Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Gadgetman

#1
Elbilen i Samfunnet / Vissvassundersøkelse fra MER?
mandag 10. mars 2025, klokken 14:40
Noen andre som har fått en epost med lenke til en spørreundersøkelse fra MER? 

Det kan se ut som om noen glemte å låse skjemaet...   

Ei lita stund var ett av spørsmåla:
På en skala fra 1 til 89, hvor mye liker du å spille på kjøttfløyte?   

eller noe sånt... 
#2
Lade hjemme / Trenger ladeboks i garasjen...
torsdag 06. februar 2025, klokken 13:53
3fas strøm er på vei til garasjen(kabel mellom garasjene er på plass allerede, venter bare på at telen skal forsvinne for å få kobla opp anlegget. 8 garasjer i et sameie, om noen lurer)   

Og da trenger eg en lader...   
Den MÅ ha type 2 kontakt, ikkje kabel med type 2 da min bil har type 1 kontakt. (Eg har type 1 til 2 kabel)
 
Det bør være mulig å styre ladetidspunkt, UTEN å måtte bruke en eller anna skytjeneste. 'Ei sky er bare noen andres datamaskin'. (Hørt alt for mange eksempler på skytjenester som har forsvunnet og parkert brukerne med skjegget godt planta i postkassa) Nei, bilen min har ikkje automatikk for slikt.
 
Den bør være rimelig...   
Og selv om min bil ikkje takler mer enn 3,7KW lading, så skader det ikkje med minst 7,noe maks lading, eller mer.   
(Eg har for lite plass til alt rælet og hobbyene mine, og finner eg et hus med litt mer plass og som eg kan ha råd til... adios! 3fas lader ser bedre ut på et prospekt enn en puslete 1fas dings)   

Så, ett 'Må' og en haug med 'bør'.
#3
Møre og Romsdal elbilforening / Årsmøte i M&R
torsdag 30. januar 2025, klokken 11:34
Foredrag: 2025 – Status for salget av elvarebiler i Norge og bilproduksjonen i Europa

Årsmøtet holdes onsdag 26. februar kl. 18:30 – 20:30, og vil finne sted på Vestnes Fjordhotell.

2025 er det første året hvor alle nye personbiler skal være nullutslipp. Om Norge når dette målet, vil det skape entusiasme over hele verden. Likevel går salget av elektriske varebiler langt dårligere.

Tallknuser og fagrådgiver i Norsk elbilforening, Sveinung Kvalø, innleder om hvilke grep som bør gjøres for å styrke varebilsatsingen, og hva som skjer med bilproduksjonen i Europa.

På årsmøtet behandler vi også saker som budsjett og årsmelding. Styret presenterer hva som har skjedd i 2024, og du er med på å vedta planer for året som kommer.

#5
Elbiler i media / Noen som venter på Aptera?
torsdag 12. september 2024, klokken 22:20
Ingen ny prototype, bortforklaringer, pengene raser ut, de saksøkes av Zaptera...   

https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/1fe7rh1/aptera_update_big_news_its_worse_than_before_i/   

Om bare halvparten av det som står i posten er i nærheten av sannheten så får de Fisker til å se ut som en økonomisk og etisk bastion.
#6
Møre og Romsdal elbilforening / ELbilkortesje 22. September i Geiranger
torsdag 12. september 2024, klokken 12:34
Siden den lokale ELbilforeninga har kjørt seg vekk og tydeligvis har havna på FaceBook istedet for her...   

Dette er kva de sendte ut på epost i dag:   

SitatMøre og Romsdal elbilforening inviterer:

Bli med på elbilkortesje 22. september! 🚗

Etter en vellykket elbilkortesje arrangert av Møre og Romsdal elbilforening i fjor, inviterer vi på nytt til en tur søndag 22. september.

Hele rundturen er ca. 84 km lang med utgangspunkt i Geiranger. Vi anbefaler å ha ladet opp bilen godt før turen starter!

Turprogrammet er som følger:

Vi møtes på Eidsdal kai kl. 11:00, og setter kursen mot Geiranger.
Første stopp blir utkikkspunktet på Ørnesvingen.
Vi kjører gjennom Geiranger og fortsetter opp til Flydalsjuvet som blir neste stopp.
Fra Flydalsjuvet fortsetter vi videre oppover til Djupsvannshytta.
Vi tar av veien mot Dalsnibba, hvor vi får en fantastisk utsikt over Geiranger og fjorden som ligger 1500 meter under oss.
Vi starter turen nedover tilbake mot Geiranger, og stopper innom Grande Fjord hotel for en matbit. Her vil det også være lademuligheter.
Når vi er fornøyde fortsetter vi ferden tilbake til Eidsdal og tar fergen over til Linge, hvor turen avsluttes.
Generell informasjon:
Elbilforeningen sponser hvert medlem med 300 kr for mat og drikke som blir trukket fra regningen. Andre øvrige kostnader dekkes av den enkelte.

Vi får også med oss fotograf Herman Lersveen, så det kan bli noen fine bilder og film fra turen!

Påmelding eller spørsmål:
Ønsker du å melde deg på eller har noen spørsmål, ta kontakt med Rolf M. Ness på e-post rmness _at_ online.no eller tlf 48 11 25 82. Påmeldingsfrist er onsdag 18. september.

Vi håper du tar turen sammen med oss! 🍁

Vennlig hilsen Møre og Romsdal elbilforening.

ABRP forteller meg at turen er mulig for meg, om eg har 90% batteri før ferga, og skal sitte igjen med ca 8% igjen ved hotellet.   
Men, eg finner ingenting om hvilke ladere som finnes på det hotellet.   

Og ABRP påstår at det bare er en CHADEMO lader i Geiranger. 
(standard Recharge lader med CCS2 og CHADEMO + noen Type 2)

Turen er kansje ikkje for oss med litt kortere rekkevidde...   
#7
Elbiler i media / Nullutslippsstatus statistikk fra SVV
mandag 02. september 2024, klokken 13:07
https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/baerekraftig-mobilitet/nullutslippsmalene/   

Her kan man få ut statistikker over nybilsalg og antallet på veien.   
Ifølge denne så var andelen EV Varebil solgt i 2014 på 1,7%   
Og i 2008 var andelen av nye personbiler solgt her 0,1% 
Statistikken går tilbake til 2005.   
#8
Elbiler i media / Tesla på Glatta...
mandag 12. februar 2024, klokken 13:31
https://tv.vg.no/video/283384/vinterfore-tesla-far-problemer-pa-glatta-i-snovaeret   

Det er noe av det mest patetiske eg har sett.
Når det er glatt føre, bilen står slik, med ene forhjulet i grøfta og fronten pekende opp bakken da nytter det ikkje å gi flatt jern fremover og brutalt ratte til høyre. 

Skylder på bil og på dekk.   

#9
Meg og min elbil / Meg og min Berlingo...
torsdag 11. januar 2024, klokken 22:07
Eg var født da første mann landa på månen, men og eg hadde tatt et stort skritt enda aner eg ikkje...
Nerd, jobber i IT, litt opphengt i trafikksikkerhet.
Samler på gamle datamaskiner(ja, eg har mest trolig maskina du ønsker å selge meg, men det er lov å spørre) Sort/hvit fotografering(mest panorama og gjerne 'pinhole' kamera) og fremkaller selv filmen.
Samler på og maler(veldig amatørmessig) miniatyrer.   
Ikkje spør meg hvilken 3D printer eg har. Eg har 3 i drift for tiden, og noen på lager i påvente reparasjon... Dette endrer seg ofte.   

Hjemme hos foreldra mine står det en Hymas traktorgraver fra 60tallet(bygd på en Nuffield 342 traktor) som eg har begynt å restaurere. (Egentlig er det fatterns, men han har ikkje helse til det lengre. )   

IMG_20220507_104336_2 (Medium).jpg
Bonuspoeng til den som kan fortelle meg hvpr den fremakselen og de hjula kommer fra.

Rotekopp og pelementmaker. Garasjen er mer verksted enn garasje.
(Må flytte dreiebenken om eg skal få inn bilen. Trolig også rydde unna en del sarv)   
Fronten på bilen passer akkurat inn under bordet på CNC fresen min.

Holder fortsatt på å rydde vekk verktøy som bare passer for ICE motorer.   

Min gode, gamle 1999 Berlingo 1.4i MultiSpace med skyvedør og enormt soltak døde i sommer.
Eg skylder på E10 bensinen.
Den var flott og rød, tilogmed!   
Citroen-Berlingo.jpg
(Ikkje min men ganske lik. Eg hadde vindavviserne, tilogmed. Den som er avbilda mangler soltak)

Ett par dager senere tok eg bussen til Trondheim. Ingen god ide på årets varmeste dag!
5 timer i drivhus...   

e-Berlingo.jpeg
Prøvekjørte en 3seter Berlingo varebil som var til salgs. Kjøpte den og kjørte hjem.
OK, det var problemer med å få digitalt signert diverse papir. BankID på mobil var visst ikkje godt nok. Så ble litt sent før eg kom meg av gårde. Selvsagt måtte eg innom IKEA. (Det koster 700+ å få sendt møbler til nærmeste hentested, så spare der man spare kan) 
Fikk IKKJE laderne borte ved IKEA til å fungere.
Men på Klett fungerte laderne fint.   

Rota en del rundt på Halsa. Skulle liksom være en ladestasjon der ifølge Google...
Det var det ikkje.   
Mista en fergeavgang. (De går bare hver time på natta)   

Og det er den lengste turen eg har hatt med bilen til nå. 

Ja, eg var klar over rekkevidda på den før eg kjøpte den.
Men de siste 5 åra har eg aldri kjørt lengre enn til Ålesund med privat bil. (ca 75Km)   
Og tro det eller ei, men de har ladere der også!   

Bilen sliter noe med bakken opp til foreldra mine om vintern. Kan ikkje ta den vanlige 'rygge i Plaid hastighet opp bakken' som med den gamle. For lite erfaring mog for dårlig sikt.   
Spanderte på meg THULE Easy-fit CR-9 hurtigkjettinger(dyre, veldig dyre. Men Elbilforeningsmedlemskap gir rabatt hos BilXtra)   

Som seg hør og bør på en Berlingo, så er koppholdere en vits.
Biltema to the Rescue!

drikkeholder.jpg
Dyttes enkelt ned i sprekken mellom de to passasjerseta.

Men den blir kald på vintern når kvikksølvet kryper nedenfor 0.
Så eg holder på å montere en VEVOR kupevarmer(2KW, diseldrevet). 
Det går bare litt sakte...   
(Så mye anna eg skal gjøre)
#10
Kjøretips / Kjørerute vinterkjøring Molde - Trondheim...
torsdag 11. januar 2024, klokken 09:36
Okay, her er en gøyal en...   

Har en 2014 Citroën Berlingo electric. 22.5KWh batteripakke...   

Eg har veldig lyst til å ta en 'kjapp' tur til IKEA i Trondheim. Ja, veldig trist.

Eg har kjørt turen andre veien, i sommer da eg henta bilen, og var helt ukjent med å kjøre EL bil.

WLettelleranna er oppgitt til 170Km. Reell kjørelengde på sommer med 100% er 130Km, dersom flat veg og vinden i ryggen og hjemlengsel.   
80% opplading gir 'litt over 80Km' dersom eg ikkje slår på varmeapparatet nå om vintern.   

Har eg noen sjanse til å komme meg over Hemnekjølen nå?   
(Kan evt forsøke å lade til 100% vha. Type 2 i Vinjeøra)

Er det bedre å ta turen til Dombås og nordover derfra?   

Eller kan eg bare glemme dette til sommern?   

Tenkte å kjøre på natta og kan holde 60Kmt om nødvendig.   
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA