Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Gadgetman

#1
Elbiler i media / Tesla på Glatta...
mandag 12. februar 2024, klokken 13:31
https://tv.vg.no/video/283384/vinterfore-tesla-far-problemer-pa-glatta-i-snovaeret   

Det er noe av det mest patetiske eg har sett.
Når det er glatt føre, bilen står slik, med ene forhjulet i grøfta og fronten pekende opp bakken da nytter det ikkje å gi flatt jern fremover og brutalt ratte til høyre. 

Skylder på bil og på dekk.   

#2
Meg og min elbil / Meg og min Berlingo...
torsdag 11. januar 2024, klokken 22:07
Eg var født da første mann landa på månen, men og eg hadde tatt et stort skritt enda aner eg ikkje...
Nerd, jobber i IT, litt opphengt i trafikksikkerhet.
Samler på gamle datamaskiner(ja, eg har mest trolig maskina du ønsker å selge meg, men det er lov å spørre) Sort/hvit fotografering(mest panorama og gjerne 'pinhole' kamera) og fremkaller selv filmen.
Samler på og maler(veldig amatørmessig) miniatyrer.   
Ikkje spør meg hvilken 3D printer eg har. Eg har 3 i drift for tiden, og noen på lager i påvente reparasjon... Dette endrer seg ofte.   

Hjemme hos foreldra mine står det en Hymas traktorgraver fra 60tallet(bygd på en Nuffield 342 traktor) som eg har begynt å restaurere. (Egentlig er det fatterns, men han har ikkje helse til det lengre. )   

IMG_20220507_104336_2 (Medium).jpg
Bonuspoeng til den som kan fortelle meg hvpr den fremakselen og de hjula kommer fra.

Rotekopp og pelementmaker. Garasjen er mer verksted enn garasje.
(Må flytte dreiebenken om eg skal få inn bilen. Trolig også rydde unna en del sarv)   
Fronten på bilen passer akkurat inn under bordet på CNC fresen min.

Holder fortsatt på å rydde vekk verktøy som bare passer for ICE motorer.   

Min gode, gamle 1999 Berlingo 1.4i MultiSpace med skyvedør og enormt soltak døde i sommer.
Eg skylder på E10 bensinen.
Den var flott og rød, tilogmed!   
Citroen-Berlingo.jpg
(Ikkje min men ganske lik. Eg hadde vindavviserne, tilogmed. Den som er avbilda mangler soltak)

Ett par dager senere tok eg bussen til Trondheim. Ingen god ide på årets varmeste dag!
5 timer i drivhus...   

e-Berlingo.jpeg
Prøvekjørte en 3seter Berlingo varebil som var til salgs. Kjøpte den og kjørte hjem.
OK, det var problemer med å få digitalt signert diverse papir. BankID på mobil var visst ikkje godt nok. Så ble litt sent før eg kom meg av gårde. Selvsagt måtte eg innom IKEA. (Det koster 700+ å få sendt møbler til nærmeste hentested, så spare der man spare kan) 
Fikk IKKJE laderne borte ved IKEA til å fungere.
Men på Klett fungerte laderne fint.   

Rota en del rundt på Halsa. Skulle liksom være en ladestasjon der ifølge Google...
Det var det ikkje.   
Mista en fergeavgang. (De går bare hver time på natta)   

Og det er den lengste turen eg har hatt med bilen til nå. 

Ja, eg var klar over rekkevidda på den før eg kjøpte den.
Men de siste 5 åra har eg aldri kjørt lengre enn til Ålesund med privat bil. (ca 75Km)   
Og tro det eller ei, men de har ladere der også!   

Bilen sliter noe med bakken opp til foreldra mine om vintern. Kan ikkje ta den vanlige 'rygge i Plaid hastighet opp bakken' som med den gamle. For lite erfaring mog for dårlig sikt.   
Spanderte på meg THULE Easy-fit CR-9 hurtigkjettinger(dyre, veldig dyre. Men Elbilforeningsmedlemskap gir rabatt hos BilXtra)   

Som seg hør og bør på en Berlingo, så er koppholdere en vits.
Biltema to the Rescue!

drikkeholder.jpg
Dyttes enkelt ned i sprekken mellom de to passasjerseta.

Men den blir kald på vintern når kvikksølvet kryper nedenfor 0.
Så eg holder på å montere en VEVOR kupevarmer(2KW, diseldrevet). 
Det går bare litt sakte...   
(Så mye anna eg skal gjøre)
#3
Kjøretips / Kjørerute vinterkjøring Molde - Trondheim...
torsdag 11. januar 2024, klokken 09:36
Okay, her er en gøyal en...   

Har en 2014 Citroën Berlingo electric. 22.5KWh batteripakke...   

Eg har veldig lyst til å ta en 'kjapp' tur til IKEA i Trondheim. Ja, veldig trist.

Eg har kjørt turen andre veien, i sommer da eg henta bilen, og var helt ukjent med å kjøre EL bil.

WLettelleranna er oppgitt til 170Km. Reell kjørelengde på sommer med 100% er 130Km, dersom flat veg og vinden i ryggen og hjemlengsel.   
80% opplading gir 'litt over 80Km' dersom eg ikkje slår på varmeapparatet nå om vintern.   

Har eg noen sjanse til å komme meg over Hemnekjølen nå?   
(Kan evt forsøke å lade til 100% vha. Type 2 i Vinjeøra)

Er det bedre å ta turen til Dombås og nordover derfra?   

Eller kan eg bare glemme dette til sommern?   

Tenkte å kjøre på natta og kan holde 60Kmt om nødvendig.   
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA