Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - egleh

#1
Mercedes/ EQ / Parkering i streng kulde
mandag 11. desember 2023, klokken 09:10
Ser i tech manualen til EQC at batteriet kan skades om man parkerer i -25 og kaldere mer enn 7 dager, så blir litt betenkt mht juleferien som skal tilbringes i et kuldehøl hvor det nylig var -30 flere dager - dette er jo et litt sært problem, men hva gjør dere som er vant til slike temperaturer og ikke har garasje? Vil bilen varme batteriet automatisk om man feks har en nødlader koblet til? Har en EQB så regner med det er helt tilsvarende kjølesystem som EQC har.
#2
EQB / Skvettlapper
torsdag 04. mai 2023, klokken 14:02
Ser dette kan kjøpes nå, men de er ganske beskjedne i størrelse, er det noen som har fått det montert og feks kjørt litt på bløt grusvei som kan si hvordan det fungerer?
#3
Kjøretips / Virkelig forbruk småkjøring
tirsdag 02. mai 2023, klokken 13:42
Dere andre som driver i hente/bringe/ærend bransjen og kjører mange turer på 2-3-4km daglig i tettbygd strøk, hvis dere måler forbruket ladeboksen rapporterer og så kikker på km stand på bilen, hvor stort forbruk har dere?
Jeg har en mercedes eqb, og ser at om vinteren så ligger vi med forvarming og alt det der ofte rundt 4-5kwh/mil, mens nå i det siste når tempen går opp, men ofte er 5-10 grader om morningen, så har vi kreket oss ned på ca 3kwh/mil. på langkjøring er det bedre, der klarer vi lett 2kwh/mil og bedre, selv om vinteren.
#4
Kjøpe elbil? / Avgifter
tirsdag 14. februar 2023, klokken 19:37
Hei,
nysgjerrig på å høre om det er noen som har hatt kontrakt med levering i 2022, som ikke rakk registrering før nyttår, og som har fått forhandler til å dekke noe av avgiftene? jeg er en av de, det begynner å nærme seg levering tror jeg, og blir spennende å se hva sluttprisen blir. Regner jo med det kan lure seg inn en prisstigning i tillegg til moms og vekt...
#5
Avansert: Batterier og Lading / GMG
mandag 15. august 2022, klokken 17:07
dette firmaet har klart noe få andre solid state og grafen baserte batteriprodusenter har klart:  to år fra lab til kommersiell 2032 prototype, og beholde lab egenskapene i prototypen ... kan det være jesus-batteriet?

https://www.goauto.com.au/news/general-news/technology/brisbane-based-gmg-to-revolutionise-ev-batteries/2022-08-15/88729.html

litt kjedelig for bruktbilprisen på fossilbiler og li-ion om dette lykkes men... 
#6
Lade hjemme / installasjon av hjemmelader
onsdag 22. juni 2022, klokken 13:16
er kommende elbilist og har begynt å se på hjemmelader - der var det overraskende mye å tenke på...
rimelig sikker jeg har 3fas 50a 230v it i skapet, slik jeg forstår ca 20kw tilgjengelig totalt. bilen de næreste årene vil ikke støtte 3fas it, så i det daglige går jeg for lav effekt 1fas kanskje på 20amp kurs, for å lure meg under effektleddet på regningen. men, har familiemedlemmer med tesla. vil det være mulig å installere hjemmelader med 3 faser/ledere, kjøre denne med 1fas 20amp til vanlig, og med app e.l. switche til 3fas og så høy effekt som tilrådelig når gjester trenger litt påfyll? kan feks easee eller zaptec gjøre dette?
#7
EQB / 4wd vs rekkevidde
tirsdag 14. juni 2022, klokken 12:48
hva tenker dere om dette? er påutkikk etter ny familiefrakter og har blant annet kastet øynene på EQB, men ble litt i stuss. prisforskjellen er jo ingen ting. 4-5 mil ekstra rekkevidde og generelt lavere forbruk i hverdagen kan jo faktisk være viktig på en bil som ikke har all verden rekkevidde i utgangspunktet... og sånn helt rasjonelt, så har jeg kjørt 2wd i 30 år og aldri stått fast på noen årstid, så tenker jo at 2wd ikke er et problem. men det er meg... mener dere andre at 2wd er vanskelig å selge på bruktmarkedet om noen år?
#8
ID. Buzz / valg...
lørdag 11. juni 2022, klokken 15:27
sitter og glor på spesifikasjoner .... liker bilen godt, det er grei pris for mye plass fra en solid produsent. så selv om det mangler en del på fleksible seteløsninger, varme i setene bak, osv, så er det godt mulig jeg lar meg friste til å bestille nå. å ikke behøve å gjøre harde prioriteringer for å få med campingstoler og annet dill på ferietur er gull...

vinterdekkpakken i konfiguratoren på 30 000 synes jeg ikke var så imponerende, så vurderer å finne dekk og felg selv. og da dukker spørsmålet opp, er det samme boltsirkel som id.4 mon tro? har også mer lyst på 18" enn 19/20, er det snøføre med kjettingspor er ikke lavprofil med høyt trykk noe særlig. regner også med det kan være lurt å ha litt bredere dekk bak slik standard oppsett er, god tyngde bak pga motor og batteri, og på tur bagasje. hva tenker dere andre kjøpere om gode dimensjoner?

stussset også litt på noen av spesifikasjonene i brosjyren, der står det under "funksjonsutstyr" at "uten varmepumpe" leveres som standard. går det virkelig an å ikke ha varmepumpe i en så velspekket bil i 2022?
hvis det betyr at forvarming av bil skjer med glødetråd er det en liten showstopper for meg tror jeg.

ser også at de har en opsjon for klare ruter bak i bilen med isolasjon - betyr det at fargete ruter har dårligere varmeisolering?

på skvettlapper har de i konfiguratoren to tilsynelatende identiske "skvettlapper foran" valg - er det egentlig feil og den ene skulle vært bak?

flott om noen som faktisk har bestillt og har vært borti disse tingene har kommentarer...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA