Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Olemann

Sider: [1] 2 3 ... 8
1
ID.4 / Stil og tone på dette fine forum
« på: Fredag 07. Januar 2022, klokken 21:57 »
Ett innspill; for å holde stilen her på Forum en god mil unna Facebook nivå, denne gang basert på en konkret dialog i annen tråd, men er helt generelt, derfor egen tråd.

Ikke beskriv hverandre, ikke skriv at andre ikke forstår, ikke skriv hva andre burde gjøre osv......men si det gjerne til kona eller svigerfar eller speilet om de måtte være interessert, men ikke publiser det for verden for øvrig her inne.  Man overvurderer nok verdens interesse for egne vurderinger av andre, for å si det litt forsiktig.

Jeg er interessert i andres kunnskap om ID4, erfaringer etc, men er overhodet ikke interessert i hva noen her inne mener andre burde gjøre og tenke, hva de forstår osv....og jeg antar jeg ikke er alene der.

Dette burde vel være vanlig folkeskikk i debatter også?  :D

Edit: Jeg skrev over at dette er et innspill, noe det også er, jeg har altså ingen rolle eller mandat eller noe som helst myndighet, derfor et innspill, synspunkter, og noe jeg altså mener gjør Forumet triveligere, verken mer eller mindre.

2
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / ID4 1ST selges
« på: Onsdag 01. Desember 2021, klokken 17:36 »

Selger min ID4 1ST, legger den ut her også, så vidt jeg kan se på FINN er dette den rimeligste komplette bilen med 8 hjul. 
Tilstand sier tekst og bilder det meste om  :D

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210397544

3
Berlingo electric / Ny Berlingo, noen som vet noe om når den kommer?
« på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 19:52 »

Ser den er omtalt som til levering høsten -21, men finner lite info om dette.  Noen som vet?

4
ID.4 / Dekkhotell
« på: Onsdag 21. Juli 2021, klokken 18:24 »

Har i 40 år skiftet hjul selv på alle mine biler, men etter å ha sjauet disse 20" beistene inn i garasjen er jeg kommet fram til at ryggen er viktigere enn å spare noen kroner.

Så, leser at dekkhotell er alt fra dårlig og dyrt til billig og bra, antagelig via billig og dårlig og dyrt og bra.

Noen som anbefales, helst Bærum/Asker, men Oslo går også fint.

5
ID.4 / Test GTX
« på: Onsdag 09. Juni 2021, klokken 19:33 »
Kanskje en ide med en egen tråd på dette?

Fikk en knapp time med GTX i dag, og fikk gode inntrykk av bilen.  Bil med alle pakkene så vidt jeg oppfattet.

El setene/GTX setene virker ikke veldig "oppgraderte" ift. 1 St setene, selvsagt bortsett fra el, justerbar lårstøtte og korsrygg som jeg ikke har på min 1St - hadde nok ventet mer for kr. 28.000.- Litt mer sidestøtte og noe bedre sittekomfort.

Merket ikke noe forskjell på støy, men sjekket ikke dekktype og dimensjon, dermed ikke så relevant. 

Vesentlig kvikkere enn RWD i pådraget, som forventet. Men virker som de har holdt igjen, 300 hk og dette dreiemomentet kunne vært sluppet mer løs, antar dette er SW styrt og noe som ev. kan oppdateres.  Ionic 5 som jeg også har kjørt, rett nok med 5 hk mer, slipper sine krefter mer brutalt løs, om dette betyr noe er jo en smakssak, men det var påtagelig forskjell (begge kjørt i Sport modus, rett nok bare 50% SOC  på GTX, mulig den allerede ved 50% reduserer effekt)

Svingradius bedre enn fryktet, selv om ikke så rå som på RWD.

Edit, det er vel bare ca 5 hk forskjell på GTX og Ionic 5.  Og 40 kg høyere vekt kan ikke forklare denne forskjellen i opplevd ytelse, så er nok et bevisst valg fra VW dette.

6
ID.4 / Bilen mener den er mye smartere enn meg, men jeg er ikke enig
« på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 21:49 »
Etter helgens sjøsetting av båten, med båthenger bak bilen, skulle jeg gjerne fått noen gode råd om hvordan man skrur av rubbel og bit av bilens selvoppfattede høye IQ.

Forover gikk alt fint, men under rygging og spesielt under sjøsettingen ble det mye brå autobremsing.  En ting er at rumpa må være solid plantet i setet, men verre er at det virker som bilen ikke likte at hengeren dro bilen bakover.  Og det er ikke til å unngå når det må rygges nedover før sjøsetting.  Har ikke særlig lyst til å kjøre bilen på havet først, for så å snu etterpå  ;D

Gode tips om hvordan overtale bilen til å akseptere at jeg både har rygget før og til og med i nedoverbakke med tungt slep?

7
ID.4 / GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
« på: Lørdag 01. Mai 2021, klokken 17:40 »

Ser det er noen slike sammenligninger på ulike FB grupper, men da av de som har valgt I5 eller EV6, og dermed blir det mest begrunnelser for de valgene.

Tenkte derfor sjekke ut litt her også, tipper mange som har bestilt, eller tenker bestille GTX, har tenkt grundig gjennom disse 3 bilene.

8
ID.4 / Farger GTX
« på: Lørdag 01. Mai 2021, klokken 12:19 »
Noen som kjenner til den nye GTX rødfargen? Ser den er solgt også på bl.a. Golf GTI tidligere.

Er vant til at rød ofte blekes og blir stygg raskere enn andre farger, pga. sol, regn, falming osv.  Selger sa dette var en påkostet lakk, hva nå det betyr.

Noen som vet eller har erfaring med rød metallic lakk?

9
EV 6 / EV6 eller Ioniq5 ?
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 13:27 »
Hva mener folket er pluss og minus med EV6 vs. Ioniq5? Konsernsøsken, men likevel ulike.

Ser da for meg vurderinger av forskjeller og likheter, ikke subjektive meninger om at den ene er "penere" enn den andre etc. det har jo begrenset interesse for andre.

10
ID.4 / ID4 på Finn
« på: Torsdag 11. Mars 2021, klokken 20:31 »
Da er 2 stykk lagt ut. Pris 437k eller om man vil kan man putte inn 23.000.- mer for den samme bilen og betale 460k.

Blir artig å se hvordan prisene settes framover, tipper nervene til å satse på å tjene mye penger er litt i spenn hos de som må selge, og vet at noen tusen biler er på vei inn :D

11
ID.4 / Bremser og regen.
« på: Onsdag 07. Oktober 2020, klokken 11:32 »
Leste i en amerikansk test av en prototype at bilen bruker trommelbremser bak, virker på meg som rimelig gammeldags og "billig".  Noen som vet om dette også gjelder prod.utgaven?

Leste samme sted at regen nivå er koblet til kjøremodus, slik at det er i sport man har mest regen, likevel ikke nok til enpedalkjøring.   
Noen som vet om ikke regen nivå kan predefineres for hvert kjøremodus?  Det er jeg vant til med min eNiro og oppfatter som en nødvendighet ettersom kjøremodus (bl.a. følsomhet ved gasspådrag) ikke har noen sammenheng med hva man ønsker av regen nivå.

12
Kjøp og salg av deler og utstyr / NY type 2 ladekabel selges billig
« på: Onsdag 10. Juni 2020, klokken 18:03 »
Fikk etterlevert Type 2 ladekabel til min Kia eNiro og hadde da allerede kjøpt annen kabel.

Selger denne derfor rimelig.  Ny, original, uåpnet.  4 meter lengde, 32A, 1 fase. Inntil 7.2 kW lading.

Koster ny kr. 2.650.- inkl. mva. 

Selges 1/2 pris kr. 1300.-

13
Kia Niro EV / Slå av creep mode
« på: Torsdag 23. April 2020, klokken 14:51 »
Hei,

Noen som vet om det går an, og ev. hvordan, man slår av "creep mode"?

14
Kia Niro EV / Soltak
« på: Fredag 10. April 2020, klokken 19:03 »

Andre med soltak som har merket en dyp romling, en type resonans eller bølger, som er både slitsomme og sterke i volum, nokså lavfrekvent, når taket er helt oppe, fra ca. 50 km/t?
Kun når taket er helt oppe, altså i bakre posisjon.
Antar dette er en feil, for denne type fysiske effekter kan jo testes ut av Kia, så litt pussig om dette er noe som er som det skal være.
Rett nok 20 år siden jeg hadde soltak på en bil, men da uten dette problemet.

15
XC40-EV / Plattform. "Ombygd fossil"
« på: Mandag 02. Mars 2020, klokken 21:53 »
Ser i andre fora (som markedsfører for eksempel Polestar og Tesla) at XC40, sammen med eGolf, eNiro og Kona beskrives som "ombygde fossiler".

Det er jo korrekt at disse 4 siste modellene kan leveres også med fossil drivlinje, noe Tesla som kjent ikke kan.

MEN; dette behøver ikke bety at bilen er et stort kompromiss, noen som har info/linker om plattformen til XC40 som kan utdype design/plattform og opprinnelse til denne?

Sider: [1] 2 3 ... 8