Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - HaraldElBil

#1
ID. Buzz / ID Buzz long wheelbase
tirsdag 06. juni 2023, klokken 10:24
https://cleantechnica.com/2023/06/02/the-official-volkswagen-id-buzz-for-north-america-reveal/

Noen høydepunkter:

  • 25 cm lengre
  • 6 og 7-seter
  • Varmepumpe
  • 85kWh batteri
  • Fjernstyrt parkering, via app?
  • Mer effektiv motor etc som skal gi rekkeviddeboost
  • 1.5kvm panoramasoltak som kan dimmes
  • På bildene viser de ventilasjonsuttak i taket for 2. og 3. seterad
  • Vinduer på 2. seterad kan åpnes (skyves)
  • Dessverre, fortsatt touch-knapper istedenfor ekte knapper

Særlig fjernstyrt parkering kan være interessant, for hvis jeg skal få den inn i vår trange garasje så kan jeg ikke være inni bilen når den kjører inn og ut  :)

#2
ID. Buzz / Klima på bakre seterad
onsdag 31. mai 2023, klokken 16:09
Hadde en hyggelig prøvetur i dag med ID Buzz og må si at den fallt i smak. En ting jeg ikke fikk testet derimot, var hvordan klimaanlegget fungerer for de i baksetet. Kjøler/varmer det greit?

Det er jo ikke ventiler i taket som det var på en skisse, så da må alt komme fra føttene?
#3
Hvordan er ID.Buzz med tanke på eco-mode og redusert oppvarming når batterinivået er lavt?

Jeg er vant til trillingbilene at der skrus varme av når man kommer på ca 12.5% batteri, og da kan det jo være alt fra 30-50km igjen. Det virker som meg som juks for å forlenge rekkevidden, ikke overraskende liker jeg å ha det behagelig og ha varme på frontrutene for å motvirke dugg også de siste 30 kilometerene. Så sånn sett er de siste 10% av batteriet ikke så brukbar.

Tvinger ID.Buzz også på eco/eco+-mode og skrur av oppvarmingen på en gitt batteriprosent?
#4
ID. Buzz / Ladeluke dekkes av skyvedør?
lørdag 17. september 2022, klokken 21:00
Satt og så denne videoen og plassering av ladeplugg er jo alltid et tema. Jeg synes ikke det er så dumt med å ha ladepluggen der hvor man er vant til å finne drivstoffhull vanligvis, men jeg er også litt fan av å ha den foran (og ha en frunk med plass til ladekabler).

Men en ting jeg reagerte på, hvis man har plugget i lader og åpner døra, så vil jo den slå borti ladepluggen? Det virker ikke helt gjennomtenkt.

https://youtu.be/51fyxgcVrKM?t=202
#5
JUSS / Rekkevidde og ladehastighet i annonsering
tirsdag 23. august 2022, klokken 12:41
Blir det noe fremgang i reglene rundt annonsering av rekkevidde og ladehastighet? Jeg vet det har vært snakk om at de må gi realistiske rekkeviddeestimat, både i vinter og motorveishastighet, i tillegg til ladehastighet med kaldt batteri i minusgrader men har ikke hørt noe om det på en stund.

Selv har jeg et bidrag:
Når bilprodusenter skryter av hurtiglading: 5 % til 80 % på rundt 30 minutter
..så burde de også måtte oppgi hvor mange km kjøring dette tilsvarer. Altså disse 75% man faktisk kan bruke.

ID.buzz som jeg så på nå har 418 km på "WLTP-syklus, blandet kjøring". I motorveihastighet ville dette kanskje vært 350km? Som igjen ville blitt 262 km mellom hver lading hvis man skal lade fra 5 til 80% hver gang.

Kanskje ikke helt hva man ser for seg da man kjøper en bil med opptil 570 km rekkevidde (bykjøring), men rundt 2.5 timers kjøring mellom hver ladepause er kanskje innafor?

Eller blir dette for pessimistiske tall?

Hvilke tall ville vært viktig for deg som elbilist å vite om?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA