Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Mhp

#1
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Servo olje
lørdag 12. desember 2015, klokken 13:16
Peilet oljen på servostyringen her om dagen og nivået var veldig lavt, er det noen som vet hvilken type olje man kan etterfylle med?

Noe spesielt jeg må tenke på eller er det bare å etterfylle opp til passe peile nivå

Mhp
#2
Sikringen til varmekolben gikk nylig og jeg hadde allerede flyttet den til AC uttaket.. så da var det slutt for strømvarme.

Vurderte å skru ut PCU og bytte sikringene, men tenkte det var mindre jobb å sette inn en webasto og da vil jeg også få lengre rekkevidde om vinteren. Kjøpte en Thermo Top C diesel fra en høgger, den leverer 5kwt max og 2.5kwt på halv fart. Det står også i veiledningen at den trenger minimum 4 liter kjølevæske i systemet.  Jeg var både usikker på hvor mye veske det er i systemet og om 2.5kwt blir for mye så jeg la opp en liten ekstra sløyfe med kobberrør for å øke volumet og kjøling.  Tanken er å sette på isolasjon på rørene de kaldeste dagene.

Feste til Webasto ble laget i 40x40 vinkelstål som er 4mm tykt, helt optimalt hadde vært 3mm. Måtte også dreie opp nye gjenger til feste av braketten. Det var hull men ingen gjenger på den siden.

Styrestrøm henter jeg fra den brune lederen i original kablingen til bilen.

Når jeg fikk Webastoen var den kablet for Can-bus kontroll, men ved å flytte en ledning til pinne 1 startet den fint på 12v pilot signal. Vannpumpen på Webastoen virket dessverre ikke, så jeg koblet på en Think original pumpe i stedet, da fikk jeg påkobling nedover og ikke til siden som passet noe bedre med mitt planlagte røropplegg.

Planen var å bruke en gammel snøfreser tank, men jeg synes den passet dårlig, så jeg kjøpte en vindusspylertank på biltema som en midlertidig løsning. Men den tanken er litt liten (2,5L) og jeg er usikker på om den tåler diesel i lengden, så planen er å finne en som er litt større og beregnet for formålet. Jeg har også brukt en midlertidig drivstoffslange, den jeg har nå er nok for tykk (4mm innvendig). Det virker fint så lenge det er diesel på tanken, men er usikker på om den starter igjen hvis den blir kjørt helt tom. Det er forøvrig anbefalt i manualen å montere diesel pumpen vannrett.

12v strøm henter jeg rett fra batteriet og bruker det originale jordingspunktet.

Eksospotten er festet på en brakket mellom innerskjerm og høyre motorfeste, brukte en av skruene til innerskjermen som feste, har ikke merket noe til eksos lukt så virker å fungere fint.

Tenker litt på å koble den til Defa Smartstarten som jeg bruker til kupevarmer, men bilen står parkert i garasjen så usikker på om det er så gunstig.

Jeg er akkurat ferdig med jobben så vi får se hvor bra dette fungerer over tid, men det var godt å få varme i bilen igjen på vei til jobb i dag.   :)
#3
Hei
På min 2010Li modell starter radiatorviften ette en liten stund å blåse for fult når jeg velger å lade på 15A, viftene går helt til ladingen er ferdig. Hvis jeg velger å gå ned til 10A lading så stopper viftene med en gang.

Jeg innbiller meg at dette er feil, det er hvert fall ikke slik på min 2009 Zebra bil men hva kan feilen være?

Mhp
#4
Kjøp og salg av deler og utstyr / Zebra batteri ønskes kjøpt
onsdag 26. juni 2013, klokken 19:33
Hei

Jeg har en 2009 mod med defekt Zebra batteri som ellers er helt fin. Så om noen har ett batteri tilovers så kjøper jeg det gjerne.

Mhp
#5
Jeg ønsker å bli kvitt ladekladden, og tenker på muligheten for å flytte den inn i bilen.

Tanken var å koble kladden inn etter ladekontakten i bilen, men fortsatt beholde/bruke kontakten som før. Og beholde funksjonen til proximity bryteren som sitter i denne. Lederen for pilot-signalet i kontakten vil da ikke lenger bli benyttet, men ledningene kobles heller fast sammen i bakkant.

Vil det kunne fungere? Eller vil PCU kunne merke at kladden er koblet til fortsatt selv om det ikke er strøm på den?

Om mulig er det kanskje best å finne en praktisk plass å putte kladden inne i bilen med tanke på fukt, men går ikke det kan man jo finne en vanntett boks til å ha i motorrommet.
#6
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sommerdekk til Think 2008->
fredag 08. februar 2013, klokken 14:39
Selger 4 stk originale sommerdekk til Think fra 2008 og nyere. Dekkene er kjørt ca 5000km, kun dekk ikke felger.

165/65 - 14 Michelin Energy Saver.

1000kr

#7
Jeg har en 2009 mod med Zebra batterier og såvidt jeg kan se så har jeg 230V inn i bilen hele tiden når ladepluggen er koblet til.

Kunne jeg da ha tatt ut strøm til en DEFA kupevarmer inne i  bilen?

Nå var ikke tanken å lade samtidig som jeg varmer opp bilen, men ville det gått bra å gjøre begge deler samtidig? Ladingen trekker ca 9A (Clas Ohlson måler) og kupeviften ca 6A

Av det jeg kan se kan jeg rimelig enkelt komme til strømmen i en koblingsboks under gulvet i bagasjerommet.
#8
Er det mulig å bytte kontakten/pluggen i bilen til en med  J1772 standard?

Er jo så mange fine ladekabler/stasjoner/poder å få med denne pluggen, og det kommer kanskje som standard på flere ladeplasser etterhvert?

Noen som har prøvd? :)
#9
Kona sliter litt med dårlig skuldre og hun synes Thinken er tung på rattet.

Vil det være mulig å ettermontere servostyring i en 2009 mod med gen1 Pcu?
#10
Kjøp og salg av deler og utstyr / Kjøper EVlite
torsdag 23. februar 2012, klokken 20:46
Hei

Kjøper en EVlite hvis noen har å selge  :)

Mhp
#11
Tidlige elbiler: PSA / Spenningsforskjell på batteriene
fredag 18. november 2011, klokken 20:25
Hei

Mitt Robometer varslet spenningsforskjell på batteriene i dag på vei til jobb. Forskjellen ble større og større og endte til slutt på 0.12V - da hadde jeg ca 50% igjen på batteriene.

Er det noe jeg kan gjøre? Eller er alt håpe ute?

Jeg hadde dessverre bilen stående med fult oppladet batteri de siste dagene, kanskje det var årsaken?
#12
Tidlige elbiler: PSA / Saxo sidespeil på en P106 1998
mandag 10. oktober 2011, klokken 13:41
Hey

Jeg var misfornøyd med de originale sidespeilene på min P106, og likte Saxo speilene bedre. Så jeg trosset advarslene på wiki'en og bestilte et sett på ebay.

Bytte gikk helt fint, og de passet rett på. Jeg måtte riktignok gjøre en liten justering på feste til styrespaken og flytte over en gummipakning men det var alt.

Så nå ser jeg mye bedre bakover  :)
#13
Tidlige elbiler: PSA / Ny fjernstyrt sentrallås til E106
torsdag 06. oktober 2011, klokken 14:18
Hei

Min IR fjernkontroll var ødelagt da jeg kjøpte bilen og jeg så meg etter hvert lei av å springe rundt den for å låse hver gang. 

Så da ble alternativet å finne en god erstatning for IR mottakeren som sitter originalt i bilen.

Valget falt på denne: " Remote Keyless Entry for car central lock KE669W-ULT" fra www.rclick.co.uk

Da fikk jeg med mottaker og to sendere med integrert nøkkel, jeg bestilte også med nøkkelblad for Peugeot

Nøkkelen fikk jeg filt hos Mister Minit, noe som ikke var helt enkelt. Hullet i bladet var plassert en halv millimeter feil, og første runde med sliping gikk galt (godt jeg bestilte med noen ekstra blad) Men neste runde gikk fint, men ble et øyeblikk bekymret for om bilen har en elektronisk startsperre med kode i nøkkelen, det har den heldigvis ikke (E106 1998)

Installasjon av mottaker var enklere enn forventet, se koblingsskjema. Jeg måtte bytte om den oransje og lilla ledningen. (Åpne/Lukke funksjonen var byttet om)

2 brune ledninger som ikke er merket på skjema ble koblet til høyre/venstre blinklysledning i rattstammen (Se koblingsskjema)

Jeg koblet også til en ekstra strømkabel som ikke er merket på skjema, men er usikker på om det faktisk er nødvendig.

Sentrallås modulen ligger gjemt bak sikringsboksen i bilen og kontakten (brun, 9 pin) er lett tilgjengelig uten noe demontering fra undersiden.

Dette fungerer nå veldig bra, og jeg kan koble til ladekabel og gå fra bilen uten å måtte springe rundt for å låse :)

Mhp


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA