Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Lucaria

#1
Lading av Tesla / Er denne type-2 fra Tesla shop samme som følger bilen?
søndag 25. september 2022, klokken 13:48
I Tesla shop finner jeg kun denne, men det står "adapter" og den koster kun 990,-

https://shop.tesla.com/no_no/product/type-2-adapter---32a

Finner ingen annen type-2 kabel. Skulle gjerne ha en ekstra og som er rimelig.
#2
Model Y / Kalibrering av lydsystem
søndag 25. september 2022, klokken 11:33
Jeg har kalibrert min Model Y og deler her mine tanker og resultat.

Utstyr:
* REW (app for å måle lyd)
* Kalibrert Umik (mikrofonmed 20 Hz - 20kHz +/-1d)

Hvordan gjorde jeg dette:
* Skapet ett frekvens svep med signal generator i REW, 20Hz - 20kHz med timing reference.
* Spelar opp dette frekvens-svep via USB media
* Starter måling med PC og velger "wait for timing reference" slik at den starter måling når dette høres fra media.

Målsetting:
Få lyden til å mere ligne Harman target curve da jeg syns standard bumler for mye i bass og grøter til musikk.

Hvem trenger å bry sig:
* Hvis du kun spiller musikk fra bra kilder så kan det godt vare at det er helt fint med allting på 0, men hvis du som jeg ibland spiller radio så vil du merke at de har uppat bassen noe sinnsykt og dette merkes godt og ødelegger lytting.
* Hvis du vil ha lyden mera korrekt
* Hvis du syns det er gøy å teste

NB:
Måling er gjord mellom frontseter og med lydsystemets sweetspot litt bak mitten.
Dette vil gi litt mindre bass i baksetene, så dette virker kun hvis man stiller sweetspot som jeg, samt legger mere vekt ved korrekt bass fram.

Etter mange timers måling og testing så kom jeg fram til denne kurven:
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Hvis vi ser den oppemot Harmans curve så ser det slik ut:
(harman reference i rødt)
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Som dere ser så stemmer ikke disse perfekt med hverandre. Jeg har ikke noe erfarenhet med å måle mens jeg kjører så derfor justerer jeg ikke bilen i diskanten, da det sikkert høres annerledes ut i fart.
(og diskaten er ikke stort problem, kanske noe lys men som sagt man skal jo kjøre bilen og)

Hvis vi ser på området mellom 100-600 så har jeg prøvd å få ett godt mellomting. Lyden er ikke frekvensrak så her må man lage en kompromi. Dette betyr at noe lyd vil vare noe lavere en referens, og noe lyd vil vare noe høyre en referens, men heller det en at noe lyder er perfekt medens andre er på tok for høye - etter min mening.

Fra 100-40 (som er min bils -3db) så ligger bassen fortsatt +5db over hva som anses som korrekt bass, men dette går ikke an å justere uten at man får en større dipp mellom 100-200 og det vill man ikke. Dette er vanlig i biler, dvs at hver bånd gjør en justering over et stort frekvens-spenn.

Her er mine instillinger for å komme til target:
(dette skiller sikkert litt mellom biler)
   [ You are not allowed to view this attachment ]  

Dette kommer høres platt ut med en gang da man er vandt til for mye bass. Men test ut vanlig radio på NRJ så vil dere høre at det fortsatt faktisk er for mye bass.

Jeg mener lyden blir mere klar og bassen ikke grøter til vokaler med disse instillingene.

Hvis man vil ha mere bass så anbefaler jeg uansett å følge denne kurven, men jeg ville da ha testet slik:
Subb 0
Bass -4
Midbass -3

Eller:
Subb 0
Bass -3
Midbass -2

Det kan vare jeg justerer dette noe etter kjøring og lytting til mer variert media men da har jeg uansett en kurve som  jeg målt meg fram til.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA