Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - rwilthil

#1
Hei. Vurderer å slanke litt i bilstallen. Bilen 1 reg i 1996 og er en orginal Golf 3 Citystromer/El bil. Sjelden sjangs!!

For dem som ikke kjenner til dem, så bygget VW beskjedne 120 stk MK3 Citystromer i perioden 1993-1996. Det regnes at det er ca 30-40 stk igjen.

Citystromer ble bygget alt med MK1, men MK3 var den første som ble solgt til privat. Den hadde da 17Kw bly batterier og en rekkevidde på ca 90km.

Bilen ellers er som en normal 3 dørs MK3, med vanlig girkasse og klutch. Varme apparat har egen webasto og fungerer helt supert. Rent teknisk fungerer alt i bilen. Jeg kjørte den før jeg tok ut batterier, og gikk som normalt.

Batterier er kastet. Nye fåes kjøpt om ønsker dette. Det er std industri bly celler på 6V/180ah (16 stk). Med system spenning på 96v.
Mye likt det som brukes i gaffel truck osv. Men ideelt bør en heller sette inn Lithium.
1/2 av vekt. De orginale batterier hadde samlet vekt på like over 500kg... MK7 e golf sitt ligger rundt 260kg.

Det enkleste vil være å bruke 12V Lithium batteri, eller en kan få tak i et batteri fra E golf, Leaf, Zoe etc hos en hugger å bygge batteri selv. Alt ettersom kunnskap.

Bilen er komplett, og rulles fint på en henger. Innvendig er den meget pen uten slitasje eller mangler. Bilen er hvit med orginal Citystromer dekor.

Negative er rust. Begge kanaler må byttes da det er hull i fremkant mot hjulbue.  Likeså fram skjermene. Dette er ikke kostbare deler, men jobben må likevel gjøres .

Jeg har dessverre ikke bilder akkurat nå, jeg er på utenlands jobb og hjemme ca 18 juni.

Pris vurderes til 20 000,-

Kontakt: rwilthil@gmail.com

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#2
Vurderer salg av prosjektet ettersom jeg ikke får tid.

Golf 3 Citystromer, orginal E golf fra VW. For dem som ikke kjenner disse, så er dette altså en MK3 som VW konverterte til El drift og produserte dem. Den har vanlig 5 trinn manuell gir med klutch. Det ble bare produsert ca 120 stk mellom 1993-1996. Hvor mange det er igjen er usikkert, men begynner nok å bli sjeldne og ikke minst en kuriositet. Mener alle var 3 dørs.

For cupe varme installerte dem diesel varmer med påfylling via tanklokk som vanlig. men da med en liten tank på ca 8 liter. Varme apparat styres som på en vanlig MK3 golf.
Orginalt er disse utstyrte med bly batterier  totalt 16 stk 6V/180Ah celler. Fordelt på 8 fremme og 8 bak i tilpassede kasser. Samlet vekt rundt 500Kg.. oppgitt rekkevidde var ca 70-80 km. Dette er samme type som blant annet brukes i El truck etc. Og fåes kjøpt i dag.

Men ideelt bør en jo konvertere til Lithium, enten ved å kjøpe enkelt celler eller f.eks ved å kjøpe en brukt batteripakke fra nyere  El bil og bygge eget batteri. System spenning 96V, men BMS/inverter er programmerbar og skal være kapabel oppimot 300v. Likeså El motor.

Det finnes endel som har gjort Lithium konvertering, beholdt system spenning på 96v og fått rundt +200km rekkevidde avhengig av kapasitet.

Slitedeler ala bremser, hjuloppheng osv er std VW.

De har også regenerering ved bremsing!

Alt av teknikk osv fungerer, varme  lys etc.
Men det er da ikke batteri I bilen.

Av negativt  så er det rust som er saken på denne. Bilen er ellers hel, interiør osv er meget pent uten noe skavanker.

Uten å ha full oversikt så er det frem skjermer som må byttes samt kanaler.

Ved interesse, ta gjerne kontakt på mail, rwilthil@gmail.com

Bud er velkommen,  men virker å være etterspørsel i Tyskland. Så eksport vurderers evt til våren alt ettersom.

Bilen står pent inneklemt i garasjen, så øvrige bilder kan ordnes. Må bare flytte den ut eventuelt .



Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#3
Hei. om det er noen med god kjennskap til Golf mk3 citystromer som kan hjelpe med litt tips?

Har akkurat begynnt på prosjektet og venter på manual.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA