Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - wat

#1
Hei. Ble oppfordret å dele sommerens opplevelser her, så da gjør jeg det




Da er årets campingferie avsluttet. For oss ble dette den tredje sommeren med elbil og campingvogn. Vi har hatt samme elbilen hele tiden, en 2020-modell Audi E-Tron 55. Men dette året med ny vogn, en 2021-modell Hobby 490KMF. Tidligere hadde vi en 2010-modell Knaus 560. Siden denne vogna har mindre lagringsplass enn den gamle, hadde vi for første gang med skiboksen. Vi hadde fullt bagasjerom, full skiboks og full vogn. I tillegg til alt vi trenger av klær o.s.v. hadde vi med fire sykler (hvorav to var elektriske), en elektrisk spakesykkel og fortelt.

Vi kjørte 3600 kilometer og hadde et forbruk på
377 wh/km. Turen varte i tre uker og tre dager.

Nok en gang har kombinasjonen elbil og campingvogn fungert utmerket. En av årsakene til at vi bytter vogn, var for å få lavere forbruk og bedre rekkevidde. Det fikk vi til. Den gamle vogna var en del større, mer firkantet og ikke minst bredere. Luftmotstanden har som kjent en stor påvirkning på forbruket. Vi kjørte som nevnt med skiboks for første gang på sommeren. Min opplevelse er at den ikke økte forbruket. Kanskje heller reduserte det. Skiboksen øker den aerodynamiske høyden på bilen, så det er ganske ikke så rart. Den virker mer aerodynamisk enn vogna.

Turen gikk fra Vikhammer utenfor Trondheim der vi bor, til Skjeberg helt sør i Østfold. Derfra hadde vi turens lengste etappe på 820 kilometer til Blåvand på vestkysten av Danmark. Så gikk turen videre til Greve utenfor København, videre til Helsingborg før den ble avsluttet i Orsa. Siste etappe gikk hit til hytta vår på Storlien i Jämtland, hvor vi tilbringer de siste dagene av ferien.

Vi har abonnement hos E-Tron Charging Service, så stort sett all lading er gjort hos Ionity. I frykt for ladekø hadde vi også aktivert et medlemskap hos Tesla, men her ladet vi bare to ganger. Når vi er inne på ladekø, så opplevde vi lite av det. Men vi brukte Chargefinder appen for å følge med på trafikken på laderne, og konstaterte stort press i enkelte områder. Spesielt E6 sørover i Sverige. Vi valgte blant annet derfor å kjøre etappen fra Skjeberg til Blåvand på natta.

Vi har alltid vært fornøyd med Ionity p.g.a. gode priser og lite kø. Prisene er fortsatt gode, men det er vesentlig mer kø der enn tidligere. Og mer enn hos andre leverandører. Det virker på meg som de har knyttet til seg flere bilmerker og bileiere med gunstige avtaler, enn de har bygget ut ladekapasitet. Så her må de henge i og sette opp ladere, hvis vi skal fortsette å være fornøyde kunder.

Det mest vanlige spørsmålet jeg for er: 
«Hva blir rekkevidden med campingvogn». Forbruket vi har hatt i ferien tilsier en maks rekkevidde på i underkant av 24 mil med vår bil. P.g.a. nevnte avtale hos Ionity har vi i ladet der de er, og har i praksis kjørt alt fra 12 til i underkant av 20 mil mellom ladingene. Heldigvis har E-Tron en flat ladekurve, og lader 150 kw fra ca. 10 - 80% SOC, så vi har ikke tapt noe på å ankomme laderne med litt høy SOC. E-Tron har også campingvognvennlig plassering av ladeluken, så det er kun en gang vi måtte hekte av vogna for å lade. Det ble litt kreativ parkering på noen av lokasjonene da

Det var vel vår ferie kort oppsummert. Nå er det bare å begynne planleggingen av neste års campingferie, som etter planen skal gå til Sør-Europa en plass


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Hei.

Jeg bor i Trondheim og kunne tenkt meg å bruke Leafen når jeg kjører til Oslo. I dag er man i alt for stor grad avhengig av treglading på denne turen. Hvis strekningen Trondheim - Lillehammer hadde fått hurtigladere med jevne mellomrom hadde ikke det vært noe problem. Er det noen som vet om det finnes utbyggingsplaner for denne stekningen?
#3
Ladeplasser og ladekabler / Slitasje ved bruk av hurtiglader
onsdag 11. januar 2012, klokken 23:30
Hei.

Noen påstår at vi sliter mer på batteriet i bilen ved hurtiglading i stedet for vanlig lading. Stemmer dette?
#4
Hei.

Er det noen som har funnet en rimelig 10A ladeløsning til i-Miev. Vi har en plass vi bruker en del i helgene, og der er det bare 10A kurs. Det hadde vært bra å kunne bruke i-Mieven dit i stedet for diesel-SUVen vår. Men jeg syns 8000 kroner er litt mye.

Jeg er ingen elektriker, og kan ikke lage noe sånt selv. Avhengig av å kjøpe noe ferdig.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.434901,10.614895
#5
Med unntak av en hurtiglader hos den lokale Nissan forhandleren, er dette de tre første. De er plassert på Trondheim Lufthavn Værnes, NTNU Gløshaugen og Trøndertaxi i Trondheim. Dette er første gangen jeg prøver hurtiglading, og den ladet min i-Miev fra 30% til 80% på ca. 20 minutter.

Nå blir det enda bedre for oss som bor i og rundt Trondheim og bruke elbil :-)



Bildet er tatt ved hurtigladeren hos Trøndertaxi.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.435287,10.615046
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA