Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Stjerneglis

#1
Tesla / Anbefaling av verksted i Drammen for eldre Tesla
mandag 28. august 2023, klokken 08:12
Hjelper en kollega med litt anstrengt økonomi og 2015 TMS som har vært på EU-kontroll med en rekke 2-ere som resultat. Siden disse feilene er ren mekanisk, så trenger de strengt tatt ikke repareres hos Tesla / Tesla-spesialister. Har dere noen anbefalinger på et lokalt rimelig verksted i Drammen-Sandvika området som kan fikse disse feilene og som er til å stole på (nye dekk ordner han selv til våren)?

Elbilmekk, Mekonomen, Snapdrive kjenner vi til allerede.
#2
Model Y / TMY bremseservice
onsdag 21. juni 2023, klokken 08:43
Jeg lagde igår kveld en request i Tesla-appen på bremseservice på Rud for min snart 2 år gamle TMY med 20000 km. Overraskelsen var stor da jeg fikk time 7:30 i dag morges. Møtte opp med bilen og fikk medlding om kontaktløs service osv. men gikk likevel inn og spurte om det var mulig å vente mens jobben ble gjort. Fikk først høre at det ikke var mulig. Da kundekontakten sjekket serviceordren nærmere fikk jeg beskjed om at bremseservice ikke er nødvendig på bilen min og jeg skulle heller vente med dette til vinteren og heller bruke pengene på ferien... Videre kunne jeg også bruke 3.parts verksteder på jobber som dette. Ble litt overrasket siden det er jo greitt å få renset og smurt opp uansett om det var vinter eller sommer. Jeg velger å se positivt på dette siden verkstedet ikke er ute etter jobben selv om de virker å ha grei kapasitet i disse dager.
#3
Tesla / IA og Tesla
torsdag 13. april 2023, klokken 22:36
;D  ;D  ;D
#4
Model 3 / Kjøpsråd TM3
søndag 12. mars 2023, klokken 10:49
En kollega skal kjøpe brukt TM3. Han har ikke hatt elbil tidligere. Eneste krav er ikke hvit, og 4WD. Budsjett ca. 300k.

Er dette realistiske mål og hva anbefaler dere at vi skal se etter?

Er det lurt å kjøpe brukt Tesla med over 100000 km på telleren?
#5
Model Y / TMY modellbil
lørdag 18. februar 2023, klokken 10:46
Endelig tilgjengelig etter laaaang ventetid:
https://a.aliexpress.com/_mr7XQ6S
#6
Hyundai KONA / Demontering av sidepanel bak?
fredag 30. desember 2022, klokken 12:53
Har noen av dere erfaring med demontering av venstre sidepanel/-deksel baki bagasjerommet? Hva er beste fremgangsmåte? Må sitteputen for baksetet ut?
#8
Model Y / Løfte vindusviskerarmer?
mandag 02. mai 2022, klokken 19:55
Er det mulig å få løftet vindusviskerarmene mer enn et par cm opp fra glasset på TMY? Jeg satte viskerne i servicemodus men dette hjalp ikke...
#9
Model Y / Garantiaksjoner
lørdag 05. februar 2022, klokken 09:17
Har noen av dere fått utført sjekk av hjuloppheng og isolering av varmepumpe komponenter hos SC Rud? Er dette en jobb "mens man venter"?
#10
Lading av Tesla / TMY og 3-fase IT-nett
mandag 22. november 2021, klokken 23:09
Hvordan lader man TMY mest effektivt på 3-fase IT-nett? Jeg har tilgang til en dedikert 3-fase 32A kurs med B-vern og blå 1-fase CEE kontakt idag. Det er mulighet til å bytte denne ut med 3-fase CEE kontakt da det er 3-fase ledning helt ut til kontakten.

Er det noe vits i å bytte til 3-fase kontakt og skaffe en brukt UMC gen.1 med ett passende adapter i mitt tilfelle?

Takker for alle gode innspill!
#11
Model Y / IOS 15.1 og Bluetooth problemer?
tirsdag 26. oktober 2021, klokken 08:45
Etter oppdatering til IOS 15.1 på min iphone XR opplever jeg stadig bilen ikke kobler seg opp på BT og jeg må bruke nøkkelkort for å låse opp. Har noen av dere samme erfaring?

Mvh
Tesla-fersking :)
#12
Hyundai KONA / Wifi-tilkobling
søndag 05. mai 2019, klokken 20:20
Under "Set up" på multimediaskjermen er det ett ikon for Wifi. I Wifi-menyen kan man koble opp mot eksisterende trådløst nettverk. Noen som vet hva dette brukes til?

Kan det være ment for hotspot på mobilen for å hente trafikkdata eller noe lignende?

Jeg har trålet manualen uten å finne noe om dette...
#13
Er det noen her med hvit i-Miev (ikke metallic) som kan hjelpe meg med å finne lakkoden? Er det W12 Northstar White?

Vi fikk en dyp i 15 cm ripe i førerdøra, sannsynligvis skrapt opp av noen uvennlige forbipasserende mens bilen stod parkert i byen  :-[

Driver og får tilbud rundt omkring hos smart-repair sjapper, men vurderer også å bestille ett Chipex kit da dette skal visst gi ok resultater.
#14
Lade hjemme / Hvilke muligheter har jeg med 2 16A kurser
torsdag 12. april 2018, klokken 10:55
Jeg fikk elektriker til å trekke 2 nye 16A kurser fra sikringskapet og installere nye utekontakter da vi kjøpte oss i-Miev i 2011. Kurs nr 1 brukes kun til lading med Schuko, mens kurs nr 2 deles mellom Defa kupevarmer og en luft-luft varmepumpe i huset.

Vurderer nå ny Kona og lurer på hvilke muligheter som finnes mhp bruk av de eksisterenede 16A kursene. Denne bilen har innebygd forvarming når den er tilkoblet, så bruk av Defa kupevarmer utgår på kurs nr 2. Kan de 2 kursene kombineres på en ladeboks, eller må jeg oppgradere kurs nr 1 (ny ledning osv) for å få mer ladeeffekt fra ladeboksen?

Huset er fra 1989 med TN nett og 3-fase mener jeg å huske...
#15
De to siste gangene vi har parkert i Saga p-hus med vår 2011 i-Miev har sikringen gått når vi har kommet tilbake for å hente bilen. Pleier å stå på en av de fire plassene innerst ved trappa. Noen som har opplevd det samme?

Har ikke opplevd dette hjemme eller andre steder vi har ladet. Ser også at de har satt opp "nye" sikringbokser ved hver ladeplass i Saga, og Lade Nå appen oppgir fortsatt 16A på alle plasser...
#16
De to siste gangene vi har parkert i Saga p-hus med vår 2011 i-Miev har sikringen gått når vi har kommet tilbake for å hente bilen. Pleier å stå på en av de fire plassene innerst ved trappa. Noen som har opplevd det samme?

Har ikke opplevd dette hjemme eller andre steder vi har ladet. Ser også at de har satt opp "nye" sikringbokser ved hver ladeplass i Saga, og Lade Nå appen oppgir fortsatt 16A på alle plasser...
#17
Med varmen som har kommet de siste dagene, kom også en fæl skranglelyd baki i-Mieven. Jeg lokaliserte lyden til spoileren over bakruta. Planen var å demontere for å sjekke om noe var løst inni spoileren og evt feste denne bedre. Jeg fjernet de to mutterne på endene og prøvde å løsne plastbiten, men den satt bom fast. Tok så ut bremselyset og kikket inni og fant at spoileren er festet med en del klips som ikke er synlige utenfra. Av frykt for å brekke noe ga jeg opp demonteringen og satset på plan B: Å fore ut strategiske plasser med gummibiter for å fjerne skranglelyden. Det var jeg oppdaget det: Spoileren har ligget an mot bakluka i hjørnene ned mot bakruteglasset og hardplasten har slitt hull lakken... Heldigvis har det ikke begynt å ruste, og jeg fikk dekket sårene med lakk før gummibitene ble presset på plass på strategiske plasser langs kantene på spoileren. Så får morgendagens varme vise om skranglingen er kurert...

Hvis noen har lykkes med å fjerne spoileren uten å ødelegge, tar jeg gjerne i mot tips.
#18
Med hensyn på satsning på rene elbiler må dette være godt nytt, eller?
Sakset fra bilnorge.no
Sitat
Nissan benytter den lave aksjekursen (ned 43 % etter forbruks-svindelen) på Mitsubishi til å kjøpe opp 34 % av kapitalen. Rundt 1,9 milliarder euro kostet det. «Vi skal bidra med vår management-ekspertise» er den foreløpige krypiske meldingen fra Nissan- (og Renault-)sjef Carlos Ghosn. Allerede den 25. mai vil Mitsubishis nye styre merke innslaget av Nissan-krefter.
#19
Ladeplasser og ladekabler / Tidsur for CE-kontakt
mandag 18. april 2016, klokken 12:03
Finnes dette?
#20
og elbil er en dårlig kombo... Uten overskuddsvarme fra en motor under panseret fryste Staples spylevæsken til kr 9,99 for en 4-liters kanne ved -5 grader... Måtte innendørs for tining og tømming av tanken til fordel for ordentlig spylevæske!  :P
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA