Hei
Jeg bor i et hus med 400V TN trefase. Hovedsikring er på 3x40A. Vi har to parkeringsplasser: En utenfor huset ved garasje, og en parkeringsplass i garasjen.
Jeg har nå gått til innkjøp av min andre elbil. Jeg har en Renault Zoe fra før, og har nå kjøpt Tesla Model 3. Vi har allerede en Easee lader på egen 32A-kurs, begrenset maksimalt til 20A av elektriker. Denne er montert på garasjeveggen utenfor huset.
Siden min samboer pendler og lader hver natt har det allerede blitt litt kø ved laderen. Det er ikke nødvendig å lade begge bilene samtidig, men det er veldig stress å flytte biler, spesielt dersom vi helst ønsker å lade når strømmen er billigst.
Den ene bilen brukes til pendling, den andre bilen brukes bare noen få kilometer om dagen (10-15 km). Ladehastighet har således ikke noe å si.
Det jeg lurer på, er hva som er den anbefalte, billigst mulige lademuligheten i garasjen. Er det mulig å trekke kabel fra den eksisterende 32A-kursen, og montere enten industristikk eller vanlig stikk-kontakt, og benytte Tesla Mobile Connector?
Jeg trenger ærlig talt ikke mer enn 6-10 Ampere. Behovet er at den lader -litt- og at jeg kan sette på forvarming uten å trekke fra batteriet.
Er det noe å spare her, eller bør jeg bare gå for enda en Easee-boks med montering for 14-15 000?
På arket i sikringsskapet står det "På dette anlegget er det montert kombinerte sikringsautomater/jordfeilbrytere".
Å trekke kabelen regner jeg med at ikke skal by noe problem. Dette er ikke å regne som en komplisert installasjon, og lar seg gjøre på en halv arbeidsdag.
Jeg bor i et hus med 400V TN trefase. Hovedsikring er på 3x40A. Vi har to parkeringsplasser: En utenfor huset ved garasje, og en parkeringsplass i garasjen.
Jeg har nå gått til innkjøp av min andre elbil. Jeg har en Renault Zoe fra før, og har nå kjøpt Tesla Model 3. Vi har allerede en Easee lader på egen 32A-kurs, begrenset maksimalt til 20A av elektriker. Denne er montert på garasjeveggen utenfor huset.
Siden min samboer pendler og lader hver natt har det allerede blitt litt kø ved laderen. Det er ikke nødvendig å lade begge bilene samtidig, men det er veldig stress å flytte biler, spesielt dersom vi helst ønsker å lade når strømmen er billigst.
Den ene bilen brukes til pendling, den andre bilen brukes bare noen få kilometer om dagen (10-15 km). Ladehastighet har således ikke noe å si.
Det jeg lurer på, er hva som er den anbefalte, billigst mulige lademuligheten i garasjen. Er det mulig å trekke kabel fra den eksisterende 32A-kursen, og montere enten industristikk eller vanlig stikk-kontakt, og benytte Tesla Mobile Connector?
Jeg trenger ærlig talt ikke mer enn 6-10 Ampere. Behovet er at den lader -litt- og at jeg kan sette på forvarming uten å trekke fra batteriet.
Er det noe å spare her, eller bør jeg bare gå for enda en Easee-boks med montering for 14-15 000?
På arket i sikringsskapet står det "På dette anlegget er det montert kombinerte sikringsautomater/jordfeilbrytere".
Å trekke kabelen regner jeg med at ikke skal by noe problem. Dette er ikke å regne som en komplisert installasjon, og lar seg gjøre på en halv arbeidsdag.