Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - tahustvedt

#1
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Velomobilen min.
fredag 05. august 2016, klokken 18:28
Tror ikke jeg har postet om velomobilen min her før. Det er min første velomobil, laget for å erstatte bil på korte turer året rundt med dårlige gang- og sykkelveger. Jeg skal bygge ny nå med bedre ytelse men mindre plass.

Tung! Rundt 70 kg.
Normal velomobillengde, ca 2840 mm.
Kryssfinér og aluminium.
Lett å  sette seg inn og komme seg ut.
Ca 80 mm vandring på alle hjul for å takle gang - og terrengsykkelveger.
100 W solceller for lading på tur.
Bafang BBS02 250 W fra norsk importør. www.ebikekit.no
37 V 12 Ah lipo-batteri.
#2
Er det maksvekt på elsykler? I så fall, måles den med eller uten batteri? Jeg snakker selvfølgeli ikke om førervekt, men egenvekt på sykkelen.

Jeg har et prosjekt.
#3
Noen her som har fått godkjent sprek elsykkel som moped?
#4
Har nå brukt min Bafang BBS01 250W 36V i en måneds tid. Handling og andre ærend, 30 mil totalt. Jeg trener ikke på den, så det blir ingen langturer. Derfor har jeg valgt å bare ha 5 Ah batteri, 10S Lipo. Jeg har fire andre treningssykler. Denne motoren har i praksis erstattet bilen helt, i hvert fall så lenge det ikke er kaldt og regner samtidig.

Positivt:
+Stillegående. Den lager bare en svak summing under PAS. Svak tikking fra frihjulet når motoren går alene.
+Kontroller og PAS-sensor er integrert i krankenheten, så det er kompakt.
+Lav vekt. 3,6 kg minus vekten av gammel krank og kranklager (ca 1 kg).
+Svært enkel montering.
+Alt man trenger følger med for montering på vanlige sykler, unntatt verktøy og batteri.

Negativt:
-Flytter kjedelinjen ut til ca 52 mm, som gir fæl skjevbelastning i de letteste girene med racerbaknav.
-Pedalene er flyttet ca 10 mm mot høyre. Men man merker det ikke.
-Stygg. Ser litt klumpete ut der den henger foran krankhuset.
-Kan ikke brukes på sykler som ikke har vanlig 68mm gjenget krankhus.

Jeg har modifisert litt. Jeg har ikke brukt de medfølgende bremsene med sensor fordi jeg har bukkestyre. Jeg har montert wiresensorer i stedet. I tillegg bruker jeg ikke throttle-spaken som fulgte med. Jeg har i tillegg CNC-frest meg en ny klinge i 7075-T6 aluminium som flytter kjedelinjen inn til det optimale 43,5 mm for en racer siden jeg har racerbaknav som er smalere enn andre baknav. Jeg har CNC-frest en batterikasse i bambus, men den inneholder foreløpig bare kabler siden jeg ikke har fått batteriene jeg bestilte enda. Jeg bruker foreløpig noen tre år gamle modellflybatterier på bagasjebrettet som en midlertidig løsning.

Jeg betalte ca 2500 for den fra en butikk på Aliexpress, inkludert frakt. MVA-regningen fra Fedex kom senere på 803 kr. Syns det var rimelig pris.
#5
Hvor kan man egentlig lese offisiell forskrift for hva som er kravene til elsykler i Norge? Noen plasser leser jeg maks 250 W motoreffekt mens andre tolker det til 250 W i gjennomsnitt. I tillegg er det mye annet som ikke er klart. Jeg vil ikke ha meninger eller sitater, men dokumentasjon.

Jeg målte uteffekten fra min såkalt 250 W krankmotor med et Powertap-bakhjul, og det ytet over 500 W peakeffekt, og 218 W snitt i løpet av en 8,7 km test jeg gjorde. Dreiemoment målt til 60,4 Nm.

Motoren er en Bafang BBS01 36 V 250 W montert på en Surly Crosscheck.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA