Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Ingebrigt

#1
Elbilen i Samfunnet / Engangsavgift på Elbiler
søndag 04. august 2013, klokken 10:14
I diskusjoner her på forumet og andre plasser kommer det av og til opp tildels fantasifulle beregninger for hvor mye engangsavgiften på dagens elbiler ville vært uten avgiftsfritaket. Jeg tok meg i går kveld bryet med å beregne engangsavgift for Leaf og Tesla S etter dagens system.

Avgiften ble beregnet etter samme regler som for Plug-In Hybrider, altså 15% fradrag i egenvekt, ingen effektavgift for elektrisk motor og avgift/fradrag for aktuelle lokale utslipp.

For Tesla ble summen 39549,50 og for 2013 Leaf ble den −43194,64, siden sistnevnte ble en negativ verdi ville reell avgift blitt satt til minstesatsen som tilsvarer det men betaler for veteranbil (ca 3500?). Det samme nivået ville trillingene ligge på, samt eUp, eGolf og 3i når de blir tilgjengelige.

At det på et senere tidspunkt kan innføres særavgifter for Elbil er jeg fullt klar over, men at dagens biler er subsidiert med flere hundre tuen i avgiftslette i tillegg til momsen er en påstand som ikke holder mål når den måles opp mot dagens avgiftsystem.

Diskuter.
#2
Andre Elbiler / Modell S batteriet blir stusselig i sammenligning.
lørdag 15. juni 2013, klokken 21:12
Har ikke sett denne nevnt her på forumet.
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article7749349.ece
Artikkelen og videoen inneholdt ikke så mye informasjon, så jeg lette opp produsenten på nettet.
http://ebusco.eu/ytp-1-bus.html
#3
Mekanisk / Smøring av bremser
tirsdag 21. mai 2013, klokken 19:50
I forbindelse med hjulskift smurte jeg opp bremsene på Leafen. Da jeg har US-import og slipper garanti og dermed også service betaler jeg ikke for ting jeg kan gjøre selv. Fremgangsmåten er som følger.

1. Ta av hjulet
2. Demonter nedre glidebolt
3. Vipp opp caliper og trekk ut øvre glidebolt.
4. Ta av bremseklosser
5. Rengjør blikkplatene klossene står i. Dette kan gjøres in situ eller man kan ta ut platene og pusse med stålbørste.
6. Prøvemonter klossene og se til at de glir greit.
7. Demonter klossene og påfør kobberpasta på glideflatene, remonter.
8. Tørk ren glideboltene og påfør nytt grease.
9. Monter caliper. Se til at mansjettene på glideboltene kommer helt på plass
10. Monter

Tidsforbruk på bakkeplan, inkl flytting av bil for å ta andre siden: 2 timer. Regner med halvering ved bruk av løftebukk samt luftverktøy.

Vedlagt ligger noen dårlige bilder tatt i løpet av jobben.
#4
Kjøretips / Bergen-Egersund i Leaf
fredag 15. mars 2013, klokken 08:10
Skal til Egersund på jobb i morgen og har tenkt å ta Leafen nedover. Da det er første 'langturen' vil jeg gjerne ha litt input fra drevne langkjørere.

Planlegger å hurtiglade på Aksdal senter og på Sandnes på vei nedover. Forhåpentligvis får jeg plugget inn i Egersund og kan forlate byen med full tank lørdag kveld eller søndag formiddag. I så tilfelle håper jeg å komme meg til Aksdal på første etappe og evt lade noen minutter på Os om nødvendig.

Gjennomførbart?
Noen innsigelser?
#5
I vårt langstrakte land er der mange fergestrekninger. De fleste nye ferger som bygges i dag har gass(eller diesel)/elektrisk drift, dermed er all strømmen som trenges til eksempelvis 4 hurtigladere ombord 'lett' tilgjengelig. Spesielt miljøvennlig blir det nok ikke isolert sett, men da man kunne eliminert tidsaspektet med hurtigladingen ville også et argument mot el-bil falt bort. Bergen-Stavanger ville for eksempel kunne kjøres like fort med el-bil som med fossiler på tanken.

Diskuter.
#6
USAleaf / Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.
tirsdag 18. desember 2012, klokken 18:42
Jeg hentet min egenimporterte Leaf på kaien i Drammen i går. Tenkte jeg kunne dele litt erfaringer rundt importprossessen.

Da dette er en tråd om amerikanske biler er det på plass med en liten disclaimer: The author of this document takes no responsibilty for any economical, bodily, or mental harm that might come from reading said document or following the advise therein.  8)

NB!! Nissan USA sin garanti er -verdiløs- i Norge. Ryker batteripakken på din egenimporterte bil står du igjen med sjegget stappfullt av postkasser. Unntakt er om bilen har vært registrert i minst 6 måneder i statene før eksport og blir re-importert og registrert i statene, da vil fabrikkgarantien være gyldig.

NNB. Du må ved registrering signere en erklæring på at du er ansvarlig for elektromagnetisk støy fra bilen. Så om du slår ut naboens pacemaker når du kjører forbi kan du ikke skylde på andre. Mistenker at grunnen til dette er telemetri enheten som sannsynligvis opererer i GSM850 båndet og neppe har europeisk godkjenning.

Det enkleste er å finne en 2012 modell SL, da de har Cold Weather Package og CHADEMO port som standard.

Bilen fant jeg på Ebay i begynnelsen av oktober, den sto med kjøp nå pris på ca $26000. Jeg la inn bud på 24000$ og fikk tilslag på det. Ser nå flere biler på Autotrader.com i prisintervallet 22-24000$

Når du har funnet drømmebilen sjekker du carfax/experian rapporten som forhandler forhåpentligvis har spandert på annonsen. Om den ikke er der kan du kjøpe rapport på carfax.eu for 30€. Denne rapporten er i stor grad selvforklarende, om det står noe som helst negativt om bilen er det bare å lete videre. Den må også inneholde teksten 'registration issued or renewed minst en plass da dette er god dokumentasjon ovenfor biltilsynet på at bilen har vært registrert.
Title alene er -ikke- godt nok, da den bare bekrefter bilens identitet og eierforhold.
Kjøper du flett ny bil som ikke blir registrert i statene før eksport eller du ikke kan dokumentere at den har vært registrert får du ikke gjodkjent denne på §1.15 hos biltilsynet, noe som betyr at blant annet setebelter må byttes.

Transport av bilen bestilte jeg for enkelhetens skyld hos JetCarrier.no da jeg er kunde hos dem fra før. Tror ikke de er billigst i klassen, men bilen kom da frem til slutt.

Vinterhjul fikk jeg levert til Ramberg Transport sin terminal som er rett utenfor porten til bilkaien i Drammen. Nokian Hakka R 205/55R16 fra Dekk4.no.

Semiportabel ladestasjon ordnet Electrolux til meg på alt for kort varsel, takk igjen.

Så var dagen opprunnet og jeg møtte frisk og tidig opp i Drammen med kofferten full av ladestasjon med shucko adapter, jekk, latmannsarm med et assortement av piper, og papirer. Samt bagene mine som jeg trengte for å dra på jobb i dag.

Første stopp var tollen, der trenger du kjøpskvittering, kvittering på frakt og Title. Der må to skjema fylles ut, tollkort og 'forenklet importerkæring' (tror jeg det het), før de lopper deg for 1700,- i vrakpantavgift og 293,- i klimagassavgift. Vrakpantavgiften stiger visst til neste år.

Deretter var det direkte til biltilsynet og kjøpe prøveskilter, dett kan du ikke gjøre på forhånd da bilen må være fortollet først. Kjenner du noen som kan låne deg årsprøvekjennemerke er alt mye enklere.

Havna i Drammen er ISPS område, det medfører at du må signere deg inn hos Securi-tassene i porten og drosjen du kommer i kan du bare sette fra deg utenfor. På kaien signerer du et ark som må leveres i porten når du forlater området. På dette arket må du anmerke eventuelle (transport)skader på bilen.

Bilen hadde godt med strøm ved henting, ca 60miles ifølge gjettometert så lading har jeg ennå ikke prøvd meg på.

Fra kaien kjørte jeg, med andakt, på sommerhjulene og hentet viterhjulene, og videre derfra til nærmeste sjappe som kunne bytte hjul for meg. Dermed var halvtimen jeg brukte på å slepe 40kg koffert fra Drammen Jernbanestasjon til tollkontoret offisielt bortkastet.

Neste stopp var hos biltilsynet, hvor bilen ble godkjent straks jeg hadde lastet ned en carfax rapport, se over.
Skilter fikk jeg på stedet da forsikringen var ordnet på forhånd. 100 meter fra biltilsynet ligger en Mekonomen sjappe som velvillig lånte meg en skrutrekker og solgte meg skiltplater og skruer.

Siste steg i prosessen var å kjøre bilen tilbake til kaien, hvor Autolink tok imot den med åpne armer og lovde på tro og ære å frakte den til Bergen for meg.

Så enkelt er det å bli Leaf-eier for under 170.000,- norske kroner. Regnestykke følger senere om der er interesse for det. Om dette er smart av meg vet jeg ikke, det vil de neste 5 årene vise.
#7
Ladeplasser og ladekabler / EVSE ønskes lånt/leid.
fredag 14. desember 2012, klokken 11:34
Edit: nedenstående er nå heldigvis uaktuelt da Posten stikk i strid med mine forventniger kjørte pakken ut fra terminalen klokken to i dag.

Etter opptil flere år på gjerdet har jeg nå tatt steget og handlet meg elektriker.

Valget falt på en 2012 Nissan Leaf som var strategisk plassert i Texas, denne skal jeg hente på kaien i Drammen førstkommende mandag. Dessverre har jeg ikke gjort godt nok planleggingsarbeide og det ser ikke ut til at EVSE'en jeg har bestilt ankommer i tide.

Er det noen i Bergens område som har en EVSE til låns fra søndag ettermiddag/kveld til mandag kveld/tirsdag morgen?
Eventuelt noen i Drammen som kan være tilgjengelig på telefon og med EVSE i tilfelle jeg trenger ladehjelp på mandags morgen?

#8
Da jeg endelig har kommet frem til at jeg skal ha elbil ønsker jeg å kjøpe en Think med oppbrukte batterier for lithium-konvertering.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA