Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Leaffen

#1
Mekanisk / "Nesten farlige" bremser på Leaf
mandag 08. juli 2013, klokken 15:48
Hadde et skikkelig trakk på bremsepedalen, fordi køen foran meg var stoppet. Kjente umiddelbart at ABS-en gjorde en god jobb. Men bilen fortsatte å bremse lenge etter at jeg hadde sluppet pedalen. Ga seg ikke med bremsing før bilen sto nesten stille.

Skikkelig skummelt, fordi trafikken fortsatte, og jeg stoppet tilsynelatende helt umotivert. Det var bare så vidt jeg ikke fikk bilene bak meg langt inn i kofferten.

Leverte bilen inn til Nissan, fordi jeg mente at dette måtte være en direkte feil med bremsesystemet.

Fikk til svar etter service at alt var i orden. Bremsesystemet skal visst være sånn. Automatikken tar overhånd, og sørger for skikkelig og best mulig nedbremsing. Spør du meg så er et slikt system direkte trafikkfarlig. Hva hvis dette trer i kraft på vinterføre? Uten at man har mulighet for å kontrollere nedbremsingen?

Systemet kalles Emergency brake assist (EBA) or Brake Assist (BA or BAS). http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_brake_assist

Noen andre som har erfaringer med slike bremsesystemer?
#2
Tråden for vi som har begynt å tvile. Oss bakstrevere.

Tenker jeg må bidra til å balansere ut hele Tesla-Diskusjonen. Tesla-menigheten her i Norge ser jo nesten ut til å akseptere alt mulig, uansett. Menigheten trenger noen som balanserer ut det hele. Den siste tiden har jeg blitt mer og mer overbevist om at jeg skal kansellere min reservasjon. Enn så lenge.

Bare for å si det med en gang. Bilen er fantastisk å kjøre. Men det er på tide å komme over den første begeistringen. Rett og slett stikke fingeren i jorden.

Grunn nr 1 for kansellering. Tesla viser at de på ingen måte har skjønt Apple-konseptet (som de ivrer for å sammenligne seg med). Grunntanken til Apple er at kunden får noen enkle valg. Deretter lar de kunden få hele opplevelsen av perfeksjon og brukervennlighet. Helt fra bestilling, konfigurasjon, bruk til ferdig oppbrukt produkt. Tesla begynte så bra med noen enkle valg, men ender opp med å sause det hele til med ørten alternativer som de ikke engang klarer å fortelle hva innebærer. Det spørs om kundene som kommer etter oss early adaptors lar seg begeistre så lett?

Grunn nr 2. Tesla går inn i en fase hvor de forsøker å selge skinnet før bjørnen er skutt. Tillegg på tillegg på tillegg på tillegg, før kunden har signert. Hvor tror man til slutt grensen er? Hvor går egentlig grensen for hva kunden er interessert å betale? Hadde Tesla vært litt smartere, hadde de ventet med alle tilleggsopsjoner til neste års modell. Ny modell til neste år med ny spec til ny pris. Eller kanskje samme pris, bare litt bedre. Og litt større begeistring og omsetning. Nye enkle valg. Ferdig spekket på nettet. Skikkelig og ordentlig. Ny lansering med brask og bram. Halelujastemning i vekkelsesmøte (Apple stemning). Ferdig med den. Jeg er temmelig sikker på at det er mange som føler det på akkurat samme måten som meg, slik Tesla holder på akkurat nå... Følelsen av å bli lurt.

Grunn nr 3. Usikkerhet omkring kvalitet. Leser man gjennom US-forumets poster (disse postene er i stor grad fra dem som faktisk har tatt bilene i bruk), må man absolutt få lov til å stille seg spørsmålet; har Tesla virkelig kontroll over produktet? Man kan absolutt bli bekymret for å være blant dem som får et umodent og ikke ferdigutviklet produkt. Prisen for å være early adaptor kan være høy. Ref oss tidlige Leaf-eiere.

Grunn nr 4. På bekostning av et pent utseende, har Tesla etter min mening gjort  noen uforståelige kompromiss. Farlige passasjerplasser bak (ikke-fungerende nakkestøtter), noen latterlige solskjermer. Dårlige sidespeil. Ikke hengerfestemuligheter. Svære slaskete vindusviskere (selvopplevd). De fleste i menigheten er sikkert uenige med meg. Men tenk dere litt om. Hvorfor kompromisse med slike viktige hardware-løsninger. Software kan aldri erstatte hardware fullt ut.

Forsøker igjen om et år eller to. Har Tesla blitt voksne? Har de overlevd den første begeistringsfasen? Markedet er nemlig nådeløst. Eller fortsetter de på samme måte? Kanskje ny og forbedret teknologi? Kanskje bedre batterier? Kanskje andre og mer voksne produsenter kommer med noen spennende konsepter eller produksjoner. BMW ligger forøvrig på topp mht kundetilfredshet. Vi trenger imidlertid 2 biler. Så kanskje en til BMW elbil? Eller en annen billig elbil, mens vi venter på noe bedre.

Til dere andre som tar sjangsen. Lykke til. For deres del håper jeg at jeg tar fullstendig feil.

Diskusjon eller fornektelse?
#3
Model S 2013 - 2022 / Hvor godt holder Model S seg mtp. rust?
fredag 28. desember 2012, klokken 15:31
Det er mulig jeg bekymrer meg unødig her. Men allikevel drister jeg meg til å starte et nytt tema.

Ved å søke litt på nettet mht korrosjon på aluminiumskarrosseri til biler, er jeg blitt bevisst på at det faktisk er mulig å lage tildels dårlige løsninger som korroderer, selv om man bruker aluminium. Her i Norge lever vi jo flere måneder av året med en konstant saltsuppe på bilene våre. Det advares blant annet mot sure og basiske løsninger i vegsalt fordi det beskyttende oksidasjonslaget kan bli løst opp ved for lav eller for høy Ph-verdi. Spesielt kan sammenkoblinger mellom forskjellige metalltyper bli utsatt for korrosjon på grunn av en galvanisk reaksjon. Spesielt går dette ut over det minst edle metallet som for Teslas vedkommende er aluminium.

Tesla er jo som kjendt en "ny bilprodusent". Som får meg til å undre på hvilke erfaringsgrunnlag de sitter på mht antikorrosjon.

Fant denne nyhetsartikkelen inneholdende en egen video fra Tesla. http://www.egmcartech.com/2012/06/13/tesla-releases-video-on-how-model-s-gets-painted-owners-get-1-free-year-of-wireless-connectivity/

Her beskrives det, etter min oppfatning, en god metode for antikorrosjonsbehandling av Model S. Jeg er på ingen måte en spesialist på emnet, men føler meg likevel beroliget av denne artikkelen. Har allikevel noen spørsmål som jeg kan tenke meg å ta opp i dette forumet.

1. Er det noen som har funnet noen bedre beskrivelser av antikorrosjonsbehandlingen på Model S?

2. Finnes der noen gode uttalelser / dokumentasjon om deres kunnskapsnivå?

3. Er det noen av dere som har tanker om man vil satse på ytterligere understellsbehandling?

4. Hva med ytterligere understellsbehandling for å beskytte mot steinsprut eller annen mekanisk påvirkning?

5. Er det nødvendig med ytterligere understellsbehandling?

6. Hva med andre biler som bruker aluminium i stor grad i undestellet? Er det noen som har erfaringer / kunnskap her?

#4
Model S 2013 - 2022 / Tesla i Bergen og Trondheim
fredag 21. desember 2012, klokken 06:30
Mail fra Tesla i dag.

Tesla etablerer seg i Bergen og Trondheim. Dette blir bare bedre og bedre.
#5
Model S 2013 - 2022 / Hva har dere betalt i depositum?
søndag 11. november 2012, klokken 06:57
I instruksjonen for HVORDAN BETALE DIN RESERVASJONSBETALING, sto det at overføringsbeløp skulle være NOK 31.000,-

I Skandiabanken som jeg bruker viste det seg at det kun var mulig å betale i amerikanske dollar. Etter en kjapp telefonsamtale med Christoffer hos Tesla i Norge, fikk jeg opplyst at jeg kunne betale $ 5000,-. Dette ble gjort, og det endelige beløpet ble trukket fra min konto den 30.10.2012.

Det endelige beløpet ble altså NOK 28.996,63 altså en valutakurs på 5,799.

Det skulle vært interessant å vite hva dere andre betalte i depositum? Og sist men ikke minst. Hva tror dere? Kommer den endelige betalingen til Tesla til å bli betalt på den samme måten? Som selvfølgelig leder videre til spørsmålet om endelige priser. Hvordan tror dere dette vil falle ut? Kommer vi til å betale det endelige beløpet i dollar eller i NOK?
#6
Model S 2013 - 2022 / Fra fossil til Leaf til Tesla model S.
tirsdag 30. oktober 2012, klokken 21:13
Det har slått meg at dette kommer bare til å gå en vei. Forsøkte for mange år siden gammel-Thinken, og tenkte at dette kom nok til å bli fremtiden. Kanskje jeg skulle kjøpe meg en sånn, tenkte jeg? Men helt alvorlig talt folkens... Denne ble for kjip. Selv om jeg hadde lyst, den gangen, klarte jeg å bruke fornuften og lot det være. Tenkte på mobbingen fra kamerater og andre hoverende bilister.

Så i 2011 forsøkte jeg iMiev for første gang. Resultatet var enda mere entusiasme, og neeesten kjøp. Men helt alvorlig... Denne var litt sånn "Donald Duck" (dere får unnskylde meg for uttrykket dere trilling-eiere). Så enda en gang tok fornuften tak i meg, og jeg lot det være.

Så i 2012 forsøkte jeg en Leaf. Da var jeg plutselig ikke i stand til å stå i mot lenger, og måtte bare kjøpe. Har vært en lykkelig eier i snart et år nå. Jeg angrer på ingen måte. Dette er bare en fantastisk bil... sammenlignet med gamle fossiler. Har ennå til gode å bli tatt i aksen ut fra et lyskryss.

Men nå plutselig har suget satt seg i meg enda en gang. Den gnagende følelsen. Den ene testen etter den andre av Tesla Model S. Nettet er full av god-ord. Dette blir bare bedre og bedre. Etter å ha lest de Norske testene i de siste dagene, ble fristelsen for stor igjen. Jeg bare måtte reservere en Tesla Model S. Så nå går jeg et sitrende år i møte. 2013 blir det store "glede seg året".

Hvordan skal dette ende? Hva skal til for å stoppe denne "må bare ha mer" følelsen?

PS. Rettferdiggjør det siste kjøpet med at vi trenger en nr 2 bil (Leafen). Så når Model S kommer på tunet, så ryker gammel-volvoen (ivriga Svendson som den heter) ut i kulden. En ting er i hvert fall sikkert for min del: ALDRI MER FOSSILBIL.
#8
DRIFTSBATTERI / Nissan leaf / Carlos Ghosn. Bedre og billigere batteri.
søndag 16. september 2012, klokken 15:23
http://blogs.wsj.com/drivers-seat/2012/09/14/nissans-ghosn-leaf-electric-car-will-get-a-better-battery/

Noen som har fått med seg hva dette innebærer?

Når er det planer om å lansere?

Hvor mye større blir batteripakken?

Hva blir prisen?
#9
Elektriske utfordringer / Starter ikke...
søndag 04. mars 2012, klokken 12:11
når strømmen er koblet til bilen. Og det er imidlertid veldig bra. Ellers vet jeg ikke hvordan det ville gått.

Det gjør imidlertid fossilbilen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Ojsann-2664897.html#.T1NLp8yHf0A

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA