Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Yagi

#1
Lading av Tesla / Sand i supercharger'n
torsdag 23. april 2015, klokken 16:21
Stoppet for lading på Vinje Supercharger i dag. Noen hadde fylt sand i ladekontakten. Dette førte til at når jeg forsøkte å sette den inn i ladeporten på bilen, så fylte jeg hele ladeporten med sand.  J*vig irriterende. Neste gang kommer jeg til å huske å titte ned på kontakten før jeg setter den inn i bilen.

Etter litt pirking og blåsing fikk jeg bort mesteparten av sanden, og var i stand til å lade.

#2
Model S 2013 - 2022 / 3G på tur i Sverige
onsdag 08. oktober 2014, klokken 21:21
Er for tiden i Sverige. Da jeg passerte grensa for noen dager siden skjedde det noe med nettverksforbindelsen. Det viser bra signalforhold på indikatoren øverst på den store skjermen - men det er ikke noe forbindelse likevel (evt er det så lav hastighet at det ikke er brukbart) Hverken kart, web, eller internettradio virker. Ikke er det mulig å få kontakt med bilen fra appen heller.

Har forsøkt restart av skjerm - uten at det har endret noe.

Ved tidligere turer i Sverige har også forbindelsen vert elendig - men da har jeg ihvertfall hatt forbindelse. Denne gangen er det helt dødt.

Forsøker Tesla å spare penger - og setter oss på sparebluss når vi er i Sverige, eller er dette et Telenor-problem?
Er det andre som har tilsvarende opplevelser?

#3
Elbiler i media / Bilde fra leserene i lokalavis
torsdag 17. juli 2014, klokken 11:54
Merkelig hvordan akkurat denne biltypen blir lagt merke til av folk som tydeligvis ikke har noe til overs for elbil:



Bilde i Hordaland Folkeblad av Tesla parkert på bussholdeplassen i Norheimsund sentrum. Har selv sett uttallige merkelige parkeringer her av alle mulige biler opp igjennom årene - men aldri bilde i avisa...
#4
Humor og kanari / Mangel på ladesymmetri
tirsdag 08. juli 2014, klokken 21:09
Ikke alle er like opptatt av symmetri når de parkerer på en superlader  ;)



På Lyngdal Supercharger. Godt det ikke var trangt om plassen....
#5
Rogaland elbilforening / Normallading i Stavanger
tirsdag 08. juli 2014, klokken 20:56
I dag på tur til Stavanger.  ;D

Hadde sjekket ladestasjoner.no og funnet ut at st.olav p-hus under Clarion Stavanger hadde 16A lademuligheter og ingen makstid. Derfor bokket jeg meg et rom der. Ladestasjoner.no stemte ikke  :(  Her var det nå max 3 timer!


Samme gjelder gateparkering i området; både utenfor svømmehallen og utenfor postkontoret er det max 3 timer.

Prøvde dermed Kyrre P-hus. Og her var det ingen maksbegrensning.

Parkerte der ved siden av en trivelig liten luring med bare noen få nr. fra regnr på min gamle Think  :)

Var ikke helt forberedt på at man i Stavanger har 3t makstid mot 16t som er mer normalen i Oslo....
#6
Lading av Tesla / Kapasitet på Teslas superladere
lørdag 05. juli 2014, klokken 20:36
Nå er sommertrafikken virkelig i gang. I dag tilbakela jeg strekningen Oslo - Kristiansand og ønsket da å lade på Brokelandsheia.  Jeg har aldri før stått i kø på en superlader, men i dag var det kø både da jeg kom og da jeg reiste videre. På det meste var vi 9 biler om de 6 ladepunktene. Tydeligvis en stor utfartsdag denne lørdagen. Det var kø i kassa på veikroa også :)

Regner med at Tesla fører statistikk over hvor stor last det er på de ulike superladerene. Er dette noe de holder tett til brystet eller er det noen her som har innsikt i dette?

På f.eks Gol er det 8 ladepunkt. Regnet de med mindre trafikk på Brokelandsheia siden de bare har satt opp 6?

Hvordan virker sommertrafikken på de øvrige superladerene? God plass, eller kø der også?
#7
Model S 2013 - 2022 / Regnvær og åpen takluke
torsdag 03. juli 2014, klokken 07:44
På mandag gikk jeg forbi denne i en gate i Oslo. Akkurat da begynte en rimelig heftig regnbyge. Dagens gode gjerning ble da å slå opp eieren i telefonkatalogen og ringe ham.  Det tok litt tid før han kom, så jeg lette rundt i hagene etter noe å legge over  ::) - men jeg fant ikke noe...  Ikke hadde jeg paraply selv heller. Tror bilen hadde stått slik en stund - under et stort tre, for det var mye rusk og rask inne i bilen.

Dette er jo selvsagt lett å teste selv - men er det noen som vet om alarmen går dersom man stikker noe ned i en åpen luke? (ved full alarmpakke..)


Moralen må bli: Dersom noen finner MIN bil stående slik i regnvær. Vær så snill å ringe meg!
#9
Norheimsund er kommunesenteret i Kvam Herad i Hordaland. På fredag ble det koblet strøm til og montert hurtigladestasjon på parkeringsplassen rett utenfor Straumen Senter.  Denne er ennå ikke i drift, men ut fra bildene, ser det ikke ut til at det bør ta for lang tid.

Stasjonen har tre ulike tilkoblingsmuligheter som vist.



#10
Model S 2013 - 2022 / Homelink slår av kamera
mandag 27. januar 2014, klokken 08:08
Ok... dette må være den mest uvesentilige bug jeg har funnet så langt  ;D

Jeg kjører ofte med kamera alltid på, vist på øverste del av skjermen. Dette syns jeg funker fint for å få bedre oversikt over biler bak og til siden ved bykjøring.

Hver gang jeg kommer hjem eller på jobben (der bilen aktiverer Homelink menyen) slås kameraet av. Den øverste del av skjermen blir svart. I det Homelink aktiveres, ekspanderer denne ned over kameraområdet - og i det samme slås kameraet av.

Artig sak. Ingen grunn til å rope på forbrukerombudet akkurat. Men er det andre som har tilsvarende kuriose symptom i sin bil?
#11
Model S 2013 - 2022 / Autoindex 2014
mandag 30. desember 2013, klokken 12:44
Jeg har nettopp sagt min mening i undersøkelsen Autoindex 2014. Tror denne er åpen for alle.

Til tross for litt merkelig kategorisering og noen spørsmål som ikke passer godt verken til bil eller forhandlertype, er Tesla Model S ihvertfall med som et eget bilmerke/modell.
#12
Model S 2013 - 2022 / Lading av Model S i Sverige
onsdag 09. oktober 2013, klokken 09:04
Kjørte mange mil innover de dype svenske skoger og ankom et gammelt svensk hus...
Her finner jeg en sikringstavle som vist på bildet. Svært dårlig merket. Hvordan finner jeg ut hva dette er?

Under tavlen er det en rød 16A 3fase kontakt - men den kan jeg selvsagt ikke bruke siden jeg ikke har fått adapterene ennå  :(

Kan ikke finne andre sikringsskap i huset. Huset er stort, og varmet opp av bl. a stråleovner på 400-1600W. Hvordan går jeg frem for å lade best mulig uten samtidig å blåse en sikring? (har ikke ekstrasikringer..)

#13
Model S 2013 - 2022 / Firmware-oppdateringer
tirsdag 03. september 2013, klokken 22:25
Bilen min ba om lov til å oppdatere firmware i kveld. Jeg lot den få lov, og nå er den ferdig. Det medførte at versjonsnr gikk fra 5.0 (1.35.96) til 5.0 (1.35.102). Høres ut som en minimal oppgradering. Og etter hva jeg kan se er "release notes" identiske med de gamle.  Noen som ser noen endringer etter å ha oppgradert sin?
#14
Etter å ha kjørt min Think 2001 mod ca 72000km hadde jeg egentlig regnet med at rekkevidden skulle bli dårligere etterhvert som alderen på batteriene økte....  Men jeg kjører fortsatt 85-90km på en godværsdag nå som før - det virker ikke som om alderen har noe å bety.

Jeg har aldri byttet en eneste batteriblokk.  Er det flere som har samme erfaringen, eller opplever dere at bilen har synkende rekkevidde med alderen på batteriene?

Det jeg vet har betydning er kjøremønster. Når min kone bruker bilen til mye uregelmessig bykjøring er vi brått nede på 65km rekkevidde, men når jeg bruker den til og fra jobben er den tilbake til godt over 80km.

(bank-i-bordet, knock-on-wood, touch-wood, etc, etc ;) )
#15
Model S 2013 - 2022 / Hvilket politisk parti stemmer Teslaeiere på?
søndag 04. august 2013, klokken 18:26
Det nærmer seg valgkamp for høstens valg, og inspirert av tråden om hvorvidt teslaeiere er som andre elbileiere kunne det vært artig å se hvilke partier vi som har bestilt Tesla kommer til å stemme på ved valget. Er vi et gjennomsnitt av befolkningen, eller er vi høyre- eller venstrevridde?  ;)

Avstemmingen varer frem til valgdagen 9.september, og det er lov å endre stemme underveis.
#16
De siste to-tre dagene har jeg hatt problemer med å laste nettsidene til forumet. Får time-out. Det skjer med ujevene mellomrom. Går helt greit - og plutselig får jeg ingen respons.  Har samme oppførsel på 3 ulike maskiner - og både hjemme og på jobben. Er dette et kjent problem for flere, eller er det bare jeg som opplever dette?

Når jeg graver litt videre ser jeg at www.elbilforum.no (74.220.202.44) ikke svarer på ping fra min PC i de samme periodene. Ved å kjøre traceroute, ser jeg at jeg kommer en 16-17 hopp før det er full stopp.

#17
Elbiler i media / Elbil er det reneste tøv
mandag 29. juli 2013, klokken 13:35
Mens folk venter på sin Tesla, kan vi jo lese litt om hvor feil vi tar alle sammen:
Autofil.no: Elbil er det reneste tøv. ;)
#18
Model S 2013 - 2022 / Sjekkliste for bruk ved overtakelse
søndag 21. juli 2013, klokken 11:03
Jeg har en mistanke om at begeistringen fort kan ta overhånd når jeg står foran bilen min for første gang. Det er fordømt irriterende å kjøpe noe nytt for så å finne ut først når man kommer hjem at det er noe som er feil eller mangler. Derfor tenkte jeg at det kunne være en ide å lage en sjekkliste for å huske hva jeg vil finne ut/spørre om ved overtagelsen. Er det flere som meg, så kom gjerne med tillegg til listen.


  • Let etter evt. lakk-skader som følge av skader under transport. Sjekk også felgene.
  • "Auto-present" av dørhåndtak.
  • "Auto-lock"
  • Utvendige lys
  • Innvendige lys
  • Sjekk finish på interiør (løse sømmer, rifter, etc)
  • Tilstedeværelse av bestilte options (felger, hattehylle, tech pakke, lydpakke, etc)
  • Funksjonstest av begge key-fobs
  • Justere speil, seter
  • Åpne/lukke takluke. Lytt etter ulyder.
  • Åpne/lukke vinduer
  • Åpne/lukke bakdør og "frunk"
  • Lytt etter "ulyder" i høytalere
  • Sjekk at rattet er "sentrert" - altså at bilen går rett frem når rattet er i vater... (ikke mulig når bilen står stille)
  • Gulvmatter?
  • Funksjonstest av alarm
  • Få demonstrert hvordan man fjerner og monterer "nose-cone"
  • Sjekk at alle ladeledninger og adaptere er tilstede.
  • Åpne ladeport. Koble til/fra. Sjekk at bilen lader.
  • Sjekk varmeapparat/vifter
  • Setevarmere
  • Parkeringssensorer
  • Sjekk de ulike instillingene for luftdemperene

Noe mer?
#19
NRK Hordaland skriver i dag om 13.000 elbilar - fire ulike ladeløysingar

#20
Model S 2013 - 2022 / Tesla kundeservice/kommunikasjon
torsdag 25. april 2013, klokken 10:06
I det siste har det vært mye kritikk av Teslas manglende og misvisende informasjon. Blant annet i trådene  New Options for Europe og Hvorfor jeg kansellerer (...). Jeg har også selv kritisert Tesla for dette både her på forumet og i min kommunikasjon med Tesla direkte.

Jeg har fått tilbakemeldinger fra bl.a Heidi T om at de ikke har klart å kommunisere med kundene så godt som de hadde ønsket. I tillegg sendte jeg en mail til George B med tips og råd til hvordan de burde gjøre ting annerledes og bedre i Europa (som elbilist vil jeg jo at Tesla skal lykkes ;) ). George har svart tilbake og takket for forslagene. Han sier blant annet at  det har vært spesielt utfordrende med europas mange valutaer og språk, men at også forskjellene i US og EU modellen har gjort det hele vanskeligere. Han innrømmer at Tesla kan gjøre det bedre i Europa - og at de gjør sitt beste for å rette på ting så fort som mulig.

Sagt med hans egne ord:
Sitat(...) clearly we can do a better job with things in Europe than we are right now, but please know we will try our best to improve things as quickly as possible (...)

Personlig setter jeg pris på at de innser at de har utfordringer i det europeiske markedet og i måten de kommuniserer med kundene. Da vet jeg at dette vil bedre seg etterhvert.

Så er det vel noe i det Hans skriver på Elbilforeningens nettsider: Har du baller til å kjøpe Tesla Model S
SitatVi tror at kjøperne av Model S i det store og hele forstår risikoen. Noe annet vil overraske oss når vi ser den mangelfulle informasjonen som flagrer forbi. Men det er bare at de ikke klarer å la være å kjøpe den. Få en eller annen drøm realisert. Være helt i front av utviklinga. Være pionerer. Og ære være alle dere! For vi trenger dere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA