I diskusjoner her på forumet og andre plasser kommer det av og til opp tildels fantasifulle beregninger for hvor mye engangsavgiften på dagens elbiler ville vært uten avgiftsfritaket. Jeg tok meg i går kveld bryet med å beregne engangsavgift for Leaf og Tesla S etter dagens system.
Avgiften ble beregnet etter samme regler som for Plug-In Hybrider, altså 15% fradrag i egenvekt, ingen effektavgift for elektrisk motor og avgift/fradrag for aktuelle lokale utslipp.
For Tesla ble summen 39549,50 og for 2013 Leaf ble den −43194,64, siden sistnevnte ble en negativ verdi ville reell avgift blitt satt til minstesatsen som tilsvarer det men betaler for veteranbil (ca 3500?). Det samme nivået ville trillingene ligge på, samt eUp, eGolf og 3i når de blir tilgjengelige.
At det på et senere tidspunkt kan innføres særavgifter for Elbil er jeg fullt klar over, men at dagens biler er subsidiert med flere hundre tuen i avgiftslette i tillegg til momsen er en påstand som ikke holder mål når den måles opp mot dagens avgiftsystem.
Diskuter.
Avgiften ble beregnet etter samme regler som for Plug-In Hybrider, altså 15% fradrag i egenvekt, ingen effektavgift for elektrisk motor og avgift/fradrag for aktuelle lokale utslipp.
For Tesla ble summen 39549,50 og for 2013 Leaf ble den −43194,64, siden sistnevnte ble en negativ verdi ville reell avgift blitt satt til minstesatsen som tilsvarer det men betaler for veteranbil (ca 3500?). Det samme nivået ville trillingene ligge på, samt eUp, eGolf og 3i når de blir tilgjengelige.
At det på et senere tidspunkt kan innføres særavgifter for Elbil er jeg fullt klar over, men at dagens biler er subsidiert med flere hundre tuen i avgiftslette i tillegg til momsen er en påstand som ikke holder mål når den måles opp mot dagens avgiftsystem.
Diskuter.