dokument.
Svært spennende ny teknologi..
Mulig folk her inne vet om det allerede, men legger det nå ut allikevel..

Andreas
#18
Andre Elbiler / Råskinn Morris Mini EL-bil!
fredag 27. april 2007, klokken 15:15
Noen som har fått med seg denne?
http://www.pmlflightlink.com/archive/news_mini.html

Fikk forresten en tilbakemelding fra PML.
Den svakeste varianten av in-wheel motorene de bruker i denne bilen, kunne jeg få for bare 7420£ pr.stk.. Uten driverelektronikk..
Det blei litt i dyreste laget..
#19
Kjøpe elbil? / Hvilken bil ved relativt lang daglig belastning?
torsdag 01. mars 2007, klokken 14:32
Heisann!

På grunn av dyr ferjebillett i tillegg til bompenger på vei til jobben i Bergen, vurderer jeg kjøp av EL-bil.

Hvilken EL-bil vil komme best ut økonomisk med ca 2x30km daglig kjørelengde?
Forutsatt at jeg får ladeplass på jobb, vil bilen bli ladet ca. hver 30km

Er det noen av forumbrukerne som kjører såppass langt hver dag?

har registrert at det er stor forskjell i batteriteknologien på de forskjellige biltypene, og lurer på hvilken bil som gir best årlig batteri-regnskap med dette kjøremønsteret?? (ca 12000-15000km i året)
Og ikke minst, hvilken bil som klarer dette i praksis..

mvh
AndreasH
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA