Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - mariowing

Sider: [1]
1
i-Pace / Eksempler på rekkevidde
« på: Torsdag 28. Juni 2018, klokken 13:57 »
Her kan vi kanskje samle linker og diskusjon rundt rekkevidde?

Fant denne tweeten referert på den britiske I-PACE gruppen på Facebook: https://twitter.com/QuentinWillson/status/1012071109188116480

Han mener altså at bilen klarer 400 kilometer i motorveitempo nå på sommeren fra fullt til tomt batteri. Med 85 kW tilgjengelig på batteriet skulle det gi 212 watt i forbruk pr kilometer?


2
i-Pace / Batterikjøling
« på: Tirsdag 05. Juni 2018, klokken 21:51 »
I en tråd ble det startet en interessant diskusjon om kjøling av batteriene. Den diskusjonen hørte ikke hjemme der; kan vi ta den her?

Utsagnet som hisset opp enkelte som har god greie på Tesla var følgende:

Wolfgang Zeibart, utviklingssjef i Jaguar Landrover kommer noen interessant kommentarer:

https://www.whichcar.com.au/news/jaguar-land-rover-electric-cars-to-go-only-awd

"The Tesla has a disadvantage as the battery cooling is so poor, he said. They have round cells that are basically cooled by air and then they have a water plate underneath."

For å motbevise dette ble følgende bilde brukt:
 [ You are not allowed to view attachments ]

Og følgende tekst:
"Batteriene er væskekjølt med kjølekanaler som sirkler seg mellom cellene. Det er ingen kjøling fra bunnen."

Det fremgår vel ikke av denne illustrasjonen at det går væske i de finnene?

En annen ting; min erfaring med høyhastighetskjøring i Tesla er begrenset men jeg har vært noen turer på Autobahn og erfarte fort redusert ytelse. Ved påfølgende lading startet det opp noen vifter som fikk bilen til å høres ut som et fly. Jeg stiller meg derfor litt tvilende til at det kun er motoren som går varmt, virker underlig at motorene kjøles ned med vifter under lading?

Forøvrig så fremheves det i en av reportasjene at I-PACE de kjørte på banen i Portugal kjørte svært mange runder uten redusert ytelse. Hver journalist fikk tre runder og det ble kjørt over 20 runder i løpet av en formiddagsøkt, uten redusert ytelse. Så noe bra har nok Dr Zeibart og teamet hans funnet på ;-)

3
i-Pace / Seks reservasjoner på i-Pace (i Australia)
« på: Tirsdag 28. Februar 2017, klokken 14:48 »
Etter å ha humret litt av at hele seks personer har betalt depositum på i-Pace leste jeg resten av artikkelen med stor interesse. Det står interessante ting om pris og ikke minst at det er samtaler mellom Jaguar og "de andre" om ladeinfrastruktur.

http://www.motoring.com.au/aussie-orders-confirmed-for-jaguar-i-pace-106134/

4
i-Pace / Litt om i-Pace interiøret
« på: Onsdag 22. Februar 2017, klokken 16:27 »
I denne artikkelen om en kommende Land Rover skrives det litt om i-Pace interiøret og det nevnes head up display som jeg i alle fall ikke har sett omtalt andre steder.

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2017-range-rover-velar-first-official-pictures-new-suv



Sent from my iPhone using Tapatalk

5
Elbiler i media / Ladestasjon i Sim City!
« på: Onsdag 03. April 2013, klokken 18:51 »
Dette er vel ikke helt "Elbil i media" men et dataspill er vel i det minste en del av det utvidede mediabegrepet... Uansett; det er nå lansert en nedlastbart tillegg til nyeste versjon av Sim City; nemlig en lade stasjon for Nissan Leaf. Dette må vel karakteriseres som produkt plassering (såpass mye Nissan/Leaf logoer at dette nok ikke er noe Maxis/EA gjør bare for "moro skyld"), men jeg synes uansett det er morsomt funnet på av Nissan å faktisk få inn en ladestasjon for el-biler. Det står også at når man har plassert denne i byen sin så vil en viss prosent av bilene som kjører rundt i byen være elektriske! Mitt mål er dermed å plassere ut så mange ladestasjoner at jeg får en by hvor alle kjøretøy er elektriske ;-)

http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/9416786.page

6
Oslo og Akershus elbilforening / Omskiltninger i Trondheim - tilsvarende på gang i Oslo?
« på: Fredag 21. ſeptember 2012, klokken 11:42 »
Ser i under-forumet for Trøndelag Elbilforening at de der oppe har begynt å skilte om en del "kollektiv-feller" slik at underskilt som "Gjelder ikke buss og taxi" byttes ut med "Gjelder ikke brukere av kollektivfeltet" og lignende. Slik jeg forstår det som står skrevet så kommer dette (delvis) som et resultat av møter som er avholdt med Statens Vegvesen.

Foregår det noe konkret arbeid fra Elbilforeningen i Oslo for å få til en tilsvarende opprydning i Oslo og omegn?

7
Ladeplasser og ladekabler / Ankomst til hurtigladeren på Marche Kjellstad fra begge sider?
« på: Fredag 21. ſeptember 2012, klokken 08:30 »
Når jeg ser på Google Maps så ser det ut som om det er mulig å kjøre inn til Marche Kjellstad og den nye hurtigladeren også "sørfra" via en liten vei inne i skogen (http://goo.gl/maps/XH8v2). Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Nå var det jo en glad-nyhet at Nissan forhandlere på andre siden av veien for Marche også har åpnet sin lader slik at den kanskje uansett er mer aktuell å bruke når man kommer sørfra. Uansett kjekt å vite om også Marche er tilgjengelig fra begge himmelretninger :-)


8
Ladeplasser og ladekabler / ABB hurtigladere
« på: ſøndag 03. Juni 2012, klokken 13:08 »
Jeg har tidligere benyttet tre ulike hurtigladere og så vidt jeg husker var de alle fra samme fabrikat. De har et dårlig gui på skjermen, rart oppheng av ladepistolen og knapper til å trykke på som man ikke riktig vet om trykket ble registrert eller ikke. De viste heller ikke hvor mye strøm som ble fylt på og de bråkte som små fly når de leverte strømmen.

I dag snek jeg meg bort til ABB sin "demo lader" i Ole Deviks vei i Oslo og for en forskjell! Den hadde et flott og informative gui som viste hvordan man skulle sette i pistolen etc. Når den ladet viste den strømstyrke i volt og amper. Knappene var av typen som gav etter når man trykket. Og den var lydløs! Håper at dette blir standard modellen rundt omkring :-)




9
Som helt ny elbilist har jeg et spørsmål til de av dere som er litt mer drevne i faget. Jeg fløy i dag fra Rygge lufthavn og hadde med stor glede kjørt min Leaf fra Oslo og ned ditt. På forhånd hadde tanken slått meg at de to annonserte ladeplassene på flyplassen kunne være i bruk men jeg håpet at det ville gå greit. Dessverre var begge plassene opptatt og de hadde bare en enkel kontakt hver seg. Ved siden av en Think var det en vanlig parkeringsplass ledig slik at jeg parkerte der. Etter å ha studert parkeringslappen så jeg at Think'en hadde stått der i over et døgn allerede. Jeg tok da en avgjørelse om å plugge ut Thinken og sette i min ledning da jeg tenkte at denne bilen etter et døgn tilkoblet strøm trolig var fullladet.

Har jeg nå begått en stor synd og gjort noe utilgivelig eller er dette ok? Som et lite bonus spørsmål; går det ann å se på en Think fra utsiden om den er ferdig ladet?

10
TLC / Vask i bilvaskemaskin
« på: Onsdag 29. Februar 2012, klokken 18:52 »
Jeg har i dag for første gang vasket Leaf'en i vaskeautomat på bensinstasjon. Det er sikkert fryktelig fy-fy men la oss la den diskusjonen ligge for nå  ;)

Når bilen var ferdig så var den fortsatt VELDIG skitten og grimete på hele bakvinduet og bakluken. Jeg studerte det litt og det gikk opp for meg at det trolig skyldes at bakluken er "innsunket" i forhold til "sidekarmene" bak på bilen noe som igjen fører til at sensorene på børstene i vaskemaskinen trolig holder for stor avstand. Litt overrasket over at ikke høytrykkspylingen hadde tatt dette bedre men det må vel børster til for å få det nogenlunde rent (og ripete)?

Noen andre som har erfaring med vask av Leaf i bilvaskemaskin?

11
Leaf 2010-2017 / Automatisk bytte av bluetooth kobling
« på: ſøndag 26. Februar 2012, klokken 09:50 »
Har to telefoner koblet opp mot Bluetooth'n i Leaf'en. Hvis telefon A har vært koblet til og neste gang samme telefonen er med i bilen så rekobler den jo helt fint opp. Vår utfordring er at neste gang er det kanskje telefon B som er med i bilen (vi er to førere av bilen og vi har hver vår telefon utrolig nok...). Det jeg da ønsker er at bilen etter at den ikke har funnet telefon A søker videre og finner telefon B.

Jeg har hatt tre andre bluetooth systemer i andre biler og alle disse systemene har fungert på den måten. Noen som har fått til/vet om det er mulig å få systemet i Leaf til å fungere slik også?

Sider: [1]