Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - førategangtesla

#1
Tesla SW og AP / 2024.8.x
tirsdag 12. mars 2024, klokken 16:28
https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2024.8/release-notes

Da kommer blant annet adaptive fjernlys til oss andre som har matrix lykter  :+1:
#2
Model Y / Model y dørhåndtak vinter
onsdag 03. januar 2024, klokken 17:21
Med ned mot 10 minus og kraftig vind siste dagene så har jeg merket at dørhåndtakene blir trege, jeg får jo omsider åpnet hvis de sitter fast ved at jeg trykker i motsatt ende for å løsne de, men når jeg har åpnet så hender det at de ikke vil inn igjen  :laugh: eller at de blir tregere på å gå tilbake. Det er ikke verre enn at jeg trykker de inn igjen, men jeg kan ikke huske at det var slik sist vinter. Flere som har opplevd dette?

Det står i manualen at man kan smøre med wd-40, men funker dette og blir ikke dette noe seigt kliss? Noen som eventuelt har andre tips til hva man kan bruke her?

Forøvrig så kan det virke som om vinduene løsner med et lite smell iblant når bilen har stått ute i flere minusgrader i flere timer, nå er det vel lite å gjøre med dette men hvis det finnes tips her også så tar jeg imot med et smil  :laugh:
#3
Tesla SW og AP / Bluetooth håndkontroll til spill
lørdag 11. november 2023, klokken 08:45
Vi spiller en god del i bilen og etter en nylig oppdatering fikk vi jo mulighet til å bruke trådløs kontroller. Akkurat nå bruker vi kontroll med kabel, men det er litt tungvint så det hadde vært greit å få tak på et par stykker trådløse, ps5 skal fungere men jeg har ikke lyst til å gi 6-7-800 kroner per kontroller.

Det er en jungel av kontrollere med ulike bluetooth-tilkoblinger så jeg lurer på om noen av dere har tips til en billig og grei trådløs kontroll som passer i bilen og som kobler greit til uten problemer?

Sikkert samme tilkobling i samtlige tesla, men hvis det har noe å si så har jeg en 2023 MYP.
#4
TMY Hjul, dekk og felg. / Beste dekk fremme/bak
søndag 29. oktober 2023, klokken 18:47
Jeg har nettopp polert og coatet vinterfelgene så disse skal på bilen nå. Dekkene er "nokian hakkapeliitta R5 EV" og disse har jo slitasjeindikator i millimeter og jeg har brukt disse en sesong. To av dekken står det 4-6-8 på og de to andre står 4-6 på.

Jeg har ikke merket dekkene med hvilken aksling de stod på da jeg selvfølgelig ikke glemmer at dekkene plassert på stativet i hjørnet er fra aksel X  :laugh:

Men jeg går utifra at de dekkene med mest mønsterdybde, eller for å si det sånn at de beste dekkene plasseres bak? Tenker da på at jeg får mest mulig jevn slitasje på sikt.

Jeg har ellers alltid plassert de beste fremme, men det har vært på forhjulsdrevne fossilbiler med tanke på styring og det at største delen av bremsekraften er fremme. Men nå er jo disse dekkene såpass lite slitt at jeg kan ikke se forskjell utenom indikatoren i senter av dekkene.

#5
Lading av Tesla / Model y performance netto batteri
søndag 23. juli 2023, klokken 11:05
Tesla gir jo ikke noen tall på batterikapasiteten, de gir tall på rekkevidde. Jeg har begynt å lære meg litt forventet forbruk samt forbruk ved parkering/sentry mode over natt etc etter å ha eid bilen et halvt års tid, men jeg får litt forskjellige tall hver gang jeg prøver å regne ut batterikapasiteten. Jeg synes at tesla har et bra rekkeviddeestimat i navigasjonen, stort sett så pleier det å stemme bra pluss/minus en prosent eller to og stort sett så pleier den å være litt pessimistisk slik at jeg kommer frem med 1-2 prosent mer enn estimert så det er jo egentlig ikke så voldsomt viktig, jeg lurer mest på hva som ligger til grunn for rekkevidden på 514km.

Vi var nettopp på en "langtur" til bø i Telemark fra Mandal. Jeg ladet til 95 prosent hjemme og vi kjørte til Skien på fredag 213km med et forbruk på 141 wh/km, egentlig ok forbruk da her er endel 110 sone og vi var feriepakket med to voksne og to barn med barnesete+pute, barnevogn og lastet opp med bagasje, klimaanlegget på 20 grader auto hele veien. Vi ankom med 54 prosent så da brukte vi 41 prosent på turen. Det gir jo hvis jeg regner riktig 0,73 kWh per prosent eller en nettokapasitet på 73kwh ladet opp til 100%. Det gir jo i dette tilfellet en rekkevidde på ca 519 km.

På vei hjem hadde vi våt vei fra bø og frem til ca Arendal. Vi ladet til 79 prosent i Skien og kjørte opp til bø og deretter hjem senere på dagen og kom hjem med 9 prosent på batteriet. Sannsynligvis pga våt vei og endel bakker opp til bø så hadde vi et forbruk på 154 wh/km på 323km kjøring med 68,6 av batteriet forbrukt. Det gir en batterikapasitet på 72.5 kWh. Sentry mode var på i bø og det står 1.1 prosent forbrukt i park.

Vi var en tur til kongeparken fra Mandal, vi lader her også til 95 prosent og kom hjem med 25 prosent igjen, sentry på under parkering. Her brukte vi 68.9 prosent på 352km kjøring og vi hadde et forbruk på 143 wh/km, det gir en batterikapasitet på 73kwh netto og en rekkevidde på 510km.

Midt mellom disse turene så har vi kjørt endel lokalt, typisk 5-10 mil hver vei og ved kjøring i 60-70 så har vi gjerne et forbruk på ned i mot 120 wh/km, det gir jo en rekkevidde på over 600km, men regner jeg ut antall wh/km på antall km kjørt og prosent forbrukt så får jeg en kapasitet på 75 kWh netto i noen tilfeller.

Så jeg blir ikke helt klok på hva kapasitet jeg egentlig har, jeg er klar over at man får en degradering av batteriet, men for min del så har kapasiteten gått både opp og ned når jeg regner ut i fra forbrukt prosent og wh/km på antall km kjørt. Jeg har et gjennomsnittlig forbruk foreløpig på 164 wh/km og den er på vei ned da jeg fikk bilen i desember og har 7000km med vinterkjøring, nå har den går 11.300km med et forbruk på foreløpig 164 wh/km som er på vei ned.

Det ble et litt langt innlegg, det jeg egentlig lurer på er hva slags erfaringer dere andre har med deres model y performance og rekkevidde/forbruk og batterikapasitet? Samt hva som ligger til grunn i forbrukt prosent i energiappen, kommer absolutt alt av forbruk under kjøring med her?

Jeg kan jo ikke bruke ladestatistikk heller, når jeg lader hjemme så får jeg 0.78-0.8 kWh per prosent, men man mister jo litt under lading i varme etc.

Er det slik at man kanskje bør lade opp til 100% en gang for å kalibrere BMS? Jeg har ladet til max 95 prosent to ganger, ellers går det i 70-80-90 prosent avhengig av hvor mye vi skal bruke bilen og hva strømprisen er.
#6
Model Y / Vindusviskere model y
torsdag 20. juli 2023, klokken 08:02
Noen som har erfaring med bosch vindusviskere? Original tesla er vel 650+500, bosch har 650+475. Noen som bruker boschbladene her på model y og er 2.5cm kortere blad på passasjersiden noe problem?
#7
Model Y / Deksel foran tilhengerfeste
søndag 09. juli 2023, klokken 19:26
Jeg er nysgjerrig på om det er en grei måte å fjerne deksel forann tilhengerfeste? Jeg har en 2023 Y performance fra Berlin og jeg ser at denne har en liten utsparing i toppen, er denne for noe spesielt eller er det samme som på de andre at man bare må stikke inn noe og bende ut klipsene? Eller som tesla skriver i manualen smørkniv eller flat skrutrekker  ;D

Tenker helst noe flatt og tynt i plast, vurderer å printe ut en slik sak som de selger rundtomkring da jeg har 3d printer.

Det jeg egentlig lurte på er om det er noe spesielt/annet på bilene fra Berlin da jeg somsagt ser at jeg har en liten utsparing i toppen.
#8
TMY Hjul, dekk og felg. / Løfting av Model Y
torsdag 08. juni 2023, klokken 17:29
Hei

Jeg skal bytte felger på min model y og har egentlig ett spørsmål. Jeg kjøpte en løftepuck på Thansen, den er litt for tykk så jeg må pusse litt på den for at den skal passe, den er grei nok.

Det jeg egentlig lurer på er om selve løft av bilen skjer inni selve løftehullet? Jeg ser at delen som er på pucken er lenger enn dybden på hullet kan det virke som.

Ergo, tappen på pucken kommer til å bunne hullet før selve pucken hviler på godset rundt hullet. Er dette noe som noen har peiling på og er det på noen måte skadelig for bilen å løfte med tappen i bunnen (eller rettere sagt toppen) i løftehullet?
#9
TMY Hjul, dekk og felg. / Felgsett i bagasjerom MYP
tirsdag 04. april 2023, klokken 23:43
Jeg skal hente sommerfelgene i morgen  :)

Det jeg lurer på er om det er plass til et sett med 21"uberturbine i bagasjerom uten å presse inn slik at man skader interiør? Jeg tenkte å ta ut barnesete slik at jeg eventuelt kan legge ned seteryggene. Isåfall hva er greieste måte å gjøre dette på?

Alternativt så blir konebil og henger da jeg enda ikke har 13 pin adapter.
#10
Tesla SW og AP / Model y boombox
mandag 03. april 2023, klokken 19:24
Vel

Vi har jo barn i hus og jeg har også barn  :)

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan få forhåndsvisning i boombox til å spille hele klippet? Jeg mener at den gjorde det tidligere. Nå så spiller den noe før den bytter over til interiør og resten spilles av inni bilen. Noen innstillinger jeg har fått trykket på eller har det kommet i en oppdatering?

Jeg har resatt bilen, den står i park, jeg sitter stille i setet osv. Men jeg kan ikke få det til.

Jeg skulle gjerne fått dette igang igjen, de kommer løpende når jeg skal hente i barnehagen rett som det er og drar i "tuten", det samme gjør barna ;D

#11
Lading av Tesla / Tesla model y estimert ladetid
søndag 19. februar 2023, klokken 22:11
Jeg lurer litt på om det er flere som har opplevd at estimert ladetid ikke er korrekt? Jeg oppdaterte til 2023.2.10 for en stund siden og muligens kan det ha skjedd etter dette, men det er egentlig ikke noe jeg har fulgt så altfor nøye med på da det har pleid å stemme sånn tålig.

Men siden det er noen timer i natt med billig strøm så vil jeg lade bilen opp til 80%, den står nå på 65%,så altså 15% vil jeg lade, bilen er en 2023 MYP så jeg går utifra ca 0,75kwh per prosent? Altså jeg skal lade bilen opp ca 11kwh. Jeg satte lading i appen til 16A, da står det at den skal lade med 6kwh, dette for å holde meg på riktig trinn med tanke på nettleien, men appen sier at det skal ta 2 timer og 25 minutter å lade opp til 80? Det er 7 grader i garasjen så det er ikke noe problem med kulde, det har heller ikke vært et problem i vinter på de kalde dagene. 2 timer og 25 minutter med 6 kWh vil si ca 15kwh?

Jeg får ikke dette til å stemme helt. Prøvde å sette opp til 25A bare for å se, da lader den med 10kwh og sier 1,5 time gjenværende ladetid.

Kan det hende at bilen ikke liker å bli ladet opp til 80% for ofte? Jeg lader nemlig ganske ofte opp til 80% i hverdagen, selv om jeg er nede i 50-70% på slutten av dagen, jeg liker ha muligheten til å ha litt kjørelengde på bilen i tilfelle jeg skulle trenge det. Men på den andre siden så burde vel batteriet tåle dette? Jeg har ladet opp til 92% ved to anledninger og det var rett før langtur, ellers så pleier jeg å holde meg til 80%.
#12
Tesla SW og AP / Sentry mode fungerer ikke?
tirsdag 07. februar 2023, klokken 18:41
Jeg får ikke sentry mode til å fungere. Den står på kamerabasert i innstillingene, jeg har prøvd å formatere minnebrikken. Dashcam fungerer.

Noen tips? Må man smelle til bilen for å få dette til å fungere eller? Den står jo bare å bruker strøm til ingen nytte om jeg bruker sentry mode, vil gjerne ha dette til å fungere da det er en fantastisk ting å bruke ved parkering osv, sånn i tilfelle det skulle skje noe
#13
Tesla SW og AP / Batteriprosent forskjell mellom bil og app
fredag 20. januar 2023, klokken 18:00
Jeg lurer på om det er flere som har opplevd forskjell på batteriprosent mellom bil og i app? Er det eventuelt en måte å rette opp i dette på? Det er jo selvfølgelig ikke en krise, men det har vært sånn i 2-3 dager. I appen står det eksempelvis 72 og i bilen står det 71, det er 1 prosent forskjell. Trykker jeg videre inn i appen i toppen til høyre så kommer riktig batteriprosent under bilen min med VIN nummeret.

Somsagt ikke krise, men jeg lurer på hvorfor det skjer nå ettersom den har vært spot on siden jeg fikk bilen for 1,5 måned siden.
#14
Lading av Tesla / Lading og vifteturtall kupevifte
fredag 30. desember 2022, klokken 18:58
Det er jo alltid noen nye ting man lurer på. Jeg har prøvd å søkt i manualen uten å finne det jeg lurer på.

Jeg skulle akkurat sette bilen til å starte lading klokken 23.00 siden da og utover har jeg best pris per kWh. Da ser jeg at jeg bare har max 16A i appen(jeg har wall connector gen 3 på 3fas kurs 25A) jeg fant ut at ved å gå inn i bilen og starte lading så spratt den opp på 25A også i appen og ladet på 10kwh som den skulle :+1:

Jeg satt altså i bilen og når jeg startet lading så hørte jeg kupevifte gikk opp og ned på turtall med ca 1 sekund mellomrom i ca 10-15 sekunder før den roet seg ned og ble vanlig igjen. Er dette normalt? Altså det var akkurat i det bilen startet å lade og en liten stund til. Jeg pleier vanligvis ikke å sitte i bilen mens den lader, det er kun de to gangene jeg har ladet på superlader men jeg kan ikke huske noe med at viften endret turtall en liten periode.

#15
Tesla SW og AP / Oppdatere kartet i bilen
torsdag 29. desember 2022, klokken 06:16
Jeg har en mer eller mindre sprell ny model y performance som akkurat nå er inne for bytte av varmepumpe og supermanifoild. Jeg fikk en 2019 model 3 som lånebil og i denne så er det nyere kart? Her er en relativt ny vei som enda ikke ligger inne i kartet på min bil. Er det noen måte å oppdatere dette på i min bil?
#16
Model Y / Slå av varsel for setebelte
lørdag 10. desember 2022, klokken 19:10
Monterte bakovervendt sete i dag til 1 åringen. Vi får alarm for setebelte når jeg bremser, går utifra at stolen presses lenger ned i setet og trigger sensoren i setet. Er det noen måte å skru av denne varselen på?

Har prøvd å trykke på varselen som kommer uten hell. Jeg vurderer å kjøpe en beltespenne, men det burde være unødvendig, så prøver meg her først. Jeg har sjekket håndboken uten hell.

Bilen er en tysk model y performance, hvis det skulle ha noe å si.
#17
Lading av Tesla / Lagring med lav SOC
lørdag 03. desember 2022, klokken 17:41
Hei

Jeg fikk utlevert bil i går og i dag dro jeg avsted for å få den beskyttet med PPF. Jeg ankom med 14 prosent og forstod det slik at de kunne lade bilen litt slik at den ikke ble stående med 14 prosent på batteriet.

Jeg ser i appen at bilen er i service modus og batteriet står fortsatt på 14 prosent. Er det slik at bilen ikke oppdaterer seg i appen når den står i service, eller står den nå da på 14 prosent og hvor skadelig er eventuelt dette frem til mandag for batteriet? Jeg går utifra at det ordner seg med en telefonsamtale på mandag, de er jo nå stengt.
#18
Lading av Tesla / Superlading vs hjemmelading
søndag 18. september 2022, klokken 23:09
Jeg har noen spørsmål angående superlading og lading hjemme. Jeg har bestilt en tesla model y performance som kommer i nærmeste fremtid, iløpet av noen få dager skal jeg kjøre 36 mil en vei for full PPF montering, tenkte å lade til 90-95% rett før avreise slik at jeg kommer frem med ca 15% på batteriet ifølge ABRP. Hjemme i garasjen har jeg 25A 3-fase og har bestilt en tesla wall connector gen 3, så da skal jeg vel ha mulighet til å lade rett over 10kw hjemme, men tenkte å begrense denne til ca 7-8 kW i starten for å komme under 10kw grensen for å unngå nettleie økning. Å lade hjemme på ca 7-10kw har jeg forstått som er helt fint for batteriet, men jeg er litt (bare litt) bekymret for superlading, jeg vet at dette er en nødvendighet på lengre reiser, men det jeg lurer på er hvordan kan jeg gjøre dette for å best ta vare på batteriet? Jeg kommer jo til å bruke hjemmelading på muligens 95% av gangene sikkert.

Er det slik at jeg bør navigere til superlader og forvarme? Eller har batteriet best av å komme frem til lader og heller ta imot saktere lade fart? 150 kW lader bedre enn 250kw for batteriet?

Istedenfor å lade til 90-95%hjemme og komme frem til destinasjonen, hadde det vært bedre å eksempelvis lade bare til 80% og heller lade 15 minutter på turen? Kanskje time det slik at jeg kommer frem med 50 prosent? Bilen blir nok stående i 4-5 dager.

Det er nok noe som kommer seg iløpet av tiden jeg eier bilen, jeg bør nok bruke og nyte den slik jeg trenger, men tar gjerne imot tips hvis dere har noen for å holde batteriet i best mulig form så lenge jeg kan.
#19
Bestilling og levering / Tesla model y hengerfeste ved levering
onsdag 10. august 2022, klokken 07:57
Jeg har en bestilling inne på en sort-sort tesla model y performance. Da jeg bestilte denne stod det hengerfeste inkludert. Jeg kikker litt på finn.no iblant og ser at flere skriver at hengerfeste kan monteres hos tesla for 10.000 kroner. Må jeg montere dette hos tesla for 10.000 kroner eller vil jeg få levert bilen min med hengerfeste montert? Har tesla gått over til å montere dette på fabrikken i det siste? Det eneste jeg kan tenke meg er at dette kanskje var valgfritt tidligere?
#20
Bestilling og levering / Model y oppdatert modell fra 2023
onsdag 27. juli 2022, klokken 23:47
Det er nå en litt vanskelig tid å kjøpe bil på, tenker da spesielt på model y som jeg nå har en bestilling inne på. Nå er det jo noe snakk om kommende prisøkninger, rentene og ikke minst med tanke på moms som kommer på topp fra 1 januar ved kjøp av elbil over 500.000.

Lurer på om det er noen som har noen argumenter for eller mot det å bestille model y nå i år med tanke på kommende oppgraderinger?

La jo inn bestilling på en sort-sort tesla model y performance og får denne forhåpentligvis levert i år. Jeg har prøvekjørt den og den var i mine øyne en helt fantastisk bil å kjøre, god plass, komfortabel og gikk som en rakett. Så det er jo veldig bra også med tanke på at jeg slipper momsen (forhåpentligvis) fra neste år.

Men, det skjer jo ting nå. Det er jo snakk om disse nye fantastiske 4680 batteriene som kommer, uten at de er mye utprøvd i praksis så har de vist meget god ladelinje og de er kompakte og sparer vekt og plass. De starter med støping av megacasting også i front i Berlin nå etterhvert noe som også da er aluminium (som ikke ruster) og det vil bli mye mindre krinkler og kroker hvor dritt legger seg og det vil vel stive opp bilen betraktelig samt forenkle produksjonen ogsa da med en mulig prisreduksjon til sluttkunde. Det har vel vært noe spekulasjoner om dette med at tesla har søkt patent på en ny radar/lidar? Med høy oppløsning, som kanskje kan tyde på at tesla muligens igjen vil implementere dette i bilene sine og gi en mye bedre opplevelse og trygghet ved bruk av både autopilot og ellers sikkerhetssystemer som bilen kommer med.

Nå er det også kanskje snakk om at model y vil komme med en SR+ utgave først med dette batteriet, men jeg går utifra at samtlige grader av model y vil få denne når tesla får opp produksjonsraten. Da vil det kanskje igjen gi utslag på litt lavere priser slik at denne momsen ikke egentlig har så mye å si og at vi vil sitte igjen med en bedre bil?

Det eneste minuset er vel da kanskje ny typegodkjenning og innføring av denne nye sorte boksen med fartsbegrensing på bilen osv selv om nå denne nok kommer etterhvert uansett.

Hva hadde du gjort? Kjøpe nå eller vente?
Jeg vil legge til at jeg har prøvekjørt model y performance og synes at bilen fantastisk som den er. Men det er jo dette med at tesla stadig og kontinuerlig oppgraderer (som er bra) og ikke minst når det blir slike store ting som dette med front megacasting og batteri med mulig mye lenger rekkevidde også på performance (som definitivt er den jeg vil ha uansett)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA