Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - d_instebo

#1
Lade hjemme / Billigste, lovlige lademulighet i garasje
onsdag 01. desember 2021, klokken 17:39
Hei

Jeg bor i et hus med 400V TN trefase. Hovedsikring er på 3x40A. Vi har to parkeringsplasser: En utenfor huset ved garasje, og en parkeringsplass i garasjen.

Jeg har nå gått til innkjøp av min andre elbil. Jeg har en Renault Zoe fra før, og har nå kjøpt Tesla Model 3. Vi har allerede en Easee lader på egen 32A-kurs, begrenset maksimalt til 20A av elektriker. Denne er montert på garasjeveggen utenfor huset.

Siden min samboer pendler og lader hver natt har det allerede blitt litt kø ved laderen. Det er ikke nødvendig å lade begge bilene samtidig, men det er veldig stress å flytte biler, spesielt dersom vi helst ønsker å lade når strømmen er billigst.

Den ene bilen brukes til pendling, den andre bilen brukes bare noen få kilometer om dagen (10-15 km). Ladehastighet har således ikke noe å si.

Det jeg lurer på, er hva som er den anbefalte, billigst mulige lademuligheten i garasjen. Er det mulig å trekke kabel fra den eksisterende 32A-kursen, og montere enten industristikk eller vanlig stikk-kontakt, og benytte Tesla Mobile Connector?

Jeg trenger ærlig talt ikke mer enn 6-10 Ampere. Behovet er at den lader -litt- og at jeg kan sette på forvarming uten å trekke fra batteriet.

Er det noe å spare her, eller bør jeg bare gå for enda en Easee-boks med montering for 14-15 000?

På arket i sikringsskapet står det "På dette anlegget er det montert kombinerte sikringsautomater/jordfeilbrytere".
Å trekke kabelen regner jeg med at ikke skal by noe problem. Dette er ikke å regne som en komplisert installasjon, og lar seg gjøre på en halv arbeidsdag.
#2
Lading av Tesla / Ladekabel sitter bom fast
torsdag 25. november 2021, klokken 21:39
Hei. Hentet min M3 på fredag, og lader hjemme med Easee og en vanlig Type 2-kabel som fulgte med vår Renault Zoe. Jeg sliter litt med å bli klok på hvordan jeg løsner ladekabelen eller avslutter ladeøkt på enklest mulig måte.

Som regel går det fint. Jeg åpner appen og trykker «Lås opp ladeport», jeg hører at låsemekanismen åpner og jeg tar ut kabelen. Men innimellom står jeg der og ser temmelig dum ut. Jeg trykker «stopp ladeøkt», «Lås opp ladeport», jeg hører noe åpner seg, men kabelen sitter likevel bom fast.

Inni bilen står det at ladeporten er åpen, men kabelen sitter likevel bom fast. Jeg må så starte en ny ladeøkt, stoppe lading igjen, låse opp porten, forsøke på nytt (uten hell), starte ladeøkt og til slutt åpnes låsemekanismen.

Hva er det jeg gjør feil? Hvordan sørger jeg for å åpne ladeporten slik at kabelen er løs hver gang jeg ønsker å koble fra? Hvordan går dere frem, og er det noe galt jeg burde melde fra om?

Endret: Jeg vil bare presisere igjen at som regel så løsner ladekabelen, og jeg har erfaring med elbil fra før (Renault Zoe), så jeg er ikke blodfersk med elbil og skjønner at ladekabelen er låst når bilen lader..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA