Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - BE

Sider: [1]
1
Rogaland elbilforening / Betaling Lyse Hurtiglading Nordjæren fra 1. September
« på: Onsdag 13. August 2014, klokken 17:22 »
Fikk brev i Posten i dag. Betaling fra 1.september.

- 199,- pr mnd og 6 mnd binding.
- Eventuelt 99,- for enkeltlading med sms eller app.

Med andre ord blir det ikke noe hurtiglading for meg på Lyse sine ladere.

Jeg lader for lite til å betale abonnement, og pris for en lading er helt hinsides.

2
Mekanisk / Bremsepedal rett i gulvet
« på: Mandag 06. Januar 2014, klokken 11:37 »
Etter å ha lest litt om dette med rykking i bremsene ved køkjøring, og at noen har redusert dette med å trykke hardt på pedalen, testet jeg det samme i køen i morges. Til min store overraskelse kunne pedalen trykkes helt i gulvet!!?? Vel å merke kommer bremsepunktet veldig tidlig som det skal, men etter det normale bremsepunktet kunne pedalen trykkes videre helt inn til gulvet.

Dette trodde jeg ikke skulle være mulig uten at det er feil på bremsene, men dersom dette er normalt er det tydeligvis noe jeg ikke har fått med meg på bremsesystemet på Leaf. På 35000 kjørte kilometer har jeg ikke merket noe som helst galt med bremsene, men dette her var noe overraskende. Jeg innbilte meg at dersom alt av elektronikk og dippedutter på bremsesystemet skulle svikte, så ville bremsesystemet fungere som i gamledager uten bremsekraftforsterker. Den eneste måten pedalen da gikk i gulvet var dersom hovedsylinderen var kaputt eller at det var mye luft i systemet.

Så derfor må jeg bare spørre, er det slik på alle Leaf og andre moderne biler, eller er det noe galt med mine bremser?

3
Leaf 2010-2017 / Noen her inne?
« på: Mandag 12. Mars 2012, klokken 15:49 »
Er det en av brukerne her inn som har vært uheldig kanskje?

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/politilogg/article5963970.ece

Dersom det er noen her sin bil, ville det vært interessant å høre hvor lang tid reparasjonen kan ta. Skaden ser ikke ut til å være all verden på dette bildet, men med noe av skremselpropagandaen vi har lest kan det virke som om det er livsfarlig å røre en el-bil...

4
Carwing / Offisiell europeisk versjon av Carwings for Android
« på: Fredag 09. Mars 2012, klokken 21:12 »
Utrolig nok ser det ut til at det endelig er lansert i Europa, men merkelig nok ikke tilgjengelig  for oss i Norge. Den modifiserte fungerer uansett bra, så det er ikke et savn  ;D


https://play.google.com/store/apps/details?id=com.digitas.android.nissan.carwings&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwyLDEsImNvbS5kaWdpdGFzLmFuZHJvaWQubmlzc2FuLmNhcndpbmdzIl0.


5
Leaf 2010-2017 / Eco Tree
« på: Onsdag 07. Desember 2011, klokken 09:52 »
Er det noen som har forstått logikken på hvordan disse Treene bygges? Det må være basert på visse faktorer slik som akselerasjon, bremsing o.s.v.

Tydeligvis høster jeg massevis av virtuelle trær med min kjørestil, og ligger akkurat nå på 52. plass i verden, og troner øverst på Norge. Men jeg har ikke aning om hvorfor, jeg er langt i fra øverst på f.eks. energi økonomien. Jeg er ikke en sinker i trafikken heller...

6
Leaf 2010-2017 / Leaf som Taxi
« på: Lørdag 03. Desember 2011, klokken 11:14 »
Jeg var innom Ålgård Auto i går kveld og ladet batteriet på hurtigladeren. Jeg måtte selvsagt ta en liten spasertur rundt lokalet mens ladingen pågikk. I tillegg til en haug av Leaf inne og ute stod denne bilen og ventet på ny eier ;D

Det skal bli særdeles interessant å følge med på hvordan bil og batterier klarer seg når kilometerne tilbakelegges. Jeg regner med at det blir hyppige hurtigladinger, lite forsiktige ladinger og rask økning av kilometerstanden.


7
Leaf 2010-2017 / Frisk, filtrert og ubehandlet luft fra varmeapparatet
« på: Fredag 25. November 2011, klokken 10:35 »
Er det noe jeg har missforstått, eller er det komplett umulig å få til kald luft på frontruten uten at det brukes strøm til oppvarming eller AC så lenge det er under 16°C i kupeen?

Det nærmeste jeg kommer er å velge luft opp mot vinduet, sette termostat på 16 °C og skru av AC. Men i disse dager hvor temperaturen her ligger rundt 5-10 °C insisterer da selvsagt varmeapparatet på å varme opp bilen og forsyner seg grådig av strømmen i oppvarmingsøyeblikket, og legger seg på rundt 1 kW når temperaturen er oppnådd. Dette er et forbruk jeg fint kunne klart meg uten dersom en for eksempel skal prøve å få maksimal kjørelengde ut av en ladning.

Alle som kommer fra moderne dieselbiler er vant med at det gjerne går flere kilometer før det kommer antydning til varmluft ut av anlegget, og at kupeen fortsatt er kald ved ankommet destinasjon. Ingen jeg kjenner er død som resultat av dette.

Det kan da ikke være så veldig vanskelig for Nissan eksempelvis å ha et trinn lavere enn 16 °C som da er ”Off”, slik at det bare er uteluft som blåses på frontruten og bare kupeviften som trekker strøm. Det blir veldig amatørmessig dersom eneste løsning er en billig plastvifte som settes i 12V-uttaket i dashen…

Noen som har forslag til hvor slike forslag kan sendes slik at vi gjerne får denne funksjonen i en fremtidig softwareoppdatering?

8
Leaf 2010-2017 / Sikring av ladekabel
« på: ſøndag 20. November 2011, klokken 19:43 »
Her er tips for å hindre lett tyveri av ladekabelen.

Som dere sikkert kjenner til er det fult mulig å handle en 16A ladekabel tilhørende trillingene, slik som Mitsubishi i-MiEV, og bruke denne på Nissan Leaf. Hos forhandler i Stavanger koster denne kr 6870,- inkludert moms. Dette er med andre ord en kostbar gjenstand og ikke noe en normalt lar ligge ubevoktet i det offentlige rom. Ved bruk av forskjellige ladepunkter er det ikke alltid tilrettelagt for låsing av kabelen, og det er fort gjort for noen å nappe den med seg.

På ladepunkter hvor vi må bruke nøkkel vil kabelen være sikret når luken låses. Den eneste måten å ta med seg kabelen da er å låse opp luka, eller klippe av ledningen. Alle som kjører El-bil vil med andre ord kunne låse opp og ta med seg denne kabelen, men jeg velger å tro at brukerne av elbil i dag er såpass seriøse at dette ikke forekommer.

I tillegg fant jeg at du kan hindre at noen veldig enkelt napper med seg kabelen ved å bruke en hengelås som vist på bildet. I dette tilfellet er det riktignok "smør på flesk" siden både støpselet og pistolen er sikret, og et eventuelt kjapt tyveri av kabelen vil her kreve at du klipper den på begge sider av kontrollboksen. Ved lading tilkoblet vanlige stikkontakter vil hengelåsen fungere som eneste sikring mot tyveri.

Vedlagt bilder som viser sikring av kabelen.

Edit:
Se der ja, det var allerede tilrettelagt for låsing av pistolen. Det lille hullet hadde jeg aldri oppdaget hvis det ikke var for tipsene av jkirkebo og Lars, tusen takk  :) Jeg legger ved et bilde av låsingen, og kan bekrefte at det ikke er mulig å ta ut pistolen eller stoppe ladingen når det står en liten hengelås i denne.

9
Leaf 2010-2017 / Bombrikke
« på: Torsdag 17. November 2011, klokken 14:43 »
Med tanke på den gode påminnelsen fra Lars i denne tråden (Tråden er låst for svar, så jeg må åpne egen tråd)

Er det fortsatt slik at en kan stikke innom nærmeste Essostasjon og hente ut en bombrikke, eller må det nå bestilles og ettersendes?


Sider: [1]