Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Ernie

#2
Smart for two / Smart ForTwo levert tilbake til forhandler
fredag 15. mars 2019, klokken 17:49
Smart ForTwo EQ cabrio som jeg kjøpte i oktober ble i januar levert tilbake til forhandleren.

Dette er den fjerde nybil jeg har kjøpt ila. ca. 20 år. Jeg har selvfølgelig forståelse for at biler kan ha feil. Tidligere har forhandlerne ordnet opp i det som er galt. Hos Bertel O. Steen opplever jeg noe annet.

Bilen hadde følgende feil:
1. airbag feil: rettet av forhandler (bilen var 3 uker på verksted)
2. tidsinnstilt oppvarming fungerer bare av og til = kald bil om morgenen ca. halvparten av tiden
3. dørhåndtak, førerdøren: fungerer bare av og til = måtte åpnes fra innsiden
4. DAB radio henger seg opp slik at kanal/lydnivå ikke kan endres
5. feilmelding "12V - stop - see owners manual". Bilen kunne ikke startes. Feilen forsvant etter noen timer.
6. tidsinnstilt lading fungerer bare av og til = bilen var ikke ladet og kunne ikke brukes
7. bilen går i dvalemodus uten grunn "Your smart is taking a break" - ikke mulig å bruke appfunksjoner som oppvarming når bilen er i dvalemodus

Det var kjempegøy å ha bilen når den fungerte. Jeg regner med at vi var uheldig med denne bilen og de fleste Smart ikke har slike problemer.
#4
Smart for two / Misfornøyd kunde
fredag 02. november 2018, klokken 16:43
For 2 uker siden fikk jeg levert en flott ny Smart cabrio fra Bertel O. Steen Åsane. I helgen fikk den dessverre en feil som gjøre at bilen ikke kan kjøres.

At feil kan oppstår har jeg forståelse for men mobilitetsgarantien kan man ikke stole på. Lånebil fikk jeg først etter 4 dager og en del utrivelig krangling. Gleden av nybilkjøpet er nå erstattet med skuffelse. Det skyldes ikke feilen på bilen men opplevelsen med mobilitetsgarantien og forhandler.

[ You are not allowed to view this attachment ]
#5
Smart / Hvor er alle smart eiere?
fredag 28. september 2018, klokken 12:29
Hei,

Her var det ikke så mange innlegg. Hvor er alle sammen?

Om et par uker får jeg levert min Smart ForTwo Cabrio og gleder meg.

Har fra før en Mitsubishi i-Miev som jeg kjøpt i 2011, så har god peiling på rekkeviddeangst og kjøring uten varmeapparat.

Kjøpte i går en brukt Mode 3 Type 2 ladekabel da det ikke følger med min bil. Tenkte at det kan være greit å ha i nødsfall selv om lading blir veldig tregt. Det finnes en del Type 2 stolper rundt omkring nå.

Er litt spent på servicepriser m.m.
#6
Problemet:
Bakbremsene har en lei tendens til å låse seg av og til. Dette ordnes som regel ved å bremse hardt noen ganger. Problemet oppstår ofte når det er fuktig.

Min løsning:
Som en litt mer varig løsning valgte jeg å rense trommelbremsene. Som veiledning brukte jeg denne video: https://www.youtube.com/watch?v=zxMeQlwCStM

Jeg brukte 2 stk. maskinskruer til fjerning av bremsebåndene. Ifbm. dette ble 2 skiver som holder bremseskoene på plass ødelagt.

Hva heter skivene? Er det enkelt å skaffe slike da jeg ønsker å rense bremsene noe oftere.

Rensing av bremsebåndene m.m. ble utført med bremserengjøringsspray fra Biltema og en klut.

Etterpå funket bremsene bra igjen.

Jeg har forøvrig brukt en del Biltema zinc spray på bilens understell og hjuloppheng. Det ser bedre ut og vil forhindre forhåpentenligvis noe av rusten.
#7
Symptomer:
1) Gir valget (bokstav P, R, N, D m.m) på displayet blinker eller det vises ingen bokstav i displayet
2) Noen ganger kommer gul billys med utropstegn
3) Bilen vil ikke "starte" eller lade

Problemet ble verre over tid.

Løsning hos meg: En liten endring av justeringsskruen på girvelgeren. Flyttet ca. 2mm. Se vedlagt bilde for å se justeringsskruen.

Hvordan du kommer til justeringsskruen er godt beskrevet her: http://kiwiev.com/modifications/

I tillegg ønsker jeg å smøre bevegelige deler under bilen slik som omtalt her: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31984.0.html

#8
Jeg har polert min 2011 i-Miev nå i april. Ifbm. polering har jeg oppdaget noe rust under baggasjeromslokket ved låsemekanisme.

Noen flere som har oppdaget rust?
#9
Pioneer radio/navi var montert i vår iMiev da dette ble kjøpt i 2011.

Dessverre har den begynnt å slå seg selv av og på. Det ser ut som hele enheten mister strøm slik at display og belysning av knapper o.l. slås av.

Jeg mistenkte et dårlig kontakt og undersøkte først ISO kontakt bak på enheten.

Etterpå har jeg oppdaget at når man trykke litt på kanten av den løsbare skjermen er det mulig å gjenskape feilen. Å fjerne skjermen helt har samme virkning.

Jeg konkludere med at det er dårlig kontakt mellom skjermdelen og hovedenheten. Kontaktene ser fin, uskadet og ren ut.

Er det flere som opplever problemet?

Jeg akter å reklamere på denne feilen dersom det ikke finnes en grei løsning på det.
#10
Jeg montert nylig en Thule takstativ på min i-Miev. Dessverre er lager den mye bråk, særlig i hastigheter over 50km. Elbil turen er ikke lydløs lengre :(

Følgende er montert:
* Thule Rapid System gutterless feet (4) no. 754
* Thule Rapid System bars: 120cm bars no. 761  (769 er anbefalt til i-Miev)
* Thule Rapid System adapter kit no. 1682

Hvordan opplever dere som har montert med aerobars/wingbars (Thule 969) dette? Er det også mye bråk fra deres løsning?

Det er vedlig dumt at i-Miev ikke har en takstativ løsning som lar seg fjerne/installere lett. Når det er festet "i lakken" synes jeg det er greit å la den vært montert hele tiden for å unngå skader.


#11
Her er min løsning på å få DAB radio i min 2011 i-Miev:

Pioneer radioen i bilen har AUX inngang bak. Kjøp en kabel med 3,5mm jackplug i begge ender. Regner med at disse kan kjøpes på Clas Ohlson eller Biltema?

Jeg kjøpte en Sangean DPR-34 lommeradio med DAB/DAB+ til EUR 109 mens jeg var på ferie i Tyskland, dvs. ca. kr. 750. Pris i Norge fra kr. 1095 + frakt. Det fungerer utmerket, men er ikke akkurat brukervennlig. Vurderte også Pure Move 2500.

Koble til kabelen til Pioneer anlegget og lommeradioen. Skru på begge deler. Velg AUX på Pioneer. Så har du DAB inn i bilen!

Jeg får svært god mottak av DAB/DAB+ inn i bilen uten å måtte bruke antennaen til lommeradioen engang.

Lommeradioen kan selvfølgelig brukes andre steder også.

Dersom jeg bruker dette mye vil jeg vurdere å lage en ladeløsning.

Skulle gjerne hatt høytalere i bakdørene. Skal nok sjekke om det er lagt opp kabler dit når jeg får tid.

Hilsen,
Ernie.



#12
Jeg skal føre "listepris som ny" på min 2011 i-MiEV inn på selvangivelse.

Da forstår jeg det slik at man kan plukke prisen fra Skattetatens liste. Dvs. 219900.

Det er jo mindre enn de 270000 jeg betalte selv, men mer enn bilen koster i dag.

Da får bilen en formuesverdi på ca. 165000.
#13
Jeg har lest litt om fjernstart av biler (remote car starter) og lurer på om det kan være noe som kan benyttes for å få varmen i "Ellen" (når jeg ikke benytte DEFAen). Bilen blir ikke akkurat raskt varmt og det er kjipt å sitte og vente 10 minutter mens dugen på ruten smelter.

Jeg merker at når man snur om "tenningsnøkkel" til posisjon II  kommer varmeapparat på i samme instilling da bilen blir avskrudd. Kan det være så enkelt som å ha en relé som kobler sammen kablene som vanligvis "kortsluttes" av å snu om tenningsnøkkelen. Relén kunne aktiveres ved timer eller fjernstyring.

Spørsmålet mitt er om startsperren forhindre at bilen kan vekkes til nøkkelposisjon II uten at nøkkel med chip benyttes, eller om det kun kreves nøkkel med chip for å få "start" på bilen (pos III).
#14
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Skummel skrapelyd
torsdag 03. november 2011, klokken 00:03
Har nå 3 ganger opplevd en skummel skrapelyd i et par sekunder. Det høres ut som om bilens underside treffer veien. Samtidig føles det som om bilen bremses litt.

Vel er veiene humpete her men så ille er det ikke. Dessuten har dette skjedd på steder hvor veien var helt greit.

Jeg skjønner rett og slett ikke hva dette er.

Bekymringsfult!
#15
Hei,

Jeg lurte på om noen har montert høytalere bak i I-MIEVen. Det ser ut som en enkel jobb.

Er det allerede trukket ledninger?

Jeg gjørde en lignende jobb på en golf. Da kunne man kjøpe en pakke med høytalere og ledninger fra VW.
#16
Jeg fikk Continental Viking Contact 5 som vinterdekk sammen med bilen.

Dekkene bak har utside/innside og var montert riktig.

Dekkene foran derimot har ingen utside/innside men har rulleretning. Begge hjul var montert slik at de passet til venstre forhjul.

Etter en tur til forhandler ble det ene dekket snudd slik at den passet. Det kan virke som om forhandler ikke var klar over at dekkene hadde rulleretning og da lurer jeg på hvor mange I-MIEV som kjører rundt med denne feilen?

Jeg regner med at rulleretning har innvirkning på dekkets evne til å bl. a. lede vekk vann.

-----

Vinterhjulene ble levert uten en liten plastdeksel som monteres midt i hjulet. De skulle liksom dele deksel med sommerhjulene. Har flere samme opplevelse?

-----

Continal Viking Contact 5 dekkene oppleves som glatte på vått asfalt. Håper dette bedre seg når de er litt innkjørt. Vi har nesten ikke annet enn vått asfalt her i Bergen ;D

Jeg har muligens montert dekkene litt tidlig, men det er jo bedre enn litt sent mener nå jeg.
#17
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Kupévarmer til I-MIEV
torsdag 22. september 2011, klokken 12:27
Hei,

Er det noen som har efaringer med hvordan man montere Kupévarmer i I-MIEVen. Det finnes gjerne noen hull man kan bruke i skilleveggen mellom "under panseret" og forsetene?

Jeg hadde tenkt å kjøpe en DEFA miniplugg løsning og installere stikkontakten utvendig enten i støtfanger foran eller bak.
#18
Jeg lurer på om det finnes det heldekkende setetrekk som fungerer sammen med airbag (på forsetene)? Jeg forstår det slik at airbagen befinner seg i setene og da er det avgjørende for sikkerheten at siden på setet kan sprette opp om airbagen utløses.

For de som vil gjerne beskytte I-MIEVen sin innvendig kan jeg gjerne anbefale følgende:

BAKSETENE

Første forsøk: Biltema 39-734. Beregnet på baksete. Her må det store tilpasninger til så jeg leverte den tilbake.

Løsning: Biltema 39-739. I utgangspunkt beregnet som sparketrekk til forsetene, men kan trekkes ned over baksetene. Du trenger 2 stk. Et til hver sete. Fungerer veldig greit. Jeg har tilpasset litt med symaskin, men det går også greit uten tilpasning.

FORSETENE

Jeg vil ikke ha skitne føtter på baksiden av forsetene. Har prøvd noe fra BilXtra men endt opp med Biltema 39-628. Fungerer greit.

GUMMIMATTER

Stoffmatter er en dårlig løsning i regnbyen Bergen.

Jeg kjøpte Biltema 39-087. Mattene beregnet på bak i bilen passer helt perfekt om man klipper vekk alt rundt "skålen". Jeg har lagt gummimattene opp på originalmattene. Anbefales. Mattene foran passer ganske dårlig, men kan brukes. Det er viktig at matten på føreseteplassen forankres med krokene i bilen og her bør det kun brukes en matte.

Til bagasjerom har jeg kjøpt Biltema 39-083 og klippet den til. Her trenger man mindre enn halvparten! En liten del av resten har jeg brukt å lage gummimatte til midten av gulvet mellom baksetene.


(Jeg jobber ikke på Biltema)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA