meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - El-inor

#1
Hyundai Ioniq 5 / Ikke alle er like fornøyde
torsdag 24. oktober 2024, klokken 19:30

21. oktober kl. 16:37  ·
Er det noen som vil ha den forbanna dritbilen?
Var så inni helsike dum at jeg både presterte å kjøpe en Hyundai Ioniq 5 OG attpåtil kjøpe den av Birger N. Haug i Lier. Så ja, kom med det. Fullstendig idiot, og burde skjønt bedre. Nok om det.
Dagen den skulle hentes får jeg telefon om at de hadde rota den bort, og etter litt om og men finner de den igjen, og får den levert noen dager senere. Men var jeg smart nok til å ta hintet da? På ingen måte.
I påskeuka får jeg endelig bilen. Kjører fornøyd (det skulle ikke vare) av gårde, og alle i familien tar den obligatoriske første turen. Etter 3 minutter (!) faller vindusviskerbladet av. Kombinasjonen av noe seig guffe på frontruta, kombinert med viskere som ikke er satt fast, gir et nydelig førsteinntrykk.
Så, noen uker senere begynner moroa for alvor. Bilen er stein dau, null respons what so ever. På tråden med Hyundai Veihjelp (også kalt Viking), bilen tauet til nærmeste verksted, som er Sulland. To dager, så telefon om å hente den. Bytta batteri og «oppgradert» noe.
Fint, tenker ikke mer over det. Så, på dagen 3 uker senere, ny runde, eksakt samme feil. Samme prosedyre, taues til Sulland. Sulland ringer og forteller meg at ladeluka antakelig må byttes. Lånebil? Glem det. Henter dritten og kjører den selv til Birger N. Haug.
Ganske forbanna, og får bilen tilbake. Denne gangen går det 2 uker. Samme feil, stein dau. Tauet til Birger N. Haug for min regning. Nå var det visst styringsenheten til ladeluka. Mektig forbanna, men dum som et brød (dvs, dette er egentlig respektløst ovenfor brød og bakere, så beklager den) henter jeg den enda en gang.
Så går det svimlende 5 dager. Står igjen, akkurat på samme måte som sist. Denne gangen på OSL, på vei hjem fra tre dagers jobbreise. Venter på Viking i en time, noe jeg i etterkant har fått vite av Birger N. Haug i Lier at jeg nok bare har innbilt meg. For den er jo feilfri, må vite. Særlig etter at et forsøk på en ren røverhistorie fra «driftsleder verksted» falt flatt på trynet. Litt teit å komme med IT-teknisk røverhistorie til noen som har jobba i IT og Telecom i 25 år.
Omsider skjønte selv jeg at dette ikke nyttet. Tok sin tid, men vi i midten av 40-årene er litt treige innimellom. Fikk etter litt om og men lånebil mens denne var på verksted. Dvs, når det sies var på verksted, så stod den bare stille der. Og lånebilen, samme type, havarerte i 3 ganger mens min var på verksted.
Men nå hadde jeg omsider forlangt heving av kjøpet. Forbrukerkjøpsloven er ganske klar her, men så var det Birger N. Haug i Lier man hadde med å gjøre da. Neida, for de hadde ikke noe grunnlag her de. Først fordi bilen ikke havarerte i nærheten av deres verksted (pass på det alle sammen, om bilen skal havarere kan dette utelukkende skje nært der du har kjøpt den).
Denne forklaringen ble endret med at de synes ikke det teller som et reparasjonsforsøk da den stod hos Sulland, fordi de likte ikke det de gjorde. Og så har visst alle feilene vært forskjellige feil, selv om de opptrer helt likt. Noe som vel forteller noe illevarslende om kvaliteten på disse bilene. «Denne bilen er den historikerne skriver om 100 år fra nå», skrev Motor. Jeg tror det nok ikke er av den årsaken de tenkte på akkurat da.
Og fjerde havariet var som tidligere nevnt bare noe jeg innbilte meg. Skikkelig teit at jeg satt og venta på Viking i en time i P-huset på Oslo Lufthavn da, må sies. Kunne brukt den tiden bedre.
Ukjent om de 3 havariene på lånebilen også var innbilning, men heldigvis var boosteren fra Biltema jeg la i bagasjerommet med på denne fantasien.
«Bilen er feilfri», sitat Birger N Haug. Også i følge Hyundai Norge, som ikke har undersøkt den. At den har kommet med feilmeldinger (som forteller at problemet fremdeles er der) hele uka er visst også innbilning. Sikkert mobiltelefonen min sin skyld tenker jeg, de liker å legge skylda på den.
Og når jeg i min uvitende stahet ikke aksepterer disse litt pussige forklaringene, så står daværende daglig leder og åpner en samtale med oss med å rope. Avbryter, kjefter og smeller, og drar langt ivei med masse lange monologer om en PlayStation og en haug andre ting ingen bryr seg om. Nye daglige lederen brukte innestemme, som førstemann, men uten å egentlig bry seg så mye. «Det koster så mye penger å følge loven», litt sånn løslig oversatt. Det koster selvsagt ikke oss som privatpersoner noe at de selger en bil som ikke virker. Usikker på begrunnelsen, men det var visst sånn.
Så, er det noen som ønsker seg litt spenning i hverdagen? Det kan jo være spennende nok å se om bilen vil starte. For såpass må man forvente av en bil som koster 540.000 kr ifølge Hyundai.
Ellers, den har gått 3200 km, og om noen hoster opp ca 525.000 kr, så er det fritt frem for å hente. Vakker krangling og gratis røverhistorier signert Birger N. Haug følger med, sammen med serviceavtale med nevnte sted. Det borger for flere år med underholdning, moro og gode historier. Kjekt å få noe man kan fortelle til venner og ukjente på pub'en.
(Og om noen har et godt tilbud på advokattjenester så kan det også være interessant).
Lik & del, som det heter på fagspråket.
#2
Ariya / Salgstall Ariya vs. Toyota bZ4X
fredag 01. desember 2023, klokken 18:47
Det er ganske utrolig, synes nå jeg, at Toyota i november solgte dobbelt så mange av sin modell  vs. Ariya. bZ4X underpresterer jo i forhold til Ariya på alle punkter og spesifikasjoner. Noen som har en god forklaring? Ja, prisen på Toyotaen begynner nok noe lavere, men allikevel?

https://ofv.no/registreringsstatistikk
#3
BMW / BMW iX2
søndag 26. november 2023, klokken 15:24
Finansavisen har en presentasjon av nye iX2 med priser og spesifikasjoner. Bak betalingsmur: https://www.finansavisen.no/motor/2023/11/23/8048636/bmw-ix2-alt-om-pris-rekkevidde-og-tilhengervekt

Prisene fremstår som på linje med Nissan Ariya, men spesifikasjonene ligger godt under Ariya sine på alle vesentlige punkter, så det blir nok ikke noe bilbytte i denne omgang.
#4
Elbiler i media / Kinesiske elbiler bekymrer Hydro-sjefen
søndag 29. oktober 2023, klokken 12:53
https://www.finansavisen.no/industri/2023/10/29/8051411/norsk-hydro-bekymret-over-kinesiske-elbiler

Vi bør alle bidra til å redusere den bekymringen. Å kjøpe kinesisk el.bil er å skyte seg selv i foten, skite i eget reir osv.
#5
Ariya / Har du virkelig ikke lys i logoen?
mandag 23. oktober 2023, klokken 13:54
Da har jeg fått koblet til lys i logoen i "grillen" - som vi kalte det i gamle dager. Egentlig bare tull selvfølgelig, men jeg synes det ser tøft ut når jeg møter andre Ariya-er med dette, så da unner jeg dere andre det synet når dere møter meg. Så møter du en hvit Ariya med lys i logoen så er det nesten helt sikkert meg.
#7
ID.4 / Når setter VW ned prisene?
tirsdag 06. juni 2023, klokken 17:26
Da har først Tesla så i dag Nissan foretatt betydelige priskutt på sine mest populære modeller. Når følger VW etter? Jeg tipper innen utgangen av denne måneden. Hva tipper du?
#8
Ariya / Ariya - kostbar bil i Tyskland også
fredag 05. mai 2023, klokken 10:05
Har tilbragt noen dager i Berlin nå, men uten å ha sett snurten av en Ariya. Kanskje ikke så rart, det er en kostbar bil her også. Sjekket den tyske konfiguratoren og fant at min Evolve (306 hk) 4x4 med metallic og vinterhjul kommer på ca. 70 000,- Euro som altså nå er 840.000,- NOK.

I Tyskland er samme bil også å få med 394 hk motor mot et tillegg på 5.000,- Euro (60.000,- NOK). Da med skinnseter og noe større skjerm så vidt jeg kan se.

https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/ariya.html
#9
Ariya / Frustrert over Nissan du også?
fredag 17. mars 2023, klokken 13:26
Få dager etter at du har fått din nye Ariya vil du motta en spørreundersøkelse fra Nissan. Mange av dere har sikkert som meg vært svært misfornøyde med det totale fraværet av informasjon fra Nissan i det drøye året vi har ventet på ny bil.

Hvis du gir uttrykk for dette i undersøkelsen, så vil det gå utover forhandleren økonomisk ved at livsviktig bonus uteblir. Forhandleren er imidlertid helt uskyldig i den mangelen på informasjon som vi alle har opplevd. Det er produsent/importør selv som er de skyldige her.

Jeg vil derfor oppfordre alle til ikke å delta i kundeundersøkelsen, men heller gi dem et svar noe i likhet med det jeg har sendt dem og som du kan lese her:

Til: Nissansurveys@feedbackde-inmoment.com

Emne: SV: Nissan Kundefeedback: Vær vennlig å gi oss din tilbakemelding omkring salgsopplevelsen hos Nissan

Jeg ønsker ikke å gi noen tilbakemelding på denne undersøkelsen da den kun fokuserer på forhold rundt forhandleren. Mine mange frustrasjoner i forbindelse med denne handelen går på forhold som er produsent/importør sitt ansvar. Det dreier seg om fravær av informasjon, mangelfull informasjon og feilaktig informasjon.

Her er ett eksempel som jeg har publisert på et Ariya-forum jeg frekventerer:

Til min store overraskelse fikk jeg i dag en mail fra Nissan Europe. Den lyder som følger:

"Gjør deg klar til å kjenne på spenningen i den helt nye elektriske crossoveren. Din Nissan ARIYA med bestillingsnummer NNE0630872 er nå i England og venter på forsendelse til Norge.
Vi kontakter deg når bilen ankommer din forhandler. Vi ser frem til å se deg bak rattet i nye Nissan ARIYA!"
Leveringsstatus:
ARIYA er ankommet Europa!"

"Problemet" er bare at jeg hentet bilen for fem dager siden hos forhandler.

Etter forgjeves å ha ventet på livstegn fra importør/forhandler/selger i 15 måneder fra jeg bestilte bilen 21. desember 2021, får jeg altså nå denne meldingen. Er det virkelig mulig å være så på bleiestadiet når det gjelder kommunikasjon?
Hilsen -
#10
Ariya / Nissan og kommunikasjon
tirsdag 14. mars 2023, klokken 22:31
Nissan går dessverre kommunikasjonsmessig ikke i kortbukser, men i bleier

Til min store overraskelse fikk jeg i dag en mail fra Nissan Europe. Den lyder som følger:

"Gjør deg klar til å kjenne på spenningen i den helt nye elektriske crossoveren. Din Nissan ARIYA med bestillingsnummer NNE0630872 er nå i England og venter på forsendelse til Norge.
Vi kontakter deg når bilen ankommer din forhandler. Vi ser frem til å se deg bak rattet i nye Nissan ARIYA!"
Leveringsstatus:
ARIYA er ankommet Europa!"

"Problemet" er bare at jeg hentet bilen for fem dager siden hos forhandler.

Etter forgjeves å ha ventet på livstegn fra importør/forhandler/selger i 15 måneder fra jeg bestilte bilen 21. desember 2021, får jeg altså nå denne meldingen. Er det virkelig mulig å være så på bleiestadiet når det gjelder kommunikasjon?
#11
Ariya / Erfaringer/spørsmål rundt Ariya som du ønsker å dele?
søndag 12. mars 2023, klokken 09:41
Da er den nye bilen hentet hos forhandler, og den står nå trygt i garasjen - på sommerhjul. Dette både ser og føles svært lovende. Appen er aktivert og innholdet på de to skjermene er utforsket. Det hele virker mer intuitivt enn slik jeg opplevde det både på TM3 og ID.4, men det kan jo skyldes at min grunnutdannelse nå er bedre.

OBS! Bakluka går veldig høyt opp mot taket når den åpnes!

Jeg mener jeg klarte å begrense åpningsvinkelen ved å stoppe luka der jeg ønsker den skal stoppe, og samtidig holde lukke-knappen inne et par sekunder til det kom et bekreftelsesvarsel. Prøv det!

#12
Ariya / Nært forstående leveringer av Ariya e-4ORCE
mandag 06. mars 2023, klokken 19:38
Det meldes nå på norske fora for Ariya 4x4-kunder at leveringer vil starte om ca. 14 dager. Flertallet av disse kundene signerte sin kjøpekontrakt i siste kvartal i 2021. De fleste av oss har opplevde at informasjonen fra importøren og ut til forhandlerne og  videre til oss kunder har vært alt fra ikke-eksisterende til dramatisk mangelfull og villedende.

La oss håpe at Nissan er langt bedre på produk-SJON enn på informa-SJON.
#13
Noen som kjenner til løsninger der ladeboksene ikke er koblet leilighetenes egen måler, men til fellesmåler og systemet/fakturering/app skjer via Bilkraft?
#14
Elbilen i Samfunnet / Spørsmål om avbestilling av elbil
tirsdag 17. januar 2023, klokken 19:43
Jeg signerte kontrakt på Ariya 4x4 Evolve i desember 2021. Leveringstiden ble da (muntlig) oppgitt til september måned 2022. Men selgeren var "lur". Han unnlot å skrive noe om leveringsterminen i kontrakten.

Jeg har fortsatt ikke mottatt noen leveringstermin og kan nå tenke meg å avbestille bilen. Spørsmålet blir da - var det lurt av selgeren å ikke skrive noe om leveringen, eller vil det juridisk bli sett på som lureri, og gi meg full adgang til å avbestille uten kostnader?

Mottar gjerne kvalifiserte juridiske råd om dette caset.
#15
Ariya / Spørsmål vedrørende avbestilling av Ariya
tirsdag 17. januar 2023, klokken 18:07
Jeg signerte kontrakt på Ariya 4x4 Evolve i desember 2021. Leveringstiden ble da (muntlig) oppgitt til september måned 2022. Men selgeren var "lur". Han unnlot å skrive noe om leveringsterminen i kontrakten.

Jeg har fortsatt ikke mottatt noen leveringstermin og kan nå tenke meg å avbestille bilen. Spørsmålet blir da - var det lurt av selgeren å ikke skrive noe om leveringen, eller vil det juridisk bli sett på som lureri, og gi meg full adgang til å avbestille uten kostnader?

Mottar gjerne kvalifiserte juridiske råd om dette caset.
#18
Ariya / Har Nissan problemer med Ariya e-4ORCE?
onsdag 07. desember 2022, klokken 21:02
Det ryktes at ferdigproduserte biler ikke blir skipet, og at de første leveringene først vil kunne skje i mars. Noen som vet noe mer eksakt?
#19
Ariya / Prising av "brukt" Ariya
tirsdag 29. november 2022, klokken 21:33
Ser at landets største Nissan-forhandler, Birger N. Haug nå priser en sikkert demokjørt Ariya Advance med minste batteripakke til kr 509.900,-. Justert for metallic lakk (7.000,-) og vinterhjul (25.000,-) betyr det et påslag på dagens listepris på ca. 27k. Legg så til listeprisøkningen i perioden fra bilen var ny, og forhandlermarginen, så har forhandleren en grei fortjeneste på et driftsmiddel som har vært brukt i snaut fire måneder. Hvis man oppnår prisen vel og merke.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=282809284
#20
ID.4 / Da er GTX-en solgt og levert
fredag 11. november 2022, klokken 17:41
En kort oppsummering av eierskapet:

- Bilen/produktet: På det jevne - absolutt ingen GT, mer en cruiser

- Importør/forhandler:  :-1: en kommunikasjonsmessig dysfunksjonell organisasjon

- Økonomisk:  :+1: Maken til økonomisk positivt bilhold kommer jeg aldri til å oppleve igjen. Bilen ble solgt med grov fortjeneste etter kort tids eierskap

Da gjenstår det bare å takke for meg på denne delen av forumet. Takk for mye god informasjon og mange interessante diskusjoner.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA