Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - bno

Sider: [1] 2 3
1
Ble ikke modell 3 på meg etter to avvisninger valgte jeg å gå for annen bil.

Tesla modell 3 Midt konsoll holder/avdeler
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=179885729

Tesla modell 3 Tempered glass skjermbeskytter
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=179894305

Tesla modell 3 Dør gummilister for støyredusering av sidedører foran
https://www.finn.no/user/ads/admin.html?finnkode=179896200

Tesla modell 3 kombinert Jeda tråd og trådløs ladeplate
https://www.finn.no/user/ads/admin.html?finnkode=179889799

Tesla modell 3, X og Y - Ghost Shadow - welcome home lights
https://www.finn.no/user/ads/admin.html?finnkode=179824310

Tesla Model 3 rustfritt stål pedalsett - Nonslip
https://www.finn.no/user/ads/admin.html?finnkode=179822544


2
Elbiler i media / Jaguar slipper opp for batterier
« på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 08:44 »
Å ikke ta strategiske valg å holde en slik vital del av bilen internt, men outsource som disse selskapene gjør må da være et feilgrep. (de er ikke sincere med elbil og håper det går over... "Kodak"). Håper de ikke slipper opp for ICE motorene da...

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/02/18/195650150/ma-stoppe-produksjonen-av-norsk-elbil-favoritt

3
Model 3 / Hadde/har Tesla strategi om å tilgode se nye kunder- långivere "glemt"
« på: ſøndag 10. Februar 2019, klokken 10:14 »
"...da jeg avbestiller min Tesla M3, etter å ha sponset de med reservasjon siden 31.3.16 og bestilte 6.12", og ikke hørt en dritt etterpå. Min lille protest mot hvordan Tesla behandler lojale kunder
Det kan jeg forstå godt. Det samme skjedde meg meg inntil 4.2.19 da jeg tok affære urderer nå kansellering. Reserverte og bestilte samme datoer. Beklager digresjonen...Fokuset deres synes primært å være på nye kunder det gjør meg pisset off.

Er det flere "tidligere"/ tidlige reservasjonsholdere :D enn os to som har opplevd dette? Sleng da inn en kommentar. Jeg kommer antagelig til å kansellere. Da jeg ser at det er forskjellesbehandling og mye uryddighet som jeg selv har opplevd også i prosessen siden konfig ble åpnet.
Var det en planlagt modus operandi fra (konspiratorisk ok) for å hanke inn nye kjøpere. Har man noen grunn til å være "fornærmet." Se også link under...

Selv synes jeg som utg. pkt. at Tesla er et helt fantastisk selskap som i motsetning til andre elbilprodusenter står for og holder hva de lover. At the end of the day :D :D Ellers hadde jeg ikke satt meg på reservasjonslista.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=44007.msg763099#msg763099

5
Ladeplasser og ladekabler / Bidireksjonal DC lading
« på: Mandag 01. Oktober 2018, klokken 14:27 »
Kom over noe som beskriver DC lading som jeg syntes var så pass interessant at jeg valgte å åpne et nytt tema hhv. Bidireksjonal DC lading Hva er egentlig dette og hva kan det bety fremover?

World’s first ‘solar powered’ bidirectional Vehicle to Grid (V2G) fast charger
In cooperation with the TU Delft and Last Mile Solutions, PRE Power Developers developed and produced a 10kW solar powered bidirectional EV charger. The system charges electrical cars directly using solar (PV) power and is 17% more efficient than the current chargers. The charger prevents the conversion losses from DC to AC (and back) and is the first of its kind. On Wednesday April 11th 2018, this innovation won an IDTechAward in Berlin for the Most Significant Innovation in Electric Vehicles.

6
Elbiler i media / Elbilforeningen - ansatte for mange for få?
« på: ſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 10:58 »
Man skal være ytterst forsiktig med å konkludere før alle data er påbordet, men etter over 8 års medlemskap har jeg underveis hatt oppfatningen av at elbilforeningen er en bra ting.

Kom selv inn i foreningen i fm. kjøp av min første elbil da jeg fikk pakken med på kjøpet med et år gratis medlemskap. Vi har på en måte (kun 8 år medlemskap) kommet et godt stykke på vei med utviklingen. Men, ja et men nå synes jeg at man kan begynne å stille spørsmål ved om det kan være nødvendig å ha 15 ansatte? smat følgende andre spørsmål som følger:

Er disse på heltid?
Hva gjør alle disse (godt ment)? (Elbilforeningens ladeapp er bra den, men er denne nødvendig? og var det bortkastede ressurser?)
Kan det være fornuftig å ha så mange ansatte for å drifte foreningen?
https://elbil.no/om-norsk-elbilforening/ansatte/

Finner man på ting å gjøre for å forsvare så mange ansatte og egen posisjon der?
Er foreningen overadministrert?
Er lederlønna i foreningen knyttet til antall ansatte i organisasjonen (som det normalt er i privat industri)

Nå ser vi at flere og flere av sponsorene om man kan kalle det, blant ulike bilimportører som etter hvert fratrer sin støtte til foreningen. Hvorfor?

Kan de ha registrert at foreningen er "topptung"?  At det er en konsolidering innen bransjen og at man går tøffe tider i møte med en annen teknologi som de har trenert fremveksten av de siste 25 årene?

Hva vil vi med foreningen og i hvilken grad synes medlemmene seg tjent med og bidrar (utover årlig enquette) til utvikling og av og strategi valg going forward?

Selv er jeg av den oppfatning at det er viktig med jevne mellomrom at man lufter og diskuterer slike dette og tror tiden er overmoden i så måte.

Ordet er fritt blant oss ca. 50000 medlemmer. Kom igjen og ikke være beskjedne og politisk korrekte.

Husk at det er ikke hva elbilforeningen sier om hva de jobber med, men konkret hva man får til i et holistisk pespektiv.

Relevante link: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=29305.0

7
Hyundai KONA / Hvordan importere POI og ruter i native Kona + AA tips & tricks
« på: ſøndag 09. ſeptember 2018, klokken 13:10 »
Synes det kan være greit å etablere et tema for bruk av navi anlegget. (For egen del da jeg kommer til å kjøre en del utenlands) Har akkurat importert POI i det native Navigasjonsanlegget i Kona. Gikk veldig fint, men vil bruke litt tid på å få lagd en "grei" (for å kombinere Goggle maps) oppskift her så kommer tilbake på dette. Om det ikke er andre som allerede har forsøkt og har gode tips å videre bringe her.

Link til Android Auto tips & tricks i Opel Ampera forumet.

8
Rogaland elbilforening / Nye hurtigladere monteres på Obs Mariero
« på: Onsdag 27. Juni 2018, klokken 14:05 »
Nye hurtigladere i ferd med å bli monteres på Obs Mariero. Parallelt med Circle K stasjonen der.


10
  Det er ikke lenge til bilen din kan levere strøm tilbake til huset – så lenge du har riktig ladeuttak.

Hør bare:
"Om ladeuttaket ditt ikke har disse to funksjonene, AMS-støtte og ISO 15118, kan det fort bli penger ut vinduet om du installerer det i dag. Om to til tre år vil du sannsynligvis bytte det ut med et som har det."
og
"Det tror Leif Richard Bones Egge i Ensto, som produserer og selger ladeløsninger under merkenavnet Chago. Han fraråder kunder som skal installere ladeuttak som ikke støtter dette."

11
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Software oppdatering
« på: Lørdag 13. Januar 2018, klokken 08:27 »
I fm. et speilbytte i går snakket jeg med kundemottaker og kom inn på software oppdatering. Selv har jeg lastet ned og pakket ut software versjon 14.4.2, men har foreløpig ventet med å installere via USB.I samtale med forhandler var denne oppgraderingen ikke ukjent. Vedkommende som selv har AE skulle komme tilbake på dette. Så jeg er avventende. Det spennende med denne oppgraderingen er at det fjerner sørgeranden rundt Android auto og det låses opp for oppgradering over lufta OTA funksjonen.

Lurte på om andre enn de to jeg kjenner til fra FB som har installert siste SW oppgradering eller har noe info her som kan suppleres?

12
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Chip for Bolt og Ae
« på: Fredag 05. Januar 2018, klokken 22:50 »
Jeg har savnet det å kunne seile (coasting) i AE som jeg hadde i mine VE elbiler. Nå kan det se ut som det kan orden seg:

"BoltChip
Range extender, torque controller & coast/glide mode for Opel Ampera-E and Chevrolet Bolt (2016+)
In preparation"

http://evtun.com/ev-phev-products.html

Ser at www.elbilhjelpen.no er rep. i Norge

13
Elbiler i media / Oslo2Rome prosjektet
« på: ſøndag 01. Oktober 2017, klokken 17:34 »
Kom over et innlegg i dag vedr. dette "oslo2rome" prosjektet.

"Samarbeider med gigantselskaper. I motsetning til mange andre kryptovalutaer har IOTA mange kommersielle partnerskap med noen av verdens største bedrifter, slik som Volkswagen, Innogy Bosch og Cisco.

– For å gi et eksempel, så skal Innogy bruke IOTA i Oslo2Rome-prosjektet i oktober i år, sier han. Oslo2Rome-prosjektet går ut på å bygge standardiserte ladestasjoner for elbiler i hele Europa.
Kilde: http://e24.no/boers-og-finans/bitcoin/droppet-ut-av-skolen-som-17-aaring-grunnla-kryptovaluta-verdt-13-5-milliarder/24147277

Vider om O2R prosjektet her: https://www.oslo2rome.com/

14
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Opel vil ikke gjøre noe med dette
« på: Tirsdag 08. August 2017, klokken 08:09 »
I flere måneder har jeg ventet på å få reparert en del kvalitets feil med bilen. Se bilder m.v. i linken her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33729.msg585096.html#msg585096

Samme feil som her
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33729.msg588775.html#msg588775

Lagt til bilde av skade på taktrekket

Skulle hatt bilen inn i juni, men det viste seg at de hadde glemt å bestille et par dørpanel og derfor ble rep. utsatt til idag. Da jeg kom i dag tidlig fortalte deg meg at de ikke ville gjøre noe med panelene fordi alle AE var av slik sa dem.
Jeg protesterte på dette med henvisning til andre Opel fossil biler osv. ikke kunne være slik sammenskrudd som bildene i linken viser. Da hadde de hatt et stort problem så hvorfor skulle vi AE kjøpere godta noe dårligere standard.

Da er mitt spørsmål til AE forumet: Er bilene deres også levert med slike kvalitetsfeil som bildene i linken viser?

Takknemlig for feedback da dette også kan være til nytt for de som venter på sine biler. Jeg kommer ikke til å gi meg så lett på denne kvaliteten.

15
Registrer at det for tidene er tema (IMHO) burde samles under et felles tema. Eksempelvis ladekabel som låser seg opp, lydanlegg som går til FM som default. Mest hensiktsmessig da å ha et felles tema omkring slike forhold som dukker opp. Slik det er gjort i andre fora. Under har er noen eksempler på dette.

Sider: [1] 2 3