Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - vegardengen

#1
Hei,

Her om dagen dumpet det ned et infoskriv om at vi har fått et tilbud fra Ohmia Charging i borettslaget. Jeg antar det er som et resultat at noe må gjøres uansett, for borettslag har jo en plikt til å gjøre det mulig for alle å lade. Jeg har ikke elbil så langt, men da vår bensinbil trolig synger på siste verset, blir det høyaktuelt i disse tider.

Derfor er research rundt disse lademulighetene også aktuelt, spesielt å sikre at vi spør de spørsmålene vi må når vi skaffer oss ladeløsning.

Her har så langt praksis vært at man skal kjøpe sin egen ladeboks som skal kobles til sin egen strømmåler, på egen kurs. Jeg antar dette ikke skalerer *veldig* - men jeg ser det er strømskinner i taket som de elbilladerne som er der får strøm fra, så det er jo i bruk i dag. For dere som kan mer: Er det en farbar vei å fortsette med dette? Eller vil man nå et tak hvor det ikke går lenger?

Så, til Ohmia Charging vs. andre. Sånn som strømprisen er nå, er ikke månedsprisen på Ohmia Charging veldig galt. Jeg vet ikke ennå hva det vil koste borettslaget i installasjon, men en avtale for "ca 12000 km" - som oversettes til 270 kWh per måned - med rollover på to måneder - til 499 kr/mnd er jo ikke hakkendes gale i dagens strømmarked. Det er mulig man *kan* komme lavere med smartlading, men det dekker jo tross alt også lader og installasjon av denne.

Jeg antar "smartlading" også blir litt moot i et borettslag, gitt man skal ha et anlegg med felleslading. Du vil jo ikke *nødvendigvis* velge helt fritt når du henter strøm hvis borettslaget er de som gjør lastbalanseringen. Er fastpris (enten strømuavhengig eller pr. kWh) det eneste reelle alternativet i et borettslag?

Er det noen som har Ohmia Charging med "nyere avtale", og har noen nye erfaringer å komme med? Jeg synes jo de nye som var kWh-baserte var adskillig bedre, modellmessig, enn de gamle som har vært omtatt her tidligere.

Ohmia har tidligere sagt at "strøm bare utgjør en liten del av leveransen, så strømprisen er ikke så altfor viktig". For meg hører det ut som et tegn på at de har for mye overhead, dog, for et strømleverandørselskap hvor strømkostnadene ikke spiller så stor rolle....

Punkter i avtalen som omhandler prisendring er:

9.2.   Leverandøren kan endre månedspris for Tjenesten med én (1) måneds varsel.
9.3.   Månedsprisen kan justeres årlig ihht økningen i konsumprisindeks. Første justering kan skje ved første årsskifte etter at avtalen er inngått uten nærmere varsel til Kunden.
9.4.   Dersom Leverandøren blir underlagt nye eller økte offentlige skatter eller avgifter, eller andre forhold utenfor Leverandørens kontroll som øker kostnadene vesentlig, kan månedsprisen endres med virkning fra iverksettelsen av økningen.

Jeg *antar* at de vil kunne påstå at varig høy strømpris er utenfor leverandørens kontroll, og at vi vil kunne se en prisoppgang dersom prisen forblir høy eller endatil skulle gå mer opp.


Jeg er mest ute etter erfaringer - både positive og negative - med Ohmia - sammenlignet med andre løsninger som er mulige å få til i et borettslag etter dagens lovgivning.

Vi skal ha et orienteringsmøte om dette i borettslaget onsdag 2. november, hvor det også stiller representant fra Ohmia, så jeg vil gjerne også finne ut hva jeg skal spørre om.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA