Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - RoadRunner

Sider: [1] 2 3 ... 8
1
Tidlige: Buddy / Kewet / Chamber - Metrobuddy
« på: Torsdag 24. Februar 2022, klokken 23:55 »
Da har jeg byttet dempere og fjærer foran. De få boltene som holder dette sammen var helt fastrustet, men måtte gi seg for overmakten (brukte varme).

Spørsmålet nå er hvordan jeg skal rette inn hjulet loddrett (chamber etter hva jeg forstår).

Den nederste bolten på demperen står i fast posisjon, mens den øverste kan beveges sideveis ca 1 cm.

Noen som har en do-it-yourself oppskrift?

2
Tidlige: Buddy / Kewet / NiMh - Mulig å lade selv om Error 2 ?
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 17:36 »
Har en 2010 Metro-buddy med NiMh. Kjøpte den brukt i sommer og den fungerte tilsynelatende bra. Men etterhvert dukket det opp Error 2 på displayet av og til, og nå er det permanent. Ikke mulig å kjøre med "nødmodus".

De siste 3 ukene har kjølevifta kjørt kontinuerlig (tidligere i uka var det +6 nå er det -8). Det er heller ikke lading. Når jeg kobler til laderen, hører jeg det klikker i et rele og så skjer det ingenting (batteristatus på displayet viser 75-80%).
Laderen har vært åpnet før og det manger skruer.
Spørsmål1: Er det mulig å lade buddyen med en lader (som virker), selv om Error 2 er synlig på displayet ? Evt. hva må jeg koble fra ?Jeg har en annen NiMh-buddy som er ok, som jeg kan bruke laderen fra.
Spørsmål2: Error 2 er relatert til temp-følere etter det jeg forstår. Har noen en feilsøke-prosedyre som kan egne seg i mitt tilfelle ?

Det hører med til historien at jeg ikke har kjørt den siden september/oktober da den ble "ustabil" og har ikke hatt tid til å se nærmere på problemet. Men nå er det mulighet i helga !

3
Kia Niro EV / Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
« på: Lørdag 06. Februar 2021, klokken 23:19 »
Får levert ny Kia e-niro i løpet av uka og skal til Lillehammer neste uka.
Nedover er det stopp på Øyer, ca. 33 mil ifølge NAF.
På returen er det start fra Lillehammer. Har ikke tatt sjansen på Venabygdsfjellet på vinteren med elbil tidligere pga dårlig dekning på mobil hvis problemer og at det er mye motbakke...

Med kuldegradene som er nå, er det realistisk å kjøre så langt uten å lade underveis, og med plussgrader på føttene?

Jeg har en 2kw dieselvarmer liggende etter en donor-buddy, men vet ikke helt om jeg gidder å stå ute i 10-15 minus og fryse på fingrene for å montere den. Eller trenger jeg det?

Før start begge veier: forvarmet bil. Underveis 1 person uten bagasje med varme innstilt rundt førersetet. Har ikke lyst å kjøre med sovepose, men gjør heller det for å spare tid på vei sørover (eller setter inn dieselvarmeren temporært)
På returen har jeg litt bedre tid :-).
Noen med erfaring som kan anbefale?
Vil helst ha igjen 10% ved ankomst...

4
Tidlige: Buddy / Kewet / Defekt NiMh-rekke!
« på: ſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 21:28 »
Kjøpte en 2010 NiMh-buddy for et par år siden, men hadde ikke tid til å jobbe med den inntil jula i fjor.
Div. mekaniske feil ble ordnet og jeg tok den i bruk. Før start målte jeg spenningen på alle cellene og fant et par som jeg ville følge med.
Og det viste seg at de ikke holdt samme kapasitet som de andre, selv om jeg "mosjonerte" de med ned/opplading med en pulsar-lader jeg har kjøpt til formålet.

I varmeperioden ble det plutselig bare 13km kjørelengde (var mer enn 60 i vinter). Og for noen uker siden målte jeg negativ spenning over det ene celleparet da jeg kjørte ut av tunet.

Ny rekke ble kjøpt inn fra Buddy Electric og satt inn nå. Ikke rart det var dårlig spenning, det er jo mulig å se inn i 2+2 celler ...

Er god fornøyd med at de avgikk med døden på denne snille måten og ikke slik som Thinken, der all energien ble omsatt til varme og giftig gass mens brannvesenet sto og fulgte med (se link i signaturen).

5
Tidlige: Buddy / Kewet / 2009 blybuddy selges
« på: ſøndag 17. Mai 2020, klokken 11:08 »
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=179180506

Ta kontakt på Finn hvis du er interessert.

6
Tidlige: Buddy / Kewet / Hvordan virker gasspedalen på Metrobuddy?
« på: ſøndag 15. Desember 2019, klokken 21:04 »
Omsider har jeg fått ordnet mange av de tekniske feilene på mitt 2010 Metrobuddy-prosjekt (NiMh), og fått på skilt - og har kjørt ca 3 mil:-)!

Tidligere trodde jeg det var feil på motoren pga. en tikkelyd - men dette viste seg å være håndbrekkvaieren som subbet borti venstre bakdekk av og til.

Så spørsmålet:
På blybuddyen slipper man gasspedalen og triller, et lett trykk på bremsepedalen aktiverer regenerering.

Er det samme funksjon på Metrobuddyen ? Eller er det slik som på Tesla - når gasspedalen slippes opp aktiveres regenerering og farten synker ?
På prosjektet mitt fungerer gasspedalen slik som på Tesla. Er dette normalt ?

7
Tidlige: Buddy / Kewet / Bytte tannstangmansjett
« på: Mandag 11. November 2019, klokken 22:23 »
Da har jeg hatt suksess med å bytte til SKF universalmansjett personbil:
https://www.romnes.no/nyheter/skf_universal_mansjetter_for_tannstang

De er laget av silikon og er så fleksibel at jeg dro den over endeleddet - slik videoen viser. Litt vanskelig i minusgrader, men gikk greit med "rørleggerglider" på en brødpose.

Betalte ca 500 kr for begge. Det er trangt på Metrobuddyen, men fikk plass til hånda nedenifra. På en blybuddy tror jeg det enkleste er å ta ut batteri foran for å få gode arbeidsforhold.

8
Tidlige: Buddy / Kewet / Statistikk fra SSB
« på: Fredag 01. November 2019, klokken 15:53 »
Det blir færre Kewet og Buddy ettersom årene går...
9 Kewet og 275 Buddy i 2018 ifølge SSB

9
Tidlige: Buddy / Kewet / MetroBuddy - lade dødt NiMH framdriftsbatteri
« på: Onsdag 30. Oktober 2019, klokken 19:28 »
Har endelig fått tid til å se på prosjektet, 2010 modell med dødt framdriftsbatteri og kræsjet front.

Det står 60 celler foran og 60 bak. Ser ut som at det er to i parallell, så det skulle bli 36v foran + 36v bak.
Jeg har erfaring med blybuddy, men ingen erfaring fra NiMH.
Måler 1.4v over hele pakken. Hva er den beste måten å lade cellene på slik at jeg kan ta ibruk orginalladeren på?
Hvor mange Ah er hver enkelt celle og er det 1.2v som er korrekt spenning?
Og så et praktisk spørsmål: hvor ligger 12 servicebatteri ?

10
Tidlige: Buddy / Kewet / Rep.sett calipere/glidebolter på Buddy og Metrobuddy
« på: Tirsdag 06. August 2019, klokken 14:33 »
Hei
Er det noen som kan bekrefte at det står calipere fra Peugeot 205 foran og bak på buddy 2007 og det samme på den nye Metrobuddyen (2010) ?

Har fått liv i 72v-systemet på en 2007-utgave nå, men alt av gummi på caliperer er moden for utskifting og spesielt på glideboltene - der er gummien borte.

Så jeg trenger minmum gummi"toppene" på glideboltene, evt. et rep.sett for alle caliperne. Noen som har info på dette ? Snakket med BuddyElectric, men de kunne bare selge meg nye calipere...

Edit: etter å ha sett på Peugeot 205 rep.sett virker det ikke som at det er match med glideboltene som jeg har..

11
Avansert: Batterier og Lading / Celle-lader / testing
« på: Tirsdag 20. November 2018, klokken 08:22 »
Etter flere år med andre prosjekter er jeg nå snart klar igjen for å puste liv i et par av familiens Kewet'er.
Lader:
Har noen tips til egnet lader med program for Bly/NiMh/Li-typer + egendefinert maks.spenning, og som er fleksibel nok til å lade 2-4 celler i serie? Jeg skal bl.a. lade Nissan Leaf-moduler og ser gjerne at laderen har separate spenning-/temp-følere. 15 - 30A på maks.
Data-logger/tester:
Kjenner noen til et egnet verktøy som kan logge spenning/strøm/tid under lading evt. også teste en celle ? Evt. tegninger på selv-bygg ?
Er litt fleksibel på total-budsjettet, men håper å kunne få noe brukbart til 5-6.000 kroner.
Som risiko-reduserende tiltak skal denne hobbyen foregå i frittliggende utebod, med celler under lading plassert i eget brannskap :-).

12
Tidlige: Buddy / Kewet / Oppbevaring av NiMh-Buddy
« på: Tirsdag 09. Oktober 2018, klokken 08:33 »
Da er jeg blitt eier av en 2010 NiMh-buddy gått 50.000 km. Den har diverse defekter med bremser/dempere etc og motor må byttes, men 72v batterisystem ser tilsynelatende ok ut. Den har vært i daglig drift fram til forrige helg.
Den må settes på lager til over jul dvs. 3-5 måneder, siden jeg ikke har tid til å jobbe på den nå. Dette er et "fjernlager" og jeg regner ikke med aksess til kjøretøyet mer enn en gang i måneden. Har tilgang til 230v/10A på lagret.

Hvilket lade-regime bør jeg sette opp for at NiMh-cellene ikke skal dø/tape seg i denne tiden ?
Er det nok å sette inn ukes-timer med lading 1t i uka ? Og evt. en 12v vedlikeholdslader kontinuerlig på service-batteriet ?

13
Tidlige: Buddy / Kewet / Buddy 2010 NiMh - Tikking fra gear/motor
« på: Onsdag 12. ſeptember 2018, klokken 10:14 »
Håper at det fortsatt er noen eksperter aktive på forumet :-)!!
Jeg ser på en 2010 nytype buddy, som har mange fysiske skavanker på fjæringer/ dempere/ bremser.
Største bekymring er at det kommer det en sterk tikkelyd fra motor/gearkasse. Lyden varierer med hastighet/turtall på motor. Det er svakere tikkelyd når man triller ned en bakke.
Lyden minner meg om da vi laget "motor" på trøsykkelen i barndommen -  vi festet papp inn mot eikene på sykkelen.
Den ene caliperen bak hang innpå og det var varme i felgen etter 3-4 km, men jeg fikk presset den tilbake manuelt.
Da jeg testet litt på en parkeringsplass, virket det som at re-gen hang på idet buddyen startet å trille, men det løsnet etter 50 meter. Men det virket som at re-generering ikke slo seg av på slutten av turen (ca 8km) - da måtte jeg alltid ha gasspådrag (bremsene hang ikke på).

Buddyen har gått 50.000 km. Motor har vært byttet for 3 år siden. Jeg har ikke åpnet og sett på børster. Det er 2-4mm slakke (inn/ut) i høyre drivaksel, og litt på venstre.

Leste denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5759.0
Der nevnes det en tikkelyd og der var problemet (brent) motor.

Hva er sannsynlige årsaker? Er det gearkasse/aksling eller motor ?
Og ikke minst, hva kan/må gjøres ?

Jeg har en 2007 classic buddy jeg kan plukke deler fra. Kan jeg evt. bruke motor&gearkasse fra den på denne 2010 NiMh-utgaven ? (Merk at jeg trenger ikke å måtte ha re-generering).

14
Er i sluttfasen av å bygge 3fas 400v/32a ladekabel.
Skal jeg klemme på elle lodde i menelse-pluggen ?

15
Tidlige: Buddy / Kewet / Buddy-2009 Lithium
« på: Torsdag 14. Januar 2016, klokken 10:28 »
Tillater meg å linke til denne salgsannonsen:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26070.0.html

Sider: [1] 2 3 ... 8