Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Aspiranten

Sider: [1] 2 3 4
1
TLC / 10 års sørviss
« på: Lørdag 10. April 2021, klokken 11:07 »
Ja da nærmer det seg 10 års jubileum for vår Leaf, og min innmelding her på forumet. Vår Leif har fått et nytt liv med ene sønnen bak rattet nå, og jeg tenker på de litt større servicepunktene.

Har noen fått tak i workshop manual for 2011 Leaf?

Servoolje - har noen byttet denne før meg, og har gått opp stien om en vil?
Reduksjonsgirolje - har andre byttet? Jeg fant et utdrag av servicemanualen med tegninger, ser greit ut. Står ingenting i serviceheftet om at verkstedet noensinne bytter denne. Men den jeg har går bare til 120.000 miles.
Frostvæske/kjølevæske - varer denne virkelig i 15 år? Serviceheftet påpeker at etter at man har byttet, må sen byttes igjen etter bare noen få år. Bruker man en aftermarket væske må man bytte enda oftere enn med Nissan sin egen tilogmed.

Ellers blir det bremsevæske og kupefilter i år.

Byttet to endeledd for tre år siden, og to styrestag for tre måneder siden. Ellers ingen store reparasjoner. Bilen går og går.

2
Hyundai Ioniq / Råbillige parallelimporterte biler
« på: Mandag 05. November 2018, klokken 21:29 »
Ser at Finn plutselig nå nærmest drukner i Ioniqer til 245-250.000,-. Flere av dem fra Birger N Haug.

Hva er greia med at de er så utrolig mye billigere enn norske modeller? Vi har signert kontrakt og venter på en identisk bil som vi betaler 50.000,- mer for.

3
Kjøp og salg av deler og utstyr / Selge 2011/12 12v batteri Bosch 1-2 år gammelt.
« på: Mandag 05. November 2018, klokken 21:15 »
Det finnes to forskjellige typer fester på Leaf batteriene, og jeg fikk utlevert feil batteri på Mekonomen. De visste om det så jeg fikk gratis adaptere som gjør polene på batteriet større. Men Leaf 11/12 har så stor minus klo på kabelen at den ikke får skikkelig grep om adapteren heller. Tviler på at kobbersalaten som jeg har mekket selv går gjennom EU kontrollen, så jeg får vel bite i eplet og kjøpe enda et nytt 12v batteri med skikkelige poler. Eller skal minus kabelen sitte så dårlig at man bare kan løfte den av polen?

Tenker at hvis noen vil kjøpe et 12v batteri som passer de Leafene med tynne poler, så er det et pent brukt og relativt nytt batteri til en god pris i Molde ;)

4
Hyundai Ioniq / NAF test på 1 år gammel bruktbil?
« på: Tirsdag 09. Oktober 2018, klokken 20:49 »
Vurderer å kjøpe en bruktbil som har 1 år og 18.500km på telleren. Er det vits med NAF test på en såpass ny bil eller vil garantien ta det som måtte være av feil og mangler?

5
Avansert: Avanserte reparasjoner / Bremsecaliper - fastlåst glidebolt
« på: Fredag 05. Oktober 2018, klokken 19:49 »
Jeg har en bil med fastlåst glidebolt på ene bremsecaliperen foran, og mutteren har blitt avrundet etter jobbingen. Har tidligere i dag byttet bremseklosser på venstresiden, men jeg får altså ikke løst høyresiden. Har et par ting jeg vurderer å gjøre, men tenker det lønner seg å høre med flinkere mekkere først.

- Det går an å løsne hele bremsefestet fra navet inkl. bremseskiva, og løsne ut bremseslangen, slik at jeg får med meg hele saken inn og kan jobbe med vinkelsliper for å komme bedre til på mutteren. Muligens lage nye 6 kanter for å få den av. Må uansett ha ny glidebolt etterpå.
- Jeg kan også kappe hele skruen med vinkelsliper og kjøpe ny caliper + glidebolt.
- Kjøre med nye bremseklosser på venstresiden, og gamle bremseklosser på høyresiden ca. 60km til verkstedet og få de til å fikse det. De skal uansett bytte hjullager neste uke.

Hva tenker dere er best / lettest / billigst? Glidebolter er 400,- og ny caliper hvis jeg ikke får løs den gamle bolten er 1200,-. Jeg skal jo uansett bytte bolten nå.

6
Leaf 2010-2017 / Ryggelys på Leif 2011 -
« på: Onsdag 03. Oktober 2018, klokken 22:00 »
Siden jeg ikke fant noe spesielt om å bytte pærer i ryggelyset på Leif så lager jeg en tråd for neste som googler.

Den store baklykta er festet med tre 10 muttere, som løsnes enkelt. Dra lykta vannrett ut fra plastfestene. Ellers er det enkelt og greit å vri om festet på pæra, den nederste, og bytte pære. Sett hele lykta inn igjen vannrett, og vær forsiktig så du treffer hullene som plastfestene skal inni.

7
Mekanisk / 2011 Leaf opp på jackstands - hvordan løfte?
« på: Tirsdag 25. ſeptember 2018, klokken 14:50 »
Jeg tenkte å løfte bilen opp på stands mens jeg bytter lenkarmer. Men plata skjuler jo alt under så jeg kommer ikke til det sentrale løftepunktet for jekken under motoren.

Er det trygt å løfte bilen opp mellom de to jekkepunktene da? Jeg må jo ha plass til både jekk og stand under samtidig...

8
Kjøpe elbil? / Har prisene løpt løpsk?
« på: Onsdag 04. April 2018, klokken 17:20 »
Vi tenkte at Leaf 2 launch edition til 285.000 veil. var for dyr. Så vi ville vente. Men nå ser vi jo at selv basismodellene er dyrere enn dette. Hva har skjedd?

Vurderer også Ioniq, men også denne er betydelig dyrere enn villedende priser som Hunndai opererer med.

Er ikke 300-330.000 sjiktet i samme prisklasse som Model 3? Det er jo litt fetere å eie en Tesla enn en hunndai/nissan.

9
Elektriske utfordringer / 2011 Leaf vil ikke starte. Dashbordet blinker.
« på: ſøndag 04. Februar 2018, klokken 16:54 »
Se video her.

https://www.dropbox.com/s/uiafl3q37hsgfnl/received_10159822136495386.mp4?dl=0

Vet noen hva dette kan være? Fungerte helt fint i går. Parkerte med nesten fullt batteri.

12v batterier er nylig byttet etter at det gamle sluttet å fungere.

10
Elektriske utfordringer / Leifen starter ikke - Key not detected
« på: Tirsdag 16. Januar 2018, klokken 09:48 »
Noen som har vært borti dette før?

2011 Leaf. Kona fikk låst opp bilen, men så sluttet den å virke. Reagerer ikke på keyless, nøkkel, start, eller sentrallås med mekanisk nøkkel.

Bremselys, taklys, display, virker. Jeg satte også inn ladekabelen igjen og alt ser ut til å virke. Den var trolig ferdigladet til 100% så den starter ikke å lade etter første initialisering.

Begge nøklene reagerer likt så det er ikke batteriene i nøklene tror vi. Særlig ikke når mekanisk nøkkel ikke får i gang sentrallås, eller er det etter design?

11
Dekk / Felger / Vinterdekk 2015
« på: Torsdag 10. ſeptember 2015, klokken 09:00 »
Ja, så var tiden kommet når man må kjppe nye vinterdekk.

I 2011 kjøpte jeg hakka dekk til Leafen. De har vært svært gode og ført til at vi ikke har kollidert eller kjørt utfor. Men jeg merket på dieselbilen at å bytte sommerdekk reduserte drivstoff forbruket noe vannvittig. Så hva om det samme skjer på Leaf?

NAF testen 2014 omtaler det ene Continental dekket, tror det er Viking Ice Contact, til å ha lavere rullemotstand enn de andre dekkene. Men det er litt svakere enn testvinneren på både is og våt vei.

Hva slags dekk valgte du, og hvilket dekk er best for kjørelengde OG glatt grep?

13
Nissan e-NV200 / Lav sikkerhet
« på: Mandag 03. Juni 2013, klokken 16:50 »

14
Humor og kanari / Er du avhengig, eller frigjort?
« på: ſøndag 12. Mai 2013, klokken 12:17 »


;D

15
Lade hjemme / Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
« på: Fredag 10. Mai 2013, klokken 21:35 »
http://www.wired.com/autopia/2013/05/bosch-power-max/

Hvem starter importen?

Jeg har penger til deg/dere ;-)

Sider: [1] 2 3 4