Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - oysteinjha

#1
Lade hjemme / Erfaring med montering 2 stk Zaptec eller Easee?
torsdag 12. januar 2023, klokken 09:58
Hei,
Jeg er ny på forumet, og tar sjansen på å opprette en ny tråd selv om noe av temaet kanskje har vært diskutert på forumet tidligere.

Jeg har kjøpt ny elbil (model Y, 2022) og har en eldre elbil fra før (e-golf, 2016). Jeg har en eldre ladestasjon fra før, men vurderer nå av flere grunner å erstatte denne med to stk nye smarte ladestasjoner - en på hver sin side av dobbeltgarasjen. Årsaken er blant annet at jeg ønsker;
-Maks ladeeffekt på Teslaen
-Maks ladeeffekt på bil nr 2 den dagen e-golfen erstattes
-Fleksibilitet, dvs. mulighet til å bytte plass på bilene i garasjen
-Mulighet for smartlading
-Mulighet for å søke enova-støtte

Jeg ønsker om mulig å koble to stk ladestasjoner enten på hver sin -, eller på samme kurs i underfordeling i garasjen. Antar sikring må være IT 32A 3P 230V for maks effekt.

Anlegget:
Jeg har IT 3P 230V inn til huset med 63A hovedsikring. Fra skapet går det egen kabel (uten egen sikring i hovedtavle) til underfordeling i garasjen. Ladestasjoner skal kobles i denne underfordelingen. Usikker på tverrsnitt på denne kabelen dessverre, og strekket fra hovedtavle er 30-50meter. I underfordelingen står det et overlastvern på 40A. Fra før har jeg 2-3 store strømforbrukere med hver sin kurs i hovedtavla; badstuovn, boblebad og stor koketopp.

Lastbalansering:
Jeg har allerede Tibber pulse koblet i HAN-port, men har for øyeblikket Fjordkraft strøm (bytter jevnlig lev.). Er det behov for f.eks. Zaptec sense for lastbalansering, og kan den i så fall kobles til i HAN-port parallelt med Tibber pulse ved bruk av splitt? Synes det er nyttig å kunne se realtime strømforbruk med Tibber pulse, og ønsker derfor ikke å droppe denne.

Jeg har vært i kontakt med elektriker og fått inntrykk av at dette var veldig komplisert med mye rart opplegg med registrering av anlegg hos Zaptec osv. Jeg ønsker å ha det så enkelt som mulig, fleksibelt og med maks mulig ladeeffekt. Noen som har erfaring med montering av flere Zaptec eller Easee på samme anlegg?

Håper noen har kjempegode tips og råd. På forhånd takk  :)

Jeg har estimert å komme ut på rundt 30k og deretter 10k fratrekk i Enova-støtte. Et alternativet er å droppe hele greia, og lade begge bilene med den gamle boksen, ev. montere kun en ny smart ladestasjon :-[
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA