Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Egil S

#1
Ladeplasser og ladekabler / Klepp energi ladere (Rogaland/Jæren)
søndag 07. april 2024, klokken 21:35
Fikk nettopp en mail fra mitt nettselskap at de skal åpne en ny hurtiglader (effekt ikke oppgitt) på Orstad 11 april.
Adresse: Plogfabrikkvegen 2, 4353 Klepp Stasjon. Like ved Uno-X.
Klepp Energi har noen få andre ladere rundt omkring, men de fleste andre ser ut til å være 22kW AC ladere.

Men det mest interessant her er prismodellen de har lagt seg på, spotpris + fast påslag, dette mener jeg er en veldig bra prismodell, håper andre leverandører følger etter.

Du finner, starter og avslutter ladingen i Easypark-appen eller ved bruk av RFID-brikke for fordelaktige priser for eksisterende ladekunder. På hurtigladestasjoner vil du få mulighet til å betale med vanlig betalingskort i tillegg.

Ladeprisen er alltid basert på den til enhver tid gjeldende markedsprisen for strøm (spotpris). Dette sikrer at du som bruker ikke betaler mer enn du skal, samtidig som vi som fellesskap utnyttet kapasiteten i strømnettet på best mulig måte.

Tok en skjermdump tidligere i dag når strømprisen var negativ noen timer.

Live pris finner dere her.
https://klepp-energi.no/ladetjenester/priser/

Da ser det ut som man i tillegg til å kunne AC lade på Jærhagen kjøpesenter til 2kr/kWh (på p-hus taket, 3kr inne i p-huset) nå kan lade minst 50kW til spotpris pluss 2kr på Orstad fra torsdag av, blir spennende å se hvor de kommer med flere ladere i kommunen etterhvert det ser ut som de tenker å satse fremover.
Nå skal det bli enda enklere å lade offentlig. Våre ladestasjoner blir plassert i sentrum og på trafikkerte punkter i kommunen.
#2
Skoda ENYAQ / Kostnad/forbruk på RS i 2023 regnskapet er gjort opp
onsdag 27. desember 2023, klokken 20:41
Jeg liker å følge med og logge det meste, så jeg har nå sett tilbake på året 2023 hvor jeg begynte å kjøre min RS på nyttårsaften etter å ha hentet den ut fra noen uker med bilpleie.

Tallene viser:
Kjørt 13.000km (13.015km står det på telleren nå og 80% SOC)
Ladet hjemme : 1900kWh (totalt 1943kWh, men jeg solgte en i3 mars som ble ladet litt en gang eller to så jeg rundet ned til 1900kW).
Ladet borte (Powerpass): 717kWh

Totalt ladet jeg 2617kWh på bilen i 2023, delt på 13.000km blir det et for bruk på 2,01kW pr mil, eller 20,1kWh/100km.
Edit: Hadde glemt å tatt med ladetapet, som ser ut til å være 10% da har jeg fyrt 261kWh til kråkene og ladet netto 2355kWh og forbruket falt til 18,1kWh/100km

Hva kostet dette?
Powerpass ladingen, inkludert abonnementet, kostet 2510kr, 3,50kr/kWh (har Ionity til 2,25kr)
Abonnementet kostet 832kr, uten denne 2,34kr/kWh så det trekker jo opp prisen, jo mer du lader jo lavere blir prisen pr kWh. Grunnen til at det ikke er 2,25kr uten abonnement er fordi jeg har ladet andre steder som har høyere pris noen ganger.

Hjemme er det litt vanskelig å sette en pris.
Strøm appen min sier jeg har en snittpris i 2023 på 117øre/kWh inkl moms, pluss nettleie på 50øre. Dvs min snittpris er ca 170øre.
Nå har jeg prøvd å lade når prisen er lavere enn dette og det er uten strømstøtten, så 1,70kr/kWh er nok i meste laget, men jeg bruker det tallet.
1900kWh x 1,70kr = 3230kr

Min snitt pris etter strømstøtte ser ut til å være 84,8øre/kWh pluss nettleie, ca 50øre, blir da 1,40kr/kWh som da blir 1900kWh x 1,40kr = 2660kr

På 13.000km har jeg altså brukt 2617kWh til en kostnad av ca 5740kr.
Det er ikke så ille?
Var vel det jeg brukte på 2-3 måneder på den gamle fossilbilen.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Hva er det med ladeprisene
mandag 02. januar 2023, klokken 22:39
Jeg har sitter å regnet litt og kikket rundt i markedet for å finne ut hva prisene til de forskjellige tilbyderne er, hvor det er rimeligst og om man i 2023 bør betale for et ladeabonnement eller ikke.

I tillegg har jeg for moro skyld sett litt på kost pr mil opp mot en fossilbil og ut fra det jeg finner ut, vil faktisk fossilbilen bli rimeligere pr mil rundt 6-7kr/kw hurtiglading.

Basert på det, slik situasjonen er i januar 2023, vil det for mange absolutt lønne seg å betale et abonnement hos de som tilbyr det hvis man skal lade borte to ganger eller mer i måneden, mange merker har egne "ladekort" man kan kjøpe.

Jeg har tatt følgende utgangspunkt.

Elbil: 20kw/100km forbruk 2Kw/mila, dette er et snitt tall og vil representere mange, jeg vet det er forskjell på vinter og sommerforbruk og fra bil til bil, men det er et godt snitt tall for dette regnestykket, det gjør det også lett å regne.

Ladepriser og pris pr mil, elbilforeningens ladeklubb som er noe rabatterte priser.
22kw 5,25kr = 10,50kr mila
50kw 6,81kr = 13,62kr mila
150kw 7,26kr = 14,52kr mila
180kw/Ionity 8,48kr = 16,96kr mila.

Kjøper man et abonnement type VAG Powerpass til ca100kr måneden blir prisene noe annet.
22Kw 4kr = 8kr mila
50-180kw 5,05kr = 10,10kr mila
Ionity 2,25kr = 4,5kr mila (dette er på nivå med hjemmelading etter strømstøtte)

Fossilbil:
Tar her utgangspunkt i et forbruk på 0,6l/mila, et greit snitt. Jeg har aldri hatt en fossilbil som brukte så lite, men det finnes visstnok de som bruker 0,4l/mila, jeg ville kanskje si 0,8l/mila på en greit motorisert bil er normalt, men vi bruker 0,6l/mila for en nyere drivstoffgjerrig bil.

Pumpepris og pris pr mil.
14kr = 8,4kr
16kr = 9,6kr
18kr = 10,8kr
20kr = 12kr
22kr = 13,2kr
24kr = 14,4kr
26kr = 15,6kr
28kr = 16,8kr

Vi ser altså at for gratis app lading:
22Kw Må drivstoff prisen ligger over 18kr før det lønner seg med elbil.
50kw må den over 23kr
150kw må den over 25kr
180+/Ionity må den over 29kr

Har du derimot abonnement:
50kw må den over 14kr
150kw må den over 18kr
Ionity må den bare være over 8kr

Slik det er nå i januar 2023, med drivstoff priser på 20-21kr (Rogaland) er det dyrere med all bortelading bortsett fra 22kw i forhold til en fossilbil med gratis apper og deres priser.
Mens ett 100kr abonnement har du tjent inn på maks 2 borteladinger.

Det bringer også opp spørsmålet, hvorfor er det så dyrt å lade?
Ikke bare er det dyrt, det er vesentlig dyrere enn fossilt drivstoff å hurtig/lynlade uten abonnement.
Hvorfor er ladeprisen fast og ikke mer dynamisk slik som pumpeprisen?
Det finnes ikke èn bensinstasjon som fastsetter pumpeprisen en gang i halvåret, hvorfor endre ikke ladeprisene seg med strømprisen slik som pumpeprisen følger oljeprisen/dollarkursen?

Jeg antar de fleste ladeselskapene har fastprisavtaler så jeg kan ikke skjønne noe annet enn at noen tjener veldig gode penger på denne ladingen.

Edit 7/1 2023:
Jeg ser Elton selger litt abonnementer, men de syntes jeg var veldig dyre.
30% rabatt for 299,- i måneden er ikke en spesielt god avtale, (7,3kr/kw blir 5,10kr/kw).
Å betale 549,- for 50% er nesten værre (7,3kr/kw blir 3,65kr/kw).
Ionity er ikke inkludert i pakkene, det må du kjøpe utenom.
En pakke til 69,- måneden, da får du 5,63kr/kw (ca 40% rabatt), den er "grei" om du har Ionity i nærheten.
De har også en Ionity pakke til 199,- da blir prisen 1,99kr/kw.
Så skal du ha fleksibilitet må du ha 30/50%+ Ionity pakke, da blir det veldig dyrt.

Fortum tilbyr også 30% rabatt for 249kr/mnd (Recharge, Kople, Olso kommune), sannsynligvis samme priser som Elton.

BMW har også et ladekort. Det er noe mer komplisert.
Men det koster 19kr/mnd og har tilsvarende priser som Powerpass, du har mulighet for en ekstra Ionity tilleggspakke til 39kr/mnd som gir 1,99kr/kw på Ionity.

Har man en VAG bil kan man betale 129kr/mnd og få ok priser til en fornuftig pris.
Med BMW kan man betale 19/58kr/mnd og ha tilsvarende priser.

Mens Elton må man ut med 299kr/mnd pluss en Ionity pakke til 199kr. Totalt 498kr/mnd for å få tilsvarende priser som VAG og BMW.

Fortum må man ut med 249kr/mnd for noe som nok er tilsvarende Elton.
#4
Skoda ENYAQ / Ladeproblemer/rekkeviddeproblemer varmeapparat
torsdag 15. desember 2022, klokken 18:28
La ut dette på Facebook, men legger det her også.

En 2021 manual fra MEB plattformen (ID.4) finnes på nett, denne forklarer hvordan batteriet fungerer, hvordan varmeapparatet fungerer og hvordan batteriet temperaturstyres.

Dokumentet heter SPP 811213 og kan bl.a lastes ned her:
https://www.vdveer-engineering.nl/en/information/vag-ssp/ssp-vag/ssp-vag-en/1325-ssp-811213-the-high-voltage-system-in-the-id4

Batteriet har ikke egen elektrisk varmeelement i batterikassen, batteriet er væskekjølt/varmet.
Det sitter et 5,5kw 400v varmeelement i klimaanleggets kjølevæskedel kalt PTC, merk at kupèen har en egen PTC på 6Kw.

Om termostaten/kjølevæsken har en temperatur under 15c og batteriet er under 8c skal dette PTC elementet slå inn og varme opp væsken som sirkulerer i batteriet.

Batteriet starter kjøling når det overstiger 35c under bruk og 30c under lading.

Dersom termostaten er under 15 grader og batteriet er mellom 8 og 35 grader vil den hverken varme eller kjøle batteriet.

Det skulle vel tilsi at i en norsk vinter vil det være vanskelig å komme noe særlig over 8-10 grader da batteriet kun varmes av kraftuttak/regen.

8 grader er lavt med tanke på lading og vil derfor være årsaken til at mange sliter med svært dårlig ladehastighet vinterstid. Du må opp rundt 25-30 grader for å få god ladehastighet.

Det snakkes om at i SW3.0 er denne grensen på 8c redusert til 0c for å unngå at bilen skal bruke 5,5Kw til å varme batteriet pluss 6Kw til å varene kupèen på små turer, noe som går kraftig ut over forbruk og rekkevidde.

Legger ved noen bilder av systemet fra manualen som beskriver funksjonen hvis dere ikke vil laste den ned.

#5
BMW i3 / Tilbakekalling, batteri feil 120Ah versjon brannfare.
fredag 28. oktober 2022, klokken 11:57
Ja, dette passet jo bra i.o.m. at jeg skal selge min om en måneds tid !!

Blir det nytt batteri da gjerne??

https://dinside.dagbladet.no/motor/fare-for-brann/77584447
#6
Ladeplasser og ladekabler / Jærhagen - rimelig lading
fredag 23. september 2022, klokken 21:30
Jeg var i dag, 23. September 2022, midt i "strømkrisa" å ladet bilen til smått utrolige 2kr/Kwh.

Kjøpesenteret jeg har som "nabo" har et enormt solcelle anlegg på taket sitt og batteribank primært for elbillading.
Tidligere har prisene vært 2kr i de to nederste etasjene i P-huset og 1kr i de to øverste, prisen er nå 1kr høyere.

Jeg parkerte på taket, plugget i laderen (22Kw) og ladet 11Kw i knapt to timer, fikk 18,31Kw, smilte og registrerte 36,61kr ble trukket på kortet mitt.

Jeg vet iallfall hvor jeg skal lade i vinter hvis prisene går "sky high".

Måtte laste ned en app fra Smartly og fra nå av blir jeg nok å gjestelade når jeg er der å handler bare for å toppe opp litt.
Om det er dyrere enn å lade hjemme, kanskje litt, men jeg vet iallfall hva det kostet å lade, istedenfor å vente å se hva gjennomsnittet blir og hva strømstøtten blir den måneden.
Og jeg slipper å bekymre meg for å havne i en høyere effektklasse på nettleien.

Gammel artikkel om anlegget.
https://www.aftenposten.no/brandstudio/i/0E870A/banebrytende-loesning-paa-norsk-kjoepesenter-det-er-egentlig-ganske-raatt-at-dette-er-mulig
#7
Jeg skal selge min røde 2020 i3s som passerer 15.000km nå til uka i løpet av den neste måneden, ble mye hjemmekontor under covid så ble ikke så mye brukt.

Har drevet å sett på Finn og prisene er jo hinsides.
2018 i3s ( 94ah) med 55.000km til 299.000kr.
2019 i3s (120ah) med 48.000km til 329.000kr
2020 i3s (120ah) med 27.000km til 359.000kr
2021 i3s (120ah) med 31.000km til 386.000kr

Før jeg begynte å følge med på Finn så trodde jeg det skulle bli vanskelig å få 300.000kr for bilen.
Har en annonse kladd hvor jeg har satt 325.000kr, men så ser jeg pris/km på det som ligger ute og blir usikker på om selv det er for lavt, ser jo ut som bilene ryker fort også, eller har de lagt inn godt med prutningsmonn?

Bilen er "charged plus" men har alt fra fully charged unntatt interiøret fordi ingen av de 3 falt i smak, så gadd jeg ikke ta soltak, trådløs mobillading og wifi hotspot.
Ellers har den alt utstyr som var mulig å få på i3s høsten 2020, spacere, ekstra solfilm på rutene og litt svart folie for å skjule grå/chrome detaljer. Produsert oktober 2020, registrert november 2020.
#8
Skoda ENYAQ / Bruke bilen som batteribank til huset
onsdag 14. september 2022, klokken 22:53
Litt interessant tankeeksperiment i disse strømpris tider.

VW sier at MEB plattformen, som våre biler er bygget på, vil støtte Bidirectional charging i software 3.1.

The update will arrive in Vehicle to Home (V2H) form, which means ID.4 owners will be able to power their appliances from the car or the entire house in case of a blackout.
Diess (VW sjef) stopped short of offering specific details, so it will be interesting to see how VW compares to the Hyundai E-GMP platform output of 2-4 kW.

Bidirectional charging would come to all 2023 VW ID.4 vehicles built with the 77 kWh battery, with earlier models to get it over-the-air.


Kilde.
https://insideevs.com/news/568191/vw-id4-plugcharge-bidirectional-charging/

Youtube video av en ID.4 med 3.1, nevnes rundt 2 minutter.

https://www.youtube.com/watch?v=V0l1D0W39OA&t=1s

Skoda vil nok få samme software snart.
Dette vil vel si at vi vil kunne bruke bilene våre til å føde strøm i husene, 2-4Kw er ganske mye av mitt forbruk, som nå på sommeren ligger på 0,5-3Kw i timen, på vinteren ligger det høyere, men sjelden over 5Kw.
Funksjonen ser ut til å være tilgjengelig mellom 20%-80%.
Kan se ut som det er begrenset til 4000 timer (166 dager) og 10.000Kw/h (2500t à 4Kw/h). Så er spørsmålet om dette er noe som vil kunne utvides eller ikke.

Det vil da være mulig for oss å:
Lade bilen når strømprisen er lav, så bruke av bilens batteri når strømmen er dyrere.
Drive huset med solceller samt lade bilen på dagen og bruke bilens batteri på natten.
Man vil kanskje kunne klare å være "off-grid" i sommerhalvåret med denne løsningen, mitt hus bruker ca 25-35Kw/h om dag på sommeren og 50-65Kw/h på vinteren.

Men, så må man ha en lader som kan ta i mot strøm også, det er kanskje værre, men der ut som Easee er på gli iallfall.

Since 2018 we have envisioned and hoped that the adoption of this standard would become a reality and took the chance on implementing the hardware.
Both hardware and firmware still need further work and testing to ensure we can support ISO 15118. Right now, we can say we are hopeful that we can support ISO 15118 in the near future.


https://support.easee.com/hc/en-gb/articles/4413179839761-Does-the-Easee-charger-support-vehicle-to-grid-V2G-

Kan bli interessant om man har solceller og da kunne bruke bilen som batteribank som alternativ til å selge strømmen man ikke bruker for så kjøpe om natten, eller strømkonto som noen strømselskapet tilbyr, hvor du ikke selger strømmen, men setter den på "en konto" som du kan ta ut av på natten/vinteren.

Siden jeg får en Enyaq RS nest måned og har Easee lader, så kanskje dette kan være noe å tenke på, jeg sitter allerede å vurderer et solcelle anlegg.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Ladestasjon Karmøy
tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:07
Jeg har det siste året begynt å kjøre endel Stavanger - Skudeneshavn. Å se på ladekartet over ladestasjoner er omtrent som å se på ett nattkart som viser lys i nord-Korea.

Den eneste ladeplassen jeg finner er en stusslig 7Kw lader på Amfi Åkrehamn hos Mer.

Googling viser at Karmøy kommune begynte å diskutere dette i 2019, og at de i en lokalavisartikkel i 2020 skulle prioritere Skudeneshavn for "sommerturistene", men ser ikke ut som noe har skjedd, jeg kan iallfall ikke finne noe nyere info på nett.
Det kan se ut som det finnes noen "private/firma initiativ", men det virker som få har fått de til å virke ut fra reviews på nettet, det er også motstridende informasjon på nett og App at Circle K Åkra skal ha lading.

På denne ruten er det ingen ladestasjoner på nordsiden fergen, uten å enten kjøre "feil vei" til Aksdal eller Haugesund.
Jeg kan ta fergen og lade på Kiwi Mosterøy på vei sørover, men det hadde vært greit å "toppe opp" i Skudenes før man kjørte hjem, spesielt om vinteren.

Noen fra Karmøy her som vet om det skjer noe eller om kommunen har tenkt å forbli elbilladingens nord-Korea?

Og ja, jeg kan sikkert få lade litt privat, men det er ikke så kjekt å komme på besøk, dra fram laderen å spørre om man kan få "låne litt strøm".
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA