Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - foxy

#1
Elbilen i Samfunnet / Tar med noe godt til kaffen i bilen i morgen...
torsdag 31. januar 2013, klokken 19:06
og nyt det mens du passerer bomringen i Oslo/Bærum. Prisene opp 25%....  ;D
#2
Elbilen i Samfunnet / El-bil parkering i Oslo sentrum
torsdag 08. november 2012, klokken 12:09
Nå er er det på tide det kommer flere plasser - helt umulig å parkeringsplass etter kl 8. Savner tidene man fikk lett en plass kl 8:30-8:45.

Står folk opp tidligere nå bare for å få parkeringsplass?! - helt uaktuell for min del i alle fall....
#4
Alternativ energi / Bilgiganter satser på hydrogen i Skandinavia
tirsdag 09. oktober 2012, klokken 17:33
Det skandinaviske hydrogenveisamarbeidet (SHHP) har lenge jobbet med å gjøre Norge, Sverige og Danmark til et tidligmarked for kommersielle brenselcellebiler.

En ny etappe på veien er tilbakelagt med den nye samarbeidsavtalen som ble signert i København tirsdag morgen.

Her har skandinaviske hydrogenkrefter knyttet til seg noen av verdens største bilprodusenter som samtidig har lang erfaring med hydrogenbiler, nemlig Toyota, Nissan, Honda og Hyundai.

Samarbeidet som skisseres i den såkalte MoU-en dreier seg om å etablere en viss infrastruktur i de nordiske landene (Island er også med) i løpet av perioden 2014-2017 og gjøre dette til en arena for tidlig utrulling av nestegenerasjons hydrogenbiler - FCEV.
Koordinert innsats

– Bakgrunnen for denne avtalen er å samkjøre private og offentlige aktører, som kan stå for den nødvendige infrastrukturen, med oss som produserer hydrogenbiler. Potensialet for hydrogen basert på fornybare ressurser og en sterk offentlig støtte, gjør Norden til et naturlig sted for en slik satsing, sa Tim Dunn, sjef for advanced engineering ved Nissans teknologisenter i Europa under signeringen.

Ulf Hafseid, som er sjef for Hyop AS (stiftet av Campus Kjeller tidlig i år med formål å eie og drifte hydrogenstasjoner i Norge), sier at avtalen er et viktig verktøy for å koordinere etableringen av fyllestasjoner og lanseringen av hydrogenbiler.

En av sjefene i Toyota, Soichiro Okudaira, sa det slik:

– De nordiske land er allerede verdensledende på vind- og vannkraft. Jeg er meget fornøyd med at vi kan delta i denne samarbeidsarenaen og utvikle bedre brenselcelleteknologi - noe vi ser på som en viktig del av bilens framtid.

Fire store

Foreløpig er FCEV-ene meget kostbare og de har ikke mange steder å fylle drivstoff.

Men skal vi tro produsentene selv går det framover når det gjelder å redusere pris og volum på brenselcellene og samtidig øke levetid og effekttetthet.

For eksempel har Nissan nettopp vist fram konseptet Terra FCEV med en brenselcelle som visstnok kostet kun er en sjettedel å produsere sammenlignet med forgjengeren i 2005.

Nissan oppgir effekttettheten i brenselcella til hele 2,5 kW/l og at den er 50 prosent mindre enn forrige versjon.

Det er ikke fire hvem-som-helster i bilindustrien som nå er med på laget:

Nissan er nettopp nevnt, mens Toyota i 2015 lanserer en firedørs mellomstor sedan med brenselcelle. De samarbeider for øvrig med BMW, blant annet om å utvikle nestegenerasjons brenselceller.

Honda var tidlig ute med brenselcellebiler, altså FCX Clarity, mens Hyundai er meget offensive i sin hydrogensatsing som synes best i prototypbilene ix35 FCEV som det også finnes to av i Norge.

http://e24.no/bil/bilgiganter-satser-paa-hydrogen-i-skandinavia/20284391
#5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / 12V batteri til imiev
torsdag 27. september 2012, klokken 13:59
Noen her som vet om et mer kraftig 12V batteri som erstatter det som kommer fra fabrikken?
#6
"The current capabilities of electric vehicles do not meet society's needs, whether it may be the distance the cars can run, or the costs, or how it takes a long time to charge," said, Uchiyamada, who spearheaded Toyota's development of the Prius hybrid in the 1990s."

http://www.reuters.com/article/2012/09/24/toyota-electric-idUSL4E8KO55020120924?type=marketsNews&feedType=RSS&feedName=marketsNews&rpc=43
#7
Kjøp og salg av deler og utstyr / LADEKABEL 16A ORGINAL MIEV KJØPES
mandag 17. september 2012, klokken 00:46
brukt for NOK 4000kr. send pm ved interesse.
#8
BMW i3 / BMW i3
fredag 14. september 2012, klokken 20:45
en del bildene på nettet fra i3

http://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/bmw-i3-erlkoenig-das-mega-city-vehicle-erwischt-3523939.html?fotoshow_item=4#fotoshow_item=1

Blir bra den der når den kommer i 2013!

Blir den mest solgte el-bilen i Norge tipper jeg.

PS: Admin burde opprette egen kategori for BMW siden tom. model x har fått sin egen med en lanseringsdato langt bak i3.

#9
Model S 2013 - 2022 / Nye Ford Mondeo sært likt Tesla Model S
fredag 07. september 2012, klokken 07:46
#10
Andre Elbiler / Smart electric
mandag 13. august 2012, klokken 14:22
#11
Model S 2013 - 2022 / Rekkevidde Tesla Model S bare 240km?!!!
mandag 06. august 2012, klokken 16:35
http://translate.google.no/translate?client=firefox-a&hl=no&ie=UTF8&oe=UTF8&u=http://www.welt.de/motor/article108313153/Der-Tesla-S-soll-der-Apple-unter-den-Autos-sein.html

During a ride around the premises and a car appropriately sporty driving style the Tesla had already after just half to be recharged.
#12
USAleaf / salget av leaf faller dramatisk i usa..
søndag 05. august 2012, klokken 23:38
ned 58% yoy - taper mot plugin hybrider som volt. volt signifikant opp i juli.

#13
Har lest mange innlegg her om at man ser på model s som en premium bil, men mangler den ikke en del opsjoner for at man plasserer model s i denne kategorien?

jeg tenker da ikke på ytelse, den er mer enn bra nok, men på mangel på ekstrautstyr som f.eks.:

- skjulbart hengefeste
- adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- xenon lys ( usikker om den har den?!)
- intelligent Lys System (fjernlys++)
- dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- hjulvarianter basert på preferanser ref komfort vs prolaps
- "webasto"
- sportsratt vs multifunksjon
- oppvarmet ratt
- parkering assist
- mer enn 2 sone klima-anlegg
- automatiske blendbare  speil
- rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sort valg mulighet
- Valget mellom Forskjellige seter – sportseter, Klimatiserte seter, multikontur masasje++
- Memory funksjon
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning
- skibag
- flere interiør alternativer og farger på bilen

slik jeg ser det er det langt igjen til premium segmentet for Tesla S, men er en grei posh mellomklasse bil.
#14
Model S 2013 - 2022 / tesla s garanti
onsdag 18. juli 2012, klokken 00:21
    Warranty
    4 year or 50,000 mile, whichever comes first, new vehicle limited warranty
    40 kWh battery has a 8 year or 100,000 mile, whichever comes first, warranty

betyr det at 85 kwh bare har 4 år 50k miles?

http://www.teslamotors.com/models/specs
#16
Andre Elbiler / Neste uke lanserer toyota og tesla ny EL-SUV
lørdag 05. mai 2012, klokken 10:03
http://www.cbsnews.com/8301-505164_162-57427022-10391734/toyota-to-unveil-all-electric-rav4-ev/

denne E-Rav'n burde selge bra her i norge, litt avhengig av pris... potentielle leaf kjøpere og helt nye kundegrupper er nok target for den der...



spennende!
#17
Kjøpe elbil? / enda en bil
fredag 04. mai 2012, klokken 19:29
det har kommet opp behov for enda en liten bil i familien - seff elbil. Er det lurt å kjøpe feks. en think 2008 zebra mod. med lav km fremfor en pent brukt tvilling (har ikke behov for >2 seter i denne)? tenker da særlig på vedlikehold, batterilevetid ++ vs at man sparer ca 60-100000 i innkjøpspris...
#18
Hvorfor skal plug-in hybrider med bare elektrisk drivlinje beskattes på lik linje som vanlige hybrider med 2 drivlinjer tiltros for at de har lavere utslipp??

Noen tenker ikke langt nok her...

Plug-in hybrider med bare elektrisk drivlinje bør avgiftsbelegges og skattes i utgangspunktet på like linje som rene-elbiler men med et tillegg for Co2 emisjonen. Hvor stor tillegget skal være kan man diskutere, men burde i alle fall havner under avgiftsgrunnlaget for vanlige hybrider!
#19
Oppdaget en for meg ikke tidligere kjent standardisert test av el-biler fra USA.

Resultatet er at i–miev er el-bilen som er mest økonomisk å bruke med lavest kwh/100 miles forbruk.

Man sparer noen hundrelapper i året ved å kjøre trillingen vs Leaf f.eks.

Denne testen og standardiseringen viser også at rekkevidde forskjellen med full lading mellom trillingene (antar at miev resultater tilsvarer resultatene til både Citroen og Peugeot også)  og Leaf er bare 11 miles i Leaf sin favør. 

http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml
#20
Model S 2013 - 2022 / Tesla S rekkevidde og batterilevetid
torsdag 12. april 2012, klokken 01:10
På tide å endre markedsføringen av Tesla S ( og også andre modeller?!)! Det er fortsatt noen som tror tesla s har en rekkevidde på 480km - mens det er i virkligheten bare er 330 km for den dyreste varianten med 85kw. Så kommer litt vinter og oppvarming i tillegg?!....

fra Tesla selv:
" The EPA's new fuel economy will require us to label Model S utilizing new and different energy efficiency testing methodologies. These methodologies differ from the one we have used to estimate the range of the vehicles at a steady speed of 55 miles per hour and could reduce the range reported on the required labeling of our vehicles by up to 30% as compared to our current estimates."

Vedr. batterikapasitet sier Tesla nå at de forventer bare 60% kap etter 7år eller 100000miles på roadstern. Det betyr 190 km for model s.... er dette ca likt for alle elbiler?

Fra Tesla igjen:
"we currently expect that the Tesla Roadster battery pack will retain approximately 60-65% of its ability to hold its initial charge after approximately 100,000 miles or seven years, which will result in a decrease to the vehicle's initial range."
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA