Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - GeirHM

#1
Jeg har hatt tre Tesla'er, alle i midnight silver, og jeg har alltid slitt med water spots. Det er et sant helvete å bli kvitt. Men nå har jeg funnet en løsning som ikke krever full maskinpolering. Jeg brukte Chemical Guys Water Spots fjerner, en geleaktig masse jeg smørte utover med en mikrofiber svamp i rette bevegelser i rektangulære områder og lot stå litt før jeg påførte en detailer spray og tørket av. Til slutt skyllet jeg bilen og tørket den grundig. Resultatet var helt magisk! Øverste bildet viser taket av bilen før jeg startet og den nederste viser den slik den er nå.

Jeg vet ikke sikkert hvorfor jeg får så mye av disse flekkene. Men det er et faktum at alle har blitt behandlet med en keramisk nybilbehandling (men ikke den samme!). Jeg er også mer enn gjennomsnittlig flink til å vaske/skylle bilen om vinteren, uten at jeg er like flink til å tørke den. Det straffes jeg nok for. Jeg er blitt anbefalt å begrense skylling til under list, og når jeg vasker bruke vanlig vannslange og ikke høytrykkspyler i siste skylling. Og tørke. Også ved kontaktfri vask.

Her er link til et av mange steder som selger den water spots fjernern jeg brukte (jeg bruker prisjakt før jeg kjøper): https://www.garasjetid.no/chemical-guys/spi10816/chemical-guys-water-spot-remover-fjerner-vann-og-kalkflekker-473ml

NB. Viktig med bruk av engangshansker el. lign.
#2
Tesla / Billig Led-bar versus dyr Led-bar, en enkel sammenligning
mandag 21. desember 2020, klokken 17:37
Jeg har en Strand Nuuk montert i vår lille TukTuk (Zoe). Se bilde 1. Jeg har en Lazer Elite 18 montert i vår X. Se bilde 2. Begge er kjøpt hos www.bilkomponenter.no. Jeg synes begge kaster godt med lys til begge sider. Lazer'n er nok best til dette. Men det er spørsmål om den forsvarer prisdifferansen?

(Jeg oppdaget først når jeg var hjemme igjen at det var dugg på ruta på Xen.)
#3
Model X 2014 - 2022 / Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
lørdag 07. november 2020, klokken 12:26
Det begynte for noen dager siden. Jeg brente av en tusenlapp inne på inventory sidene til Tesla. Jeg kom over en Model X. Den sto sammen med mange andre. Men den hadde "plus" tilføyd til "Long Range"-betegnelsen. Og jeg har fått VIN nummeret. Dette er en "M". Altså en 2021-modell.

Jeg sjekket med regnearket til Finnøy. Det finnes bare en eneste bil på det norske elbilmarkedet som har lengre rekkevidde. Og det er lillebroren. Altså MY21 utgaven av Model S. Ja, blant de bilene som kommer er det egentlig bare biler som fortsatt befinner seg i hodet på designere (og en og annen yppig blåruss) som har lengre rekkevidde.  I følge Finnøy har dette monsteret av en bil et teoretisk  forbruk på 199 wh/km. Det er magi, eller løgn (reklame altså).

I 2014 overbeviste jeg finansministeren om at vi skulle forberede begravelse av vår vakre metallic mercedes med soltak, automat og skinnseter. Det tjente vi fem tusen kroner på. Og jeg er fortsatt usikker på investeringen for kjøper. Jeg sammenlignet mercedesverkstedet vi brukte (alt, alt, for ofte) med flinke heroin-pushere. Vi kjøpte vår første Model S som dessverre tok litt tid på å bli vår. Og jeg forsikret finansministeren om at så mye penger skulle vi aldri igjen bruke på en bil. Ganske enkelt fordi det var den siste vi noensinne skulle kjøpe. For i motsetning til oss som eldes (stadig raskere) så ruster den jo ikke. Det gjorde vår mercedes. Over alt faktisk.

I 2018 ble evighetsprosjektet solgt. Jeg fikk finansministeren med på et nytt. Men det var hennes egen skyld. Hun så Model X på veien før meg. Dessuten var bruktmarkedet for Model S merkelig godt. Det inkluderte til og med biler som hadde brukt opp garantien. Og det ble noen langturer på vår. Ordskiftet i statsråd handlet mest om størrelsen på batteriet. Den endelige flertallsavgjørelsen satt langt inne, og kostet meg vinterpakken og det jålete stereoanlegget. Det ble ingen premiumspakke. Men det ble 100 kWt. Det viste seg å være en riktig avgjørelse. Det er langt til hytta, og hytta er uten innlagt strøm. I tillegg fant vi fort ut at når vi tråkker til på utenlandske motorveier så blir det overraskende hyppige besøk på superladernettverket. Det er som kjent fri fart utenfor Norge. Det var overraskende å se at også finansministeren kom til å dele den oppfatningen etter noen kilometer.

Nå er det tid for nytt statsråd. Jeg vil bytte forrige evighetsprosjekt med et nytt. Uten å bli avslørt. For denne avgjørelsen er virkelig hugget i stein (marmor?). Helt sikkert. Så hva gjør jeg for å komme seirende ut av forhandlingene? Eller bør jeg bare kaste kortene og erkjenne at de tusen kronene jeg har lagt på bordet er tapt?

Her følger noen viktige forhold som jeg selv legger vekt på. Som ved forrige evighetsskifte nærmer eierskapet seg en varighet på tre år. Den gangen var Model 3 på vei inn, men var fortsatt et halvår unna. Nå er det Model Y som kommer. Men den er her ikke ennå. De første kommer vel i mars, tenker jeg? Jeg ser at enkelte aviser skriver at elbilmarkedet går godt. Gjør det det?

Uansett, jeg tror ikke vår Model X har fremtiden foran seg. Når de nye Model Y kommer faller nok verdien av vår dramatisk. Det skjedde med Model S'en vår.  Så beholder vi vår nå, så binder vi oss til masta. Den blir altså den evighetsmaskinen jeg alltid har lovet, om jeg vil det eller ikke. Og snart er alle reparasjoner som kommer noe jeg ikke kan be Tesla om å betale. Da kommer nok heroin-pusher assosiasjonene også tilbake. Jeg liker ikke den tanken.

Problemet med denne argumentasjonen er selvfølgelig at den også er gyldig om vi går for mitt nye evighetsprosjekt. Det vanvittige monsteret på vei over atlanteren vil jo også kjenne trøkket når Model Y er over oss? Jeg tror kanskje at trøkket blir litt mindre. Og det har å gjøre med rekkevidden. Den nye Model X LR plus gruser alle de tyske bilene på markedet (eller som er på vei inn). Forskjellen er stor. Men den er også en god del bedre enn den til Model Y. Se på regnearket til Finnøy (Kjøpe-elbil-seksjonen).

Det er på vinteren dette med rekkevidde er aller viktigst. I følge Finnøy har nye Model X en rekkevidde ved 90% ladning til "vinter pendling" på 412 km. E-tron med det største batteriet har til sammenligning 283 km. Det er en dramatisk forskjell. Min første Model S greide i dette regnearket 301 km og vår nåværende Model X gjør 315 km. Den nye long range utgaven av Model Y skal greie respektable 363 km. Det er likevel mye mindre enn den nye X'en.

Det som i tillegg gjør at jeg ikke gir meg uten kamp handler om at jeg fikk en overraskende god innbyttepris på vår bil fra Tesla. Fordi jeg ikke kjøpte vinterhjula av dem, så får jeg beholde dem til vår nye. Det er originale Tesla-hjul. Men de er kjøpt på Finn. Innbytteprisen de tilbyr er faktisk mye bedre enn den prisantydningen jeg fikk fra en erfaren bruktbilforhandler når jeg trekker fra det de skal ha for salget og hjula jeg beholder.

PS. Lobbyistene i baksetet har jeg kjøpt støtte fra fordi de får varme i baksetet.

Hva ville du ha gjort? Støtter du finansministeren, eller meg? Ville du beholde bilen eller ville du byttet? Eller ventet kanskje? Eller kjøpt noe annet enn Tesla?




#4
Se her, dette er rett og slett sjokkerende:

https://electrek.co/2019/12/17/tesla-nerfing-autopilot-europe-model-s-x-regulations/

Dette dreier seg om ganske dramatiske reduksjoner i funksjonaliteten til autopilotsystem. Som Electrecs egen journalist skriver vil dette gjøre AP praktisk talt verdiløs. Det er ille at filbytte begrenses men mye verre er det at autopilotsystemets mulighet til å følge skarpe svinger vil bli ytterligere begrenset. Der har vi som kjører X/S allerede merket redusert funsjonalitet.

Jeg har fått nyheten bekreftet fra Tesla, dette innføres. Eneste mulighet er å ikke godta oppgraderinger av software.
#5
Tesla SW og AP / Sentry Mode Warning
fredag 24. mai 2019, klokken 10:59
Hei

Jeg gjorde et søk og fant ikke noe om dette: Jeg har nylig innstallert dashcam og aktivert sentry mode. Jeg har en rask minnepinne koblet til i en av usb-portene foran. Alt virker. Jeg har symbol for både dash og sentry øverst til høyre på den store skjermen. Elendig komprimering på videoene som produseres. Det skal godt gjøres å gjenkjenne registreringsnummer og slikt. Dumt. Men ok. Fint at sentry mode nå går på automatisk og at den ikke er på hjemme. Fin fint! Men: I går var jeg på et kjøpesenter og da jeg kom tilbake sto det et varsel om en sentry mode hendelse. Men hvordan skal jeg finne tilbake til dette på usbpinnen? Når jeg sjekket fant jeg bare de vanlige filene i TeslaCam mappen. Er det ingen annen råd enn å notere seg klokkeslettet for varselet og så se igjennom alle filene produsert i det mest aktuelle tidsrommet?
#6
Model X 2014 - 2022 / Gule kanter på hovedskjermen
søndag 21. april 2019, klokken 20:52
Jeg har tydelige gule kanter rundt den store skjermen. De blir særlig synlige i godt dagslys. Se vedlagt bilde tatt midt på dagen i dag. Er det noe å bry seg om? Eller er det bare en triviell skjønnhetsplett?

Bilen er en x100d hentet ut juni 2018.

NB! Dessverre vil ikke elbilforum ta i mot bildet enda det ikke er større enn 3mb. Prøvd opplasting fra to ulike plattformer. Laster det opp litt senere.
#7
Nå kommer enda bedre Navi on AP - men ikke til deg...om du kjører Model S eller Model X.

Se her: https://electrek.co/2019/04/03/tesla-new-navigate-on-autopilot-wider-fleet/

Først får vi høre - vel, lese - om hvordan software-pakken nå er klar til å fungere med automatiske filskifter. Så nederst står det at den kommer første i USA før den rulles ut i andre markeder basert på regulativ tillatelse.

Det er grunn til å tro at denne pakken også kommer til Model 3 her i Norge. Mens du og jeg i våre Model S og X er skjøvet ut i kulda.

Jeg håper jeg tar feil.



#8
Dette er en utrolig historie. En riktig røverhistorie. Men den ender godt. Den startet også veldig bra. Det er fredag, sola skinner og jeg skulle ut på årets aller første utendørs sykkeltur på ræsern. Den ble det ikke noe av. For telefonen ringte. En dame ville ha meg til å bekrefte at jeg var meg. Det er jeg. Så kom det.

Sommerhjula mine var borte vekk. Hæ? Ja, mest sannsynlig var de alt videreformidlet til ny eier i et annet land. Hæ? Hallo? Jeg måtte bekrefte at jeg var kunde hos XX dekkhotel. Det gjorde jeg. Damen ble litt forlegen og så ba hun meg om flere detaljer om bil, reg.nr. og så videre. Alt hotellet hadde igjen var visst etternavnet mitt. Alt annet var stjålet. Dekkhotellet var blitt tømt for alle hjul og alt datautstyr. Alt som var igjen var lokalene. Og så sa damen - fortsatt med forlegen stemme - at sånn verden var skrudd sammen så var det heller ikke slik at deres bedriftsforsikring dekket tapet av mine hjul! What??? Nei, altså, det måtte jeg ta opp med min bilforsikring. Hva var det jeg betalte for da? Det fikk jeg ikke noe jeg oppfattet som svar på.

Slik var det altså. Jeg hadde ikke lengre sommerhjul. Jeg ringte Tesla. Jeg måtte ha nye. Og nei jeg kunne ikke ringe salg i Tesla om dette. Ny telefon. Ny kø. Jeg ventet på Tesla service. De solgte hjul. Om de bare kunne finne de rette papirene. Det tok tid. Så fikk jeg prisen. Jeg kunne ikke annet enn å le. Det var dumt. Han jeg snakket med ble lei seg. Jeg forstår det. Det er ikke hyggelig å bli ledd av.  Jeg ba om å få tilbudet skriftlig. Det fikk jeg. I to omganger. Prisen var den samme hver gang. Kr 53 125. Og for at du ikke skal tro at dette er en skrøne så vedlegger jeg en utskrift hvor jeg har sladdet vekk selger og min egen epost. Dette er prisen fra Tesla for nye sommerhjul med standardfelger og standard dekk.

Så sjekket jeg Finn. Der fant jeg Erik som solgte helt flunka nye sommerhjul han ikke hadde tatt ut med sin nye bil kjøpt i januar. De skulle han ha 13 000 for. Omtrent samme pris som flere andre. Og Erik kunne selvfølgelig gi meg en kjøpskontrakt på dette. Flott. Det var på tide å kontakte eget forsikringsselskap. Det tok sin tid. Men der traff jeg til slutt tyske Patrik. Han hadde orden på sakene. Selvfølgelig hadde han det. Han bekreftet at jeg hadde egenandel på tapet av hjulene. Det hjalp ikke at jeg var uskyldig tredjepart.  De kunne gjøre regress ovenfor dekkhotellet og kanskje kunne jeg på sikt få refundert deler av denne. Jeg så hvor dette bar. Ingen steder.

Jeg presenterte Patrik for de to kjøpsoppsjonene jeg hadde. Tilbudet fra Tesla og tilbudet fra Erik. Her fulgte noen tid hvor Patrik - Der Grundigkeit - i forsikringsselskapet jobbet med saken. Han hadde bitt seg merke i Eriks uklanderlige historikk på Finn. Han hadde også samtalt med juridisk avdeling. Han ringte tilbake. Om jeg kanskje kunne slå til på tilbudet Erik hadde kommet med? Jeg svarte tilbake at det var dette med egenandel. Om ikke jeg kunne premieres for å ha funnet fram til et tilbud som var noe rimeligere enn det jeg hadde fått fra Tesla? Patrik ble stille i telefonen. Han veide dette frem og tilbake. Jeg fikk refundert halvparten.

Nå har jeg flunka nye sommerhjul jeg har betalt 2 000 kroner for. Det er et ran, men jeg er ikke raneren!

Ja, og så har jeg byttet dekkhotell. Ha en riktig god helg!

#9
Model X 2014 - 2022 / Hvor mange kWt taper bilen din i døgnet?
torsdag 28. mars 2019, klokken 08:57
Hvor mange kWt i døgnet taper bilen din når den står parkert?

Jeg er særlig interessert i erfaringen til dere som har ny MCU ombord. Altså biler produsert fra og med mars 2018. På våre biler er energisparing automatisert og den lar seg ikke manuelt overstyre. Jeg har en mistanke om at den automatiserte styringen er for dårlig. Men for å nå fram ovenfor Tesla må jeg vite om min erfaring deles av flere.

Vår bil, en X100D, taper jevnt og trutt omlag 4 kWt i døgnet. Se vedlagt skjermdump fra TeslaFi. Bilen er hele tiden varmere inne enn omgivelsene rundt. I helgen var det rundt 12 grader i bilen enda den sto på fjellet i minusgrader. Jeg har ikke skrudd AC anlegget på selvfølgelig. Til daglig står bilen i varm garasje, ca 10-12 grader. I bilen ser jeg at det alltid er en god del varmere. Bilen står normalt tilkoblet. Lading er satt til å foregå om natten. Tapet skjer også om jeg lar bilen stå frakoblet.

Jeg er opptatt av dette tapet fordi vi framover vil bruke bilen til en hytte på fjellet hvor det ikke er innlagt strøm og hvor nærmeste tesla superlader er 75 km unna.

Jeg vet at TeslaFi kan bidra til å øke forbruket noe. Men min gamle S85D var også overvåket på tilsvarende vis og den tapte likevel knapt noe når den sto parkert. 

Jeg håper på dokumentert erfaring fra flere!
#10
Zoe / Gjett-o-meterets vidunderlige verden
tirsdag 26. mars 2019, klokken 18:36
Antakelig er det ikke slik ladestatusindikatoren (gjett-o-meteret) brukes. Men jeg lagrer hver tur under det temaet som ser ut til å passe best (privat, hjem til jobb osv.) og så nullstiller jeg gjett-o-meteret. Da får jeg et gjette-tall for 100% som samsvarer veldig godt med forrige turs wh/km ganget med 41 kWt. Det er skikkelig kult. Bilens to sjåfører er nå i skarp konkurranse om å få lavest energiforbruk. I dag greide jeg 13,6 wh/km! Jobb-pendling, 80 km. Jippi. Blir rekkevidde på 300 det!

Ikke skjønner jeg hvorfor så mange biler følger ETTER oss..... Men kult er det!
#11
Zoe / Zoe på Tesla vegglader
mandag 25. mars 2019, klokken 10:05
Til de som er interessert:

Det fungerer helt utmerket å bruke en TWC (Tesla vegglader) som ladestasjon hjemme om du har et TN anlegg med 400v. Jeg henvendte meg til vår lokale forhandler av Zoe og deres samarbeidspartner hadde en mye dyrere løsning. En Tesla vegglader koster akkurat nå 5100 kr. Og du finner dem enda billigere på Finn. Pass i tilfelle på at du får kvittering.

Det er mye oppmerksomhet rundt dette at Zoe mangler hurtigladingsmulighet. Det er nok mindre fokus på at bilen er en av få som kan lade på mer enn 7 kWt på hjemmeanlegg. Vårt anlegg har 3fas 16a og gir oss 11 kWt. Det gir større ladefleksibilitet i hverdagen.
#12
Zoe / Hvordan lader jeg til 80 prosent?
fredag 22. mars 2019, klokken 09:55
Lille-Leaf ble alltid ladet til 100, vi trengte jo hver kilometer vi kunne dra ut av batteriet.

Med luksusbatteriet til Zoe tenkte jeg at vi kunne ha et øye til batterihelsa og moderere oss til 80 prosent. Vi er ferske og jeg blar og blar i manualen avbrutt av latter fordi jeg åpner "appen" som følger med. Hva den er godt for vet jeg ikke riktig. Jeg greide ikke en gang å stoppe en pågående ladesesjon der, jo! Men kanskje jeg får satt opp kalenderlading? Det så heller ikke særlig enkelt ut. Og den lar meg ikke sette max til en bestemt prosentverdi.

Eller er det noe franskt lureri ute og går slik at jeg bare ikke finner fram til rett plass for å innstille dette?


PS. Jeg ser flere anbefaler Adroid Auto. Men når jeg finner den på telefonen får jeg beskjed om at den ikke er aktivert (i google play på mobilen min) i Norge? Merkelig fordi jeg ser flere norske brukere anbefale appen. Noen tips?
#13
Lading av Tesla / Kan jeg sette opp TWC for lading av en Zoe?
mandag 18. mars 2019, klokken 17:39
Kan jeg sette opp TWC for lading av Zoe? Jeg har TN Anlegg med 3fas 16amp med rødt industristikk i dag. Har kjøpt Zoe og vil lade den på denne plassen. Har en annen kurs med TWC for vår Tesla. Tenkte at om jeg kjøpte TWC til Zoe så kunne disse styres sammen.
#14
Model X 2014 - 2022 / Min gamle EAP og den nye inndelingen?
lørdag 02. mars 2019, klokken 14:49
Våre X-biler ble kjøpt med EAP og FSD som alternativer. Beholder vi innholdet i de pakkene eller får våre pakker også nytt innhold??

I den nye pakkeinndelingen (autopilot vs selv-kjøring) så har flere tjenester som ble annonsert under EAP blitt flyttet til Selv-kjøringsalternativet. Summon er borte, auto-park er bort og altså tjenesten som egentlig skulle komme med V.9 ramp-on/ramp-off autopilot er flyttet.

Betyr dette at jeg mister dette, eller ikke får det vi ble lovet under vår gamle EAP (enhanced autopilot)????

På mine sider seg jeg at jeg har tilbud om Full-self-Drive for 25 100 inkl mva. Det er jo egentlig en godt tilbud. Og noe jeg MÅ slå til på om jeg faktisk mister disse tjenestene over!

Hva skjer? Er det noen som er mer oppdatert om dette?
#15
Tesla / Elon avslører Teslas "Masterplan" anno 2019
torsdag 10. januar 2019, klokken 12:26
Se her:
https://twitter.com/elonmusk/status/1083141248872075265

Det rare med denne twitter-meldingen til Elon Musk er at ikke begge batteristørrelser nevnes samtidig (75 og 100). Jeg har forstått det slik at Tesla hadde avtale med Panasonic om produksjon av 18650-battericellene som sitter i alle Model S og X siden starten i 2012 og at denne utløp ved årsskiftet. Det har vært ventet at Tesla fra 2019 ville flytte alle bilene over på samme celle-format som brukes i Model 3. De nye 2170-cellene skal jo ha høyere energitetthet og de skal kunne lades på høyere spenning (altså raskere).

Så, hvorfor annonserer Elon at det er slutt på 75 batteriet nå - hvorfor begraver han ikke begge Model-størrelser samtidig? Det logiske ville jo være at vi fikk de samme modell-betegnelsene som brukes på Model 3, altså standard og long range.  Det ville være begravelsen til begge batteribetegnelser, både 75 og 100-batteriet. Men han begraver bare 75-batteriet, hvorfor?

Jeg gjetter at bakgrunnen er at 100-batteriet dukker opp som den nye Standard Range utgaven og at det kommer en ny størrelse de vil kalle Long Range. Det har vært spekulert om at størrelsen på den største batteri-utgaven fremover vil være på 120 til 130 kWt.

Det kan være fornuftig å gjøre det slik nå fordi det snart kommer flere nye Premium-biler (Audi, Porsche, BMW, Mercedes, Volvo-Polestar) i tillegg til Jaguar. De nye Tesla-batteriene vil tilby større rekkevidde enn noen av konkurrentenes og de vil lade omtrent like raskt eller raskere! Det kan jo også tenkes at de til og med lanserer en rå luksus-utgave av både S og X med det samme 200 kWt-batteriet som skal sitte i den nye Roadster'en?  Men, samtidig dominerer Tesla elbilmarkedet som handler om lang rekkevidde nesten totalt. Uansett batteristørrelse, er og forblir Nissan Leaf en liten bil og alle de koreanske bilene med lengre rekkevidde produseres i for liten målestokk.

I dag kan du vel plukke opp en ribbet Model S/X for nesten det samme som en fullpakka utgave av Model 3? Kanskje, koster de litt mer. Men mye er det ikke! I tillegg er det jo et faktum at i kroner og øre koster den rimeligste utgaven av Model 3 omtrent like mye som Model S kostet da den ble lansert på det norske markedet sommeren 2013. De første entusiastene som hentet ut sine Model S betalte om lag 500 tusen. Du får ikke dagens Model 3 med autopilot for mindre enn 513. Det er langt fra imponerende!
Model 3 var i Elons "hemmelige masterplan" fra 2006 selskapets mål om å gjenoppfinne bilen innenfor en miljøvennlig ramme. Om T-Forden var Bil 1.0 så skal Model 3 bli Bil 2.0. T-Ford kom i 1908 og innen den ble skrudd sammen på Strømmen Mekaniske Verksted utenfor Oslo kostet den det samme som Fords (amerikanske) industriarbeidere fikk i lønn i løpet av tre måneder. Dagens norske oljearbeidere er godt betalt, men ikke en gang de kan håpe å få en Tesla Model 3 på det de tjener på så kort tid. Det blir liksom litt rart at den nye folkebilen ikke koster særlig mye mindre enn premiumsbilene deres. Jeg gjetter derfor at twittermeldingen til Elon mest handler om å øke differansen i pris mellom premiumsbilene Model S og X til Model 3 for på den måten å skape «folkevognen». For de har jo ikke lykkes på pris!

PS. For alle som allerede eier en Model S eller Model X er jo ikke dette nødvendigvis noen dårlig nyhet. For om prisene på de nye bilene går opp så vil vel det bidra positivt på prisene på bruktmarkedet også.
#16
Model X 2014 - 2022 / Første skade - har fått tilbud om oppretting
torsdag 15. november 2018, klokken 20:24
Mekkestativ til sykkelen. Jeg skulle ha flytta på det. Men det står virkelig ikke i veien. Ikke for meg. Det er verre med finansministeren. Bulken er ikke stor. Men den fant midten på toppbuen på bakluka helt perfekt slik at det blir både oppretting og lakkarbeid. Eller bytte av hele sulamitten. Jeg la noen bilder ut på facebook på tmx gruppa og det ga raskt resultater. Nå har vi fått et konkret tilbud om oppretting og ny lakk på hele bakdøra. Mellom åtte og ti tusen. Det synes jeg rent ut var rimelig gitt omfanget. Bærum Autoteknikk på Stabekk. Er det noen grunn til ikke å slå til på tilbudet?

#17
Zoe / Kan Zoe være noe for oss, tro?
onsdag 07. november 2018, klokken 23:11
Tar jeg helt feil, når jeg får inntrykk av at det er litt nedtrykt steming her inne? Jeg mener det første jeg ser er en festet post hvor en av sjefene på elbilforum advarer mot å kjøpe bilen? Og når jeg blar lirr rundt, så er det litt for ofte brukere som sliter med å få bilene sine til å lade?

Men, jeg kommer ikke på jakt etter bad news. Tvert i mot. Jeg kommer fordi jeg har en god venn som er i gang med sin nummer to etter stor suksess og mange tusen kilometer i sin første til en overraskende billig penge. Zoe altså.

Jeg er her fordi jeg hadde tenkt å sende vår lille Leaf videre nedover i verdikjeden og samtidig frigjøre kona for den boblejakka hun bruker i Oslotrafikken i håpet om å komme hjem igjen også. Så spørsmålet er om Zoe kan være noe for oss.

Det er jo noe veldig rart med elbilmarkedet. Alle skal ha nye Leaf, pinnsvinet de kaller bmw eller så har de alltid kjørt golf. Mens selv administratorene her inne på dette forumet advarer mot arvtageren til renault fire? Er det så gæli? Eller hva er så gæli? Drar dere rundt på digre transformatorer når dere skal på middag til svigermor?

Vi har 400v inn i huset. Vi har en Tesla og ideen er at Zoe skal arve dens gamle ladeplass. Det er et punkt utrusta med rød industrikontakt og 3fas så den fikk ut 11kWt på UMCen som kobler bilen til nettet. Men når jeg går til f.eks. Elbilladergrossisten så finner ikke jeg noe adapter som gir meg overgang fra rødt industristikk til Type2? Finnes det ikke noe slikt dedikert til Zoe? Jeg har hørt at kanskje går Tesla UMCen, eller så gjør den ikke det? Det er noen poster bakover på dette forumet som ty på at erfaringene spriker. Det er jo ikke akkurat betryggende? Vi kan jo ikke basere kjøpet av ny bil på at det kanskje går og kanskje ikke? Spørsmålet er altså hvor mye det vil koste oss å tilpasse nåværende ladepunkt til et som sikkert gir også Zoe 11kWt? Hver gang liksom.

Det bringer meg til siste punkt. Alt vi trenger er det store batteriet og et ryggekamera. Sjåføren liker det. Og det gjør egentlig alle våre husvegger også. Ja og litt varme da. Så den jakka kan ligge på det andre setet. Det store batteriet kom vel i 2017 og vi kan godt overta en bil som har rullet noen kilometer på den tiden som har gått siden da. Så hva er en rimelig pris?
#18
Model X 2014 - 2022 / En bitteliten helt uvesentlig gla'sak
onsdag 24. oktober 2018, klokken 19:45
Gode Teslakolleger

Forrige dagen kom jeg over en Facebook-utrykning hvor en i fellesskapet solgte helt nye HEPA filtre, originale fra TSLA selv. Prisen var absolutt ikke uanstendig, 1900 kroner. Jeg strakk jo finansministeren og resten av økonomien ganske langt for å gå til anskaffelse av det STORE batteriet. Så det er ikke helt uten bitterhet at jeg observerer at premiumsutgaven uker etterpå ble gjort til standard. Jeg lovet meg selv å drive aktiv undergrunnsarbeid for å kompensere for at dette glapp. Og nå er første oppdrag utført. Og det med en tøtsj jeg ikke hadde forventet. Og som jeg må dele. Selv om den er helt uvesentlig. Bjørn Magnus er en av mange som har formidlet gode fortellinger som har gjort at igjen andre har kjøpt sin egen og som resultat har han akkumulert goodwill der borte i California. Som han altså kashjet ut i filtre. Som jeg kjøpte ett av. Drømmen om bio hazard protection mode et skritt nærmere. Men bare ett. For det måtte jo monteres. Og der hadde Bjørn Magnus bare en YouTube å tilby. Jeg så igjennom. Hvor vanskelig kunne det være. Liksom? I kveld tok jeg siste skritt. Plukket fra hverandre frunken til alt var demontert. Fjernet tomt filterskall og satte inn det nye. Nervøst begynte jeg å montere alt tilbake. Fryktet med gru at jeg skulle bli sittende igjen med biter som jeg ikke hadde peiling hvor skulle og at det som tidligere var fint og fast ville ende som et lealaust mareritt. Det gikk bra!! Utrolig. Men, dette handler ikke om det, ja det handler heller ikke om dusteideen om bio hazard mode. Tror ikke jeg får med finansministeren inn i bilen parkert i garasjen for å tilbringe de siste minuttene mens andre går til grunne i et biologisk angrep. For det jeg ikke hadde sett for meg var at det å skru på egen bil ga en slik opplevelse av beherskelse og praktisk involvering med dette framtidsvidunderet. Som sagt, en uvesentlighet, men gla'sak lile fullt. Anbefales andre tommeltotter der ute.
#19
Hei

Har originale sommer og vinterhjul men trenger et godt sted hvor de skifter og oppbevarer hjula mine. Bør være et sted hvor de også kan reparere kantkjørte felger og kan kontrollere hjulstilling og smøre bremser. Ja og selge rimelig dekk.. i området Asker, Røyken eller Drammen. Noen som har et sted de anbefaler?

Takker for alle svar!
#20
Dette liker jeg ikke.

Vår X100 har nå stått på fjellet i 16 timer i kjølig habitat, og på denne tiden har den sløst bort 2,81 kWt. Bilen står med utetemperaturer rundt null. I følge TeslaFi er det 8 plussgrader inne i bilen.

Dette selv om Aircondition er av, overheat protection er av. Og, vel, jeg HÅPER bilen er i energisparemodus. For alle biler produsert etter februar i år har ikke noe power management. Dette skal i følge manualen nå foregå automatisk. Det gjør den i tilfelle veldig dårlig.

Jeg kommer til å tape rundt 4% daglig. Det er kjipt når bilen står på hytta hvor vi ikke har strøm og hvor nærmeste superlader er et godt stykke unna. 5 dager (typisk hyttebesøk) gir - teoretisk - 20 % tap og da nærmer vi oss en hjemtur uten sikkerhetsmarginer.

Noen andre med ny MCU som har andre erfaringer enn våre?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA