Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - svingen

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
Lade hjemme / 400v eller 230v (hytte)
« på: Torsdag 02. Januar 2020, klokken 20:54 »
Har nå ladet på skjøteledning i 5 år, (stor takk til @jkirkebo som ordnet 55 meter lang ledning) har ladet på 6a men med 2 elbiler på hytta og 1 pluging har behovet kommet får en litt mere stabill løsning (55m i over 1 meter  snø er eller ikke like gøy etterhvert som man blir eldre) så vil legge rør (blir graving men det er hvertfall på sommeren) og få satt opp 2 ladere som "snakker sammen" men blir ikke helt klar hva de er av volt her,svigerfar snakka om 63a 230v sist jeg fikset skjøteledning men er nå nytt sikringsskap og er ikke 63a lenger hvertfall. Men hva er det egentlig?

230v 40a 3 fase?
Ser ikke noe ethernet på strøm måleren som "smart" system er kanskje ikke like lett eller.

Siden det er på en felles plass som andre bruker(stor parkering med flere hytter som bruker parkeringplassen) ville det vært greit og ha en bryter inne på hytta eventuelt bare ta sikringen så andre ikke snylter strøm :)

Trenger "worst" case 90kwh på 40 timer så er ikke nødvendig med hurtiglading :) (Er alltid på hytte over en helg og trenger ikke være helt full ladet får og komme ned igjen med elbilene)

1 tesla ( 400v 32a 3 fase)
1 kia niro ( 1 fase 230v 32a maks)
1 pluging ( 1 fase 230 16a maks)


2
Ladeplasser og ladekabler / Zaptech bug i fw 2.8.0.1? (Trilling 10a)
« på: Tirsdag 10. Desember 2019, klokken 16:02 »
Etter oppgradering virker de som trilling har en "signatur" så zaptech tror det er type 2 til schuko fikk den her under lading av min pegot ion (på vanlig type2),lading stoppa og måtte restarte laderen,var heldig hvis på dagen så fikk gjort de før natta (så var ikke tom neste dag)   flere som har fått det her?                       
  "Kjøretøyet har trukket mer strøm en det skal. Ved bruk av Schuko-overgang og for kjøretøy i "simple mode", må ladestrøm begrenses til 10A. Utfør en omstart av ladestasjonen. Kontakt din ZAPTEC forhandler eller installatør om dette ikke løser problemet."
Etter restart får jeg nå 10a.

3
Ladeplasser og ladekabler / Zencar erfaring? (Justerbar ladekabel)
« på: Torsdag 01. August 2019, klokken 22:07 »
Vurdere og kjøpe raskere lader til e-niro og kom over den her Zencar https://youtu.be/jT8IsAd9ea0
Elbilhjelpen selger for 4300 kr.

Noen erfaring rundt den her? Original lader er på 8/10/12a
Den her er 10-16-20-24-32A

4
Kia Niro EV / Frunk?
« på: Torsdag 11. Juli 2019, klokken 18:26 »
Noen som har tenkt og lage noe sånt?
https://elbilforum.no/index.php?topic=42637.0

5
Ladeplasser og ladekabler / lade i polen? fungere det? (CSS/Type 2 Gdansk )
« på: ſøndag 23. Juni 2019, klokken 16:25 »
kjøer til Stocholm og båten over til Gdansk,ser det er lader i Gdansk (CSS) men er det noen som har erfaring med dem her? ser og att det er lader i Szczecin (skal den veien kjører kysten),men usikker her og. Beste ville jo vært og få ladet over natta på 32a type 2/CCE men hoteller har vel ikke mye av det der? Videre i tyskland skal nok ting gå bra vil jeg tro :)

6
Kia Soul EV / full vifte under lading (før full ladet)
« på: Tirsdag 28. Mai 2019, klokken 23:31 »
låner en KIA soul og lader den på type2,den starter og bråke noe vilt like før den er full ladet akuratt som den kjøler ned batteriet? er det her vanlig? starter og bråke slik med en gang man setter i laderen igjen.
nabo`er blir bekyret av alt bråket fra garasjen min.

7
Ladeplasser og ladekabler / zaptech har drift problemer (løst)
« på: Onsdag 12. Desember 2018, klokken 21:39 »
Heisan!
er problemer med autorisering så er ikke noe vits og feilsøke.... zaptech på facebook bekrefter att dem jobber med saken.
så ingen får ladet,hvis man kobler alt offline så vil man få lade men tipper det snart kommer opp igjen :)

https://zaptec.com/driftsmeldinger/?fbclid=IwAR2_oX5YPpQcy3XIfNm6XDfIDu-BDBFr8lS4p4q8NaTJReIWYRPJS45qPDY

og da var det oppe igjen :)
problemer fra 19:30 til 22:30

8
Kjøp og salg av deler og utstyr / pod point 16a type1 (leaf,trilling)
« på: ſøndag 09. Desember 2018, klokken 18:18 »
Har en 16a lader som jeg ikke bruker lengre pga har fått zaptech.
er ikke noe stikk kontakt/CCE da den tidliger var koblet opp rett i "strømmen" kan sette på CCE/Schuko hvis noen ønsker.
det er ikke noe Garanti etc på den her,noen bud? :)
er og med KWH måler så fint til utleie del osv.

https://pod-point.com/products/homecharge

9
Ladeplasser og ladekabler / zaptec config anbefaling? (høyeste ladestrøm)
« på: Fredag 05. Oktober 2018, klokken 22:24 »
Hei!
Har 40a 3 fase 400volt inn til zaptec systemet.
Det er per i dag 6 ladestasjoner.
Montør anbefalt og sette høyestladestrøm til 20a og maks 3 faser får og ikke få så skjev fordeling på fasene.
Det er flere som har elbiler med 32a mulighet (1 fase 32a)
Jeg har lyst til og endre slik att alle laderene står til 32 3 fase slik att man får full hastighet hvis man har mulighet til det.
Syns det er litt dumt og ikke gjøre det når man har et smart system som det her.

Er det noe "risiko" med det her? Vil jo gjerne lade så fort som mulig så lenge det ikke er noe effekt avgift osv.
slik jeg ser på det er det fordell om folk lader så raskt som mulig og blir ferdig så når neste kommer får han mere effekt osv,og har noen en bil som støtter 32a 3 fase 400v så bør jo den få full hastighet til andre kommer.



10
Kia Niro EV / OVMS support?
« på: Onsdag 08. August 2018, klokken 10:57 »
Heisan!
siden bilen ikke vil ha noe app støtte er det noen som har vurdert OVMS?
brukt det på trillingen i snart 5 år,da kan man lese ut status fra bilen (batteri,lade stryke tempratur)
litt info her om Soul http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=429&start=100
den bruker kanskje ikke mye av "data" som soul så mulig må skrive om en del her?

11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / 60kwh lansering når?
« på: ſøndag 26. November 2017, klokken 18:49 »
Noen som har noe info om det? Er vel flere enn meg som venter i spenning :)

12
Tilbud og etterspørsel av tjenester / Replace batteri pegot ion 2011
« på: Torsdag 05. Oktober 2017, klokken 20:39 »
I will get a lev50n batteri and need to replace mye old lev50. What will the cost be? I have read that you need a fit kit/upgrade kit from lev50 to lev50n?

13
Kjøp og salg av deler og utstyr / Pegot ion batteri vurdere solgt (76% 2011 modell)
« på: Torsdag 05. Oktober 2017, klokken 20:36 »
Vurdere og bytte batteri til enn med lev50n (og mere % igjen) og ser hvor mye jeg kan få får det gammle.

Noen bud? Ca pris? Er 88 celler.

14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sykkelfeste/hengerfeste
« på: Torsdag 21. ſeptember 2017, klokken 22:50 »
Nv200 får hengerfeste men ingen offsielt om leaf trenger sykkel feste,kommer det tror dere?

15
Zoe / Pris reduksjon snart?
« på: Tirsdag 07. Februar 2017, klokken 08:13 »
Ref den her som betyr ca 180 Tusen bilen blir solgt får Bør vi se noe reduksjon i Norge å? Er jo sykt mye bil får pengene.   http://pushevs.com/2017/02/06/renault-zoe-now-affordable-portugal/

Sider: [1] 2 3 ... 5