Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Oreo

#1
Selger nå bilen jeg har hatt i mitt eie siden ny:

2013 TMS P85plus


Finnkode= 195469877

#2
Kjøpe elbil? / Beste kjøp til 200K kr våren 2021?
søndag 14. mars 2021, klokken 21:19
Hei,
skal bistå ekskona med kjøp av elbil til 200 000,- denne våren.
Bilen skal brukes frem og tilbake til jobb, treninger med noen 12-åringer, men bør ha minimum 25-mils reell rekkevidde for weekend turer med plass til lite hundebur.

Jeg tenker først og fremst:
1) Nissan Leaf 40kWh (vi eide 1.gen Leaf i 2012 og var fornøyd med den)
2) Kia e-Soul 30kWh
3) Renault Zoe (mulig denne er litt i minste laget selv om rekkevidde/pris er bra på denne)
4) Hyundai Ionic

Hva får man mest "bang for the buck" for i disse dager?
Er det noen innlysende alternativer jeg har glemt?
Har egentlig ikke vurdert BMW i3, litt dyre dekk hører jeg rykter om, men kanskje noe å vurdere? 4-seter slik som Zoe teller litt negativt.
En (eks-)Kona/e-Niro eller TM3 hadde vært ypperlig, men dette vil sprenge budsjettet denne gang p.g.a. huskjøp.

Vi har begge kjørt elbil siden 2012 og bortskjemte med Teslas største batteripakker.
#3
Selger et komplett sett med for- og bakseter i SKINN med rød kontrastsøm som har stått i en 2013 (sep) Tesla Model S P85+ med 116000km på telleren med VIN nr P1447x.
Varme foran og bak (Cold Weather package)

Tenkte meg 12000,- kr for hele settet, men er åpen for bud.

Disse skal være kompatible med biler opp til setene som ble produsert inhouse av Tesla (nåværende). Ihvertfall Plug N' Play opp til 2015 (med VIN: P66940) om ikke nyere.
Jeg holder til i Klæbu rett utenfor Trondheim og kan være behjelpelig med å organisere transport over hele landet om det er nødvendig.
Setene har ingen skader.

Ørjan Nilsen
T: 413 09 876
E: orjan.nilsen@gmail.com


#4
Model S 2013 - 2022 / Baklys (ikke midtmontert) dødt.
mandag 16. oktober 2017, klokken 12:37
Mitt høyre baklys er plutselig dødt. Dvs. kun kjørelys. Bremselys ser ut til å fungere, ihvertfall ser det slik ut i speedometeret. Der så jeg forresten at høyre baklys ikke lyser lengre. Det var slik jeg fant ut.

Før i tiden var det bare å skifte pære, hva nå?
En easy-fix, eller må man bestille service time?
#5
Tesla Owners Club / Fabrikkbesøk
søndag 11. juni 2017, klokken 17:11
Hei,
er det noen som vet hvordan det stiller seg med fabrikkbesøk i Fremont?
Vet det hadde tourer der før, men så vidt meg bekjent har de sluttet med det?
Har likevel hørt at nordmenn er blitt tatt i mot.

Jeg skal være i nærheten av San Jose, altså ikke så langt unna, i to uker i nå i sommer. Ville derfor høre om noen vet hvordan mulighetene for fabrikkbesøk er, for en normann med en tidlig utgave P85+ levert i september 2013?

Hvem kan jeg evt. kontakte?

Takker og bukker for tips.
mvh, Ørjan
#6
Selger mine orginale 21" som ble levert til min Model S P85+

Felgene er 8.5" brede foran og 9" brede bak og fyller dermed ut hjulbuen mer. De har dekkdimensjon:
245/35 ZR21(foran)
265/35 ZR21 (bak)
Dekkene er av typen Michelin Pilot Sport PS2.

Bakdekkene er så godt som nye og er minimalt slitt. Framdekkene burde holde en sesong til.
Per i dag er tilvalget på disse felgene til P85D på NOK 32 800,- og da velger man BORT orginalfelgene.
To av felgene har små skader helt ytterst mot dekket, ironisk nok etter bruk av Alloygator felgbeskyttere. Skaden hadde nok vært betydelig større om ikke dette hadde vært brukt. Selv tenkte jeg å sette på nye røde Alloygators om jeg beholder dette settet. Dette vil i såfall dekke over disse kosmetiske skadene.

Kan evt. sende på kjøpers regning, enten via nordpost eller nimber f.eks. Da mot forhåndsbetaling eller ved bruk av finn's sikker betalingsmåte.

Se finn for flere bilder:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61618708

Mvh,
Ørjan
tlf: 413 09876
#7
Lading av Tesla / Levanger/Verdal
torsdag 12. februar 2015, klokken 22:44
Skal kjøre tur retur Trh-Verdal i morgen og konemor kom hjem med et velbrukt batteri i kveld. Ser det er kommet opp 22kW (og Chademo) mulighet ved Kiwi på Levanger. Har noen testet denne, og kan det bekreftes at en kan satse på dette som en backup? Regner med det er Fortum sine slik de har satt opp utenfor Kiwi på TILLER:



Tar litt juice på Klett i kveld for å spe på noen elektroner da jeg kun har 16A hjemme.
#8
Tesla / Model R, Model C og 800km range
fredag 25. juli 2014, klokken 23:56
Noen forslag til hvordan disse kan se ut

Model R:
http://ecomento.com/2014/07/22/tesla-roadster-successor-to-forerun-electric-city-car/?utm_content=buffer24297&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
og
http://www.autobild.de/marken-modelle/tesla/model-r/1/

500miles/800km range:
"It will be possible to have a 500-mile range car. In fact we could do it quite soon, but it would increase the price. Over time you could expect to have that kind of range." -EM
http://www.autoexpress.co.uk/tesla/87943/elon-musk-tesla-boss-on-evs-with-500-mile-range-and-colonies-on-mars

Og sikkert gammelt nytt, Model C(ity):
http://www.autobild.de/marken-modelle/tesla/model-c/1/
#9
Lading av Tesla / Batteriteknologi
onsdag 21. mai 2014, klokken 14:41
Savner et tråd som omhandler batteriteknologien Tesla bruker.
Dette kan være nyttig for den som vil lese seg litt opp og for den som vil diskutere rundt emnet.
Jeg kom over denne lenken fra Teknisk Ukeblad i dag, og en skulle tro dette batteriet ville fungere som hånd i hanske til Tesla?

http://www.tu.no/industri/2014/05/21/japanere-lanserer-mirakelbatteri-for-elbiler
#10
Når en kommer nordfra langs E6 og har ladet opp ved Lillehammer Supercharger, og skal videre forbi Oslo i retning Drammen, E18 (og videre på E134), hvor er det mest hensktsmessig å stoppe for en Type2 (22kW) ladepause?

Jeg vet det finnes en Type2 lader ved McDonalds ved Gardemoen, men denne blir litt tidlig egentlig.
Hadde tenkt å unngå sentrum, derfor tror jeg ikke Mathallen er det mest hensiktsmessige stoppestedet.

Det som hadde passet best er Liertoppen som er tilgjengelig 24t, men jeg ser de kun har EN kontakt med 22kW.
Stemmer dette? Det gjør meg litt usikker da den kan være opptatt. Det ville vært svært ubeleilig med kjerring og unger i bilen.

Ser de har hele TRE Type2 stasjoner ved Smart Club ved Billingstad, og tenker og satse på en av disse.
Er dette den rette strategi'en? Kan Smart Club sine ladestasjoner brukes etter åpningstid?

Er det andre ladestasjoner det er verdt å merke seg på denne strekningen? Jeg har brukt ladestasjoner.no til info.
Takker for tips.
#11
Model S 2013 - 2022 / TMS for handicappede
fredag 21. mars 2014, klokken 12:59
Fikk høre at en TMS skulle leveres i dag i Bergen tilpasset en eier i rullestol.
#12
Tesla Roadster / Lading på lav ampere
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 10:02
Jeg fikk høre en historie her om dagen om en Roadster som stod hos Tesla i Oslo med dødt batteri. Eieren skal vistnok være i "dialog" med Tesla om grunnen og om dette er en garantisak eller ei.
Jeg ble fortalt at eieren hadde fått beskjed om at han hadde ladet bilen med for LITE ampere!

Jeg vil påpeke at denne historien er gjennom en bekjent av eieren og (jeg vil tro) en fjær kan fort ha blitt til ti høns, så ta innledningen med en god klype salt.

Personlig syntes jeg det luktet litt av denne historien, da det tidligere har vært fokusert på at hurtiglading med HØY ampere som kan skade batteriene (eller ikke er helt optimalt over lengre bruk). Jeg har egentlig aldri tenkt tanken.

Så spørsmålet mitt er vel naturlig:
-Kan lading ved lav ampere ha noe å si for batteriet?
-Er det noen "optimal" ladescenario som er verdt å følge om en tar seg bryet?

Selv lader jeg vanligvis med 13A i garasjen, men skrudde ned til 10A i går slik at ladeingen skulle bli ferdig rett før jeg dro på jobb (varmt batteri  ;) ).
På Campingplassen lader jeg med 5A om natten da kursen blir delt på både vogn og spikertelt.

Uansett har vi 8 års garanti så jeg bekymrer meg ikke så mye, men mulg jeg skal finlese garantivilkårene en vakker dag når jeg får tid.
#13
TMS Hjul, dekk og felg. / TMS Når får vi vinterdekkene våre?
tirsdag 24. september 2013, klokken 12:57
Er det noen som vet?

Nå går det med stormskritt mot høst og snart vinter.
Enkelte fjelloverganger er det blitt rapportert om snø.
Jeg må si jeg føler meg litt skeptisk til å legge ut på langtur om jeg ikke er skodd med vinterdekk over fjellet.

Om noen angrer seg med Pirellidekkene, så er det faktisk slik at jeg kunne godt vurdert å kjøpe et slikt sett, med eller uten felg, for å ha som et tredje dekksett. PM i såfall.
#14
Model S 2013 - 2022 / Tilburg
lørdag 24. august 2013, klokken 01:59
Tilburg Assembly Plant åpnet offesielt 22. august.
I dette intervjuet (engelsk fra ca 3.42) forklarer Bryan Batista hvorfor Model S blir delvis fabrikert i Nederland.
Importskatt på 10% til EU. Likevel kan jeg ikke skjønne annet enn at dette likevel er et fordyrende ledd i forhold til norsk import. Glad min bil slipper motor og batteri demontert, for så å bli montert igjen.

http://youtu.be/NvbnjIaVA5s?t=3m25s

Videosnutten viser også noen kommende hybrider fra såkalte "konkurenter" med kommentarer på nederlandsk.

Slenger med noen bilder jeg postet i en annen link vedr. første levering i Tilburg:
https://plus.google.com/photos/113116717790350925777/albums/5914925816822824193
#15
Model S 2013 - 2022 / Model S på bilutstillinger
mandag 12. august 2013, klokken 09:44
Jeg fikk høre i dag at det hadde vært en "Burgunderrød Tesla" på Amcar utstillinga ved City Syd (utenfor Trondheim) i går.
Stemmer det at det kan ha vært en Signature TMS der?

Har hørt V8'ere dure og gå i hele helga, men rakk ikke å ta turen til City Syd for å ta en titt.
Jeg mistenkte at det kanskje kunne være en eller annen Tesla på et Amcar treff.
#16
Med utgangspunkt i denne artikkelen:
http://e24.no/bil/her-faar-de-hurtigladere-for-hver-50-kilometer/21098097
er jeg mildt sagt forundret over hastigheten, eller rettere sagt tregheten, i utbygging av lademuligheter i landet vårt.

Jeg innser at det eksisterer en viss "høna og egget" problematikk her, og ikke minst om all utbygging skjer privat.
Nå finnes det riktignok kommunale lademuligheter, men relativt lite utbygd og begrenset med effekt.

Jeg innbiller meg at det tidligere var mer vanlig med strømtilgang på parkeringsplasser m.t.p. motorvarmerere.
F.eks. på min arbeidsplass er nesten hele parkeringsplassen strømstolper som har stått i mange mange år for (tidligere) ansattes motorvarmere. Disse er alle koblet fra per i dag (ikke i drift).
Om en i tillegg til gratis parkering og gratis strøm til elbilen sin vil vel skattemyndighetene ikke være sen på banen om å ønske å skattelegge slike goder. For å ikke snakke om alle de andre kollegaer som vil begynne å syte og jamre seg fordi de ikke får bensin/diesel på fossilene sine.
Personlig ville jeg mer enn gjerne kunne tenke meg å betale for en lade-mulighet på jobb, men da har jeg villet benyttet meg av den så mye som mulig.

Jeg velger å tro at det fortsatt er lite allmennkunnskap angående prakiskt bruk av elbil, men med den økende salgstakt vi har nå er jeg optimistisk på fremskritt angående utbygging av både hurtig- og "treg"ladere.
#18
Tesla i media / Tesla i norske medier
tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50
Starter en tråd der vi kan linke å diskutere saker som blir tatt opp i norske medier.

Var en helsides artikkel om Model S og Trondheims butikken i dagens Adressa, men ennå finner jeg ikke noe i nettugaven dems om dette.
Som vanlig inneholdt den en del misinformasjon, bl.a. depositum på 80 000,-kr om jeg ikke husker feil  ::)
og "Performance er den vi vil tilby i Norge"??!!!!??!!

Derimot fant jeg bl.a. denne:
http://bil.adressa.no/bil/42667.html#.UYih6cocMUA
(Kanskje noen som kjenner seg igjen på bildet?)

For referanse tar jeg med den vi alle kjenner fra Autofil:
http://www.autofil.no/914854/tesla-model-s-mot-virkeligheten

Når bilene kommer på veiene vil vi vel se enda mer skriverier tenker jeg. Forhåpentligvis noe på TV også.
#19
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41365703

NORSK kjøpt 2012 METALLIC Perlehvit Nissan LEAF, 21 000km selges.
Dvs. full garanti på bil+batteri til 18.01.2017.

21 116km per 1.mai 2013. Fri for heftelser, årsavgift (415,-kr  ;D ) betalt.

Kan overtas umiddelbart.

Bilen er kjøpt ny hos Witro Bil i Trondheim har også fulgt service (04.01.2013) samme plass.

Om du er interessert kan jeg kontaktes på PM her på formumet.

Ørjan
#20
Tesla Roadster / Detroit Eletric?
søndag 07. april 2013, klokken 22:34
http://e24.no/bil/elektrisk-fra-detroit/20354485
Hva i all verden er det Detroit Eletric skal gjøre nå? Ren copycat av Roadster'n?
Hva er Detroit Eletric?
Hvem er Don Graundstadt og Albert Lam?
Dette høres mer ut som noe kineserne ville kunne finne på, men Detroit ligger vel så langt etter at de gjør hva som helst? Tydligvis er Lotus Elise en populær bil til å bruke som basis.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA