Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Saxo

#1
Tidlige elbiler: PSA / Ev-lite og vannfyllingsutstyr selges til hb
mandag 01. desember 2014, klokken 21:10
Ja da er det bare å fleske til  :)
#2
Tidlige elbiler: PSA / Komplett delebil selges
søndag 09. november 2014, klokken 18:25
Citroën saxo 2003 modell. Fungerer helt fint men har alarm på robometeret som antyder 1-2 dårlige batterier. Bilen er ellers i topp stand. Nye dekk på vinter og sommer hjul. Eu ok i 2013. Tectylbehandlet to ganger. Km stand 85000. Bilen står i Trondheim. Selges til høyestbydende.
Mob 48080213
#3
Elbiler i media / Bompengeselskap krever kompensasjon
torsdag 16. januar 2014, klokken 19:57
http://e24.no/bil/bompengeselskap-krever-kompensasjon-for-tapte-elbil-kroner/22719521

Hva blir det neste ?
Bensinselskap krever kompensasjon for tapt bensin og pølsesalg ?
Verksteder krever kompensasjon for tapt skifte av eksos, registerreim og annen leamikk?
Kommuner som krever tapt inntekt på parkering ?
#4
Leaf 2010-2017 / Trist dag med påkjørt Leaf
søndag 22. september 2013, klokken 15:49
En 76 åring kjørte rett i siden på meg i dag i ei rundkjøring. Hele familien på tur men det gikk heldigvis bra med alle inklusive 76 åringen. Synes leafen var trygg i en slik situasjon og heldigvis hadde mannen ikke så stor fart at kollisjonsputer gikk av. Det er imidlertid trist da bilen har vært en glede siden jeg fikk den som første trønder i 2011 :'( Skaden er beskjeden (to nye dører ++) men jeg ser at stolpen ha fått en liten trøkk og lurer på om jeg skal benytte anledningen til å skifte til en ny leaf selv om planen var å ha den i minst tre år.  Kan en slik skade bli helt bra igjen ?
#5
Tidlige elbiler: PSA / 81000 km greide min kjære saxo før
lørdag 01. juni 2013, klokken 07:10
Ei batteri celle døde. Under vannservice oppdaget jeg at det kom litt væske fra dreneringshullet i 11 pakken bak men tenkte ikke mer over det enn at jeg tok bilen i bruk. Etter en kjøretur begynte robometeret å pipe kontinuerlig med 0.15 v avvik mellom fremre og bakre pakke. Takket være robometeret tok jeg aksjon umiddelbart og stoppet all kjøring. 11 kassen ble tatt ned og jeg fant ett batteri med brent hull i bunnen.

Har tidligere kjøpt en komplett pakke med batterier som jeg har stående. Disse batteriene har jeg tømt for strøm og lagret kortsluttet. Fikk ladet opp ett batteri for å skifte ut i 11 kassen. Det viste seg at dette batteriet ikke passet i 11 kassen da det finnes to typer batterier i kassen mht polplassering. Tok kjangsen på å sette inn ett utladet batteri da jeg var litt gira på å få på plass batteri pakken og ikke fikk tak i Lynet, Boogi og elektrolux for en konsultasjon. Etter at alt var på plass fikk jeg prata med Lynet som ikke syntes dette var en god idee... Det blir vanskelig å synke den tomme blokka med de fulladede blokkene.  :'(

Gir det imidlertid ett lite forsøk da jeg ikke har lyst til å demontere pakka igjen. Kjørte lading på pakka til at jeg så at fremre og bakre pakke viste lik spenning. Dette skjedde bare etter 3kwh med lading 177 v og 28 grader C. Stoppet lading og ventet til i dag for en prøvetur. Robometeret viser etter en kort test tur hele 1 volt forskjell på pakkene . Ikke bra...

Prøver nå å dra ned spenningen på pakken med 5 amper belastning ( lys + vifte) . Tanken er da at Reversering av den tomme blokka går greit ?... For så å kjøre lading på hele pakka igjen. Spørs om dette vil ta uendelig lang tid...


Noen som har synspunkter eller gode råd her ?
#6
Mekanisk / Defekt varmeapparat
mandag 22. april 2013, klokken 18:32
Har hatt leafen siden desember 2011. I går merket jeg at varmeapparatet ikke virket. Slo av bilen og startet opp igjen og varmeapparatet virket. Samme skjedde i dag på vei til jobb. Nå virket ikke trikset med å slå av bilen. Har nå bestilt time hos Witro bil.

Noe andre som har hatt samme problem ?
#7
Alt det andre / Dimensjonering av strøm anlegg i Hytte
tirsdag 02. april 2013, klokken 22:00
Hei,
Det  vil komme strøm i hyttefeltet som jeg har hytte i . Av rein nysgjerrighet har jeg forsøkt å dimensjonere anlegget på egen hånd. Dersom noen har kommentarer til vedlagt Febdok beregning så hadde det vært flott :-).
#8
Alt det andre / Har så lyst på en slik en
søndag 17. mars 2013, klokken 09:06
Det er gøy med elbil. Men jeg har allikevel en veldig sterk trang til å få en slik en i garasjen: http://www.ferrariofontario.net/used/Ferrari/1984-Ferrari-308-9604408c0a0a0064013d9c02c2944b27.htm
Merkelige greier. Må være genetisk betinget   8)
#9
Tidlige elbiler: PSA / Bakaksel havari
onsdag 27. februar 2013, klokken 19:37
Ja det måtte jo skje før eller siden da jeg ikke har montert fettnippel som anbefalt her på forumet. Har hatt bilen på Eu kontroll og fått 2'Er feil på begge sider bak. Pris estimert på reaparasjon fra merkeverksted er fra 6500 til 15000 avhengig av hvor mye som må byttes. Jeg vurderer derfor sterkt å bytte hele greia selv. Har kontaktet www.axledirect.com og de sender meg en overalt aksling for 500 pund inklusive frakt. Er det noen som har erfaring med dette firmaet ?
#10
Tidlige elbiler: PSA / Ny vannpumpe fra citroen
lørdag 15. september 2012, klokken 21:15
Hei. Da vannpumpa bråker uvanlig mye har jeg kjøpt ny. Til min overaskelse leverte citroen nå en helt ny type. Se bilder. Har noen erfaring med denne ? Den er litt mindre enn den gamle og utstyrt med en gummi ring slik at den skal passe i den gamle holderen. Håper denne er mer holdbar enn den gamle :-)


Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
#12
Elbilen i Samfunnet / Rallykjøring med el-bil
søndag 22. april 2012, klokken 22:32
Var på Lånkebanen og så på rallykjøring i helga. Utrolig gøy. Begynte da å leke på tanken om å gruse disse fosilbilene med en el-bil. Er overbevist om at Leafen hadde kommet godt ut av en deltagelse her. Rask i aksen, lavt tyngdepunkt og ingen unødvendig giring. Lurer på hva reglementet sier. En annen sak er jo om man har råd til å ofre en Leaf til dette formålet :-\. Men det hadde vært grusomt gøy ....

Noen andre som leker med tanken ?
#13
Alt det andre / Heftelser på brukt bil
torsdag 08. mars 2012, klokken 07:10
Har inngått avtale om å kjøpe denne bilen som stand by bil. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33575711

Det som er litt spesiellt er at eier kun har eid bila i 2 uker. Forklaringen på salg er at bila var ment til samboeren men at forholdet har tatt slutt og at han ikke trenger to biler. Dette er i og for seg greit nok. Bilen har registrert heftelser i Brønnøysund registeret på den tidligere eieren. Dette har jeg sjekket ut og fått bekreftet at lånet er innfridd via DNB.

Det som bekymrer meg litt er om nåverende eier kan ha registrert heftelse på den og at dette ikke nå går frem av Brønnøysund registeret. Han må jo da selvsagt gå inn for å svindle meg.

Det blir skrevet kontrakt (NAF type) og jeg vil bestille panteattest fra Brønnøysund registeret.

Er det noen som har noen tips her ?
Hvor lang tid tar det før heftelser kommer fram i Brønnøysund registeret ?
Er det flere måter å sikre seg på ift privat bruktbilhandel ?


#14
Elbiler i media / RIP Buddy
onsdag 29. februar 2012, klokken 23:13
Dårlig reklame dette. Håper vi slipper for mange slike hendelser.
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1782326.ece

Noen som vet noe om årsak ?
#16
Enkle batterispørsmål / Trimme NiCa batterier
søndag 04. desember 2011, klokken 14:41
Hei. Min saxo har gått 73000 km og viser nå tegn som jeg ikke liker. Jeg har ikke batteri overvåkning. I det siste har ladelyset kommet på ved 20 %. Dette har aldri skjedd tidligere. Bilen er godt stellt med og vann fylles ved ca hver 3000 km. Vi har imidlertid ikke praktisert å kjøre pakken tom hver 14 dag. Spørsmålet er:
1. Kan jeg forsøke å trimme bort dette ved å kun lade under 50 % og tømme pakken.
2 kan dette utføres uten overvåkning ?

3 Er det noen med andre gode tips her ?
#17
Elektriske utfordringer / Hvordan virker Leaf sin synkron motor ?
onsdag 23. november 2011, klokken 17:21
Hei !

PSA bilene har en likestrømsmotor med børster. Leaf leveres med Synkron motor iht Wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf. Synkron motor fungerer slik iht Wiki : http://no.wikipedia.org/wiki/Synkronmotor.

Spørsmålet er da: Er Leafen utstyrt med en frekvensomformer som forvandler DC batteri spenning til vekselstrøm ? Er det noen som vet hvor effektivt dette er ?

Er det denne frekvensomformeren man hører ett ørlite snev av i bilen ?

Er det noen der ute som kan si noen fagre ord om dette ?
#18
Alt det andre / Smisking og forumstatus
tirsdag 08. november 2011, klokken 22:46
Hei !

Etter å ha vært medlem av dette forumet i 5 år og med 2 elbiler synes jeg nå det snart er på tide å få en annen status enn Jr. Member. O store sterke Lars C. Krogenæs finnes det noen snarveier her ? Hva skal til ?
- Smisking
- Enda mer smisking
- Mindre kvalitet på innlegg men flere
- Eller den harde veien med flere kvalitetsinnlegg som får svetten til å sprute i sene natterstimer.

O store sterke Lars C. Krognæs du er fantastisk. Din årvåkenhet er viden kjent. Ingen spam. Intet tull. Hardt arbeid. Hva skal til for å få en stjerne til :-)
Jeg er desperat !
#19
Meg og min elbil / Sølvpilen og Blåpilen
mandag 07. november 2011, klokken 17:35
Her er bilde av vår nye familemedlem. Bilde av trofaste sølvpilen kommer :-)
#20
Lading / BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID
torsdag 03. november 2011, klokken 22:18
Våger meg ut med en ny tråd her. Ser at dette temaet er diskutert på US forumet under temaet " Optimal Portion of Battery to Use for Longest Battery Life?". Ref http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=5331&start=30.

Kanskje fornuftig med en Norsk verson som passer kalde klimatiske forhold.

Er det noen som har forslag til beste praksis ?

Slik jeg har forstått det anbefales følgende:
Rev 0
1. Hurtiglading maks en gang per dag
2. Hjemmelading kan med fordel gjøres over lengst mulig tid dvs 10A
3. Det kan være en fordel å ikke lade mer enn til 80% SOC. (Usikker på om dette gjelder i vårt kalde klima? + Hva med ballansering av celler ?) ref: http://www.leaftalk.co.uk/showthread.php/1975-Why-charge-to-80
4. Unngå å ha mindre enn 10% SOC igjen før lading.
5. Ved lagring over tid anbefales SOC rundt 50 %


Det var en start ...
Håper det er noen der ute med synspunkter.


Rev 1 Basert på info fra Boogi:


1. Hurtiglading maks en gang per dag. Ved lav temp burde man nok være forsiktig med hurtiglading siden indremotstanden er mye større.
2. Det kan være en fordel å ikke lade mer enn til 80% SOC.
3. Mht ballansering av celler bør man lade til 100% ca. hver 14. dag.
4. Det kan være en fordel å unngå å ha mindre enn 20 % SOC igjen før lading.
5. Ved lagring over tid anbefales SOC rundt 50 %.

Kallagstunets "nynorsk" referanse til brukermanualen:
Hvis en skal være så unorsk å se hva leverandøren som har lagd, bil batteri, ladepakke og Software sier i brukermanualen så er det følgende:



The Li-ion battery's ability to hold a charge, like all batteries, decreases with battery age and usage which results in decreased vehicle range when compared to the vehicle range when the vehicle was new. This is normal and expected, and does not indicate a malfunction of the vehicle or Li-ion battery.

The Li-ion Battery's ability to hold a charge can be affected by how you drive the vehicle, store the vehicle, how you charge the Li-ion battery and Li-ion battery temperature during vehicle operation and charging. NISSAN recommends you use the following driving and charging habits, where possible, to help maximize the battery's useful life: .

•   Avoid exposing a vehicle to ambient temperatures above 120,8F (49,8C) for over 24 hours.
•   Avoid storing a vehicle in temperatures below −13,8F (−25,8C) for over 7 days.
•   Avoid leaving your vehicle for over 14 days where the Li-ion battery available charge gauge reaches a zero or near zero (state of charge).
•   Allow the vehicle and Li-ion battery to cool down after use before charging.
•   Park/store your vehicle in cool locations out of direct sunlight and away from heat sources.
•   Use the normal charging or trickle charging methods to charge the Li-ion battery and minimize the use of public Fast Charge or Quick Charger.
•   Avoid exceeding 70-80% state of charge when using frequent (more than once per week) public  Fast Charge or Quick Charging.
•   Allow the battery charge to be below at least 80% before charging.
•   Moderate driving.
•   Use of ECO mode.
•   NISSAN recommends charging the batteries using the long life mode unless the vehicle is going to be driven a long distance. See "Charging timer" in the "CH. Charging" section.

If vehicle will not be used for long period of time:
•   NISSAN recommends charging with long life mode.
•   Charge once every 3 months.
•   The power of the Li-ion battery can be checked on the Li-ion battery available charge gauge. See "Li-ion battery available charge gauge" in the "2. Instruments and controls" for details.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA